۰ نفر

شوهرم غیر اجتماعیه، چه کار باید کنم؟ / بهترین برخورد با فرد منزوی

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 696222
شوهرم غیر اجتماعیه، چه کار باید کنم؟ / بهترین برخورد با فرد منزوی

انسان یک موجود اجتماعی است و به معاشرت نیاز دارد، دوست داشته شدن و دوست داشتن یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است اما همه افراد در میزان این نیاز یکسان نیستند برخی معاشرتی و برخی دیگر تنهایی را بیشتر ترجیح می‌دهند .

راهی مناسب برای برخورد با همسر منزوی

به گزارش اقتصاد آنلاین، بعد از ازدواج اگر زن و شوهر در میزان برآورده شدن این نیاز یکسان نباشند ممکن است با چالش‌های مختلفی روبرو شوند که نیاز به مدیریت دارد. در این مقاله مرز انزوای سالم و ناسالم را مشخص می‌کنیم و راه‌کارهایی به شما ارائه می‌دهیم که اگر در این زمینه با همسرتان تفاهم ندارید این موضوع را به بهترین شکل مدیریت کنید.

مرز دوری گزینی سالم و ناسالم

دلیلی ندارد اگر همسرتان به اندازه شما معاشرتی نیست تصور کنید یک فرد منزوی است! برخی افراد درون‌گرا کارهای فردی را به فعالیت‌ها و معاشرت‌های گروهی ترجیح می‌دهند و از کارهای فردی‌شان لذت می‌برند و این دلیل بر منزوی بودن آن‌ها نیست. در ادامه مقاله فرق دوری از جمع سالم و ناسالم را برایتان شرح می‌دهیم:

میل به جمع داشتن یا نداشتن

افرادی که رغبت دارند در جمع باشند اما این توانایی را در خود نمی‌بینند و به دلایل مختلف مانند اعتماد به نفس پایین یا ترس از صحبت در جمع و … از جمع دوری می‌کنند دارای انزوای ناسالم هستند. بنابراین شما باید ببینید همسرتان به چه دلیلی نمی‌خواهد در جمع باشد و چقدر خودش از این موضوع آزرده است.

تنهایی لذت بخش یا آزار دهنده

همان‌طور که ابتدای مقاله اشاره کردیم برخی افراد از تنهایی بیشتر لذت می‌برند و این ربطی به انزوای آن‌ها ندارد. اگر فردی از تنهایی‌اش آزار ببیند و به دنبال برقراری ارتباط باشد اما در آن موفق نباشد منزوی است! برعکس برخی از افراد برنامه‌های مشخصی برای خودشان دارند، از کارهای شخصی‌شان لذت می‌برند و حتی گاهی فرصتی فراهم می‌کنند که به دور از دغدغه و شلوغی لحظاتی را برای خودشان سپری کنند در حالی که مشکلی با جمع هم ندارند و اگر بخواهند می‌توانند در جمع نیز حضور داشته باشند.

ترس از قضاوت

اگر فردی به دلیل ترس از قضاوت شدن دیگران از جمع دوری کند و نخواهد در معرض دید کسی باشد انزاوای ناسالمی دارند. این افراد حتی دست به ذهن‌خوانی می‌زنند و تصور می‌کنند همه درباره آن‌ها نظر می‌دهند و قضاوتشان می‌کنند، معمولا انتقاد ناپذیر هستند و هرگونه نظر مثبت و منفی را بد برداشت می‌کنند.

برخورد با فرد منزوی

وجود اضطراب و استرس در جمع

اگر فردی به هر دلیلی در جمع و هنگام معاشرت دچار تنش و اضطراب شود و به همین دلیل از جمع دوری کند این دوری گزینی سالم نیست. هر فردی ممکن است گاهی در جمع به دلیل اتفاقاتی که در جمع می‌افتد، شلوغی، داشتن روز بد و … دچار اضطراب شود

با شوهر غیراجتماعی و منزوی چه باید بکنم؟

اگر با توجه به نکات بالا متوجه شدید که همسرتان فردی منزوی و غیر اجتماعی است چه باید بکنید. ادامه مقاله در این زمینه شما را راهنمایی می‌کند.

مهم ترین قدم پیدا کردن ریشه است

شاید این جمله را خیلی شنیده باشید که برای حل هر مساله ای ابتدا ریشه آن را پیدا کنید، این موضوع خیلی مهم است اما آنقدر آن را شنیده‌ایم که تبدیل به شعار است و دیگر جدی گرفته نمی‌شود. شما تا علت انزوای همسرتان را پیدا نکنید نمی‌توانید راه درست حل کردنش را انتخاب کنید. تصور کنید فردی بیماری قلب دارد اما برای او داروهای کبد یا معده تجویز شود! در این صورت نه تنها ریشه اصلی بیماری درمان نمی‌شود بلکه ممکن است آسیب‌های دیگری نیز به کبد و معده برای مصرف نادرست دارو وارد شود! در مشکلات روحی و روانی نیز تشخیص به همین اندازه اهمیت دارد پس به کمک یک مشاور ریشه را بیابید.

مقایسه با دیگران اکیدا ممنوع

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم فرد منزوی معمولا خودش از این انزوا خوشحال نیست، شاید برخی اوقات منکر این موضوع شود و بخواهد از خودش دفاع کند بگوید همینم که هستم اما به هرحال این موضوع روی رابطه‌اش اثر گذاشته است و قطعا برای خودش چالش‌هایی دارد. معمولا این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند و مقایسه دیگران با آن‌ها تبر به ریشه باقی‌مانده اعتماد به نفسشان می‌‌زند و شرایط را بدتر می‌کند.

