۰ نفر

وابستگی شدید به شوهر چیست و چرا باید از آن رها شد؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۳۱
کد خبر: 699208
وابستگی  شدید به شوهر چیست و چرا باید از آن رها شد؟

وابستگی عاطفی مانند وابستگی به مواد مخدر است، یک وابستگی ساده و آشکار. زنی که به شوهرش وابسته است، به شدت دلبسته‌ی او است.

وابستگی شما به همسرتان تا چه اندازه است؟ + راه حل

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیش از ۱۰ درصد خانم‌ها دچار وابستگی شدید به شوهرشان می‌شوند. وابستگی عاطفی غیرقابل کنترل، فرد وابسته را در مارپیچ خطرناکی اسیر می‌کند که فرار کردن از آن گاهی بسیار دشوار می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع و راهکارهای کنترل آن ادامه مقاله را مطالعه کنید.

نشانه‌های وابستگی عاطفی شدید به شوهر  

در وهله‌ی نخست متوجه می‌شوید که در این رابطه رنج می‌کشید، مثلاً ناراحت یا مضطرب می‌شوید، اما در عین حال نمی‌توانید مسیر رابطه را تغییر بدهید یا از آن خارج شوید. چنین وضعیتی نشان دهنده‌ی حدی از وابستگی عاطفی است. روابط عاشقانه پیچیده‌اند و به تلاش فراوان نیاز دارند، اما قرار نیست که همراه با درد و رنج هم باشند.

یکی از بارزترین نشانه‌های اعتیاد به رابطه این است که هیچ فعالیتی، از مطالعه و تفریح گرفته تا شغل و معاشرت‌های دوستانه، را خارج از حیطه‌ی رابطه‌ی مشترکتان انجام نمی‌دهید. اگر هر کاری که انجام می‌دهید، به شوهرتان ختم می‌شود، پس احتمالاً به این رابطه معتاد یا وابسته شده‌اید.

علامت دیگر وابستگی شدید به شوهر این است که نمی‌توانید تنها بمانید. شاید آنقدر به حضور شوهرتان و شراکت او در تمام لحظه‌ها و فعالیت‌های زندگی‌تان عادت کرده‌اید، که دیگر نمی‌دانید وقتی تنها هستید، چه کار کنید. شاید هم وقتی تنها می‌شوید، غرق در نگرانی می‌شوید، نگران می‌شوید که مبادا اتفاقی برای شوهرتان افتاده باشد یا دچار شک می‌شوید که الان که در کنارتان نیست، در حال انجام چه کاری است.

فکر می‌کنید یا باور دارید که بدون شوهرتان نمی‌توانید زندگی کنید یا این که زندگی بدون او برایتان معنا ندارد و جهان برایتان در او خلاصه می‌شود. این تصورات علامت بارز وابستگی عاطفی است.

حسادت نیز غالباً یکی از مشخصه‌های رابطه‌ی اعتیادآور است. حسادت نشان دهنده‌ی احساس عدم امنیت در رابطه و فقدان ارتباط موثر است.

علل وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی در بعضی موارد پی‌آمد این است که خانم‌ها یاد نگرفته‌اند تا رنج و سختی ذاتی زندگی را تحمل کنند، بنابراین نمی‌توانند شوهری را که آزارشان می‌دهد، ترک کنند، چون از تغییر یا تنها شدن می‌ترسند. در موارد حاد حتی توان ترک کردن جهنمی را که در آن زندگی می‌کنند، ندارند، مهم نیست شوهرشان چقدر از آنها سوءاستفاده می‌کند یا با آنها بدرفتاری می‌کند، وابستگی شدید باعث می‌شود که به هر شرایطی تن بدهند.

در بقیه‌ی موارد مشکلات مربوط به اعتماد به نفس و عزت نفس باعث ایجاد وابستگی شدید به شوهر می‌شود؛ خانمی که اعتماد به نفس ندارد، برای این که حس خوبی درباره‌ی خودش پیدا کند، به شوهرش وابسته می‌شود تا با تعریف و تحسین او اعتماد به نفس پیدا کند و از امنیتی برخوردار شود که به تنهایی قادر به ایجاد آن نیست.

