۰ نفر

خودرو ۷ نفره در نمایشگاه خودرو تهران+تصاویر

۸ آذر ۱۳۹۶، ۳:۵۳
کد خبر: 245542
خودرو ۷ نفره  در نمایشگاه خودرو تهران+تصاویر

شاسی بلند تنومند فوتون ساوانا در دومین نمایشگاه خودرو تهران توسط عظیم خودرو برای عموم به نمایش در آمد.این شاسی بلند پیش تر توسط عظیم خودرو در نمایشگاه خودرو مشهدرونمایی شده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نمای خارجی فوتون با الهام از شاسی‌بلند سایز متوسط تویوتا فورچونر نسل اول (2005-2015) البته با اعمال تغییرات بسیار شکل گرفته است از این رو طول، عرض و ارتفاعی برابر با 4830×1910×1840 میلی‌متر و فاصله بین محورها برابر با 2790 میلی‌متری دارد که در مقایسه با فورچونر از هر نظر بزرگ‌تر است و این بزرگی تاثیر مثبتی در فضای داخلی خودرو نیز دارد.

ساوانا خودرویی 7 نفره (3 ردیف صندلی) است و از این رو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آن در جلو و عقب (ردیف سوم) به‌صورت مجزا عمل می‌کند که از طریق دستور سرنشینان جلو روشن و از سوی سرنشینان ردیف سوم قابل تنظیم است. کمی پایین‌تر بر کنسول میانی اهرم تعویض دنده و کلیدهای کنترلی سیستم دو‌دیفرانسیل، کنترل کشش، کنترل فرود از شیب (HDC) و حالت تعویض دنده در سه حالت اکو، اسپرت و برف قرار گرفته است. با نگاهی مختصر به این چیدمان به‌سادگی می‌توان در یافت با یک شاسی بلند حقیقی و نه یک کراس‌اوور طرف هستیم.

در نخستین تجربه رانندگی که چندی پیش با این خودرو داشتیم، با تکیه بر سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless) پشت فرمان ساوانا قرار گرفتیم. با چرخاندن مغزی پیشرانه 2 لیتری کوچک ساوانا به آرامی روشن می‌شود. با در نظر گرفتن وزن 2065 کیلوگرمی ساوانا حجم 1981 سی‌سی پیشرانه 4 سیلندر خطی یورو 5 چندان چنگی به دل نمی‌زد بنابر‌این از همان ابتدای آغاز حرکت در انتهای اتوبان ترکیب پیشرانه و گیربکس را به چالش کشیدیم تا حساب کار دستمان بیاید. از این رو با قراردادن گیربکس در وضعیت D و انتخاب حالت اسپرت تعویض دنده‌ها اقدام به شتابگیری کردیم.

به شکل تقریبا غیر‌قابل‌باوری ساوانا تنها در حدود 12 تا 13 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت و در حدود 10 ثانیه پس از آن به تندی 140 کیلومتر بر ساعت دست یافت. شاید این میزان شتابگیری بر روی کاغذ چندان گیرا و قابل درک نباشد اما باید در نظر داشت که ساوانا از پیشرانه پرخوران (توربوشارژر) و مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) بهره می‌برد که در مجموع توان چشمگیر 214 اسب بخار در دور 5000 و گشتاور 320 نیوتن‌متر در دور 1750 تا 4000 را در اختیار مالک قرار می‌دهد که با تکیه بر این توان درخور توجه (با توجه به جثه خودرو و حجم پیشرانه) می‌تواند با شتابگیری فراتر از سطح قابل قبول همچون یک خودرو سدان درون‌شهری نیز ایفا نقش کند.

برای درک بیشتر توانایی‌های ساوانا به ارتفاعات شمیرانات رفتیم تا ضمن افزایش ارتفاع و کاهش غلظت هوا، توان آفرود آن را نیز به چال بکشیم. با ورود به بیراهه‌های خاکی با چرخاندن کلید کنترلی سیستم دودیفرانسیل ساوانا از حالت 2H به حالت 4L وارد حالت دو‌دیفرانسیل سنگین شدیم تا به موازات حس تغییر در ضرایب دنده‌ها میزان کشش در شیب را بسنجیم. گیربکس ساوانا یک نمونه اتوماتیک دارای تیپ ترونیک (تعویض دستی) 6 سرعته ازساخته‌های ZF آلمان است که به گیربکس کمکی دو‌سرعته بورگ‌وارنر از نوع TOD از ساخته‌های شعبه بومی‌سازی‌شده بورگ وارنر آمریکا با قابلیت انتخاب وضعیت دنده‌ها به‌صورت برقی هماهنگ شده است.

به واسطه تجهیز ساوانا به پیشرانه توربو هنگام کار با پدال گاز در ارتفاعات و آفرود باید توجه ویژه و مهارت بیشتری داشته باشید چرا‌که زمانی که پیشرانه در حالت تنفس طبیعی کار می‌کند در ارتفاعات 2400 متری کوهستان‌های شمیرانات توان بسیار کمتری در مقایسه با زمان درگیر شدن سیستم پرخوران تولید می‌کند که ماهیت سواری با خودرو را کاملا دگرگون می‌کند. از آن گذشته زمانی که پیشرانه به دورگیری می‌افتد، ساوانا برای ادامه حرکت هیچ‌گونه مشکلی از خود نشان نمی‌دهد. گیربکس کمکی ساوانا از نوع TOD است. این نام که خلاصه واژگان «گشتاور به محض تقاضا» است، این ویژگی گیربکس را قادر می‌سازد در هماهنگی با سیستم‌های کنترلی دیگر نظیر کنترل کشش به هنگام نیاز گشتاور انتقالی به محورها را کنترل کند تا همواره بالاترین میزان کشش را برای خودرو فراهم کرده و از واماندگی آن پیشگیری کند.
 

ماهیندرا و فوتون در دومین نمایشگاه خودرو تهران

ماهیندرا و فوتون در دومین نمایشگاه خودرو تهران