۰ نفر

اسرار زندگی مشترک؛ رازهای رفتاری زوج های خوشبخت

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۲۴
کد خبر: 696224
اسرار زندگی مشترک؛ رازهای رفتاری زوج های خوشبخت

راز موفقیت زوج های خوشبخت چیست؟ روابط سالم برای همه ی زوج ها یکسان به نظر نمی رسد زیرا افراد نیازهای متفاوتی دارند.

زوج های خوشبخت واقعی چجوری رفتار میکنن؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، رازهای رفتاری زوج های خوشبخت برای سنین مختلف متفاوت است. نیازهای خاص شما در مورد ارتباط، رابطه جنسی، محبت، فضا، سرگرمی ها یا ارزش های مشترک و غیره ممکن است در طول زندگی تغییر کند. بنابراین، رابطه ای که شما در 20 سالگی انتظارش را دارید ممکن است هیچ شباهتی به رابطه ای که در 30 سالگی می خواهید نداشته باشد.  

راز های موفقیت زوج های خوشبخت

رابطه سالم و خوشبخت یک اصطلاح گسترده است، زیرا آنچه باعث پیشرفت یک رابطه می شود به نیازهای افراد در آن بستگی دارد. اما چند نشانه و راز های کلیدی در شکوفایی روابط سالم زوج های خوشبخت وجود دارد. یک چیزی که در روابط سالم تا حد زیادی مشترک است، سازگاری است. در ادامه دیدگاه هایی از نشانه های بارز روابط سالم در زوج های خوشبخت آورده شده است. 

1-ارتباط راحت با یکدیگر

شرکای روابط سالم معمولاً در مورد چیز هایی که در زندگی شان می گذرد صحبت می کنند: موفقیت ها، شکست ها و همه چیز در این بین. شما باید راحت در مورد مسائلی که پیش می آید صحبت کنید. از چیز هایی که در زندگی روزمره اتفاق می افتد، مانند استرس شغلی یا دوستی، تا مسائل جدی تر، مانند علائم سلامت روان یا نگرانی های مالی. زوج های خوشبخت حتی اگر نظر دیگری داشته باشند، بدون قضاوت گوش می دهند و سپس دیدگاه خود را به اشتراک می گذارند. هم چنین مهم است که احساس کنید که همسرتان نیز نگرانی ها یا افکار خود را در حین مطرح شدن بیان می کنند.

2-اعتماد کردن به یک دیگر

اعتماد کردن خود شامل صادق و راستگو بودن فرد نیز است. در رابطه ی سالم شما رازها را از یک دیگر پنهان نمی کنید. وقتی از هم جدا هستید، نگران این نباشید که همسرتان دنبال شخص دیگری برود. اما مهم ترین نکته ی اعتماد دوطرفه این است که باور کنید آن ها به شما خیانت نمی کنند یا دروغ نمی گویند. هم چنین به این معنی است که با آن ها احساس امنیت و آرامش می کنید و می دانید که آن ها از نظر جسمی یا روحی به شما آسیب نمی رسانند. 

شما می دانید که آن ها بهترین منافع شما را در ذهن دارند، اما هم چنین به اندازه کافی به شما احترام می گذارند که شما را تشویق به انتخاب خود کنند.

3-وابستگی متقابل متعادل به یک دیگر

رابطه سالم به بهترین وجه به عنوان وابستگی متقابل توصیف می شوند. وابستگی متقابل به این معنی است که برای حمایت متقابل به یک دیگر تکیه می کنید اما همچنان هویت خود را به عنوان یک فرد منحصر به فرد حفظ می کنید. به عبارت دیگر، رابطه ی شما باید متعادل باشد.

شما می دانید که تأیید و محبت همسرتان را دارید، اما عزت نفس شما به آن ها بستگی ندارد. اگر چه شما برای هم دیگر هستید، اما برای برآورده کردن همه نیاز هایتان به یکدیگر وابسته نیستید. شما هنوز دوستان و ارتباطات خارج از رابطه دارید و زمان خود را صرف تعقیب علایق و سرگرمی های خود می کنید.

 زوج های خوشبخت واقعی چجوری رفتار میکنن؟

4-راز موفقیت زوج های خوشبخت |کنجکاوی

یکی از ویژگی های اصلی عشق سالم و طولانی مدت در زوج های خوشبخت، کنجکاوی است. این بدان معناست که شما به افکار منفی و مثبت، اهداف و زندگی روزمره آن ها علاقه مند هستید. شما می خواهید تماشا کنید که آن ها به بهترین خود تبدیل می شوند. شما به این فکر نمی کنید که آن ها قبلاً چه کسی بودند یا چه کسی فکر می کنید باید باشند. در واقع شما ذهنیت های انعطاف پذیری در مورد یکدیگر دارید.