وابستگی عاطفی، صرف نظر از دلیل ایجاد آن، در نهایت مشکل طرفی است که به همسرش وابسته شده است و باید بر روی خودش کار کند تا بتواند رابطه‌ی سالمی را برقرار کند. البته از سوی دیگر نیز انتظارات، توقع مصاحبت و همراهی همیشگی، حسادت و مسائلی از این دست رابطه‌ی زناشویی را به نابودی می‌کشاند.

وابستگی شدید به شوهر

مراحل وابستگی عاطفی

۱ـ مرحله‌ی اولیه‌ی سرخوشی

نیاز به داشتن همسر و همراه باعث می‌شود تا فرد تصویری آرمانی را از شاهزاده‌ی سوار بر اسب سپید برای خودش بسازد که مجنون‌وار او را دوست دارد. به این ترتیب انتظاراتی شکل می‌گیرد که برآورده کردن آنها بسیار دشوار است.

۲ـ فرمانبرداری

فرد چون به شدت عاشق همسرش است یا فکر می‌کند که عاشق او است، تمام کارها یا گفته‌های او به نظرش بی‌عیب و نقص می‌آید.

۳ـ تیرگی رابطه

حفظ یک رابطه‌ی سالم دشوار می‌شود و زن و شوهر مدام با هم دعوا می‌کنند. این جر و بحث‌های مداوم سوهانی می‌شود که پیوند میان آن دو را پاره می‌کند.

۴ـ جدا شدن به دلیل تحمل رنج شدید

معمولاً زمانی که فرد احساس می‌کند، دیگر قادر به تحمل این وضعیت نیست و خانواده و دوستان نیز دیگر کمکی به او نمی‌کنند، تصمیم به جدایی می‌گیرد. مراجعه به روانشناس یا مشاور در این شرایط توصیه می‌شود.

۵ـ روابط موقتی

نگرانی جدیدی جای نگرانی قبلی را می‌گیرد. خانمی که از همسرش جدا شده و احساس تنهایی می‌کند، چون نمی‌تواند تنهایی را تحمل کند، شتابزده رابطه‌ی جدیدی را شروع می‌کند، به این امید که بتواند رابطه‌ی قبلی را فراموش کند. این شوهر جدید می‌تواند دقیقاً مانند شوهر قبلی یا نقطه‌ی مقابل وی باشد.

۶ـ شروع دوباره‌ی چرخه

آخرین مرحله‌ی وابستگی عاطفی زمانی است که زن تنها فکر می‌کند، شاهزاده‌ی بعدیش را پیدا کرده است، پس دوباره درگیر چرخه‌ی وابستگی می‌شود و همان الگوهای قبلی تکرار می‌شود.

عوارض وابستگی عاطفی

وقتی رابطه‌ی عاشقانه‌ای که به شدت به آن وابسته بوده‌اید، به اتمام می‌رسد، آزمون سختی برایتان شروع می‌شود. سندرم ترک که ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد، شبیه به اختلال ذهنی است که معتادان آن را بعد از ترک الکل، کوکائین یا مواد مخدر مختلف تجربه می‌کنند.

ضربه‌ی روانی ناشی از ترک شوهری که آنقدر به او وابسته بوده‌اید، آنقدر شدید است که احساس می‌کنید از درون متلاشی شده‌اید.

افکار وسواسی

اکثر افرادی که در دوران ترک وابستگی عاطفی قرار دارند، دچار وسواس فکری می‌شوند و دائماً به رابطه‌ی شکست خورده‌شان و هر آن چه که به آن مربوط می‌شود، فکر می‌کنند. فکر برنامه‌هایی که می‌توانستند در کنار همسرشان برای آینده بریزند، یادآوری خاطرات و افسوس و حسرت اشتباه‌هایی که مرتکب شده‌اند، یک لحظه آرام‌شان نمی‌گذارد.

ما انسان‌ها عادت داریم، وقتی دورانی را پشت سر گذاشتیم، درباره‌ی خوبی‌های آن دوران اغراق کنیم و بدی‌هایش را نادیده بگیریم یا به حداقل برسانیم. حسرت گذشته این مرحله را دردناک‌تر می‌کند.

دلشوره، ناامیدی، اضطراب

خانمی که بعد از ترک همسرش سعی می‌کند تا بر وابستگی عاطفی شدید خود غلبه کند، علاوه بر ناراحتی شدید دچار دلشوره‌ی عذاب‌آوری می‌شود که توانایی تمرکز کردن را از او سلب می‌کند و اجازه نمی‌دهد که کارهای روزمره و روابط اجتماعی‌اش را به خوبی پیش ببرد. این شرایط هویت و اعتبار او را به خطر می‌اندازد. ناراحتی جسمی یا احساس‌های ناخوشایندی مانند معده درد، احساس ضعف یا سرگیجه، گریه کردن‌های مداوم و احساس خفگی هنگام نفس کشیدن نیز شایع است.

