۰ نفر

مدیرعامل ایران خودرو دیزل:

جهش تولید ناجی صنایع کشور است / دیزل به دنبال رشد تولید و افزایش سهم خود در بازار است

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۱۹
کد خبر: 560310
جهش تولید ناجی صنایع کشور است / دیزل به دنبال رشد تولید و افزایش سهم خود در بازار است

مدیرعامل ایران خودرو دیزل معتقد است، با اصلاح ساختار مالی می‌توان یک مجموعه را از زیان انباشته نجات و به سمت سوددهی برده و امنیت روانی کارکنان را فراهم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل که کار خود را از مجلس آغاز و امروز در صنعت خودروی کشور فعال است، با اشاره به فعالیت‌های خود اظهار کرد: پس از مجلس به صنعت خودرو آمدم و سال ۸۵ به ‌عنوان مدیر مرکز فناوری ساپکو منصوب شدم و بعد ازآن به‌عنوان معاون شرکت ایران ‌خودرو درزمان مدیریت آقای منطقی فعالیت کردم و از ایران‌خودرو به شرکت ایران فاوا از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو رفتم و به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شدم.

وی افزود: پس از آن به شرکت مکفا که هلدینگی با ۹ زیر مجموعه بود آمدم و بعد از مدتی به عنوان مدیر برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کارکردم، اما پس از مدتی به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند رفته و بعد از آن مدیرعامل تایر‌سازی پارس شدم و در نهایت نزدیک به یک سال است که در سمت مدیرعاملی ایران‌خودرو دیزل مشغول به کار هستم.

توسلی مهر با اشاره به تغییرات اعمال شده در ایران خودرو دیزل تصریح کرد: در بدو ورود، شرکت با زیان انباشته حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بدهی مواجه بود اما بنده معتقدم هر بنگاهی بازار تعریف شده خود را داشته و بدون شک قابل جهش خواهد بود. ایران خودرو دیزل با تولید محصولات تجاری می‌تواند به این جهش دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه کشور به محصولات ایران خودرو دیزل نیاز دارد، بیان کرد: حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار محصول در بازار داریم که باید نوسازی شوند و کمبود این محصولات تجاری دربازار محسوس است. درواقع عدم جهش تولید می‌تواند صنایع دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

توسلی مهر ادامه داد: فراموش نکنیم برای جهش تولید نیازمند نقدینگی هستیم و باید مواد اولیه را با قیمت پایین تامین کرد زیرا کاهش قیمت تمام شده منجر به تولید محصولی با کیفیت خواهد شد. در واقع با تامین زیرساخت‌های لازم می‌توان میزان تولید را افزایش داد.

وی با اشاره به شرایط زیان ده بودن ایران خودرو دیزل در سال‌های گذشته، اضافه کرد: با کاهش تولید فروش و در آمدزایی کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی تامین مواد اولیه، پرداخت حقوق و... با مشکل همراه می‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل افزود: این شرایط به صورتی بود که سال‌های سال حقوق کارکنان از سوی شرکت ایران خودرو پرداخت می‌شد اما پس ورود به این مجموعه و بررسی‌های لازم متوجه شدیم بازار برای فروش و راه برای تامین منابع وجود دارد. با تامین نقدینگی مواد اولیه و قطعات نیز تامین شدند و در نهایت تولید سرعت گرفت که نتیجه آن رشد ۲ برابر تولید در ۴ ماه پایانی سال گذشته نسبت به ۸ ماهه ابتدایی سال بود.

وی تقویت نگاه به داخل را یکی از راهبردهای اجرایی دانست و گفت: بر روی تولید مبتنی بر داخل متمرکز شدیم که در ۴ ماه گذشته با چنین برنامه‌ای حدود ۹۳ درصد محصولات داخلی شد. در واقع این نگاه رشد تولید ۴ برابری را به تمام زیر مجموعه‌ها منتقل کرد

توسلی مهر اظهار کرد: ما در ۴ ماه پایان سال به لحاظ ریالی نزدیک به ۳ و نیم برابر سال ۹۸ درآمد داشتیم. در تولید همگن ۷/۲ برابر شد، یعنی ۱۷۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ و این ‌یک رشد بزرگی برای سال اول در حوزه تولید بود.

وی تصریح کرد: با چنین دیدگاهی زیان انباشته که انتظار می‌رفت حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند با کاهش همراه شد یعنی از ۴۴۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی در سال ۹۸ به ۳۲۰ میلیارد تومان سود عملیاتی رسیدیم. چنین اتفاقی سهم بازار ما را توسعه داد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل بیان کرد: در حوزه کیفیت نیز پا به پای افزایش تولید شاهد اتفاقات مثبت بودیم و نتیجه آن به خوبی در نمودارهای کیفی قابل رویت است و ۲ محصول ارتقا کیفی پیدا کرده‌اند. درحال‌حاضر بیشترین تولید اتوبوس شهری در این شرکت انجام می‌شود و به نوعی از میزان تقاضا تولید فراتر رفته است.

به گفته وی، با افزایش تولید میزان نیروس انسانی با افزایش همراه شد و افزایش شیفت‌های کاری درآمد پرسنل را افزایش داده که اقدامی موثر در امنیت روانی کارکنان است.

