۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

دیدار با فونیکس تیگو ۸ پرو مدیران خودرو؛ بررسی تخصصی، تجربه رانندگی، امکانات، قیمت

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 593671
دیدار با فونیکس تیگو ۸ پرو مدیران خودرو؛ بررسی تخصصی، تجربه رانندگی، امکانات، قیمت

تیگو ۸ پرو لوکس‌ترین محصول خانواده تیگو به حساب می‌آید که از اکتبر ۲۰۲۰ روانه بازارهای جهانی شده و طراحی بسیار جذاب‌تر آن توانسته توجهات بسیاری را به سمت این کراس اوور نسبتا لوکس جلب سازد.

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ شرکت مدیران خودرو نیز که از سال گذشته خبر عرضه این محصول را داده بود، حالا کم‌کم در حال رونمایی از شاسی بلند خانوادگی جدید خود است و در این راستا نمونه‌های اولیه فونیکس تیگو ۸ پرو را در اختیار خبرنگاران و کارشناسان گذاشته تا نسبت به تست و بررسی آنها اقدام کنند. بر این اساس تیم خودرو اقتصادآنلاین نیز از نزدیک به بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو پرداخته است.

 

بررسی طراحی تیگو 8 پرو

کمپانی چری ابتدا در سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترین عضو خانواده تیگو را رونمایی کرد که طرح چهره آن تقریبا چیزی شبیه به ام وی ام ایکس ۵۵ بود. این سبک طراحی در زمان فعلی خیلی جذاب و اسپرت به نظر نمی‌رسید، بنابراین طراحان چری دست به قلم شدند و نمایی لوکس و هجومی‌تر را برای تیگو ۸ رقم زدند. بدین ترتیب محصولی جدید به نام تیگو ۸ پلاس یا پرو به وجود آمد که فرم نواحی جلو و عقب آن کاملا نسبت به تیگو ۸ معمولی متفاوت و البته دلنشین‌تر شده بود.

2

در نمای روبرو از جلوپنجره بزرگ با طرح اصطلاحا الماسی یا کهکشانی استفاده شده و حالت کشیده چراغ‌ها به همراه دیلایت‌های نئونی و چراغ راهنمای یکپارچه داخل کاسه‌چراغ‌ها، شمایلی به‌مراتب بهتر از گذشته را برای فونیکس تیگو ۸ رقم زده است.

نمای عقب آن نیز کاملا زیباتر از مدل معمولی تیگو8 شده و تطابق زیادی با فرم چهره دارد. نوار کروم رنگ روی شیشه‌های جانبی نیز حالتی لوکس و تشریفاتی برای استایل بدنه این خودرو به وجود آورده است.

پس از ورود به کابین متوجه می‌شوید که طرح داشبورد همانند روال کنونی بسیاری از خودروهای چینی، فرمی آینده‌نگرانه و تقریبا مینیمالیستی و مدرن به خود گرفته و مسلما کمتر کسی پیدا می‌شود که نسبت به طرح داشبورد این خودرو ایراد بگیرد. در این بین طرح خاص اهرم تعویض دنده و کنسول میانی بسیار جالب توجه جلوه می‌کند.

WhatsApp Image 2021-12-27 at 12.29.36 (1)

دو عدد نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی نیز به صورت یکپارچه در بالای داشبورد کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که یکی از آنها حکم صفحه پشت آمپر را دارد و دیگری به عنوان نمایشگر لمسی اصلی خودرو عمل می‌کند. جنس متریال به خدمت گرفته شده در داشبورد و رودری‌ها نسبتا مطلوب ارزیابی می‌شود و لمس آنها حس بدی را به ذهن شما منتقل نخواهد کرد. در مورد میزان جادار بودن کابین نیز باید گفت که صندلی‌های ردیف دوم تقریبا جادار بوده و اکثر افراد بزرگسال محدودیت چندانی را در این بخش تجربه نمی‌کنند. البته صندلی‌های ردیف سوم در اینجا خیلی جادار و مناسب سرنشینان بزرگسال نیستند.