در بعضی موارد ترک وابستگی عاطفی، حملات ترس و اضطراب و حتی احساس بی‌علاقگی شدید به زندگی نیز مشاهده می‌شود. دل بریدن از زندگی عارضه‌ی بسیار خطرناکی است، اگر احساس می‌کنید که این حس به شما غلبه کرده است، بدون معطلی به مشاور مراجعه کنید. مصرف خودسرانه‌ی داروهای آرام‌بخش و سوءمصرف مواد مخدر نیز در این مرحله از ترک وابستگی رواج دارد.

تلاش برای ازسرگیری رابطه‌ی تمام شده

زن تنهایی که از عوارض وابستگی عاطفی رنج می‌برد، با وجود این که می‌داند اصرار کردن برای شروع مجدد چقدر تحقیر کننده است و با این کار چقدر خودش را کوچک می‌کند، باز هم به شوهر سابقش التماس می‌کند و به او قول می‌دهد که حاضر است برای برگرداندن او هر کاری بکند. زن درمانده قول هزار و یک تغییر را به شوهرش می‌دهد به این امید که بتواند او را دوباره نزد خودش برگرداند. عزت نفس برای او هیچ معنایی ندارد، تنها چیزی که برایش مهم است، این است که بتواند خلائی را که بعد از ترک همسرش در زندگی‌اش به وجود آمده است، پر کند.

اختلال‌های خواب

اختلال‌های خواب و به سختی به خواب رفتن یکی از علائم شایع ترک وابستگی عاطفی است. قطع وابستگی نیز مانند قطع مصرف مواد، تحریک شدیدی را در مغز ایجاد می‌کند که مانع از به خواب رفتن فرد می‌شود.

راه های کنترل، غلبه، رهایی و از بین بردن وابستگی به شوهر

ترس زیربنای وابستگی را بشناسید

شاید این وابستگی ناخودآگاه باشد، بنابراین بسیار مهم است که بتوانید علل و الگوی ایجاد وابستگی را در خودتان پیدا کنید. ترس شدیدی در پس نقاب وابستگی عاطفی نهفته است. وابستگی ساده و کوچکی مانند وابستگی به تماشای تلویزیون می‌تواند پوششی برای ترسی عمیق در وجودتان باشد که ناخودآگاه از بررسی آن خودداری می‌کنید.

برای این که از قید وابستگی عاطفی رها شوید، باید نور خودآگاهی را به تمام الگوهای رفتاری ناخودآگاه بتابانید و این رفتارها را ریشه‌یابی کنید. برای شروع می‌توانید به افکارتان دقت کنید تا با دنبال کردن این افکار به باورهای بنیادینی برسید که به چنین افکاری دامن زده است.

از تنهایی نترسید

ترسیدن از تنها ماندن یکی از دلایل اصلی ایجاد هر نوع وابستگی است.

آیا دائماً به دنبال نوعی تفریح، مصاحبت یا مشغله هستید تا از تنها ماندن با خودتان فرار کنید؟ چون از تنها شدن و از خودتان می‌ترسید، دائم خودتان را مشغول به انجام دادن کاری می‌کنید.

رمز یافتن آزادی و رسیدن به قدرت عاطفی این است که متوجه شوید آن مایه‌ی آرامشی که در جهان بیرون جستجو می‌کنید، در وجود خودتان نهفته است.

تمام وابستگی‌ها و احساس نقص کردن‌ها به این دلیل است که در جای اشتباه به دنبال رضایت و ارضاء نیازهای خود هستید، آنچه دنبالش می‌گردید، در وجود خودتان است، نه در جهان بیرون. اگر وقتی با خودتان تنها هستید و موضوع خاصی حواستان را پرت نمی‌کند، دچار ترس و ناراحتی می‌شوید، به این خاطر است که ذهن‌تان عادت دارد از وجود خودتان فرار کند، اما باید بدانید که این ترس راه را برای رسیدن به آزادی و رهایی از وابستگی می‌بندد.

