۰ نفر

محصول جدید سایپا تا پایان سال عرضه می‌شود

آخرین جزئیات از قراردادهای خارجی سایپا

۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۶
کد خبر: 139472
آخرین جزئیات از قراردادهای خارجی سایپا

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه در قراردادهای خارجی جدید سرمایه‌گذار در سود و زیان مشارکت می‌کند، گفت: سایپا فعالیت‌های خارجی خود را شروع کرده و سیاست ما همچنان تولید محصولات اقتصادی است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد: مهدی جمالی، مدیرعامل شرکت سایپا در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد، گفت: خوشبختانه بعد از برجام و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت، فضای خوبی برای صنعت خودروسازی کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در این فضا خودروسازی سایپا مجددا فعالیت های خارجی خود را آغاز کرد و اولین قرارداد ماه گذشته با سیتروئن قطعی شد و به زودی کارها انجام می شود.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم با طرف خارجی این تفاهم را داشته باشیم که ۵۰ درصد سهام یکی از طرح‌های ما را خریداری کند و مستقیما ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان را واریز کند.

جمالی در ادامه خاطرنشان کرد: رسما اعلام می‌کنم که همکاری مشترک با ایویکو و زامیاد شروع شده است و قرارداد با رنو نیز در حال پیگیری و انجام است.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: قردادی که با شرکت نیسان داشتیم، به زودی فعال خواهد شد و قراردادهای قبلی ما که در دوره تحریم انجام شده بود نظیر چانگان و برلیانس اکنون به محصول رسیده است و داخلی سازی آنها را به شدت پیگیری کنیم و امیدوارم محصول خیلی خوبی را ظرف یکی دو سال آینده داشته باشیم.

وی درباره کیا اظهار کرد: با کیا از قدیم همکاری داشتیم و حتی در دوره تحریم هم همکاری ها ادامه داشته است و امیدوارم در در سفری که طی یک الی دو هفته آینده به کره جنوبی خواهم داشت، بتوانیم قرارداد را فعال کنیم.

مدیرعامل سایپا افزود: آنچه که در شرایط فعلی اصل است، این است که سرمایه گذاری و صادرات در همه قراردادها دیده شود.

جمالی درباره همکاری با ایویکو نیز تصریح کرد: در سیاست وزارت صنعت دو اصل اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه حتما باید سرمایه گذاری طرف خارجی اتفاق بیفتد و دیگر اینکه حتما صادرات و قطعه سازی دیده شود.

به گفته او این سیاست ها کاملا در شرایط قراردادها دیده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با ایویکو هم در حال مذاکره هستیم و حتما این شرایط را در نظر داریم.

جمالی درباره تولید محصولاتی با قیمت مناسب برای قشر متوسط گفت: سیاست اصلی ما همچنان تولید محصولات اقتصادی است و این نوید را می دهم که ما ۵۰ درصد تولیداتمان حتما ایرانی خواهد بود و جایگزین های خوبی را طراحی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ساینا را به بازار عرضه کردیم که جایگزین خوبی برای محصولات ارزان قیمت است، تاکید کرد: تا پایان سال محصول جدیدی را عرضه خواهیم کرد.

وی درباره انتقادات صورت گرفته در زمینه واگذاری ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان و نحوه قراردادها خاطرنشان کرد: ما قیمت را کارشناسی کردیم و این مدل، مدلی است که برای اولین در کشور اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: اعتقاد داریم که هر خارجی که علاقمند است در ایران سرمایه گذاری کند، باید سهام شرکت را بخرد و مشارکت واقعی داشته باشد.

جمالی ادامه داد: تجربه تلخی که ما در دوران تحریم داشتیم، این بود که خودروسازی یا صنعت دیگری در کشور ما کار را شروع می کرد، اما به محض این که تحریم می شد، شرکت را با زیان رها می کرد، در طرح جدید هر اتفاقی بیفتد، در سود و زیان مشارکت می کنیم.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که مدل قرارداد از چه کشوری گرفته شده است، اظهار داشت: ما خودمان مدلایز هستیم و بلدیم قرارداد ببندیم.

جمالی با بیان اینکه قرارداد تقریبا نهایی شده و فقط روش های پرداخت پول را طراحی می کنیم،  ادامه داد: اکنون سایپا شرایط خوبی دارد و قاعدتا ما شرایط خودمان را به طرف های خارجی اعلام می کنیم و هر کسی شرایط ما را پذیرفت، با آنها قرارداد می‌بندیم.

وی درباره برنامه این خودروسازی در زمینه توسعه صادرات اضافه کرد: توسعه صادرات از سیاست های اصلی ما است و در این راستا سال گذشته قرارداد الجزایر را طراحی کردیم و قرارداد خوبی است، در آذربایجان کار مشترکی را با ایران خودرو هماهنگ کردیم، با ساحل عاج نیز در حال مذاکره هستیم  و اولین محصولات سایپا به لبنان صادر شده است.

جمالی اضافه کرد: در قراردادهای جدید پیش بینی کردیم ۳۰ درصد محصولات تولیدی مشترک سایپا با شرکت های خارجی صادر شود که در این راستا در سال اول در قرارداد حتما صادرات توسط سیتروئن انجام شود و مکلف است ۳۰ درصد محصول تولیدی سایپا کاشان را به شبکه خود عرضه کند.

جمالی درباره صادرات عراق نیز گفت : صادرات به عراق همچنان ادامه دارد و ما در روش های مختلف صادرات می کنیم، در ماه گذشته بیش از هزار خودرو به عراق صادر کردیم.

مدیرعامل سایپا در ادامه خاطرنشان کرد: ما در حال مذاکره با صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات هستیم و بانک توسعه صادرات به ما قول داده که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر بگیرد.

جمالی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه داریم سایپا لیدر صادرات قطعه سازی شود و اگر وارد این فضا شویم کار خوبی است.