۰ نفر

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

چمبره دولت بر صنایع مانع پیشرفت کشور شد/ فشار تحریم‌هاى داخلى بیش از خارجى است

۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبر: 366614
چمبره دولت بر صنایع مانع پیشرفت کشور شد/ فشار تحریم‌هاى داخلى بیش از خارجى است

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوراى اسلامى گفت: دو عامل تسلط دولت بر صنایع و تحریم ها مانع رشد کشور شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، عزیز اکبریان در مراسم رونمایى از خط تولید پژو ٣٠١ با بیان اینکه شاید نتوانستیم آنچه که در شان مردم ایران است، در بسیارى از ابعاد صنعتى تولید کنیم درباره علت این امر توضیح داد: این اتفاق دو علت عمده دارد، اول اینکه بحث تسلط دولت ها بر صنایع است که نمى خواهند آن را به بخش خصوصى واگذار کنند چرا که منافع بسیارى براى برخى افراد دارد.

وى ادامه داد: دولت وظیفه حمایت و نظارت دارد چرا باید به خودروسازى ورود کنند، ما نتوانستیم خصوصى سازى واقعى را در صنعت خودرو اجرا کنیم اما اگر این اقدام انجام مى شد جایگاه بالایى در دنیا پیدا مى کردیم.

اکبریان افزود: دومین مسئله اى که مانع رشد صنایع شد، تحریم ها است، تحریم ها تولید ما را به یک سوم رساند و دوباره راه را از نو آغاز کردیم.

او با بیان اینکه ما در کنار تحریم هاى خارجى، تحریم هاى داخلى نیز داریم گفت: مدت ها است قطعات شرکت هاى ایران خودرو و سایپا در گمرکات کشور مانده و این یک مانع داخلى است.

به گفته رییس کمیسیون صنایع مجلس، به دلیل مسائل ارزى واردات خودرو را ممنوع کردیم و در عین حال براى خودروسازان نیز در بحث ارز مشکل ایجاد کردیم.

اکبریان گفت: پژو ٣٠١ ثابت کرد که ما مى توانیم تولید داخلى داشته باشیم، از این رو به قطعه سازان هم باید نظارت شود و هم مشکلاتشان برطرف شود.

وى اظهار کرد: قطعه ساز و خودروساز مکمل یکدیگر هستند و در شرایط فعلى خودروهاى ناقص کف کارخانه ناشى از مشکلات قطعه سازان است.