کنجکاوی هم چنین به این معنی است که اگر جنبه‌ های مختلف رابطه ی شما کمتر رضایت بخش باشد، مایلید تغییراتی را در ساختار رابطه خود در نظر بگیرید یا درباره آن صحبت کنید. هم چنین مستلزم واقع گرایی است. شما آن ها را همان طور که واقعا هستند می بینید و به آن شخص اهمیت می دهید، نه نسخه ایده آلی از آن ها.

5-برنامه ریزی شخصی و دو نفره

اکثر زوج های خوشبخت در روابط خود، گذراندن وقت با هم را در اولویت قرار می دهند. اگر چه مقدار زمانی که با هم می گذرانید می تواند بر اساس نیاز های شخصی، کار و سایر فعالیت، ترتیب فعالیت های مهم زندگی و غیره متفاوت باشد. اما شما هم چنین نیاز به فضا و زمان شخصی را به تنهایی تشخیص می دهید. شاید این زمان را صرف استراحت انفرادی، دنبال کردن سرگرمی های جذاب، یا دیدن دوستان یا خانواده کنید.

هر کاری که انجام می دهید، نیازی نیست که هر لحظه را با هم بگذرانید یا باور داشته باشید که وقتی مدتی را جدا از هم می گذرانید، رابطه تان آسیب می بیند.

6-داشتن تفریح و سرگرمی با یک دیگر

مهم است که زمانی را برای سرگرمی و تفریح با همسر خود اختصاص دهید. اگر می توانید با هم شوخی کنید و بخندید، این نشانه ی خوبی است. گاهی اوقات چالش ها یا ناراحتی های زندگی ممکن است بر یکی یا هر دوی شما تأثیر بگذارد. این مورد می تواند به طور موقت نوع رابطه شما را تغییر دهد و اگر در برقراری ارتباط مشکل دارید به شما کمک کند. 

7-صمیمیت فیزیکی و جنسی

صمیمیت اغلب به رابطه ی جنسی اشاره دارد، اما نه همیشه. همه از رابطه جنسی لذت نمی برند یا نمی خواهند مدام رابطه داشته باشند. رابطه ی شما بدون آن هنوز هم می‌تواند سالم باشد، تا زمانی که هر دوی شما در مورد برآورده شدن نیاز هایتان در یک جهت باشید. اگر هیچ یک از شما علاقه ای به رابطه جنسی ندارید، صمیمیت فیزیکی ممکن است شامل بوسیدن، در آغوش گرفتن، نوازش کردن و کنار یک دیگر خوابیدن باشد. اگر هر دو از رابطه ی جنسی لذت می برید، رابطه ی فیزیکی شما به احتمال زیاد زمانی سالم خواهد بود که:

با شروع و صحبت در مورد رابطه جنسی احساس راحتی کنید

می تواند به طور مثبت رابطه را مدیریت کند

می تواند در مورد بازگو کردن خواسته هایتان با همسرتان کمک کند

از ابراز علاقه خود به رابطه جنسی کم و بیش احساس امنیت کنید

تحت فشار قرار ندادن شریک جنسی در مورد رابطه جنسی یا اعمال جنسی خاص وقتی آن ها نه می گویند و نمی خواهند

به اشتراک گذاری اطلاعات و نیاز های جنسی با همسرتان. در این زمینه میتوانید از مشاوره جنسی نیز بهره مند شوید.

بحث در مورد عوامل خطرساز جنسی

8-کار گروهی با یک دیگر

یک رابطه ی سالم بین زوج های خوشبخت را می توان یک تیم در نظر گرفت. شما با هم کار می کنید و از یک دیگر حمایت می کنید. حتی زمانی که شاید کار شما دیده نشود یا اهدافی دارید که دقیقاً یکسان نیستند. به طور خلاصه، شما پشت یک دیگر هستید. شما می‌دانید که می‌توانید در مواقع سختی به آن ها مراجعه کنید. هم چنین شما همیشه آماده ی ارائه پشتیبانی در مواقعی هستید که آن ها به شما نیاز دارند. 

9-راز موفقیت زوج های خوشبخت | حل تعارض

حتی در یک رابطه ی سالم، گاه به گاه با یک دیگر اختلاف نظر خواهید داشت و هر از گاهی نسبت به یک دیگر احساس ناامیدی یا عصبانیت خواهید کرد. این کاملا طبیعی است. این بدان معنا نیست که رابطه ی شما ناسالم است و مشکل دارد. آن چه مهم است این است که چگونه به تعارض و اختلافات یک دیگر رسیدگی می کنید.

اگر بتوانید در مورد تفاوت های خود مودبانه، صادقانه و با احترام صحبت کنید، در مسیر درستی قرار دارید. همسرانی که بدون قضاوت یا تحقیر به تعارض می پردازند، اغلب می توانند یک سازش یا راه حل پیدا کنند.

