۰ نفر

۹ دلیل گاز خوردن ماشین در حالت درجا / استپر موتور را کی تعویض کنیم؟

۲۵ فروردین ۱۴۰۲، ۲۳:۳۲
کد خبر: 711413
 ۹ دلیل گاز خوردن ماشین در حالت درجا / استپر موتور را کی تعویض کنیم؟

گاز خوردن خودروها وقتی که درجا کار می کنند را می توان یکی از مشکلاتی دانست که بیش تر راننده ها حداقل یک بار با آن مواجه شده اند. گاز خوردن بیش از اندازه خودرو زمانی عادی‌ست که موتور سرد است، اما اگر این اتفاق زمانی رخ دهد که موتور گرم است، یعنی مشکلی وجود دارد. در ادامه، دلایل گاز خوردن موتور خودروها را بررسی می کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همان طور که می دانید همه موتورها نیاز به قطعه ای به نام استپر (Stepper) دارند که پس از روشن شدنشان، دریچه گاز را کمی باز نگه دارد تا جریان هوا برقرار بماند و موتور خاموش نشود. به همین دلیل همه خودروها وقتی که در حالت درجا کار می کنند (Idling) و پدال گاز نیز توسط راننده فشرده نشده است، گاز می خورند اما این گاز خوردن به معنی این نیست که دور موتور بیشتر از ۱۰۰۰ RPM باشد، بلکه باید در حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ دور بر دقیقه (RPM) قرار گیرد. به این ترتیب اگر موتور خودروی شما در حالت درجا کار کردن دور بالایی داشت بدانید که احتمال دارد مشکلی وجود داشته باشد زیرا این حالت عادی نیست.

آیا گاز خوردن بیش از اندازه موتور، همیشه نشان دهنده وجود مشکل است؟

در جواب این سوال باید گفت خیر زیرا در روزهای سرد سال که دمای موتور پایین است و به اصطلاح Cold Start صورت می گیرد، برنامه ریزی ECU به استپر دستور می دهد تا دریچه گاز را بیشتر از حالت نرمال باز نگه دارد. بروز چنین اتفاقی به این دلیل است که برای گرم شدن موتور نیاز است تا موتور در دور بالاتری کار کند و سوخت بیشتری تزریق شود. بنابراین اگر در روزهای سرد سال و زمانی که موتور Cold Start می شود، دور موتور بیشتر از حد نرمال بود، مشکلی وجود ندارد زیرا این دور بالا برای گرم کردن موتور است. اما اگر پس از گرم شدن موتور هم عملکرد موتور در دور بالا ادامه داشت، بدانید که یک جای کار می لنگد و باید به سراغ عیب یابی بروید.

دلایل گاز خوردن خودروها وقتی درجا کار می کنند چیست؟

مانند دیگر ایرادات خودروها این مشکل نیز دلایلی دارد که در زیر مهم ترین آن ها را به اطلاع شما می رسانیم.

۱. نشتی هوا به درون موتور

یکی از دلایل بالا رفتن دور موتور این است که هوای ورودی به غیر از قسمت مکش، از دیگر بخش ها نیز به درون موتور نشتی داشته باشد. در این صورت سوخت بیشتری تزریق می شود و دور موتور در حالت درجا کار کردن بالا می رود.

۲. جلو افتادن زمان جرقه زنی شمع ها

هر چه زمان جرقه زنی شمع ها جلوتر بیافتد یا به اصطلاح جرقه زنی آوانس (Advanced) شود، دور موتور بالا می رود و این اتفاق در هنگام درجا کار کردن موتور که دور بالاتر از حد نرمال است، قابل تشخیص می شود.

۳. ریگلاژ نبودن سیم پدال گاز

در صورتی که سیم فلزی اتصال بین پدال گاز و دریچه گاز به شدت سفت باشد و هیچ خلاصی ای برایش در نظر نگیرند، دریچه گاز کمی بیشتر از حالت نرمال باز می ماند و همین قضیه می تواند موجب گاز خوردن موتور در حالت Idle شود. بهتر است برای ریگلاژ، سیم را نه کاملاً شل تنظیم کنید و نه کاملاً سفت و کشیده.

۴. خرابی سنسور پدال گاز

پدال گازهای برقی که اتصال بین آن ها و دریچه گاز به صورت الکترونیکی است و سیم فلزی بین آن ها وجود ندارد، دارای سنسورهایی هستند که در صورت خرابی این سنسورها ممکن است اطلاعات غلطی به دریچه گاز ارسال شود و دور موتور در حالت درجا کار کردن بالاتر از محدوده نرمال باشد.

