۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بررسی کامل فوتون تونلند جدید ایران خودرو

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 561500
بررسی کامل فوتون تونلند جدید ایران خودرو

شرکت ایران خودرو از سال ۹۳ مونتاژ یک وانت پیکاپ چینی به نام فوتون تونلند را آغاز کرد تا بتواند این محصول را به عنوان یک نسخه ارزان و در دسترس‌تر از تویوتا هایلوکس در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهد. فوتون تونلند تاکنون در قالب دو مدل بنزینی و دیزلی از سوی ایران خودرو دیزل تولید می‌شد و حالا خبر رسیده که بزرگترین خودروسازی ایران نسل جدید فوتون تونلند را که از سال ۲۰۱۹ به بازار چین راه پیدا کرده است، در ایران عرضه خواهد کرد.

2

 اقتصادآنلاین - روزبه راد، فوتون تونلند جدید ایران خودرو در بازارهای بین‌المللی تحت عناوین فوتون یوتو و فوتون تونلند ۹ نیز شناخته می‌شود. این وانت پیکاپ چینی حدود هفت سال پس از تولد نسل اول خود یعنی در سال ۲۰۱۹ و با مدل ۲۰۲۰ روانه میدان شد. شرکت فوتون ابتدا یک نسخه فیس لیفت را برای تانلند طی سال 2018 ارایه کرد و سپس به سراغ عرضه نسل جدید آن رفت که با وجود به‌روزرسانی‌های متعدد، قیمت کمتری نسبت به مدل قبل دارد تا بتواند شاخصه رقابت‌پذیری خود را در بازار رو به رشد وانت پیکاپ‌های ارزان‌قیمت، به‌ویژه در مصاف با تولیدات دیگر خودروسازان مطرح چینی تقویت کند و فروش مطلوبی را در بازار کشورهای آسیا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه به ثبت برساند.

3

در ادامه مطلب نگاهی به مشخصات فنی فوتون تونلند جدید، طراحی ظاهری، نمای داخلی، قیمت فوتون تونلند جدید، امکانات و دیگر شاخصه‌های این وانت پیکاپ چینی انداخته و جایگاه آتی آن در رقابت با حریفان مشابه موجود در بازار کشور را بررسی کرده‌ایم.

بررسی پیکاپ فوتون تونلند جدید ایران خودرو از نظر طراحی؛ خشن و قاطع

طراحی پیکاپ فوتون تونلند جدید ایران خودرو نسبت به مدل قبلی تا حد زیادی متحول شده و نمای روبروی آن به هیچ وجه اثری از نسل پیشین در خود نهفته نگاه نداشته است.

 برخلاف طرح نسبتا گنگ و قدیمی چهره مدل اولیه فوتون تانلند، در نسل جدید این خودرو شاهد به‌کارگیری اشکال هندسی زاویه‌دار هستیم که تمام تلاش خود را در جهت القای یک ظاهر نسبتا خشن، سرسخت و قاطع مطابق با باطن خودروهای پیکاپ آفرودی، به کار بسته است.

4

چراغ‌های کشیده جلو حالتی اخم‌آلود دارند و بی‌فاصله به یک جلو پنجره بزرگ مشکی منقش به کلمه FOTON متصل شده‌اند. طرح سپر نیز فرمی مشابه عضلات صورت افراد ورزشکار را تا حدودی در ذهن بیننده تداعی می‌کند و در مجاورت دیگر المان‌ها تلاش دارد تا نمای روبروی این وانت پیکاپ چینی را هر چه بیشتر به سمت جوشش حس خشونت، قاطعیت و ستیزه‌گری در اذهان تماشاچیان ببرد

در نمای بغل اثری از فلاپ‌های پلاستیکی دیده نمی‌شود؛ طرح و سایز رینگ‌ها نیز تقریبا مناسب یک چنین ابعاد بدنه‌ای به نظر می‌رسند. در قسمت پشت خودرو به ‌رسم معمول شاهد حضور چراغ‌های عمودی هستیم که بخشی از آنها به درون پروفیل جانبی نفوذ کرده و درمجموع فرمی متناسب با یک وانت پیکاپ سواری امروزی را به نمایش می‌گذارند. درب عقب به صورت دو رنگ نقاشی شده و حروف برجسته کلمه انگلیسی فوتون بخش عمده آن را به تسخیر خود درآورده‌اند. سپر عقب نیز قرص و محکم جلوه می‌کند و قسمت جاپایی آن تا حد امکان پایین آمده تا افراد بتوانند ورود و خروج راحت‌تری به قسمت بار این ماشین چینی داشته باشند. محفظه بار نیز ابعاد مناسبی دارد و بدین ترتیب می‌تواند حداکثر تا ۹۲۵ کیلوگرم لوازم را درون خود جای دهد.