10-رعایت کردن خط قرمز های رابطه

رابطه ی شما باید به احساس رضایت، شادی و ارتباط کمک کند. اگر در اطراف شریک زندگی خود احساس اضطراب، پریشانی یا ناراحتی بیشتری دارید، ممکن است رابطه شما دچار مشکل شود. علائم روابط ناسالم می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین این موارد ذکر شده در زیر برای همه یکسان نیست. اما ممکن است به اشاره به برخی مسائل احتمالی کمک کند.

یکی از شما سعی می کند دیگری را کنترل یا تغییر دهد

اگر نگران رفتار خاصی هستید، باید آن قدر احساس راحتی کنید که آن را مطرح کنید. اشکالی ندارد که احساسات خود را بیان کنید و از همسرتان بخواهید که تغییراتی را در نظر بگیرند. اما خوب نیست که به آن ها بگویید چه کاری انجام دهند یا سعی کنند رفتارشان را تغییر دهند.

اگر آن ها کاری را انجام دهند که واقعا شما را آزار می دهد و شما نمی توانید آن را بپذیرید، ممکن است این رابطه پتانسیل طولانی مدتی نداشته باشد.

11-راز موفقیت زوج های خوشبخت | مرز های رابطه

مرز ها می‌توانند در رابطه شما، از ارتباطات محترمانه گرفته تا نیاز های حریم خصوصی، نقش داشته باشند. اگر شما مرزی را تعیین کنید و آن ها به آن فشار وارد کنند یا به شما فشار بیاورند که آن را تغییر دهید، این یک خطر قرمز جدی است. 

شاید گفته باشید: وقتی از سر کار به خانه بر می گردم به فضای شخصی نیاز دارم. من از دیدن شما خوشحالم، اما باید قبل از هر گونه محبت جسمی ابتدا خستگی و استرس را کاهش دهم. اما آن ها هم چنان به سمت شما می آیند که شما را ببوسند و به اتاق خواب بکشند. وقتی نه می گویید، اگر همسرتان شما را درک کند عذرخواهی می کند و می گوید بعد از استراحت با هم گفتگو می کنیم.

12-لذت از باهم بودن

روابط اغلب زمانی ایجاد می شود که افراد از همراهی یک دیگر لذت می برند و می خواهند زمان بیشتری را با هم بگذرانند. گاهی اوقات رویدادهای زندگی می توانند مانع از زندگی مشترک شما شوند، اما این تغییرات معمولاً موقتی هستند. اگر به طور مداوم و بدون دلیل واضح، مانند مشکلات خانوادگی یا مسئولیت های بیشتر در محل کار، کمتر یک دیگر را ببینید، ممکن است رابطه شما با مشکل مواجه شود. خوشحال بودن با شریک زندگی نشانه زندگی موفق است.

سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از احساس دوری از یک دیگر زمانی که با هم نیستید. حتی ممکن است سعی کنید بهانه ای برای اجتناب از گذراندن وقت با هم پیدا کنید.

13-رابطه احساسی متعادل

روابط سالم نسبتاً متعادل هستند. ممکن است به طور مساوی امور مالی را به اشتراک بگذارید یا با انجام کار های بیشتر درآمد کمتری را متعادل کنید. اما برابری رابطه می تواند به چیز های ناملموس مانند محبت، ارتباطات و انتظارات رابطه نیز مربوط باشد. دوره های نابرابری رابطه ی زوجین ممکن است هر از گاهی اتفاق بیفتد.

یکی از شما ممکن است به طور موقت درآمد خود را از دست بدهد، به دلیل بیماری برای کمک به کار های خانه تلاش کند، یا به دلیل استرس یا سایر آشفتگی های عاطفی کمتر احساس محبت کند. اما اگر رابطه شما مرتباً به هر طریقی نامتعادل است و درست نمی شود، می تواند مشکل ساز شود. 

14-طعنه و انتقاد کم

هیچ اشکالی ندارد که وقتی همسرتان کاری را انجام می دهد که شما را نگران می کند، نگرانی خود را نشان دهید. اما در یک رابطه سالم، همسران معمولاً مراقب هستند که احساسات خود را به روش‌ های مفید و سازنده بیان کنند. این روش خوبی نیست که دائما از یک دیگر انتقاد کنید یا عمدا چیز های آزار دهنده بگویید، به ویژه در مورد انتخاب های شخصی، مانند غذا، لباس، یا برنامه های تلویزیونی مورد علاقه.

انتقادی که باعث می شود همسرتان احساس شرمندگی یا بدی نسبت به خود داشته باشد، عموماً بی نتیجه است و رابطه را مشکل ساز می کند. هم چنین به نحوه صحبت همسرتان در مورد دیگران توجه کنید. رابطه شما با یک دیگر می تواند کاملا سالم به نظر برسد، اما اگر از سخنان نفرت انگیز، تحقیر یا اظهارات تبعیض آمیز در مورد دیگران استفاده می کند، توجه کنید.