خود واقعی‌تان را پیدا کنید

اکثر ما اصلاً شناختی از خودمان نداریم و برای دریافت حسی از وجود و هستی خود کاملاً به تصویری از خودمان متکی هستیم. در عین حال این تصویر ایده‌ای است که برای زنده ماندن خود به محتوا نیاز دارد. از آنجایی که این محتوا معمولاً توسط دیگران تامین می‌شود، ما برای رسیدن به حس رضایت از خویشتن دائماً به دیگران وابسته می‌شویم.

  شخصیت مهر طلب در رابطه (رهایی از مهرطلبی)

در واقع علت اصلی وابستگی عاطفی، داشتن تصویری منفی از خود است. اگر تصویری منفی از خودتان داشته باشید، همواره از نظر عاطفی به افراد یا اشیائی متکی می‌شوید که حس امنیت یا باارزش بودن را در شما القاء می‌کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید از وابستگی عاطفی رها شوید، باید خود واقعی‌تان را فراتر از تصویری که در ذهن‌تان از خودتان ساخته‌اید، پیدا کنید.

خود واقعی‌تان فراتر از تمام تصاویر و تصوراتی است که از خودتان دارید. خود واقعی‌تان و حقیقت وجودی‌تان را پیدا کنید تا از وابسته شدن برای رسیدن به یک هویت تعریف شده رها شوید. واقعاً تا این حد به همسرتان وابسته هستید؟ یا فقط فکر می‌کنید؟ افکار منفی را کنار بگذارید و خودتان را بشناسید تا به انسانی رها و آزاد و فارغ از تمام وابستگی‌ها تبدیل شوید.

منبع وابستگی عاطفی را از خودتان نرانید

اکثر افراد وقتی متوجه وابستگی عاطفی خود به کسی یا چیزی می‌شوند، سعی می‌کنند عامل وابستگی را به هر طریقی از زندگی خود بیرون کنند. اما کاری که در نهایت انجام می‌دهند، این است که یک عامل وابستگی عاطفی را با عامل دیگر عوض می‌کنند.

تا زمانی که متوجه نشوید که علت اصلی وابستگی شما نادیده گرفتن حقیقت وجودی و نشناختن خودتان است، فقط شکل و نوع این وابستگی تغییر خواهد کرد. رضایت را فقط می‌توانید در خود حقیقی‌تان پیدا کنید. مفهوم عمیقی از آرامش، آسایش و رضایت در وجودتان نهفته است که اگر به آن پناه ببرید، به آهستگی می‌توانید به خود واقعی‌تان برگردید. خود واقعی‌تان رها از هر گونه وابستگی است و آزادانه از زندگی لذت می‌برد. وقتی خود واقعی‌تان را رها کردید و اجازه دادید تا طعم شیرین زندگی را به شما بچشاند، مطمئن باشید از این که زندگی با خود واقعی‌تان چقدر با آن زندگی‌ای که در ذهن‌تان تصور کرده بودید، تفاوت دارد، شگفت‌زده خواهید شد.

عشق به خود را تمرین کنید

عشق به خود تقریباً شامل تمام نکاتی می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. برای این که عاشق خودتان باشید، باید خودتان را بشناسید، خودتان را قبول داشته باشید، برای خودتان ارزش قائل باشید، خودتان را باور داشته باشید و از خودتان مراقبت کنید. جان کلام آن که باید به بهترین دوست خودتان تبدیل شوید.

غلبه بر وابستگی عاطفی به این معنا نیست که در جستجوی عیبی در خودتان باشید تا بتوانید آن را تغییر دهید. سعی کنید از این مقاله به عنوان یک راهنما استفاده کنید و دلیل احساس ناامنی و ترسی را که به این وابستگی شدید دامن زده است، پیدا کنید.

مطمئن باشید که وقتی مایهی آرامش اصلی خودتان را که در درونتان نهفته است، پیدا کنید، میتوانید به انواع مختلف وابستگی عاطفی، از جمله وابستگی به شوهر غلبه کنید.

توصیه میشود علائم وابستگی را به خوبی بشناسید و برای رهایی و از بین بردن وابستگی عاطفی به همسر، علت وابستگی خود را شناسایی کنید، از تنها شدن نترسید، خود واقعی تان را بشناسید، شوهرتان را از خود نرانید، عشق به خود را تمرین کنید. در موارد وابستگی شدید بهتر است با یک روانشناس مجرب مشورت و راهکارهای بیشتری را دریافت نمایید.