۰ نفر

برلیانس H220 چرا یک هاچبک بلاتکلیف است؟

۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۱
کد خبر: 447547
برلیانس H220 چرا یک هاچبک بلاتکلیف است؟

برلیانس H220 نسخه هاچبک برلیانس H230 است که حاصل همکاری زیرمجموعه خوشنام‌تر شرکت سایپا، پارس‌خودرو با شرکت چینی برلیانس است و در 2 نوع دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شود. اما این خودرو در نگاه اول، اتومبیلی بلاتکلیف به نظر می‌رسد. در پاسخ به چرایی بلاتکلیف بودن این خودرو، در گام نخست، طراحی ظاهری بدنه خودنمایی می‌کند. ناهماهنگی اجزای تشکیل دهنده چهره خودرو در نمای جلو، گواه این امر است. چراغ‌های تقریبا مخروطی شکل با خطوط شکسته، خشک و خشن شاید به تنهایی جذاب جلوه کند. اما وقتی با فاصله‌ نسبتا زیادی از یکدیگر قرار بگیرند و پرکننده این فاصله جلوپنجره‌ای با انحنای نرم و فرمی خندان باشد، واژه بلاتکلیف بهترین توصیف کننده این منظر خواهد بود.

طراحی بدنه یک اتومبیل

فرم تخم‌مرغی کلی بدنه برلیانس H220 با دماغه مسطح آن نمایشی همگون و سازگار نخواهد داشت. اما اگر از حق نگذریم و از قسمت کناری به بدنه نگاه کنیم، رینگ‌های آلومینیومی، آینه‌های اسپرت، انحنای زیبای سقف و خطوط جانبی متناسب بدنه می‌تواند نکاتی برای تحسین طراحان باشد. در انتها اما با یک طراحی مینیمال روبه‌رو می‌شویم که ممکن است همانقدر که برای عده‌ای جذاب جلوه کند، دسته دیگر را کاملا ناامید سازد. در یک جمع‌بندی کلی از ظاهر این خودروی هاچبک و نگاهی به اقبال عمومی آن در بازار خودرو، به نظر می‌رسد نمی‌توان بر روی فاکتور زیبایی برای جلب نظر مشتریان و قانع شدن آن‌ها به خرید حسابی باز کرد. مگر آن که در این رسته قیمتی آن را با هاچبک‌های قدیمی وطنی مقایسه کرده و به دنبال ظاهر جدید و غیرتکراری باشند. طراحی نسبتا فانتزی و زیبای داخلی از دور ممکن است مجذوب کننده باشد، اما برخورد نزدیک با آن و قطعات خشک پلاستیکی و متریال بی‌کیفیت، این اطمینان را می‌دهد که با یک خودروی چینی طرف هستیم. اما جدای از اینکه متریال و قطعات بی‌کیفیت از ویژگی خودروهای چینی است، در این رنج قیمت نباید توقع فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشیم.

برلیانس H220 اتومات یا دنده‌ای؟

موتور به کار رفته در H220 در هر 2 نسخه اتومات و دنده‌ای، همان موتور به کار رفته در H230 مدل سدان آن است. در نتیجه با توجه به قیمت و وزن کمتر H220، به کار گرفتن این موتور را می‌توان یک نکته مثبت برای این خودرو تلقی کرد. این موتور ۱.۵ لیتری 4 سیلندره و 16 سوپاپه، می‌تواند حدود 103 اسب بخار قدرت در دور 5800 را آزاد نموده و گشتاوری معادل 138 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی هر 2 نسخه تقریبا مشابه و حدود ۶.۵ لیتر است که با توجه به شرایط کشور ما مطلوب به نظر می‌رسد. در نتیجه هر 2 خودرو از نظر ویژگی‌های فنی کاملا مشابه هستند. اگر قیمت بالاتر مدل اتومات به عنوان یک فاکتور مؤثر در انتخاب را در نظر نگیریم، به نظر می‌رسد بهترین منبع برای یک جمع‌بندی و مقایسه مناسب بین 2 مدل H220، بررسی نظرات کاربران این خودروست. در یک جمع‌بندی از نظرات کاربران این خودرو در می‌یابیم که مدل دنده‌ای توانسته است رضایت بیشتری را جلب کند. اما دلیل این امر را می‌توان در گیربکس اتومات 6 دنده AMT دانست. گیربکس AMT در واقع نوعی جعبه دنده دستی با قابلیت تعویض دنده اتومات است. این گیربکس که در بازار ایران چندان آشنا و معروف نیست، اندکی دیر دنده را تعویض می‌کند و از این رو ممکن است به مذاق راننده خوش نیاید. اما اگر کمی با آن رانندگی کنید و قلق آن را به دست آورید به آن عادت خواهید کرد. نگاهی به بازار خرید و فروش هر 2 مدل H220 و بررسی بازار دست دوم این خوودرو در divar.ir و دیگر سایت‌ها خرید و فروش خودرو، نیز می‌تواند راهنمایی برای فهمیدن رضایت یا نارضایتی مشتریان از این خودرو باشد.

اگر قصد خرید H220 را دارید، دقت کنید!

اگر قصد خرید دارید به قیمت‌های شگفت‌‌انگیز روز خودروها برگردید، بررسی قیمت برلیانس H220 و رقبای آن در این محدوده قیمتی که مهمترین آن را می‌توان ام‌وی‌ام 315 دانست، مقایسه امکانات رفاهی و مشخصات فنی، تست رانندگی و بررسی نظرات کاربران هر دو خودرو، از جمله حساسیت‌هایی است که باید در خرید خودرو به آن توجه کنید. چرا که با این قیمت‌ها مخصوصا اگر چند سال گذشته خودرویی در این حدود قیمت داشته و مجبور به فروش آن شده‌اید، حال با خودروهایی طرف می‌شوید که تنها از نظر قیمتی رشدی به اندازه آن خودروهای لوکس داشته‌اند، در نتیجه با این ذهنیت پیش بروید تا کمتر ناامید و دلزده شوید. البته با بررسی بازار به نظر می‌رسد H220 نسبت به سایر هم‌خانواده‌های خود از رونق چندانی برخوردار نبوده و با اقبال کمتری روبرو بوده است.