۰ نفر

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی مطرح کرد؛

تحریم داخلی خودرو با قیمت‌گذاری دستوری

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۱
کد خبر: 525630
تحریم داخلی خودرو با قیمت‌گذاری دستوری

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی می‌گوید اصرار بر قیمت گذاری دستوری خودرو از سوی شورای رقابت، حکم تحریم داخلی برای این صنعت را دارد.

اقتصادآنلاین - جواد هاشمی؛ محمدرضا نجفی منش - رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی – در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به مشکلاتی که اصرار شورای رقابت برای قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو ایجاد کرده، بیان کرد: امروز با قدرت می‌توان اعلام کرد که بخش مهمی از مشکلات صنعت خودرو ایران نه مربوط به تحریم‌های خارجی است که عملا تحت تاثیر سیاست‌ها و تصمیمات غلط داخلی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اگر بناست در سال جاری از تولید حمایت کنیم، یکی از اصلی ترین موانع تولید در صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است. اصرار بر ادامه این سیاست شرایط در صنعت خودرو را بسیار پیچیده کرده است تا جایی که از یک سو مردم از شرایط به وجود آمده ناراضی هستند، از سوی دیگر رانتی چند هزار میلیارد تومانی در بازار به وجود امده و از سوی دیگر شرایط تولیدکنندگان بسیار دشوار شده است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه قیمت‌های فعلی عملا تولید خودرو را زیان ده کرده است، توضیح داد: قیمت‌های شورای رقابت طوری اعلام می‌شود که عملا چند میلیون تومان از هزینه تمام شده نیز پایین‌تر است. در چنین شرایطی خودروساز با تولید هر محصول جدیدی عملا زیان خود را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر ما می‌بینیم که در بازار آزاد قیمت خودرو بسیار بیشتر از کارخانه است و در این میان برخی با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، سودی قابل توجه به دست می‌آورند.

نجفی منش با بیان اینکه اگر بنا بود این شیوه از قیمت گذاری جواب بدهد، شرایط بازار خودرو اینگونه نمی‌شد، اظهار کرد: از سال قبل صحبت‌هایی مبنی بر اصلاح قیمت گذاری خودرو مطرح شد و پیشنهاداتی نیز در این زمینه به روی میز آمد اما متاسفانه با وجود ورود به سال جدید، هیچ خبری از تصمیم جدید نیست و به نظر می‌رسد جرات اصلاح این سیاست اشتباه وجود ندارد.

وی با اشاره به بدهی خودروسازان به قطعه سازان، گفت: براوردها نشان می‌دهد که اگر زیان انباشته خودروسازان به 27 هزار میلیارد تومان رسیده، بدهی آنها به قطعه سازان نیز در مرز 40 هزار میلیارد تومان قرار دارد. تداوم این شرایط به فشار بر روی قطعه سازان، کاهش ظرفیت تولید آنها و در نهایت پایین آمدن تولید خودرو در کشور منجر می‌شود. اگر ما قصد حمایت از تولید و افزایش عرضه به بازار را داریم، نه تنها این شیوه کمکی نکرده که حتی فشار بر تولیدکنندگان را نیز بسیار افزایش داده است.

شورای رقابت روز دوشنبه و پس از برگزاری جدیدترین جلسه خود اعلام کرد که محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از هشت درصد گران خواهند شد. این مصوبه جدید در حالی اعلام شده که شورای رقابت قیمت رسمی خودرو را در زمستان سال گذشته تغییر نداده بود و نرخ‌های جدید پس از دو فصل اعلام می‌شوند.

پیش از این شورای رقابت در اردیبهشت سال گذشته اعلام کرده بود که بر اساس تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی در هر فصل قیمت محصولات ایران خودرو سایپا را تغییر خواهد داد. قیمت‌های جدید در حالی اعلام شده که خودروسازان معتقدند با اصرار بر قیمت گذاری دستوری، عملا هزینه تمام شده تولید هر خودرو بیش از رقمی است که شورای رقابت اعلام می‌کند و از این رو تولید برای آنها با زیان معنایی یکسان دارد.