۰ نفر

نقش مهم مردان در دوران بارداری همسر / چگونه روزها را راحت تر سپری کنیم؟

۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۱۶
کد خبر: 696603
نقش مهم مردان در دوران بارداری همسر / چگونه روزها را راحت تر سپری کنیم؟

در دوران بارداری، مسئولیت اتفاقات و احساساتی که برای مادر می‌افتد، صرفاً با خودش نیست و شوهر نیز در این اتفاقات نقش پررنگی دارد.

مهم ترین نقش مردان در دوران بارداری همسرشان

به گزارش اقتصاد آنلاین، مردها می‌توانید از ابتدا حامی همسرتان باشید، به او کمک کنید، از لحاظ احساسی نیز مراقب او باشید، و خودتان را مسئول بدانید. اگر این گونه رفتار کنید، همسرتان در آن شرایط خودش را تنها احساس نخواهد کرد و درنتیجه بارداری آرام  و سالم‌تری را خواهد داشت. در این مقاله توضیح  می‌دهیم که چرا کمک و حمایت‌های شما برای سلامت همسر و فرزندتان مهم است، و شما چطور می‌توانید در دوران حاملگی به همسرتان کمک کنید و حامی او باشید.

کمک و حمایت‌های شوهر، چه نقشی در دوران بارداری دارد؟

کمک و حمایت شما، می‌تواند از لحاظ احساسی و عاطفی باشد، و یا از لحاظ کمک کردن در انجام امور منزل. هر دو، نقش زیادی بر تضمین سلامت مادر و جنین دارند که در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.

کاهش اضطراب و افسردگی

مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری

اضطراب و افسردگی، ممکن است در دوران حاملگی ایجاد شود. دلیل به وجود آمدن اضطراب در خانم باردار، نگرانی‌ها و ترس‌های شدید مربوط به سلامت خود و جنین، و یا درباره مسائل و مشکلات بعد از تولد فرزند، مثل تربیت فرزند، مسائل مالی و چیزهای دیگر است. همچنین ممکن است برای زایمان و دردی که قرار است تحمل کند، اضطراب داشته باشد. خانم‌های باردار، ممکن است ترس از بارداری و زایمان (توکوفوبیا) داشته باشند. بنابراین شما می‌توانید با اقداماتی مثل: همدلی کردن با همسرتان، در آغوش گرفتن او و ابراز علاقه کردن، می‌تواند نگرانی‌ها و اضطراب او را کاهش دهید. برای اینکه بدانید همسرتان به چه دلیل اضطراب دارد، با او صحبت کنید و بپرسید که نگران چیست؟ چه احساسی درباره مادر شدنش دارد؟ هرگز احساسات و نگرانی‌هایش را مسخره نکنید.

سلامت روحی و روانی جنین

جنین همه چیز را احساس می‌کند. اگر محیط او بسیار تنش‌آور یا سرد و بی‌احساس باشد، او هم احساس خوبی نخواهد داشت. در مقابل، اگر محیط جنین گرم و صمیمی و عاشقانه باشد، او از لحاط روحی و روانی، سالم‌تر خواهد بود. برای سلامت روحی و روانی فرزندتان، با همسرتان در دوران حاملگی، خوب رفتار کنید. معاشقه و لحظات عاشقانه را فراموش نکنید. شکم همسرتان را نوازش کنید، ببوسید و با جنین صحبت کنید. همه این رفتارها، هم همسرتان را خوشحال می‌کند و هم جنین محبت و توجه شما را احساس می‌کند و ممکن است با لگد و تکان‌هایی، پاسخ دهد.

کاهش دردهای جسمانی

سعی کنید در امور منزل نیز با همسرتان شریک شوید و به او کمک کنید. ممکن است او بگوید که همه کارها را می‌تواند مثل قبل انجام دهد و نیازی به کمک ندارد، اما کمک کردن به او باعث می‌شود وقت بیشتری برای استراحت داشته باشد و درنتیجه دردهای جسمانی ناشی از بارداری، خستگی، بی‌حوصلگی و کم‌انرژی بودن او کاهش یابد. البته لازم نیست به همسرتان بگویید که استراحت کند و شما همه کارها را انجام دهید، چون شاید قبول نکند و احساس کند شما به او ترحم می‌کنید، یا بیش از حد مراقب او هستید. سعی کنید کارها را با هم انجام دهید. با این روش، هم لحظات شیرین دو نفره را تجربه خواهید کرد، و هم به همسرتان کمک خواهید کرد.

بدون اینکه از شما بخواهد، به او کمک کنید

نیاز نیست صبر کنید تا همسرتان از شما بخواهد در کاری به او کمک کنید. خودتان تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید. به عنوان مثال، می‌دانید که امروز همسرتان می‌خواهد کمدها را مرتب و تمیز کند، به بگویید که چند قفسه را خودتان انجام می‌دهید. حتی گاهی می‌توانید خودتان غذا بپزید. اگر شرایط همسرتان را در دوران حاملگی درک کنید و به او کمک کنید، او بسیار قدردان شما خواهد بود.

با هم تغییر کنید

بارداری، ممکن است یک سری تغییراتی را در عادات و زندگی همسرتان ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر او قبلا ورزش نمی‌کرد و خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌داد، ممکن است حالا در دوران حاملگی، شروع به ورزش‌هایی مثل یوگا کند، تا هم تحرک داشته باشد و هم آرامش بگیرد، یا ممکن است به سمت تغذیه سالم برود. هر تغییری را که او در زندگی‌اش ایجاد می‌کند را شما هم ایجاد کنید. با این روش، به همسرتان انگیزه و انرژی می‌دهید تا بتواند روش جدید را ادامه دهد.

