۰ نفر

مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟ | نحوه محاسبه و پرداخت (۱۴۰۲)

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبر: 715691
مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟ | نحوه محاسبه و پرداخت (۱۴۰۲)

مالیات نقل و انقال خودرو قانونا بر عهده مالک خودرو است یعنی کسی که پلاک خودرو به نام اوست.

به گزارش اقتصاد آنلاین،مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کسی است که پلاک ماشین به نام اوست و فروشنده باید هزینه آن را تقبل کند.

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو باید اطلاعات تکمیلی داشت و اگر قصد فروش خودروی خود را دارید در این مطلب به پرسش های شما در خصوص مالیات نقل و انتقال خودرو پاسخ خواهیم داد.

منظور از مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

در مجموع مالکین خودرو 3 نوع مالیات باید بپردازند؛عوارض سالیانه شهرداری  مالیات سالانه و  مالیات نقل‌ و انتقال خودرو.

هدف ما در این مطلب مالیات نقل‌ و انتقال خودرو است که باید پیش از تعویض پلاک و صدور برگ سبز خودرو به نام مالک جدید پرداخت شود.

پیش از فروردین ماه 1401 به تعویق انداختن پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تا صدور سند در دفترخانه امکان پذیر بود اما بر اساس قوانین جدید،مالیات باید به صورت اینترنتی و پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک پرداخت شود.

مالیات خودرو بر عهده کیست؟

در قانون به صورت مشخص به این موضوع که مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست اشاره نشده اما کلمه «مالک» درج شده است؛ یعنی کسی که پلاک  ثبتی خودرو به نام اوست. به این ترتیب همان‌طور که قبل از فروش، هزینه وسایل مهمی مانند قیمت دستگاه ضبط صدا مخفی برای ماشین را مالک خودرو می‌پردازد، مالک فروشنده ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است.

علاوه‌ بر این، پرداخت هزینه عوارض و خلافی خودرو نیز به عهده فروشنده است اما برای تعویض پلاک، خریدار باید مبالغ موردنیاز را پرداخت کند.

همچنین، لازم به ذکر است، مالیات نقل و انتقال خودرو های صفر، بر عهده تولید کننده، وارد کننده،نمایندگی یا مونتاژ کننده خودرو ها بوده و در صورتی که خریدار خودروی صفر نیز قصد فروش آن را داشته باشد، می بایست، اقدام به پرداخت مالیات نقل و انتقال آن خودرو نماید.

عوامل موثر بر هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو

عوامل موثر بر مالیات خودرو به شرح زیر است:

  • یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر مالیات نقل و انتقال، نوع خودرو است. هرچه کلاس خودرو بالاتر و قیمت بیشتری داشته باشد، فروشنده باید هزینه بیشتری بابت مالیات فروش پرداخت کند.
  • سال تولید خودرو یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو به شمار می‌رود. هرچه تاریخ تولید به تاریخ جاری نزدیک‌تر باشد، باعث در نظر گرفتن مالیات بیشتری برای خودرو در هنگام نقل و انتقال خواهد شد؛ به عنوان مثال مبلغ مالیات خودرویی که سال ساخت آن ۱۴۰۱ است، نسبت به همان برند و مدل خودرو با سال ساخت ۱۳۹۸ بیشتر خواهد بود.
  • کشور تولید کننده خودرو (ایرانی یا خارجی) یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین مبلغ این مالیات است. به طور کلی فروشندگان خودروهای خارجی، فارغ از ارزشی که آن‌ها دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

شما می‌توانید پیش از اقدام به فروش خودرو خود از طریق سامانه‌های محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو 1401 اقدام به محاسبه مبلغ این مالیات برای وسیله نقلیه خود کنید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 1402

پیش تر گفتیم فروشنده خودرو، ملزم به پرداخت این نوع از مالیات ارزش افزوده می باشد. از آنجا که ممکن است، در مورد میزان پرداختی تحت عنوان مالیات تعویض پلاک خودرو، سوال شود، در این بخش، میزان و نحوه محاسبه این نوع از مالیات را بررسی خواهیم نمود.

مالیات نقل و انتقال خودرو داخلی

مالیات تعویض پلاک خودرو، بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مصوب سال 1400، برای «تولید داخل به میزان یک‌ درصد (1%) به ماخذ مذکور در تبصره (1) ماده ‌(28) این قانون برای سال تولید بوده و ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا 6 سال پس از سال تولید، سالانه ده‌ درصد (10%) همان ماخذ کاهش می‌ یابد و برای سال‌ های ششم به بعد، چهل‌ درصد (40%) ماخذ یاد شده است.»

مالیات نقل و انتقال خودرو خارجی

طبق قانون بخش قبل میزان مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای خارجی با همان تبصره 2 درصد است.

