۰ نفر

مشکلات زندگی با نامادری / زندگی با والدین ناتنی و هر آنچه باید بدانید

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۵۷
کد خبر: 702500
مشکلات زندگی با نامادری / زندگی با والدین ناتنی و هر آنچه باید بدانید

زندگی با والدین ناتنی برای کودکانی که جدایی پدر و مادرشان را تجربه کرده‌اند و یا به تازگی آن‌ها را از دست داده‌اند، گاهی به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود و سبب بروز رفتارهای نامناسب آن‌ها می‌گردد.

زندگی با والدین ناتنی و فرزند خوانده راه دارد

به گزارش اقتصاد آنلاین، دلیل اصلی رفتارهای نامناسب کودکان در ارتباط با والدین ناتنی این است که فکر می‌کنند، آن‌ها جای پدر و یا مادرشان را گرفته‌اند و همین موضوع موجب می‌شود احساس کنند تنها و بی‌کس هستند. برای بسیاری از کودکان شرایط زندگی با والدین ناتنی گاهی آنقدر سخت و غیر قابل تحمل است که تمایل دارند از خانه و خانواده خود جدا شده و تنها زندگی کنند. در صورتی که درک و شناخت میان فرزندان و والدین ناتنی آن‌ها افزایش پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد سازگاری بیشتر در میانشان شود. دریافت کمک و مشاوره از روانشناسان به بهبود رابطه میان فرزندان با والد ناتنی‌شان کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

زندگی با والدین ناتنی

وقتی افراد به عنوان والدین ناتنی وارد یک زندگی می‌شوند، از چالش‌های پیش رو با فرزندان آن خانواده مطلع هستند ولی بدیهی است که در ابتدا انتظار ندارند از سوی فرزندان آن خانواده مورد پذیرش واقع شوند. در واقع هیچ انسانی دوست ندارد فردی نفرت انگیز باشد.

بهتر است به عنوان فرزند با دید دیگری به والدین ناتنی خود نگاه کنید و آن‌ها را از جنبه دیگری قضاوت کنید. معمولا در زندگی با والدین ناتنی مخصوصا اگر آن‌ها نیز فرزندی داشته باشند، سعی می‌کنند برای جلوگیری از هرگونه مشاجره و دعوا از بحث کردن دوری کنند.

همان‌گونه که شما به عنوان کودک خانواده سازگاری با شرایط جدید برایتان سخت است، سازگار شدن با این شرایط برای بزرگ‌ترها هم دشوار است. تا زمانی که نگاه شما به والدین‌تان نفرت انگیز باشد، راهی برای آن‌ها باقی نمی‌گذارید تا به شما محبت کنند. برای آشنایی بیشتر درباره چگونگی تعاملات خانواده ترکیبی کلیک کنید.

چگونه با والدین ناتنی رفتار کنیم ؟

بهتر است در ابتدا به این نکته توجه کنید که از دست دادن پدر و یا مادر سخت و کنار آمدن با جای خالی آن‌ها رنج‌آور است. اما حالا این شما هستید که باید با شرایط جدیدی که در زندگی‌تان رخ داده سازگار شوید.

کودکان متناسب با سنی که دارند در برابر جایگزین فرد دیگری به عنوان پدر و یا مادرشان رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها به دلیل رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی، راحت‌تر با این قضیه کنار می‌آیند اما برخی دیگر که در سنین پایین‌تر هستند، شرایط جدید را نتیجه بی‌علاقگی و بی‌محبت بودن پدر و یا مادر خود می‌دانند.

نمی‌توان از کودکان انتظار داشت که در همان ابتدا با والدین ناتنی خود ارتباط عاطفی برقرار کنند، اما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت نیز باشند. بهتر است در رابطه با پدر و یا مادر ناتنی خونسردی خود را حفظ کنید و سعی داشته باشید بدون در نظر گرفتن احساسات و هیجانات، تصمیم گیری کنید.

دوست داشتن والدین ناتنی

برخی از کودکان احساس می‌کنند اگر پدر و یا مادر ناتنی خود را دوست داشته باشند، به پدر و یا مادر واقعی خود خیانت کرده‌اند. به همین دلیل سعی می‌کنند حتی از صحبت کردن با والدین ناتنی خود بپرهیزند و با برخی جملات کوتاه کینه و پرخاشگری خود را به او نشان دهند.

ابتدا بهتر است به این موضوع توجه کنید که مادر و یا پدر ناتنی‌تان به عنوان فرد مستقلی با شما در ارتباط می‌باشد و نباید به خاطر خشمی که از پدر و یا مادر واقعی‌تان به خاطر ازدواج با او دارید را در ارتباط با والدین ناتنی‌تان تلافی کنید.

مطمئن باشید که خواسته پدر و مادر واقعی شما که جای خالی‌شان را احساس می‌کنید نیز این است که شما به زندگی عادی خود برگردید و بدون اینکه مجبور به تحمل شرایط سختی در زندگی باشید، زندگی کنید.

