۰ نفر

یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

دریافت مالیات از خودرو روش مناسبی برای کنترل بازار فعلی نیست

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 418878
دریافت مالیات از خودرو روش مناسبی برای کنترل بازار فعلی نیست

یک کارشناس بازار خودرو اخذ مالیات از خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو را ترفندی بی‌نتیجه برای کنترل بازار ملتهب خودرو دانست و تاکید کرد: این طرح به ظاهر روش مناسبی است اما نتیجه آن با چگونگی اجرا مشخص می‌شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به موضوع اخذ مالیات از معاملات خودرو اظهار کرد: مالیات گیری از آنجا که یکی از راه‌های رهایی از اتکا به درآمد‌های نفتی و ابزاری برای کنترل میزان و نوع تبادلات بوده، به ظاهر طرح شایسته‌ای است اما نتیجه آن به چگونگی اجرا بستگی دارد.

کاکایی با انتقاد از اجرای مالیات‌ستانی در کشور بیان کرد: در اصل مالیات باید از افرادی که بیشترین درآمد را دارند اخذ شود اما متاسفانه در ایران از آنجا که معامله‌ها با حجم بالا شفاف نیست، افرادی که سرمایه بیشتری دارند راحت‌تر می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و این فشار بیشتر بر اقشار پایین وارد می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو مالیات را تیغ دو لبه دانست و گفت: این اقدام از طرفی باعث افزایش هزینه مصرف خواهد شد و از طرفی جلوی سود بادآورده قیمت خودرو را می‌گیرد، چراکه در حال حاضر با وجود فاصله زیاد قیمت خودرو بین کارخانه تا بازار، خودرو کالای سرمایه‌ای است نه مصرفی.

وی تصریح کرد: بانک اطلاعاتی نادرست و عدم شفافیت قیمت‌ها دو عاملی است که مانع اجرای مالیات‌ستانی به روش صحیح می‌شود و در نهایت برعکس مفید بودن اصل طرح، در عمل نه طرف تقاضا و نه قیمت خودرو را کنترل نخواهد کرد.

کاکایی اجرای طرح اخذ مالیات در شرایط فعلی بازار خودرو را بی‌تاثیر دانست و تاکید کرد: طرح این موضوع در شرایط فعلی و باتوجه به التهاب بازار خودرو خطرناک بوده و ممکن است عدد و رقم‌های فعلی خودرو را نیز افزایش دهد؛ البته طی چند روز گذشته با طرح این موضوع عده‌ای به سمت فروش خودروهایشان رفتند که آن هم موقتی و کوتاه مدت بود.

این کارشناس بازار خودرو گفت: به طور حتم هر زمان طرح اخذ مالیات اجرا شود در ابتدای کار مشکلاتی ایجاد خواهد کرد اما در نهایت نتیجه آن منوط به روش اجرای آن است؛ ولی در شرایط فعلی، قیمت و التهاب بازار خودرو با این ترفندها قابل کنترل نیست.