5

بررسی طراحی داخلی فوتون تونلند G

به جرأت می‌توان گفت که تونلند ۲۰۲۰ یکی از جذاب‌ترین نماهای داخلی را در قیاس با دیگر وانت پیکاپ‌های اقتصادی موجود در بازارهای بین‌المللی به نمایش می‌گذارد و از این حیث هم‌ردیف محصولات برتر به شمار می‌رود.

 طراحی داخلی این خودرو به ویژه داشبورد و کنسول میانی آن به حدی شکیل است که حتی شاید علاقه‌مندان را تا حدی به یاد نمای داخلی خودروهای لوکس و مدرن بیندازد. به ویژه در مدل‌هایی که از تریم داخلی دو رنگ مشکی قهوه‌ای در کابین آنها استفاده شده است، این حس بیشتر احساس خواهد شد. البته برخی تصاویر منتشر شده از نمونه‌های اولیه این خودرو که جهت تست به ایران آمده‌اند، نشان از تک رنگ بودن فضای داخلی محصول مونتاژی ایران خودرو دارند.

6

در این بین طرح کنسول میانی که اهرم تعویض دنده خلبانی به علاوه جالیوانی‌هایی با طراحی زیبا و دکمه ترمز برقی را در خود جای داده نیز بسیار نوین و آینده‌نگرانه جلوه می‌کند. یک نمایشگر لمسی نیز به سبک خودروهای بی ام و از قسمت بالای دریچه‌های تهویه میانی بیرون آمده و تاکید خاصی بر سطح تکنولوژی کابین فوتون تونلند جدید دارد. صندلی‌ها فرم متناسبی دارند و از روکش چرمی با دوخت متضاد قرمز رنگ استفاده می‌کنند تا حس اسپرت‌تری در کابین به وجود آورند؛ از لحاظ ارگونومی هم می‌توان گفت که مشکل خاصی در طرح صندلی‌ها یا داشبورد وجود ندارد.

غربیلک فرمان سایز متعادلی دارد و تاحدی به فرم دی-کات طراحی شده تا عمل ورود و خروج راننده به جایگاهش راحت‌تر صورت پذیرد. برخلاف انتظار صفحه کیلومتر از نوع تمام دیجیتال نبوده و شامل یک نمایشگر کامپیوتر سفری در وسط عقربه‌های دورسنج و سرعت شمار می‌شود که شاید میزان تطابق آن با فرم نسبتا مجلل سایر بخش‌های کابین کمتر به نظر برسد.

7

از لحاظ جنس متریال نیز باید گفت که گرچه عمده بخش‌ها از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند اما کیفیت این پلاستیک در نوع خود قابل قبول ارزیابی می‌شود و برای یک خودروی چینی در چنین سطحی قیمتی قطعا متقاعدکننده خواهد بود. ضمنا برخی نواحی پرلمس در رودری‌ها و داشبورد با روکش نرم پوشش داده شده‌اند تا حس بهتری به سرنشینان منتقل کنند.

 صندلی‌های ردیف دوم برخلاف بعضی پیکاپ های قدیمی‌تر که فضای محدودی را در اختیار سرنشینان می‌گذاشتند، در اینجا نسبتا جادار هستند و چه از لحاظ پا و چه از لحاظ فضای سر، آسایش لذت بخشی را برای کاربران حاضر در صندلی‌های ردیف دوم فوتون تونلند جدید به ارمغان می‌آورند.

مشخصات فنی فوتون تونلند جدید ایران خودرو

کمپانی فوتون از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی گریت وال دو مدل پیشرانه بنزینی و دیزلی را به منظور تامین قوای محرکه این وانت پیکاپ شهری در نظر گرفته است که هر دوی آنها از سامانه پرخوران توربو شارژ به منظور افزایش قدرت خود بهره می‌برند. موتور توربو دیزل فوتون تانلند جدید قادر به تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور بوده و سیستم پاشش سوخت آن از نوع تزریق مستقیم یا GDi است.

8

در سمت دیگر یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ بنزینی چهار سیلندر با کد شناسایی 4G20T15 نیز قادر است نیرویی برابر با ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این میزان نیرو از طریق گیربکس شش سرعته دستی ساخت شرکت آیسین ژاپن و یا جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آلمانی ZF به علاوه سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل چهار حالته (۲اچ ، ۴اچ، ۴ال، اتوماتیک)، به سمت تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. در این خودرو راننده قادر است به واسطه چرخاندن کلید گردان تعبیه شده در کنسول میانی مقابل اهرم تعویض دنده، یکی از حالات انتقال قدرت 2H یا دو چرخ محرک سبک عقب، 4H یا چهار چرخ محرک سبک و 4L به معنای چهار چرخ محرک سنگین را برحسب شرایط جاده انتخاب کند. ضمنا در حالت AUTO نیز خودرو به صورت هوشمند یکی از حالات یادشده را انتخاب کمک شایانی به گذر ایمن و راحت‌تر از مسیرهای آفرود خواهد کرد.