توسلی مهر درباره برنامه عملیاتی امسال افزود: برنامه امسال بسیار جهشی است و ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه تعدادی و ۱۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه همگن درسال ۱۴۰۰ تولید داشته‌ایم ینی قرار است تولید نسبت به سال ۹۸ حدود ۷.۵ برابر افزایش پیدا کند که از نظر ارزشی معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان و ۲۰ برابر درآمد سال ۹۸ خواهد بود.

با تحقق برنامه یاد شده ایران خودرو دیزل در مجمع ۱۴۰۱ خود شاهد تقسیم سود خواهد بود، درواقع اصلاح شیوه‌های مدیریتی و شناسایی راهکارهای مناسب توانست جهشی بزرگ را در این مجموعه به ثبت برساند. با چنین اتفاقی باید شاهد افزایش سرمایه حدود ۹ هزارمیلیارد تومانی در این مجموعه بود.

توسلی مهر در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در صنعت خودروی کشور بیان کرد: شاه کلید صنعت کشور تولید است. مقام معظم رهبری نیز چندین سال است بر موضوع جهش تولید تاکید دارند. دولت جدید نیز باید در کوتاه مدت امکان جهش تولید در صنایع را فراهم کند.

وی تصریح کرد: با جهش تولید شاهد افزایش اشتغال که یکی از معضلات کشور است خواهیم بود اما لازمه آن از میان برداشته شدن موانع است. در دیزل نیز با جهش تولید شاهد درست شدن وضعیت اشتغال بودیم، این موضوع در صنایع دیگر نیز قابل اجرا است.

به گفته توسلی مهر، دیدگاه مدیران در این میان موضوعی بسیار مهم است. یعنی اگر مدیری با نگاه تخصصی انتخاب شود به اعتقاد وی دیگر زیانی از تحریم هم در صنایع وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته تحریم در تمام بخش‌های صنعت اثر‌گذار بود اما مدیریت آن نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت. اگر تحریم مدیریت شود مشکلات از میان برداشته می‌شود. در این میان به روز کردن محصولات پابه پای استاندارد‌های جهانی بسیار حائز اهمیت است که ما در دیزل این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 مدیرعاملی ایران خودرو دیزل با اشاره به تامین بازار بیان کرد: تمام محصولات تولیدی در دیزل به مصرف بازار داخل می‌رسد و همچنان از نیاز بازار عقب هستیم. اما در بخش واردات شاهد هستیم ۳ هزار خودرو پشت گمرکات معطل هستند این تصمیم عجیب‌وغریبی است. درواقع با وجود تولید داخل شاهد واردات خودرو هستیم.

وی ادامه داد: اگر حاکمیت چنین مجوزی ندهد کسی نمی‌تواند دنبال واردات برود. این کار محمل قانونی پیداکرده است. اگر این خودروها را به‌صورت میانگین ۸۰ هزار یورو حساب کنیم میزان خروج ارز برای این خودروها از کشور مشخص می‌شود. اما از سویی دیگر خودروی داخلی به مراتب ارزان تر از خودروهای خارجی خواهد بود.

توسلی مهر اظهار کرد: درواقع در برهه‌ای برای تامین نیاز داخل تصمیم بر واردات گرفته شد اما درحال‌حاضر من تفاهمنامه‌ای با وزارت راه برای نوسازی هزار عدد کشنده دارم. از آن محل کلا ۵۰ عددش عملیاتی شده است زیرا شرایط نوسازی و اسقاط طوری است که راننده‌ها استقبال نکرده‌اند. ۳ هزار خودروی معطل مانده در گمرک کشنده است اما تاکنون باوجود این‌که فشار سنگینی به ما آوردند مجوزی برای واردات ندادیم.

 

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آینده دیزل بیان کرد: اصلاح ساختار مالی در برنامه اجرایی ما قرار دارد و مجمع افزایش سرمایه را به هیات مدیره تکلیف کرده‌ایم و حدودا دی‌ماه افزایش سرمایه کامل شده است و ما با یک دیزل ۹ هزارمیلیاردی طرف هستیم. درکنار این موضوع خود را متعهد به رشد تولید حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی کرده‌ایم.

توسلی مهر ادامه روند تولید را از دغدغه‌های اصلی هر مدیری دانست و گفت: دیزل خودش به‌تنهایی یک ظرفیت‌هایی دارد. ما تنها شرکتی هستیم که در خاورمیانه صاحب پلتفرم هستیم، خودمان موتور، گیربکس بعضی از محصولات و محورهای تمام خودروهای داخلی‌مان را تولید می‌کنیم. از سویی دیگر فراموش نکنیم استمرار یک محصول نیاز به بازار مستمر دارد. زمانی که آبادانی و تولید در کشور رشد کند ورود خودروی تجاری نیز افزایش می‌یابد که ما می‌توانیم سهم بیشتری در این بازار داشته باشیم. از سویی دیگر نوسازی ناوگان نیز به ادامه روند رشد تولید کمک خواهد کرد. البته نوسازی ۲۰۲ هزار خودروی تجاری در برنامه دولت قبل بود و قرار شده بود طی ۳ سال ۲۰۲ هزار خودروی تجاری نوسازی شود و قرار بود دولت آن را انجام دهد و ۶۰ هزار مورد آن سهم ما باشد.