۰ نفر

در نشست انجمن قطعه سازان مطرح شد؛

بیکاری140 هزار نفر در صنعت قطعه/ صنعت قطعه و خودرو در آستانه نابودی است

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 322054
بیکاری140 هزار نفر در صنعت قطعه/ صنعت قطعه و خودرو در آستانه نابودی است

اعضای انجمن قطعه‌سازان از عدم دریافت حتی یک سنت از کونلون بانک چین طی 45روزی که این بانک با ما قطع ارتباط کرده، خبر دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، شاهپور سامعی، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات امروز در نشست خبری با بیان این که صنعت قطعه‌سازی کشور در بدترین دوران کاری خود به سر می‌برد، گفت: بزرگترین مشکل امسال در صنعت ما، موضوع ارزبری است زیرا تولید هر خودرو حدود 2هزار دلا  ارز نیاز دارد و ما چاره‌ای جز مصرف این حد از ارز نداریم.

‌وی با اشاره به محدودیت در نقل‌و انتقالات بانکی و قطع ارتباط کونلون بانک با ایران گفت: در تاریخ 20اکتبر، کونلون بانک چین در نامه‌ای اعلام کرد که از تاریخ 30اکتبر به بعد تمام ارتباطات خود را با ایران را قطع خواهد کرد و در موارد خاص نیز نظر خود را تا پنجم نوامبر اعلام خواهد کرد، بر این اساس ما 45روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده، البته یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمی کند.

او همچنین با اشاره به کاهش تولید خودرو در کشور تصریح کرد: خودروسازان ما که در گذشته روزی 6هزار خودرو تولید می‌کردند، در حال حاضر در مجموع با 30درصد کاهش تولید روبه رو هستند و میزان تولید به روزانه دو تا دو هزار و 200خودرو رسیده که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند طی سه ماه آینده تولید خودرو به شدت ریزش خواهد کرد.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات با گلایه از بانک‌ها به دلیل عدم تخصیص اعتبار به قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: با توجه به این که انبوهی از مطالبات وجود دارد اما بانک‌ها در ارائه وام و تسهیلات هیچ کمکی به ما نمی‌کنند و از سوی دیگر درصورت اعطای وام، 15درصد از تسهیلات را بلوکه می کنند.                 

سامعی اضافه کرد: دولت در ازای دلار 3600تومانی قول دلار 4200تومانی را داد اما حالا به ما دلار نیما با نرخ 9هزار تومان هم نمی‌دهد اما با این وجود تنها درخواست ما از دولت این است که برای نجات این دو صنعت به هرکدام 10هزار میلیارد تومان وام حتی با بهره 16درصد بدهد تا ما بتوانیم نقدینگی مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با بیان این که بخش خصوصی مهارت دورزدن تحریم‌ها را دارد، تاکید کرد: صنعت قطعه‌سازی با 800هزار پرسنل با سرعت نور در حال نابودی است.

140هزار نفر در صنعت قطعه بیکار شدند

در ادامه این نشست محمد شهبری، عضو هیات مدیره انجمن از بیکاری 160هزار نفر و نیز تعطیلی 260واحد تولیدی خبر داد و گفت: در این 38سالی که در صنعت قطعه فعالیت کرده‌ام هیچ دورانی مثل الان نبوده؛ به طوری که در حال حاضر بر اساس آمار از ابتدای سال تا کنون 140هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی بیکار شده‌اند.

او با اشاره به اینکه در خصوص این موج بیکاری با مقامات کشوری جلسات متعددی گذاشته و این معضل را مطرح کرده‌ایم، ادامه داد: نگذاریم صنعت قطعه و خودروسازی مانند صنعت نساجی نابود شود.

18 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز  در این نشست با بیان این که مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان حدود 18هزار میلیارد تومان است، گفت: با قیمت‌های قدیم قطعه، میزان مطالبات ما از خودروسازان حدود 7هزار میلیارد تومان است اما با اصلاح قیمت‌ها برآورد ما این است که در مجموع همه خودروسازان حدود 18هزار میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.

وی با تاکید بر این که قیمت‌های قطعه باید به روز شود، اظهار کرد: به محض این که خودروسازان قیمت قطعه را تعدیل کنند، قطعه‌سازان آمادگی دارند ظرف مدت 6 تا 8هفته تولید را احیا کنند و همچنین می‌توانند تولید را به روزی 2هزار خودرو برسانند.

بیگلو با اشاره به ضرر 5500میلیارد تومانی خودروسازان از ابتدای سال تا کنون، بیان کرد: در 100روز اول کاری امسال، قطعه‌سازان و خودروسازان در مجموع حدود 11هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و هر روزی که پیش می‌رود این دو صنعت مجموعا روزی 50میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

وی با بیان این که منافع دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با هم مشترک است، گفت: مذاکرات متعددی درباره تعیین قیمت‌های جدید صورت گرفته و سازمان حمایت از مصرف‌کننده فرمولی ارائه کرده که خودروسازان مخالف آن و ما موافق آن هستیم.

بیگلو ادامه داد: بر اساس این فرمول قرار است خودروهای زیر 45میلیون تومان 2.5برابر یعنی معادل 151درصد افزایش قیمت داشته‌ باشند که با این احتساب به جز پراید و پژو405 هیچ خودروی زیر 45میلیون تومانی نخواهیم داشت.

اگر پراید را کیلویی بفروشیم هم قیمتی بالاتر از الان خواهد داشت

در پایان مرتضی مرتضوی، رییس انجمن قطعه‌سازان با تاکید مجدد بر نابودی صنعت قطعه با روند فعلی گفت: یک میلیون و 500هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت قطعه مشغول به کار هستند که با ادامه روند فعلی بیکار خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به با این که نرخ خودرو باید اصلاح شود، افزود: زمانی نباید قیمت خودرو بالا برود که قطعه سازان بتوانند ارز با نرخ 4200 تومانی بگیرند؛ در حالی که اکنون این صنعت یورو 9000 تومانی می گیرد، بنابراین با این وضعیت پراید را کیلویی هم بخواهیم حساب کنیم قیمتش بیشتر از الان می‌شود.