۰ نفر

جزئیات نشست مشترک مدیران ارشد ایران خودرو و پژوسیتروئن(۳)

تامین مالی قرارداد پژو و ایران خودرو از طریق بانک‌های ایران

۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 149935
 تامین مالی قرارداد پژو و ایران خودرو از طریق بانک‌های ایران

‎مدیرعامل پژو سیتروئن درباره روند پرداخت غرامت به ایران اظهار کرد: مشکلات قدیم حل شده است اما در عین حال جزییات پرداخت غرامت به ایران محرمانه است و قطعا در قالب تامین مالی انجام شده و انتقالات مالی در راستای توافقاتی که داشتیم انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، هاشم یکه زارع و کارلوس تاوارس، مدیران عامل ایران خودرو و پژو سیتروئن در حاشیه نشست مدیران ارشد این دو شرکت خودروساز در محل جاده مخصوص تهران، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

تاوارس در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی که پس از ترک پژو برای مصرف کنندگان در ایران ایجاد شد،  گفت: نیت ما این است که برای مصرف کنندگان کیفیت و ایمنی عالی و بهترین محصول را ارائه کنیم. آنچه برای من اهمیت دارد این است که آینده بهتری را رقم بزنیم و امکاناتی را در ایران ایجاد کنیم.

تاوارس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قوای محرکه هم در الگوی جدید داخلی سازی در نظر گرفته شده است؟ گفت: این داخلی سازی کاملا در جریان قرار داد است و تاثیر زیادی در کاهش آسیب های قرارداد دارد. در این قرارداد قطعات قوای محرکه را بومی سازی می کنیم .

‎تاوارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تامین مالی پروژه با توجه به مشکلات بانکی چگونه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما نگرش خود جوشانه داشتیم و همکاری ما به سرعت پس از تحریم ها آغاز شد و نشان دادیم که به فعالیت در ایران علاقه داریم و این تامین مالی از طریق بانک‌های ایرانی صورت خواهد گرفت.

یکه زارع نیز در پاسخ به سوالی درباره شراکت مجدد ایران خودرو و پژو، افزود: پژو فقط شریک ما نیست بلکه با سایپا هم مذاکراتی داشته است. ما با سایر خودروسازان جهان در حال مذاکره هستیم و شاید بتوان گفت پژو و ایکاپ شریک اصلی ما نباشند.

‎ تاوارس در پاسخ به سوالی درباره برنامه صادرات ایکاپ گفت: ما دوست داریم که گام به گام پیش برویم. اولین گام ما تولید محصولات جدید با فناوری های جدید در بازار ایران است. علاوه بر این توانمندی های تامین کنند گان ایرانی را افزایش خواهیم داد.

‎وی گفت :همزمان برنامه ای برای صادرات تنظیم خواهیم کرد اما ابتدا باید ارزش افزوده ایجاد کنیم که قطعا برنامه صادرات زمانی محقق خواهد شد که هزینه های تولید در ایران کاهش یابد.

‎تاوارس پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت غرامت به ایران اظهار کرد: مشکلات قدیم حل شده است. جزییات پرداخت غرامت محرمانه است و قطعا در قالب تامین مالی انجام شده و انتقالات مالی در راستای توافقاتی که داشتیم انجام شده است.

تاوارس  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پژو مانند رنو به دنبال تولید مستقیم در ایران است، اظهار کرد: سهم بازار پژو در ایران بسیار عظیم بوده و از آنجایی که خدمات پس از فروش و ایمنی برای ما اهمیت ویژه ای دارد ، اگر بتوانیم این کار را خواهیم کرد. سهم بازار پژو در ایران خیلی عظیم است، بیش از ٤ میلیون پژو در خیابان ها و جاده های ایران حرکت می کنند و ما به دنبال بهبود خدمات پس از فروش در ایران هستیم .

‎یکه زارع نیز در این باره گفت: ما به عنوان ایران خودرو به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم بازار ایران محل جنگ شرکت های خارجی شود.

در ادامه تاوارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه پژو در زمان تحریم ها ایران را ترک کرده ، اکنون در صورت نارضایتی شرکای آمریکایی خود، از قرارداد با ایران، واکنش پژو چگونه خواهد بود؟ تاکید کرد: گروه PSA شرکتی مستقل است و ایمان داریم که همکاری بهترین راه برای حرکت به جلو است.

وی افزود: اگر امروز اینجا هستیم، حرف هایمان را با دوستانمان در دنیا زده ایم و در موضعی هستیم که از رشد شرکت  استقبال می کنیم. نیت ما این است که در ایران حضور داشته باشیم و همکاری به صورت برد-برد باشد.

مدیر عامل پژو سیتروئن تاکید کرد: اکنون با همه شرکای جهانی گام های لازم و قانونی را برداشتیم.

یکه زارع نیز در این باره گفت: در رابطه با تحریم ها امروز حساب ایکاپ جدا است و سهم ایران خودرو و PSA هریک ٥٠ درصد است.

وی با اشاره به اینکه حداقل ٦٠ قطعه ساز خوب و بزرگ در جلسات ما با پژو حضور داشتند، ادامه داد: ایکاپ کار خود را با هویت جدید شروع می کند و با توجه به برنامه ای که برای ساخت قطعات و تولید داخل دارد، می تواند به بهره وری مورد نظر نیز دست یابد.

یکه زارع در ادامه درباره سهم تولید داخل در این قرارداد اظهار کرد: در همه صحبت های در سال اخیر بنا برنامه این بوده که در سال اول سهم تولید داخل ٤٠ درصد باشد و طی سه سال به ٧٠ درصد برسد.

تاوارس در ادامه درباره نسل جدید خودروها (خودروهای برقی) و اینکه آیا پژو برنامه ای برای تولید این خودروها دارد؟ خاطرنشان کرد: جای شکی نیست که این امکان وجود دارد و در این راستا ماه آینده در بازار اروپا یک خودرو رونمایی می کنیم و در مسیر پیش رو برنامه فناوری خیلی قوی داریم . اگر در این بازار برای این تکنولوژی تقاضا شود برای پاسخ به تقاضا در این حوزه ورود خواهیم کرد.

تاوارس با تاکید بر اینکه فعالیت ایکاپ منحصر به تولید سه خودرو در ایران نخواهد بود، ادامه داد: خودروهای ٢٠٠٨، ٥٠٨ و سایر خودروهایی که امروز رونمایی شدند مدرن هستند و در حال حاضر در اروپا تولید می شوند . هم اکنون تقاضا برای تولید خودروهای با قیمت پایین بالا رفته و ما برای این موضوع برنامه داریم . یک راه این است که از محصولات نسل قبلی که مستهلک شده اما قدرت و کیفیت دارند استفاده شود.