در صورت خواباندن صندلیهای ردیف سوم، صندوق عقب گنجایش بالایی را ارایه می‌دهد و فضای بسیار جادار را در اختیار لوازم کاربران قرار می‌دهد و به خوبی می‌تواند نیازهای مسافرتی یک خانواده پنج شش نفره را پاسخ دهد.

مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو

 تیگو ۸ پرو در بازار بازارهای جهانی با موتورهای ۱.۵ لیتری، دو لیتری و ۱.۶ لیتری توربوشارژ به فروش می‌رسد. اما شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفته تا تنها نمونه ۱.۶ لیتری را به خدمت بگیرد. شاید در ابتدا گمان کنید که ۱.۶ لیتر برای شاسی بلند نسبتا بزرگی با این ابعاد، توان و گشتاور کافی را ایجاد نخواهد کرد. اما بهتر است بدانید که مهندسان کمپانی چری با استفاده از سیستم مکش توربوشارژ موفق شده‌اند حداکثر توان خروجی این موتور نسبتا جمع‌وجور را به حدود ۱۹۷ اسب بخار رسانده و معادل ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور از دل آن بیرون بکشند.

فونیکس تیگو ۸ پرو یک شاسی بلند تک دیفرانسیل است که انتقال قدرت موتور آن توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه به سوی محور چرخ‌های جلو صورت می‌پذیرد. بنابراین نمی‌توان عملکرد آفرودی مطلوب و یا در حد نمونه‌های دو دیفرانسیل هیوندای سانتافه را از این شاسی بلند نسبتا لوکس انتظار داشت. هرچند که قطعا کمتر مشتری پیدا می‌شود تا با چنین خودرویی به مسیرهای دشوار آفرودی برود.

همچنین شتاب رسمی چری تیگو ۸ مجهز به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ معادل ۸.۹ ثانیه اعلام شده که در عمل نیز چابکی نسبتا مطلوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و می‌تواند رانندگی تقریبا چابک را به عنوان یک شاسی بلند نسبتا بزرگ برای مشتریان خانوادگی ایرانی فراهم آورد.

در ضمن احتمال می‌دهیم که حداکثر سرعت چری تیگو ۸ پرو به حوالی ۱80 کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت آن هم در شهر و جاده به طور متوسط حوالی ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد.

امکانات رفاهی و ایمنی تیگو ۸ پرو

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که تیگو ۸ در ایران با چه میزان تجهیزات عرضه می‌شود اما با این وجود مهمترین امکاناتی که مدیران خودرو در تیگو ۸ های مورد تست گنجانده است، شامل موارد زیر می‌شود:

انواع رادارهای هشدار نقاط کور، هشدار تصادف از پشت سر، رادار تغییرلاین، رادار انحراف از مسیر، حسگرهای پارک جلو عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف پانورامیک، نمایشگرهای دیجیتال دوگانه ۱۲.۳ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب و جانبی، ورود و استارت بدون کلید، روکش صندلی‌های چرمی، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی و حافظه، نویگیشن، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، درب صندوق عقب برقی، کروز کنترل هوشمند، گرمکن صندلی‌های جلو، شش کیسه هوا سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری سیستم‌های کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل سرعت در سراشیبی، ترمز خودکار اضطراری و...

 تجربه رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو مدیران خودرو

از لحظه‌ای که وارد کابین فونیکس تیگو ۸ می‌شوید و پشت فرمان آن می‌نشینید احتمالا در ابتدای کار نسبت به زیبایی و لوکس بودن نسبی کابین این خودرو تا حدودی متعجب خواهید شد. به‌ویژه اگر پیش از این مدل‌های قدیمی‌تر چینی را سوار شده باشید، از این همه پیشرفت این محصول چری نسبت به مدل‌های گذشته آن قطعا کمی شگفت زده خواهید شد.