15-حمایتگری از یکدیگر

شاید احساس کنید که نادیده گرفته می شوید، زیرا وقتی مشکلی را مطرح می‌ کنید یا چیزی را که در ذهن شما بوده به اشتراک می ‌گذارید، به نظر برای همسرتان بی علاقه به نظر می ‌رسند. یا ممکن است برای شما مشکل باشد که نظر خود را به اشتراک بگذارید یا در مورد مسائل جدی صحبت کنید زیرا نگران هستید که او فقط شما را نا امید کند.

البته ارتباطات کلامی و رفتاری نادرست ممکن است رخ دهد. اما اگر درباره موضوعی صحبت می ‌کنید و به نظر می‌ رسد که آن ‌ها پذیرا هستند، اما هیچ تغییری ایجاد نمی ‌کنند یا به نظر می‌ رسد که تا روز بعد کاملاً فراموش کرده‌اند که در مورد آن چه صحبت کرده‌ اید، این نیز یک علامت هشدار است. علامت هشداری که به فکر تقویت رابطه باشید. 

16-راز موفقیت زوج های خوشبخت | شجاعت در ابراز مخالفت

همسران خوشبخت همیشه باید احساس امنیت کنند تا نظرات خود را داشته باشند، حتی زمانی که این بدان معناست که آن ها مخالف هستند. اگر شریک زندگی شما به دیدگاه (متفاوت) شما با حقیر پاسخ می دهد، این اغلب نشان می دهد که او به شما یا ایده های شما احترام نمی گذارد.

اگر احساس می کنید هر چیزی را که می خواهید بگویید باید سانسور کنید، زیرا نگران عکس العمل آن ها هستید یا احساس می کنید که هر روز، باید بر روی هر بحثی جنگ و جدل کنید ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از متخصصان روانشناس کمک بخواهید. اگر از آزار فیزیکی یا کلامی می ترسید، در اسرع وقت با یک درمانگر صحبت کنید. برای کمک بیشتر می توانید با دوستان و خانواده نیز تماس بگیرید. 

17-احساس خوشبختی و راحتی در کنار همسر

برای بسیاری از افراد، اهداف کلیدی روابط شامل افزایش شادی و رضایت از زندگی است. اگر همیشه احساس ناراحتی یا عصبانیت می کنید، ممکن است این رابطه نیاز های شما را برآورده نکند. این ممکن است حتی زمانی اتفاق بیفتد که هر دوی شما برای رابطه تلاش می کنید. افراد با گذشت زمان تغییر می کنند، بنابراین احساس نارضایتی و گرفتار شدن لزوماً به این معنی نیست که هیچ یک از شما اشتباه نکرده اید. ممکن است به تازگی به افراد مختلفی تبدیل شده باشید که دیگر به خوبی با هم نیستند.

اختلاف نظر ها یا بحث ها به جایی نمی رسد. حل سالم تعارض معمولاً به راه‌ حل‌ ها یا مصالحه منجر می‌ شود. حفظ رابطه یک فرآیند مداوم است، بنابراین ممکن است همه چیز را فورا نتوانید حل کنید. اما معمولاً بعد از صحبت‌ هایتان احساس خوبی دارید. شما معمولا پیشرفت هایی را مشاهده می کنید. وقتی می بینید که دائما فقط در محافل یا مهمانی ها با همسرتان صحبت می کنید، به طور کلی نشانه خوبی نیست.در این مورد مطالعه مقاله نشانه های رابطه بی سرانجام پیشنهاد می شود.  

سخن آخر درمورد راز موفقیت زوج های خوشبخت

وقتی با همسرتان زندگی خود را شروع می کنید. تصور این که ممکن است شما و همسرتان با خوشحالی زندگی نکنید، سخت است. اما به اشتراک گذاشتن زندگی خود با شخص دیگری می تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص اگر تجربه زیادی در رابطه نداشته باشید. رابطه سالم بین زوج های خوشبخت نیازمند کار، تعهد و عشق است. اما برای این که واقعاً شاد و موفق باشند، به احترام نیز نیاز دارند. ازدواج مبتنی بر عشق و احترام فقط اتفاق نمی افتد. هر دو همسر باید وظیفه خود را انجام دهند.

به یک دیگر احترام می گذراند و دیگری را سرکوب یا طرد نمی کنند. با یک دیگر صمیمیت فیزیکی دارند و به هم علاقه نشان می دهند. احساس و راز های خود را پنهان نمی کنند و از یک دیگر نمی ترسند. آن ها هر دو برای زندگی بهتر تلاش می کنند و تیم دو نفره ای بسیار خوبی هستند. هم چنین در صورت مشکل و مواردی از روانشناس و مشاور کمک می گیرند. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.