زندگی با والدین ناتنی

زندگی آرام با والدین ناتنی

داشتن زندگی آرام و مسالمت آمیز با والدین ناتنی موضوعی سخت و غیر قابل باور نیست و می‌توانید با توجه به برخی نکات، با پدر و یا مادر ناتنی خود در یک خانواده سالم و شاد زندگی کنید. در ادامه این مقاله به برخی راهکارهای موثر در ایجاد یک زندگی آرام با والدین ناتنی اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

1. پذیرش احساسات خود

طبیعی است که ورود یک عضو جدید به زندگی شما احساسات‌تان را بهم بریزد و به دلیل جای خالی پدر و مادرتان ناراحت و غمگین باشید. حتی ممکن است به دلیل شرایط جدیدی که در زندگی‌تان ایجاد شده است، از پدر و یا مادرتان بغض داشته باشید و حتی احساس تنفر به شما دست دهد.

بنابراین بهتر است احساسات خود را بپذیرید و اگر ناراحتی و بغض دارید، بروز دهید. بروز احساسات و ناراحتی می‌تواند شما را آرام کند و سریع‌تر شما را به زندگی بازگرداند.

2. کنترل هیجانات خود

اشاره کردیم که بروز احساسات می‌تواند بازگشت شما را به زندگی راحت‌تر کند اما نباید در این مورد زیاده‌روی کنید. والد ناتنی شما نیز در ارتباط برقرار کردن با شما و نگرانی‌هایی که دارد پس رفتار با خشونت و عصبانیت‌تان می‌تواند باعث سخت‌تر شدن شرایطت خودتان شود.

3. ارتباط بیشتر با والدین

در صورتی که پدر و یا مادرتان فوت شده‌اند، می‌توانید مرتب بر سر مزارشان بروید و با آن‌ها درد و دل کنید و یا اگر جای خالی آن‌ها در زندگی‌تان باعث آزارتان شده، سعی کنید ارتباط بیشتری با پدر و یا مادر خود برقرار کنید، درد و دل کنید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

4. زمان دادن به خود

زمان همیشه به حل شدن مسائل کمک می‌کند. بنابراین کمی به خودتان زمان بدهید تا بتوانید به شرایط جدیدی که در زندگی دارید عادت کنید و به سازگاری برسید.

شاید والدین ناتنی‌تان آنطور که احساس می‌کنید، نباشند و محبتشان به شما واقعی باشد. سعی نکنید با پس زدن محبت والد ناتنی‌تان شرایط را برای خود سخت‌تر کنید.

5. کمک از مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها

اگر گاهی تحمل شرایط و زندگی با والدین ناتنی برایتان دشوار می‌باشد، می‌توانید برای مدتی با پدربزرگ و مادربزرگتان زمان بگذارنید. با آن‌ها صحبت کنید و سعی کنید محبتی که در جستجوی آن هستید را در آغوش مادر و پدر بزرگتان پیدا کنید.

البته صحبت با پدربزرگ و مادربزرگ علاوه بر تخلیه روانی، مزیت دیگری به همراه دارد. آن‌ها دارای تجربیات زیادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند و برای سازگاری با زندگی جدید راهنمایتان کنند.

6.نادیده گرفتن

یکی از مواردی که می‌تواند چالش‌های زندگی با والدین ناتنی را بیشتر کند، این است که برخی رفتارهای والد ناتنی‌تان سبب ایجاد احساس حسادت، چندش و نفرت شما شود.

در این موارد سعی کنید احساسات منفی خود را نادیده بگیرید و به خودتان زمان دهید تا به شناخت کاملی از والد ناتنی‌تان برسید. نادیده گرفتن برخی مشکلات و جزئیات بی‌اهمیت در رابطه با والدین ناتنی این امکان را به شما می‌دهد تا سریع‌تر با شرایط سازگار شوید.

7.صحبت با والد ناتنی

والدین ناتنی آنقدر که شما فکر می‌کنید، نفرت انگیز نیستند. شاید حرف زدن با والد ناتنی‌تان برای شما کاری سخت باشد، اما سعی کنید با پیامک زدن و یا نامه نوشتن با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

ایده نامه نوشتن در ابتدا مسخره به نظر می‌رسد اما واقعا می‌تواند شروع خوبی برای برقراری ارتباط باشد. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که در زمان مناسب اقدام به نوشتن نامه نمایید و سعی کنید با استفاده از واژگان درست، احساسات خود را به او منتقل کنید. اگر تمایل ندارید والد ناتنی‌تان پاسخ سوال شما را رو در رو به شما بگوید، می‌توانید از او بخواهید که پاسخ شما را در قالب یک نامه بدهد.

سخن آخر

زندگی کردن با والد ناتنی در نگاه اول سخت است و گاهی غیر قابل تحمل می‌باشد. اما واقعیت این است که شرایط آنقدرها که فکر می‌کنید بد نیست.

فقط کافی است برای مدتی چشمان خود را ببیندید و به پدر و یا مادر خود فکر کنید، آن‌ها برای ادامه زندگی نیاز به یک همسر داشته‌اند و این نباید تاثیر زیادی بر روی زندگی شما بگذارد