WhatsApp Image 2021-12-27 at 12.28.58

 طراحی داشبورد از لحاظ ارگونومیک و در دسترس بودن کنترلگرها که عمدتا لمسی هستند، کاملا مطلوب به نظر می‌رسد و راننده می‌تواند تمام ادوات مورد نیاز خود را به راحتی تحت کنترل داشته باشد. گرافیک و وضوح نمایشگرهای روی داشبورد نیز مناسب است و حتی در زمان تابش آفتاب هم اطلاعات را با وضوح کافی به رویت شما درمی‌آورد.

 همان‌طور که در بخش فنی اشاره کردیم فونیکس تیگو ۸ خودرویی نسبتا چابک است و شما می‌توانید در همان لحظات اولیه رانندگی، شتاب و چابکی مناسب آن را تجربه کنید. لگ یا وقفه توربو تقریبا ناچیز است و موتور خیلی زود نسبت به اعمال فشار بر پدال گاز واکنش نشان می‌دهد. عملکرد فرمان کاملا نرم است اما شاید واکنش‌های ارسالی از سطح جاده را نتواند به خوبی به دستان شما منتقل کنند و کمی احساس مصنوعی بودن را در ذهن بعضی رانندگان حرفه‌ای‌تر ایجاد خواهد کرد. اما درمجموع فرمان پذیری خودرو مناسب است و راننده می‌تواند به کمک غربیلک فرمان این ماشین نسبتا بزرگ چینی را اصطلاحا در دستان خود داشته باشد.

سیستم تعلیق نیز با توجه به شاسی بلند بودن این خودرو، مطابق انتظارمان کمی اسپرت احساس می‌شود تا حرکات عرضی اتاق به حد ممکن کنترل شود و پایداری خودرو به‌ویژه در عبور از مسیرهای منحنی شکل به حدی اطمینان‌بخش حفظ شود. ترمزها هم آن‌قدر قدرت دارند که حین رانندگی با سرعت‌های متعارف ته دل راننده را خالی نکنند و به موقع این خودرو بزرگ را از حرکت باز بدارند.

WhatsApp Image 2021-12-27 at 12.28.58 (1)

 

 البته وجود سیستم ترمز اضطراری و حضور انواع رادارهای پیشرفته باعث می‌شود تا امکان تصادف این خودرو با موانع به حداقل برسد. ضمنا با وجود امکاناتی مثل رادار و دستیارکمکی حرکت بین خطوط به علاوه سیستم کروز کنترل هوشمند، ترمز خودکار و سایر فناوری های مدرن، می‎توانید سطح پایه رانندگی خودران را با تیگو 8 پرو مدیران خودرو تجربه کنید که در نوع خود برای مشتریان ایرانی تجربه ای جدید و جالب توجه خواهد بود.

جمع‌بندی

فونیکس تیگو ۸ پرو یکی از مناسب‌ترین شاسی بلندهایی است که مدیران خودرو می‌توانست در زمان حاضر به بازار کشور ارائه دهد و مشتریان را تا حد زیادی سر شوق آورد. اما نکته قابل‌توجه در این میان قیمت نهایی این محصول است که در حال حاضر چندان برای ما روشن نیست و گفته می‌شود که قیمت تیگو ۸ پرو احتمالا به صورت رسمی بیش از یک میلیارد و 3۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با این حساب انتظار می‌رود که در بازار آزاد بهای آن به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ یا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برسد. البته افزایش عرضه از سوی خودروسازان رقیب و همچنین تثبیت شرایط اقتصادی کشور می‌تواند روی جو بازار تاثیر گذاشته و حتی قیمت تیگو۸  را به محدوده‌های کمتر از قیمت کارخانه نیز برساند اما به هر حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت فونیکس تیگو ۸ در بازار کشور چگونه رقم خواهد خورد.