۰ نفر

حسینی کیا در گفت و گو با اقتصادآنلاین خبر داد؛

مردم ناچار به استفاده از خودروهای بی کیفیت داخلی / واردات خودرو مختومه شده است؟

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۴
کد خبر: 587452
مردم ناچار به استفاده از خودروهای بی کیفیت داخلی /  واردات خودرو مختومه شده است؟

سید جواد حسینی کیا با اشاره به مخالفت هیات عالی مجمع تشخیص با طرح واردات خودرو گفت: در حال حاضر عدم توازن در عرضه و تقاضا باعث شده، نرخ خودرو هر روز افزایش چند ده میلیونی را تجربه کند، چرا که خودروسازان حاضر به افزایش تولید نیستند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص آخرین اخبار مرتبط با واردات خودرو گفت: طرحی که مجلس برای واردات خودرو دنبال می کرد تا بر اساس آن از یک طرف مسیر تازه ای پیش روی صنعت خودروسازی ایجاد شود و از سوی دیگر، کاهش قیمت و ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی محقق شود، نهایتا به سرانجام مورد نظر نمایندگان ختم نشد. این ایده بدل به شیر بی سر و اشکم و بی یال و کوپالی شد که اجرای آن نه دردی از مردم دوا می کند، نه انحصار بازار را درهم می شکند و نه باعث رقابتی شدن بازار خودرو می شود.

او افزود: این در حالی است که نمایندگان تلاش زیادی صورت دادند تا بتوانند ماده 4طرح ساماندهی بازار خودرو را عملیاتی کنند و برای این منظور تایید خودروسازان، وزارت صمت و شورای نگهبان را اخذ کردند، اما در نهایت به دلیل برخی مخالفت ها موضوع از دستور کار خارج شد.

حسینی کیا در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که این مخالفت ها، مربوط به مخالفت شورای نگهبان است یا پای نهادهای دیگر نیز در میان است؟ گفت: بعد از چند بار رفت و برگشت طرح میان مجلس و شورای نگهبان نهایتا نمایندگان موفق شدند، موافقت کامل شورای نگهبان را برای اجرای این طرح بگیرند، در حال حاضر شورای نگهبان موافقت کامل خود را اعلام کرده، اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح ایراد گرفته است. ایراد هیات عالی، مبتنی بر این استدلال کلی است که اجرای این طرح با سیاست های کلی نظام در خصوص حمایت از تولید داخلی و رشد خودروسازی همخوان نیست.

نماینده مردم سنقر در مجلس یادآور شد: البته نمایندگان دیدگاه متفاوتی دارند. ما معتقدیم تنها در صورت رقابتی شدن بازار است که صنعت خودروسازی ایران می تواند روی پای خود بایستد و امکان رقابت در بازارهای بین المللی را پیدا کند. به دلیل فقدان رقابت در بازار داخلی ، حتی کشورهایی که در گذشته صادرات محدود خودرو از ایران داشتند، دیگر حاضر به واردات خودرو از کشورمان نیستند.

او ادامه داد: طبیعی است که هر کشوری به دنبال آن است که خودروهایی با سطح کیفی بالا و با نهایت ایمنی را برای مصرف مردم خود وارد کشور کند. اما از آنجا که در بازار خودروی ایران رقابت وجود ندارد، خودروسازی ایران نمی تواند با برندهای دیگر در سطح بین المللی رقابت کند. در حالی که واردات کنترل شده خودرو به خودروسازان داخلی کمک می کند تا خود را ارتقا و متناسب با شرایط بین المللی محصولات خود را تولید کنند.  

حسینی کیا با اشاره به افزایش مستمر قیمت خودرو گفت: در حال حاضر فقدان توازن در عرضه و تقاضای خودرو باعث شده است تا نرخ خودرو در کشورمان هر روز چند ده میلیون تومان افزایش پیدا کند و مردم هم چاره ای جز خرید و استفاده از این خودروهای بی کیفیت ندارند. یعنی از یک طرف قیمت ها مدام در حال افزایش است و از سوی دیگر سطح کیفی و ایمنی نازلی دارند و مهمتر از همه خودروسازان حاضر به افزایش تولید نیستند.

طرح واردات خودرو به مجلس باز می گردد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در این شرایط عملا مردم با چند گونه اجحاف از سوی خودروسازان مواجه هستند. هم باید خودرو را گران بخرند، هم باید خوردوهایی فاقد ایمنی سوار شوند و هم اینکه همین خودروهای نازل نیز به اندازه کافی در اختیار آنان قرار نمی گیرد. این در حالی است که از طریق رقابتی شدن بازار می شد بخشی از مطالبات مردم را پاسخ داد.

حسینی کیا در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا دیگر باید بحث واردات خودرو را مختومه فرض کنیم یا اینکه ممکن است راهکارهای دیگری برای پیگیری موضوع وجود داشته باشد؟ گفت: به هر حال این ایرادی است که هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است و همه باید در برابر قانون مطیع باشیم. هرچند ممکن است روی کاغذ راه هایی برای طرح دوباره موضوع وجود داشته باشد، اما نهایتا باز هم نهادهای عالی نظارتی همین ایرادات را مطرح و ایده را از دستور کار خارج می سازند.

او افزود: طرح دوباره به کمیسیون صنایع و معادن باز می گردد، اما همانطور که اشاره کردم، طرح به شیری بی یال و کوپال و بی دم و اشکمی بدل شده که دیگر تاثیر مثبتی در بازار خودرو نخواهد داشت. مهمترین رکن ایده طرح، واردات خودرو با ارز با منشا خارجی بود که این گزاره از طرح خارج شد. یعنی نمایندگان در مرحله نهایی این گزاره را از بطن طرح خارج کردند تا احتمال عملیاتی شدن موضوع بالا برود. اما علی رغم اینکه طرح از ماهیت خود خارج شد و تنها در ازای صادرات خودرو، قطعات و دستگاه مرتبط با نیرومحرکه اجازه واردات داده شد، باز هم مقامات نظارتی اجازه اجرایی شدن به آن ندادند.

حسینی کیا در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است، طرح بعد از رفع تحریم های اقتصادی و حل مشکل کمبود ارز کشور امکان اجرایی شدن داشته باشد؟ گفت: شخصا گمان نمی کنم، این ایده فرصتی برای طرح دوباره داشته باشد. نمایندگان تمامی تلاش های ممکن را دنبال کردند. تلاش هایی که برآمده از صدها ساعات کار کارشناسی و علمی بود و دیدگاه های تخصصی را پشت سر خود داشت. اما علی رغم این موضوع به هر حال نهادهای نظارتی صلاح دیدند که واردات خودرو از دستورکار کشور خارج شود.