۰ نفر

رییس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد؛

الزام به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 549900
الزام به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: درخواستی (طرحی) به مجلس داده‌ایم تا فرآیند نقل و انتقال خودرو را اصلاح کند و سند اتومبیل فقط در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، علی خندانی، در برنامه "جوان ایرانی سلام" رادیو جوان درباره الزام به تنظیم سند خودور در دفاتر اسناد رسمی افزود: تنظیم سند رسمی خودرو طبق قانون فقط به یک طریق و با حضور در دفاتر اسناد ممکن است.
وی گفت: ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی اِشعار دارد کسانی که قصد خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو دارند ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. آنجا باید یکسری فرآیند را طی کنند مانند بحث پرداخت خلافی‌ها، احراز مالکیت خودرو و مالک و مسائل این چنینی و معوقاتی که ممکن است خودرو داشته باشد. بعد از انجام آن امور، مالک خودرو برای تنظیم سند الزاماً باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند.

رییس کانون سردفتران درباره دلیل حضور افراد در دفاتر اسناد با وجود برگ سبز افزود: قانون در این خصوص کاملاً مشخص و شفاف است، اگر شما یک عمل حقوقی را انجام می‌دهید، نمی‌توانید بگویید که تنها بخشی از این عمل حقوقی را انجام خواهم داد و لازم نیست که همه آن را انجام دهم و اختیاری است؛ قانون این مجوز را به افراد نمی‌دهد.
وی گفت: ما هم می‌پذیریم که مردم نباید به دو مرکز مراجعه کنند و این باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم است. ما اعلام کردیم با توجه به سیستم ثبت آنی و ثبت الکترونیک که در اختیار دفاتر اسناد رسمی است و راهنمایی و رانندگی هم همین سیستم را دارد، این دو سیستم را به همدیگر متصل کنیم و پرداخت دیون و معوقات و مسائل این چنینی را توسط این سیستم انجام دهیم. از طریق دفاتر اسناد استعلام بگیریم و استعلام از مراکز پلیس انجام و به دفاتر اعلام شود مانند آن چیزی که در خصوص ملک در حال انجام است.
خندانی ادامه داد: در این صورت مردم دیگر مراجعه به مراکز تعویض پلاک نخواهند داشت و تنها با مراجعه به دفاتر اسناد، تمام مراحل نقل و انتقال سند در یک محل انجام می‌شود. ما این درخواست را به مجلس داده‌ایم تا این فرآیند را اصلاح کند و قابلیت اصلاح آن هم وجود دارد.
وی گفت: ما در کشور حدود ۸ هزار و ۳۰۰ دفتر اسناد رسمی داریم، یعنی ۸ هزار و ۳۰۰ محل و نقطه جغرافیایی در تمام استان‌ها و هر کسی در هر شهر، شهرستان، بخش و استانی که بخواهد می‌تواند به راحتی به دفاتر مراجعه کند، اما کل مراکز تعویض پلاک در کشور، کمتر از یک دهم دفاتر اسناد است.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: شکل کنونی نقل و انتقال خودرو را به دلیل رفت و آمد‌هایی که اتفاق می‌افتاد، ترافیکی که ایجاد می‌شود، اتلاف وقتی که صورت می‌گیرد، سرمایه‌سوزی می‌دانیم و به دنبال این هستیم که این اتفاق نیفتد.
وی گفت: قطعاً افرادی که فقط برگ سبز دارند و به دفتر خانه مراجعه نمی‌کنند به هنگام فروش خودرو دچار مشکل خواهند شد. درست است که برخی اینگونه رفتار می‌کنند، اما این رفتار خلاف قانون است.
خندانی افزود: فلسفه تنظیم سند در نقل و انتقال این است که اگر روزی شما به مشکل انتظامی، قضائی و یا اداری بربخورید، بتوانید از سند خود استفاده کنید و این امتیاز سند رسمی است. در خصوص سند خودرو اگر به مشکل برخورد کردید می‌تـوانید به محکمه مراجعه کنید و دادگاه‌های ما براساس آخرین بخشنامه ریاست وقت قوه قضاییه فقط سند تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی را به رسمیت می‌شناسند؛ پس محاکم برگ سبز راهنمایی و رانندگی را به عنوان سند مالکیت نخواهند پذیرفت.
وی درباه اختلاف بین هزینه‌های پرداختی در مراکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی گفت: علت اینکه مراکز تعویض پلاک مبالغ کمتری نسبت به دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌کنند این است که طبق قانون، مرجع قانونی وصول حق و حقوق دولتی در خصوص نقل و انتقال اسناد وسائط نقلیه موتوری، دفاتر اسناد رسمی هستند. یعنی ما موظف به اخذ مبالغ مربوط به مالیات، حق‌الثبت، ارزش افزوده و مسائل این چنینی هستیم. پس به این علت است که هزینه سند در دفاتر بالاتر از مراکز تعویض پلاک است.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: اگر فرض کنیم که دفاتر از پروسه اسناد خودرو حذف شوند، به این معنا نیست که این هزینه‌ها دیگر وصول نخواهد شد. این هزینه‌ها توسط مراکز تعویض پلاک یا شهرداری‌ها و یا وزارت راه و یا هر مرجع دیگری که در این خصوص صالح شناخته شود، اخذ خواهد شد.