اطلاعات و آگاهی‌تان را بالا ببرید

کسب اطلاعات و دانش درباره حاملگی، مشکلاتی که در این دوران ممکن است پیش بیاید و زایمان، به شما کمک می‌کند تا بیشتر همسرتان را درک کنید و در هر شرایطی، بدانید که چطور می‌توانید به او کمک کنید.

به او بگویید که چقدر زیبا و جذاب است

در دوران حاملگی، ممکن است همسرتان احساس کند اندامش زشت شده یا به دلیل اضافه وزن، دیگر مثل قبل دوستش ندارید. برای اینکه نشان بدهید که هنوز هم برایتان زیبا، جذاب و خواستنی است، از او تعریف و تمجید کنید. همچنین با رفتار و تمایل به برقراری ارتباط فیزیکی، ثابت کنید که چقدر دوستش دارید.

در کنارش باشید

یکی از روش‌های موثر برای حمایت از خانم‌تان در دوران بارداری، این است که سعی کنید همیشه در کنارش باشید. اگر باید به دکتر برود، سونوگرافی یا سایر آزمایشات را انجام دهد، یا می‌خواهد سیسمونی بخرد، در کنارش باشید.

با بالش‌ها کنار بیایید

هرچقدر به اواخر بارداری نزدیک می‌شوید، ممکن است همسرتان هنگام دراز کشیدن روی تخت یا خوابیدن، بالش‌های زیادی را در آغوش بگیرد، زیر کمر و بین پاهایش قرار دهد تا دردهای جسمانی، کاهش پیدا کند و بتواند استراحت کند. از اینکه بالش‌های زیادی بین‌تان قرار گرفته، شکایت نکنید. سعی کنید با این شرایط کنار بیایید. اگر نمی‌توانید همسرتان را در آغوش بگیرید، حداقل هنگام خواب، دستش را بگیرید یا صورتش را نوازش کنید. بالش‌ها، هیچ مانعی برای ابراز علاقه به همسرتان ایجاد نمی‌کنند.

به او آرامش بدهید

ماساژ دادن همسرتان و حمام‌های دو نفره، می‌تواند بسیار آرامش‌بخش و لذت‌بخش باشد. هر روز به او کمک کنید، بر خودش تمرکز کند و آرامش پیدا کند. رابطه و زندگی‌تان را از روزمرگی خارج کنید.

بی‌حوصلگی‌های او را درک کنید

در دوران حاملگی، ممکن است احساس کنید همسرتان برای موضوعات جزئی و پیش پا افتاده، زود عصبانی یا ناراحت می‌شود. این موارد و تغییرات خلق و خو، کاملا طبیعی هستند. او را درک کنید. به عنوان مثال اگر حوصله ندارد به مهمانی که دعوت شدید بیاید، او را درک کنید و اصرار نکنید.

همسرتان را در اولویت قرار دهید

در این دوران، او به حمایت و پشتیبانی شما نیاز دارد. او را در اولویت قرار دهید . ممکن است ناگهان هوس کند یک آبمیوه ترش بنوشد، برایش مهیا کنید، ممکن است بخواهد به پیاده‌روی برود، او را همراهی کنید. درست است که شاید گاهی آنقدر مشغله‌های کاری داشته باشید که فرصت نداشته باشید، اما تمام تلاش‌تان را بکنید که در این چند ماه، همسرتان را در اولویت اول قرار دهید.

  روانشناسی دوران بارداری (بهداشت روان در دوران حاملگی)

طبق شرایط همسرتان، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها، به او بیشتر کمک کنید و پشتیبانش باشید. برای اینکه روش‌های خاصی را آموزش ببینید و بیشتر درباره چگونگی کمک و حمایت از همسرتان را یاد بگیرید، مشاوران خانواده، با بررسی شرایط حاملگی همسرتان، به شما راهکارهایی را ارائه خواهند داد.

با هم به سفر بروید

اگر شرایط همسرتان مناسب است، به هم به سفر بروید. از لحظه لحظه روزها استفاده کنید، چون به زودی اعضای خانواده‌تان زیاد می‌شود، و دیگر مثل قبل دو نفره نخواهید بود. بنابراین قبل از تولد فرزند، از دو نفره بودن‌تان لذت ببرید. مسافرت، هم روحیه همسرتان را بالا می‌برد و هم یک فعالیت مشترک لذت‌بخشی خواهد بود.

اتاق کودک را با هم آماده کنید

برای اتاق کودک، نظر بدهید و با همسرتان اتاق را آماده کنید. این کار، بسیار لذت‌بخش است.

ابراز احساسات کنید

احساسات‌تان را سانسور نکنید. اگر احساس می‌کنید که چقدر مادر بودن به او می‎آید، بگویید. اگر هنگام آماده کردن اتاق کودک، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید، احساسات‌تان را نشان بدهید. اگر شما در بیان خوشحالی و احساسات‌تان راحت باشید، همسرتان هم بیشتر خوشحال خواهد شد.

به تمیزی ظاهرتان اهمیت بدهید

خانم های باردار ممکن است نسبت به بوها حساس شوند. هر روز حمام کنید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید تا همسرتان از در کنار شما بودن، لذت ببرد و احساس بدی نداشته باشد.