 ۹ دلیل گاز خوردن ماشین در حالت درجا / استپر را کی تعویض کنیم؟

۵. خرابی دریچه گاز برقی

همان طور که ممکن است اطلاعات ارسالی از طرف سنسورهای پدال گاز غلط باشند، احتمال خرابی دریچه گاز برقی هم وجود دارد که در صورت این خرابی، ممکن است موتور الکتریکی این قطعه به خوبی دستورات ارسالی را اجرا نکند و به دنبال آن دور موتور را بالا نگه دارد.  

۶. به هم ریختن برنامه ECU

گاهاً پیش می آید که همه بخش ها و قطعات مرتبط با دور موتور Idle به خوبی کار می کنند و مشکلی از جانب آن ها وجود ندارد. در این صورت باید برنامه عملکردی موتور که بر روی ECU قرار دارد بررسی شود و در صورت وجود مشکل، تنظیم موتور صورت گیرد.

۷. خراب شدن دینام

همان طور که می دانید دینام از طریق یک تسمه به میل لنگ (Crankshaft) وصل می شود و به این ترتیب می تواند حرکت دورانی میل لنگ را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و آن را به باتری و یا دیگر بخش های خودرو انتقال دهد. حال اگر این قطعه خراب شود و کلاچش از کار بیافتد، دیگر باری از طرف دینام بر روی موتور نیست و به همین دلیل از آن جایی که در برنامه ریزی موتور، بار وارده دینام محاسبه شده بود، با حذف این بار (Load)، دور موتور بالا می رود. افزایش دور موتور در اثر خرابی دینام، بیشتر در موتورهای کوچک خود را نشان می دهد زیرا در توان خروجی پایین، بار وارده دینام چشمگیر تر است و اگر این بار حذف شود، گاز خوردن موتور محسوس تر می شود.  

 ۹ دلیل گاز خوردن ماشین در حالت درجا / استپر را کی تعویض کنیم؟

 

۸. خرابی و یا کثیف شدن استِپِر

استپر موتور یا idle air control valve قطعه ایست برای خودروهایی که دریچه گاز سیمی دارند. این قطعه زمانی که پدال گاز فشرده نیست یک مسیر کوچک برای جریان هوای ورودی فراهم می کند تا هوا به موتور برسد و موتور Stall نکند و یا خاموش نشود. در صورت خرابی این قطعه احتمال دارد دور موتور بیش از حد نرمال شود. نتایج دیگری که ممکن است در اثر خرابی این قطعه برای موتور بوجود بیاید نوسان دور موتور و یا کمتر شدن آن نسبت به حالت عادی است.

 ۹ دلیل گاز خوردن ماشین در حالت درجا / استپر را کی تعویض کنیم؟

۹. سوختن فیوز استِپِر

یکی از دلایل افزایش دور موتور این است که فیوز استِپِر موتور بسوزد. در صورت بروز این اتفاق، استِپِر موتور در باز ترین حالت خود قرار می گیرد تا موتور خودرو خاموش نشود. به این ترتیب دور موتور در حالت درجا کار کردن نسبت به حالت عادی بیشتر می شود.

آیا گاز خوردن بیش از اندازه موتور، همیشه نشان دهنده وجود مشکل است؟

اگر در روزهای سرد سال و زمانی که موتور Cold Start می شود، دور موتور بیشتر از حد نرمال بود، مشکلی وجود ندارد زیرا این دور بالا برای گرم کردن موتور است. اما اگر پس از گرم شدن موتور هم عملکرد موتور در دور بالا ادامه داشت، بدانید که یک جای کار می لنگد و باید به سراغ عیب یابی بروید.

دلایل گاز خوردن خودروها وقتی که درجا کار می کنند چیست؟

مانند دیگر ایرادات خودروها این مشکل نیز دلایلی دارد:

۱- نشتی هوا به درون موتور ۲- جلو افتادن زمان جرقه زنی شمع ها ۳- ریگلاژ نبودن سیم پدال گاز ۴- خرابی سنسور پدال گاز ۵- خرابی دریچه گاز برقی ۶- به هم ریختن برنامه ECU ۷- خراب شدن دینام ۸- خرابی و یا کثیف شدن استِپِر ۹- سوختن فیوز استِپِر