به عبارت ساده تر، نقل و انتقال دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت، به جز موارد استثنای مذکور در بخش قبلی ، در صورتی که تولید داخل باشند، به پرداخت یک درصد و در صورتی که خودرو خارجی باشد، به پرداخت دو درصد ماخذ محاسبه مالیات سال تولید، ملزم خواهند شد. همچنین، تا 6 سال اول ساخت خودرو، سالانه 10 درصد ماخذ محاسبه مالیات تعویض پلاک، کاهش می یابد و از 6 سال اول تولید به بعد، 40 درصد ماخذ مذکور در جدول مقرر می باشد.

بر اساس توضیحات:

 

مالیات نقل و انتقال خودرو کارکرده

درصورتی‌که از زمان تولید خودرو 6 سال بگذرد، از مبلغ مالیات نقل‌ و انتقال ماشین 10 درصد کم می‌شود. مالیات نقل‌ و انتقال خودرو کارکرده با عمر بیشتر از 6 سال نیز 40 درصد کمتر از خودروی صفر است. کسر این اعداد از مبلغ مالیات خودرو دست دوم، ربطی به خارجی یا داخلی بودن خودرو ندارد.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 1402
سال  ارزش خودرو مالیات تعیین شده
سال جاری حداقل یک و نیم میلیارد تومان 2% (ارزش روز خودرو)

 

6 سال پس از تولید

 

حداقل یک و نیم میلیارد تومان کاهش سالانه ۱۰٪ از محل اخذ

 

سال هفتم به بعد حداقل یک و نیم میلیارد تومان

 

٪۴۰ از ماخذ یادشده

نحوه استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

فروشندگان یا خریداران می‌توانند با وارد کردن شماره پلاک، شماره همراه و کد ملی مالک خودرو قبل از  تعویض پلاک برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو استعلام بگیرند. استعلام مالیات خودرو با پلاک به راحتی انجام می‌شود. هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو هم  با فروشنده خودرو است.

 نحوه پرداخت مالیات خودرو

افرادی که قصد فروش خودرو خود را دارند برای پرداخت مالیات نقل و انتقال آن می توانند مسیر زیر را طی کنند:

مالیات نقل و انتقال خودرو

  • در مرحله اول باید به درگاه پرداخت مالیات سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند. اما راه حل سریع‌تر ورود به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو به نشانی https://cartransfer.tax.gov.ir  است.
  • پس از وارد شدن به سامانه‌ای که در بالا معرفی شد برای شروع کردن فرایند پرداخت باید گزینه مودی مالیاتی (فروشنده) را انتخاب کنید.
  • اگر حساب کاربری از قبل دارید می‌توانید با وارد کردن اطلاعات حساب کاربری به سامانه پرداخت مالیات وارد شوید. اگر هم حساب کاربری ندارید باید ابتدا با کلیک کردن بر روی گزینه ثبت نام وارد فرایند ثبت نام شوید.
  • در صفحه جدید باز شده مشخصات خود را به درستی وارد کنید.
  • شماره تلفن همراه باید فعال و حتما متعلق به کد ملی خودتان باشد. حالا با توجه به اینکه شخصی حقیقی یا حقوقی هستید بر روی گزینه ثبت نام درست کلیک کنید.
  •  کد احراز هویت ۶ رقمی که برای شما ارسال شده را در کادر باز شده وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.
  • پس از وارد شدن به سامانه باید از میان گزینه‌های موجود، مالیات بر نقل و انتقال خودرو را انتخاب کنید.
  •  شماره همراه خود را وارد کرده و دکمه ثبت را بزنید. 
  • شماره ملی و کد امنیتی را وارد کرده و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.
  •  مشخصات فردی خود را وارد و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  • در صفحه نشان داده شد از بین گزینه دارای پلاک ملی و فاقد پلاک ملی با توجه به شرایط خودرویی که قصد فروش آن را دارید انتخاب کنید.
  • پس از وارد کردن شماره پلاک خودرو باید کد ملی و تاریخ تولدتان را مجددا وارد کنید و بر روی گزینه ثبت کلیک کنید.
  • در صورتی که اطلاعات وارد شده شما با اطلاعات مالک خودرو مطابق باشد امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود می‌توانید به صورت آنلاین آن را پرداخت کنید.

سوالات متداول

مالیات خودرو به عهده خریدار است یا فروشنده؟

پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده و صاحب خودرو است. همان طور که گفته شد این هزینه باید پیش از انتقال سند و تعویض پلاک انجام شود.

آیا پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اجباری است؟

بله؛ پیش از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک انجام نمی‌شود.

آیا هزینه مالیات نقل و انتقال برای تمامی خودروها به یک اندازه است؟

خیر هزینه نقل و انتقال خودروهای داخلی و خارجی متناسب با سال تولید و قیمت روز آنها متفاوت خواهد بود.