متاسفانه اطلاعات جامع و دقیقی نسبت به میزان مصرف سوخت و شتاب تیپ‌های مختلف فوتون تونلند در منابع معتبر درج نشده و ما نیز نمی‌توانیم ارقامی دقیق را در این باره مطرح کنیم. اما به نظر می‌رسد در صورت عرضه مدل توربوشارژ بنزینی شاهد حضور یک وانت پیکاپ نسبتا سریع و چابک هستیم؛ به نحوی که شتاب صفر تا صد آن احتمالا چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه خواهد بود که برای یک وانت نسبتا بزرگ و تقریبا سنگین وزن رقمی بسیار مناسب و مهیج ارزیابی می‌شود. میزان مصرف سوخت تونلند جی هم احتمالا به طور متوسط بالاتر از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

به هر حال فعلا مشخص نیست که ایران خودرو صرفا قصد ارائه مدل بنزینی را دارد یا مانند گذشته هر دو نمونه دیزل و بنزینی را به صورت هم‌زمان در بازار کشور به فروش خواهد رساند.

13

امکانات فوتون تونلند جدید

متاسفانه هنگام نگارش این مقاله هنوز شرکت ایران خودرو به طور رسمی اطلاعات و داده‌های منتسب به امکانات فوتون تونلند جدید را منتشر نکرده است و مشخص نیست که نسخه نهایی ورودی به بازار ایران شامل چه آپشن‌هایی خواهد بود.

10

 

اما جهت اطلاع بهتر است بدانید که نسخه فول آپشن این پیکاپ دو دیفرانسیل چینی در بازارهای بین‌المللی به امکاناتی مانند کیسه‌های هوای پرده‌ای و جانبی، سامانه‌های کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، روکش صندلی چرمی، آینه‌های تاشونده برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، گرمکن صندلی‌های جلو، دیلایت، استارت دکمه‌ای، اتولایت، برف‌پاک‌کن خودکار، سیستم هشداردهنده نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار پیشگیری از تصادف، کروز کنترل، دوربین عقب دوربین ۳۶۰ درجه، بلوتوث و غیره مجهز شده است.

 در این بین احتمال می‌رود که ایران خودرو دیزل به دلیل کاستن از قیمت تمام‌شده، امکاناتی مثل رادار خطی و راداری هشدار تصادف را از روی نمونه تولیدی خود حذف کند. 

به هر صورت باید منتظر ماند و دید که بزرگترین خودروساز کشور وانت پیکاپ جدید خود را در قالب چه سطحی از امکانات و با چه تیپ‌هایی به دست مشتریان می‌رساند.

11

قیمت و رقبا

فوتون تونلند جدید در بازار ایران باید با پیکاپ هایی مثل آمیکو آسنا، جک تی ۸ ، دایون  v5مکث موتور و برخی نمونه‌های کارکرده تویوتا هایلوکس رودررو شود. البته از آنجا که قرار شده آمیکو‌ آسنا با پیشرانه توربوشارژ قدرتمند به همراه جعبه دنده اتوماتیک به زودی راهی بازار شود، در نتیجه کار فوتون تونلند جدید بیش از پیش سخت خواهد شد.

به هر صورت با توجه به ویژگی‌های مثبت این وانت پیکاپ چینی از جمله طراحی ظاهری و داخلی جذاب، پیشرانه توانمند، گیربکس اتوماتیک زد اف، قفل اتوماتیک دیفرانسیل عقب و قابلیت آفرود مطلوب، قطعا این محصول می‌تواند نظر مشتریان بسیاری را نسبت به خود جلب کند. البته باید منتظر ماند و دید که شرکت ایران خودرو چه برچسب قیمتی را پشت شیشه این وانت دو دیفرانسیل نصب خواهد کرد و بعد از آن درباره استقبال مشتریان از آن به طور دقیق صحبت کرد.

البته همان‌طور که اشاره شد نسل جدید فوتون تونلند از قیمت پایین‌تر نسبت به مدل پیشین سود می‌برد و در بازار چین بسته به نوع تیپ و سطح امکانات، در محدوده قیمتی حدود ۱۶ تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. بنابراین اگر قیمت فوتون تونلند نسل دوم را حدود ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم، احتمالا این محصول با بهای ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان در کشورمان به فروش خواهد رسید. البته شرایط نوسانی بازار و نرخ ارز نیز می‌تواند بر این قیمت تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

در مجموع به نظر می‌رسد که فوتون تونلند جدید یک انتخاب شایسته و قابل تحسین است که می‌تواند در سگمنت وانت پیکاپ های نسبتا بزرگ شهری جایگاه ویژه‌ای برای خود در بازار ایران فراهم کند و در صورت بهره‌مندی از قیمت منطقی، قطعا بازار خرید و فروش آن گرما و حرارت بالایی را تجربه خواهد کرد.