۰ نفر

در نظرسنجی اقتصاد آنلاین مشخص شد؛

رأی ۹۲درصدی مردم به نقل‌وانتقال سند خودرو توسط پلیس

۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷
کد خبر: 174911
رأی ۹۲درصدی مردم به نقل‌وانتقال سند خودرو توسط پلیس

در تازه ترین نظرسنجی سایت اقتصادآنلاین، ۹۲ درصد شرکت کنندگان رأی به انتقال سند خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی دادند.

بعد از انتشار گزارشی در سایت اقتصادآنلاین با عنوان "دو سند برای یک خودرو نگنجد!" در روز دوازدهم بهمن ماه که به موضوع نقل و انتقال سند خودرو در دفتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی می پرداخت (متن کامل گزارش) ، نظرسنجی مردمی در کانال تلگرامی سایت اقتصاد آنلاین برگزار شد، که در آن سوال شده بود مخاطبان کانال با کدام یک از روش های نقل و انتقال سند خودرو توسط پلیس یا دفترخانه ها موافق هستند.

بعد از چهار روز از برگزاری این نظرسنجی که در آن 4 هزار و 208 نفر شرکت داشتند. نتایج این نظرسنجی به این ترتیب مشخص شد:

1-    92 درصد شرکت کنندگان معادل 3887 نفر از شرکت کنندگان رأی به نقل و انتقال سند خودرو به پلیس راهنمایی و رانندگی دادند.

2-    در مقابل 8 درصد شرکت کنندگان که تعداد 321 نفر شرکت کنندگان را در بر می گرفت به نقل و انتقال سند خودرو در دفترخانه رأی دادند.

دلایل انتخاب رأی مردم به پلیس

در تمام مدتی که این نظرسنجی برگزار شد مخاطبان سایت اقتصاد آنلاین از طریق پیام هایی که به مدیر کانال ارسال می شد و یا به عنوان نظرات مخاطبان در سایت ارسال می شد به جمع بندی جالبی رسیدند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که در نظرات مردم پلیس به عنوان مرجع نقل و انتقال سند خودرو برگزیده شد، هزینه های بالای نقل و انتقال سند در دفترخانه عنوان شده بود. در میان نظرات مخاطبان اختلاف قیمت نقل و انتقال سند در دفترخانه با پلیس غیر قابل قیاس عنوان شده بود. که در این میان تخلف از قانون معدودی دفترخانه هم برای مردم عملی غیر قابل تحمل دانسته شده بود.

همچنین قیمت های شناوری که در نقل و انتقال سند در دفترخانه دریافت می شود به عنوان دومین عامل ترجیح پلیس به دفترخانه بود. در این بخش پیام های مخاطبان حکایت از این داشت که نقل و انتقال در دفترخانه بر اساس قیمت های نابرابری دریافت می شود و همین موضوع برای انتقال سند خودرو که جزء اموال منقول است و به لحاظ قانونی ایرادی ندارد معامله آن خارج دفترخانه انجام شود برای ارسال کنندگان نظرات یک عمل غیر منطقی عنوان شده بود.

گروه دیگری از مخاطبان دلیل اصلی هزینه های بالای نقل و انتقال خودرو در دفترخانه را دریافت هزینه مالیاتی و دیگر حقوق دولتی عنوان کرده بودند و می گفتند دفترخانه در دریافت این هزینه نقشی ندارد. این گروه دلیل انتخاب گزینه پلیس برای نقل و انتقال خودرو را قبول نکردن فشار مالیاتی خرید خودرو عنوان کرده بودند. که البته در میان هواداران این نظر برخی هم به این طریق از دفترخانه ها حمایت کرده بودند و معتقد بودند که درآمد دفترخانه از محل نقل و انتقال خودرو بسیار پایین تر از چیزی است که دریافت می شود.

البته در این میان کسانی هم بودند که مقایسه ای میان کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا با ایران داشتند و نقل و انتقال مالکیت خودرو در ایران را به روش سنتی مورد انتقاد قراد داده بودند.

