۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

نفس صنعت قطعه سازی به شمارش افتاد/ خودروسازان در انتظار بسته حمایتی دولت

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 326310
نفس صنعت قطعه سازی به شمارش افتاد/ خودروسازان در انتظار بسته حمایتی دولت

با توجه به وضعیت وخیمی که برای صنعت خودروسازی کشور به وجود آمده، خودروسازان و قطعه‌سازان خواستار ضرب‌العجل تامین تسهیلات برای نجات دو صنعت استراتژیک کشور شده‌اند.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ شهریور ماه امسال بود که مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت خبر از ارائه بسته حمایتی به خودروسازان و قطعه‌سازان جهت حمایت مالی از این دو صنعت خبر داد اما تا کنون خبری از این بسته و جزییات آن نیست.

چندی پیش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خواستار 30هزار میلیارد تومان وام بلاعوض از دولت جهت احیای صنعت قطعه‌سازی و به تبع خودروسازی کشور شد، اما به گفته وی دولت هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره محل تامین این بسته بیان کرد: به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که از محل درآمد‌های ارزی بدهی خود را به بانک مرکزی بدهد و از این طریق راه برای پرداخت وام به ما باز شود.

وی تصریح کرد: مبلغی که پیشنهاد کرده‌ایم یک سوم سرمایه در گردش صنعت قطعه‌سازی است اما با همین مبلغ نیز دو صنعت مهم کشور مجددا احیا خواهند شد.

در همین راستا رضا رضایی، فعال صنعت قطعه سازی نیز گفت: پیشنهاد ضرب‌العجل برای اعطای وام به قطعه‌سازان و خودروسازان کرده‌ایم و درخواست دادیم تا مبلغی را به صورت آنی به این دو صنعت بدهند که تا پرداخت کامل تسهیلات به عنوان مُسکن موقت عمل کند.

وی با اشاره به مشکلات دو صنعت مهم کشور و تاکید بر به شمارش افتادن نفس آن بیان کرد: با توجه به تضعیف بنیه این دو صنعت، حتی اگر این تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان اعطا شود، حداقل دو ماه طول می‌کشد تا چرخه تولید راه افتاده و این دو صنعت خود را به روز کنند.

وی از تشکیل کارگروهی در وزارت صنعت جهت رسیدگی به موضوع اعطای تسهیلات به خودروسازان خبر داد و گفت: بر اساس شنیده‌ها، قرار است که وزارت صنعت به خودروسازان 2هزار میلیارد تومان وام بدهد، اما با شناختی که ما از صنعت و وضعیت خودمان داریم، این مبالغ بسیار کم است.

هشدار به بیکاری 2میلیون نفر تا پایان سال

رضایی اظهار کرد: از سال گذشته شاه کلید صنعت خودروسازی که همان مواد اولیه است از طریق خود دولت افزایش 3برابری داشته بنابراین نمی‌توان با این مبلغ پیشنهادی وزارت صنعت انتظار معجزه داشت.

به گفته این فعال صنعت قطعه، اگر اوضاع به همین روال پیش برود و دولت توجهی به مطالبات ما نکند، تا پایان سال حدود 2میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیکار خواهند شد.