۰ نفر

یک فعال صنعت قطعه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

بدهی معوق خودروسازان چالش اصلی صنعت قطعه/ قطعات وارداتی عامل بلاتکلیفی خودرو‌های ناقص است

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 371637
بدهی معوق خودروسازان چالش اصلی صنعت قطعه/ قطعات وارداتی عامل بلاتکلیفی خودرو‌های ناقص است

یک فعال صنعت قطعه با اشاره به انباشت بدهی خودروسازان گفت: یکی از منابع مهم تامین نقدینگی در شرایط فعلی برای صنعت قطعه، پرداخت 20هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ بهرام طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بدهی معوق خودروسازان به قطعه‌سازان را یکی از عمده‌ترین چالش‌های این صنعت عنوان کرد و افزود: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ما به عمد قطعه تولید نمی‌کنیم و یا قطعه داریم و  تحویل خودروسازان نمی‌دهیم، اما در واقع تا زمانی که ما نقدینگی نداشته باشیم هم در تولید با مشکل مواجه می‌شویم و هم قطعاتی که وارد کرده‌ایم را نمی‌توانیم ترخیص کنیم.

این فعال صنعت قطعه با اشاره به خودروهای ناقص کف کارخانه تصریح کرد: این خودروها به دلیل قطعات و یا مواد اولیه وارداتی بلاتکلیف مانده‌اند و بر خلاف تصور ارتباطی با تولید داخل ندارند.

به گفته طیبی، هیچ قطعه‌سازی وجود ندارد که به عمد قطعه تحویل ندهد و در این برهه زمانی هر قطعه‌سازی که بخواهد چراغ کارخانه‌اش روشن بماند باید قطعه را تامین کند اما وقتی نقدینگی و مواد اولیه ندارد مقصر نیست.

وی همچنین به اختلافات پیش آمده بین دو انجمن قطعه سازی اشاره کرد و گفت: طی چند وقت گذشته بین انجمن قطعه سازان و انجمن همگن یکسری اختلاف نظرهایی به وجود آمده و در این میان هر کدام تصور می‌کنند که حق با خودشان است.

طیبی تاکید کرد: قطعه‌سازان باید بدانند که همه یک هدف مشترک دارند که آن هم دریافت طلب از خودروسازان و تامین نقدینگی برای صنعت است، بنابراین اختلافات موجود را به چشم تفاوت در سلیقه قلمداد کنند.

این فعال صنعت قطعه در پایان از عدم حمایت بانک‌ها گلایه کرد و گفت: متاسفانه هیچ یک از بانک‌ها از ابتدای امسال به ما تسهیلات نداده‌اند و تا جایی که بتوانند برای پرداخت وام سنگ اندازی می‌کنند.