رویه قضایی اصلی ترین دلیل انتخاب رأی دهندگان دفترخانه

در میان کسانی که با نقل و انتقال خودرو در دفترخانه موافق بودند یک عامل به عنوان اصلی ترین دلیل انتخاب دیده می شد. موافقان نقل و انتقال سند خودرو در دفترخانه رویه قضایی بوجود آمده در ایران را به عنوان اصلی ترین عامل انتخاب خود عنوان کرده اند. در میان این گروه با وجود علم به هزینه های بالای نقل و انتقال سند در دفترخانه و الزام پرداخت معامله کنندگان، انتخاب دفترخانه برای نقل و انتقال سند خودرو باعث آرامش معامله کنندگان است و این افراد با این روش می دانند درگیر سیستم های قضایی پیچیده ناشی ازانتقال ندادن خودرو در دفترخانه نمی شوند.

در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان اقتصاد آنلاین را خواهید خواند؛

عادل: "باید اجازه نقل وانتقال خودرو دراختیار پلیس قرار بگیره وقتی شناسنامه خودور رو پلیس صادر میکنه و تعویض پلاک هم برعهده اونه سردفتران بجز پول اضافی گرفتن چه کاری انجام میدن؟ حتی اگه قرار باشه مالیات هم توسط پلیس گرفته بشه من شخصا ترجیح میدم بازهم برای نقل وانتقال خودور به پلیس مراجعه کنم! سردفتر ها نسبت به کاری که انجام میدن هزینه های غیرمنصفانه ای دریافت میکنن. حق التحریرشون خیلی بالاست! برید وضعشون رو نگاه کنید وبا قبل ازاینکه سردفتر بشن مقایسه کنید!! ازدولت و مجلس محترم خواهشمندم که منافع اکثریت جامعه رو درنظر بگیرن نه فقط یه عده معدود ویا یه قشرخاص."

ناشناس: "اگه مجلس ... واقعا دلش برای مردم بسوزه ، هم از نظر هزینه اضافه و هم صرف وقت زیاد، رای به دفترخانه نمیداد."

مهدی: "سلام.نقل و انتقال از سوی پلیس خیلی بهتر از نقل وانتقال در دفترخانه است. شما وقتی استعلامی از خودرو در هر زمینه بخواین بگیرین فقط به راهنمایی ورانندگی مراجعه می کنید. پس دفاتر ثبت و اسناد و اداره ثبت هیچ نقشی در مورد هویت خودرو ندارند فقط ی هزینه اضافی باید مردم پرداخت کنند."

حرف حق: " 100% باید توسط نیروی انتظامی انجام بشه

مزایا

رفت و آمد کمتر مردم

عدم ازدیاد ترافیک

عدم ازیاد مصرف سوخت

عدم ازدیاد آلودگی هوا

عدم ازدیاد آلایندگی های صوتی تردد خودروها

عدم ازدیاد آمار تصادفات

حفظ وقت مردم و کمک به اقتصاد ملی چون مردم 10 بار 10 بار نمیرن دفترخونه ها و ساعت ها معطل بشوند و درنتیجه در ادارات و مغازه ها و شرکت ها و کارخانه ها مشغول کارشون هستند و الاف دفاتر اسناد رسمی نمیشوند

مضرات برای دفاتر اسناد رسمی

درآمد ماهانه 50 میلیونی حق التحریرشون کم میشه

بجای زدن یک وکالتنامه و یک سند قطعی و دوبار دوبار پول گرفتن ، یکبار میتونن پول بگیرن

در پایان

اگه قرار به مطیع قانون بودنه

سردفترها باید حق و حقوق کارمندانشون رو طبق قانون و تمام و کمال بدهند

یعنی

15% حق التحریر رو طبق قانون به کارمندان بدهند و به زور ازشون بدون پرداخت اقرارنامه نگیرن

حقوق و دستمزد و اضافه کارشون رو بدهند

دستشون رو از کاسه شیرینی هایی که مردم از سر لطف به کارمندان میدهند بیرون بکشند

با این تفاسیر آیا سردفترها دنبال اجرای قانون هستند و یا دنبال حفظ منافع مالی خودشون ؟؟؟

خدا شاهده اگه اصل 90 میگفت پول رو بدید سردفترها ولی سند رو نیروی انتظامی بزنه

سردفترها با دمشون گردو میشکستند و از این طرح هم قدردانی میکردند

مردم نزارید کمتر از 12.000 سردفتران کل کشور برای 80.000.000 ایرانی تصمیم بگیرند

به همه اطلاع رسانی کنید تا تصمیم درست و به حق که مقامات به درستی همیشه گرفته اند باز هم اتخاذ شود

سردفتران دائم دارند به اینجور سایت ها میان و به کمک همدیگه میخوان نظراتی یکطرفه و به نفع خودشون بدهند."

حسن مرتضوی: "بهتر نیست تعویض پلاک کلا حذف بشه و مثل سابق مردم فقط به دفترخانه مراجعه کنند؟ کجای دنیا تعویض پلاک وجود داره؟؟ یه روش منسوخ شده رو چرا باید دنبال کرد؟ چرا باید ساعتها بخاطر یه تیکه حلبی وقت و زمان گذاشت و برخوردهای بد پرسنل تعویض پلاک رو تحمل کرد؟ وقتی میشه نقل و انتقال رو در مدت کمتر از 20 دقیقه در دفترخانه انجام داد . مرکز تعویض پلاک در خیلی از شهرها اصلا وجود نداره و مردم باید مسافت های طولانی رو طی کنند واسه یه تیکه حلبی در صورتی که حتی در شهرهای بسیار کوچک هم دفترخانه وجود دارد . بهترین راه حل کاهش هزینه ها از جانب دولت است ."

ناشناس: "دفاتر خوبه ولی چرا اینقدر گران ؟؟؟؟در ضمن ماشین مثلا 88با ماشین 94 از لحاظ نوشتن چه فرقی داره مثلا وقتی از خود پرداز برای انتقال استفاده میشه اگه مبلغ بالا باشه هزینه خدمت بیشتره مگه یه انتقال بیشر انجام میشه همش قوانین الکی برای وصول پول بیشتر بخدا این مردم گناه دارند نکنید اینکارا رو نکنید..."

جواد: "هیچ کس سوال نمیکند که اصولا به دفاتر اسناد رسمی چه ربطی دارد که چرا مردم به ان ها مراجعه نمی کنند وظیفه دفاتر ثبت بیع در صورت خواسته مردم است مهمترین سند رسمی ما شناسنامه است مگر دفاتر اسناد صادر می کنند هر سندی که ارگانهای حاکمیتی صادر کند به ذات رسمی است وهیچ کس نمی تواند در ان خدشه ایجاد کند حرف پلیس منطق عقلی و قانونی دارد و چنان چه برای عده ای هم ابهامی باشد خوب خودشان به دفاتر مراجعه می کنند در هر صورت دفاتر اسناد در مقام مدعی نمی توانند وارد شوند."

ناشناس: "کاتب محترم بالعدل!امین ومعتمد عزیز! برای دوخط نوشتن توی یه برگه چر این همه حق التحریر می گیرید؟ معتمد محترم بنظرتون حق ثبت وتحریرتون زیاد نیست؟جالبه که درحال حاضر خیلیاتون حتی زحمت دوخط نوشتن روهم نمی کشید! برای وکالت و گواهی امضاء و... یه متن آماده دارین که فقط پرینت میکنین و خدا تومن پول می گیرید؟ عدل شما پس کجاست؟"

یونس: "بنظربنده سردفتری ودفترخانه داری یه شغل من درآوردی ومربوط به دوران قاجاره! تمامی امور محضری رو خود دستگاه های دولتی باکمترین هزینه ممکن میتونن انجام بدن.مثلا کل خدمات ثبت طلاق وازدواج رو میشه دفاتر ثبت احوال با استفاده از رایانه ها واینترنت درعرض 5 دقیق انجام بدن.یا سند خوردو رو پلیس انجام بده ویا نقل وانتقال سند مسکن به عهده شهرداری ها باشه. اتفاقا اینجوری هم دروقت و هزینه های مردم صرفه جویی میشه وهمین اینکه فساد وجعل وکلاهبرداری کم میشه. درنظربگیرین شما برای انتقال سند به شهرداری محلتون مراجعه کنید ؛ شهرداری میتونه بسرعت درطرح بودن یا نبودن ؛اضافه ساخت و.. رو تشخیص بده. درحقیقت ما به سری دفاتر درست کردیم که مشغول کاغذ بازی و اتلاف وقت مردم هستند وعلاوه برآن گاهی نیز از افراد هزینه های اضافی می گیرند وهیچ کارخاصی هم انجام نمیدن! اگه خودروی شما به سرقت بره دفترخانه برای یافتن سارق اقدام میکنه؟اگه کسی باشناسنامه جعلی ازدواج کنه دفترخانه پیگیری میکنه؟اگه منزل مسکونی از لحاظ شهرداری مشکل قانونی داشته باشه دفترخونه مشکل رو حل میکنه؟ میبینین که این دفاتر فقط یه شغل من درآوردی وبی فایده هستند!!"