مجبورش نکنید چیزی باشد که نیست

شوهرتان را مجبور نکنید به زور شما در جمع خوش خنده باشد، با همه معاشرت کند و چیزی باشد که نیست! تا زمانی که ریشه انزوایش مشخص و برطرف نشده است اجبار شما به این کارها فشار بیشتری روی او می‌آورد و ممکن است منزوی‌تر شود. بنابراین به او کمک کنید تا این مساله را در خودش درمان کند که بتواند به تریج وارد جمع شود.

مطرح کردن این موضوع در جمع یک خط قرمز پررنگ است

هرگز به شوخی یا جدی این مشکل همسرتان را در جمع مطرح نکنید. همسر شما ممکن است به دلیل قضاوت شدن از جمع دوری کند یا اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، این موضوع در درجه اول به خودش و بعد به شما مربوط است و لزومی ندارد همه از آن باخبر شوند! بنابراین لزومی نداردآن را با صدای بلند فریاد بزنید.

درکش کنید

اگر شوهر شما فردی منزوی است پس احتمالا دوستان کمی دارد و شاید شما تنها دوستش باشید. برای شوهرتان و مساله انزوایش رفاقت به خرج دهید و درکش کنید! او به دوستی شما نیاز دارد تا بتواند از پس این مشکل بربیاید. غر زدن، مسخره کردن، بحث کردن، تحقیر و مقایسه کار یک دوست نیست! دوستانه درکش کنید و با او درباره این مساله همدلی داشته باشید.

به خواسته‌هایش احترام بگذارید

حتی افرادی که منزوی نیستند هم گاهی نیاز به تنهایی دارند و دلشان می‌خواهند برای خودشان وقت بگذرانند. شوهر شما هم فارغ از مساله انزوایش حتما گاهی دلش می‌خواهد برای خودش زمان بگذارد و ربطی به مشکل اجتماعی نبودنش ندارد. بنابراین همیشه نیاز به تنهایی‌اش را به حساب انزوا نگذارید.

در جمع کنارش باشید

در جمع سعی کنید طبق خواسته همسرتان عمل کنید اگر دوست دارد کنارش باشید حتما کنارش بمانید و به یکباره در جمع تنهایش نگذارید به خصوص اوایل مهمانی و زمان ورود. به همسرتان فرصت دهید با جمعی که واردش شده است ارتباط برقرار کند و کم کم با آن‌ها گرم بگیرد.

دو نفره هایتان خیلی مهم است

حال که شوهرتان از جمع فراری است به موازات ریشه یابی و درمان این موضوع حتما روابط دو نفره‌تان را نیز قوی کنید. همه مسائل را قاطی نکنید، قرار نیست چون در جمع مشکل دارید در تنهایی نیز دچار مشکل باشید و سر این موضوع بحث کنید. اگر مشکلی در رابطه شما وجود دارد حتما اختلافاتتان آن را حل کنید.  برنامه‌های مشترک داشته باشید، گاهی طبق علایق او برنامه بریزید مثلا اگر کتاب خواندن را دوست دارد یک کتاب را مشترکا بخوانید و درباره‌اش صحبت کنید.

با شوهری که خلق و خوی درون‌گرا دارد چه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم بعضی از افراد بدون اینکه مشکلی با جمع داشته باشند یا منزوی باشند خلق و خویی دارند که شاید باعث شود خیلی اهل حضور در جمع نباشند. در این شرایط شما و همسرتان باید به توافق و تفاهم برسید. در زیر توجه شما را به نکته مهم در اینباره جلب می‌کنیم:

او به اندازه شما حق دارد علایق خودش را داشته باشد

همان‌طور که شما دلتان می‌خواهد اجتماعی باشید او نیز دلش می‌خواهد برای خودش زمان بگذارد. چون اجتماعی بودن یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود نمی‌توانیم به او سرکوفت بزنیم که چرا این ویژگی‌ را ندارد. در اینجا لازم است که یک بار دیگر تاکید کنیم، این موضوع وقتی صادق است که همسرتان مشکلی از نظر اجتماعی نداشته باشد و جزء افراد منزوی به حساب نیاید. بنابراین همان‌طور که انتظار دارید او به اجتماعی بودن شما احترام بگذارد خودتان نیز باید یه ویژگی‌های او احترام بگذارید.

به توافق برسید

وقتی تفاهم ندارید باید به تواق برسید! برای به توافق رسیدن هر دو نفر باید قدم بردارید و بپذیرید برای حل این موضوع باید گاهی گذشت داشته باشید. هم شما هم ایشان باید به سلایق و علایق هم احترام بگذارید و برنامه‌ای بریزید که هر دوی شما از نظر اجتماعی ارضا شوید. اگر شما دوست دارید سینما بروید و او دوست دارد در خانه فیلم ببیند باید هر دوی این علایق محترم شمرده شوند یعنی توافق کنید گاهی به سینما و گاهی در خانه فبلم ببینید.

دوستان و برنامه خودتان هم را داشته باشید

همسر شما نیاز دارد گاهی تنها باشد و شما نیاز دارید گاهی بیشتر از آنچه هست در اجتماع باشید. پس دوستان خودتان را داشته باشید و در برنامه‌های اجتماعی شرکت کنید. البته این بدان معنا نیست که بخواهید با همسرتان لجاجت کنید یا از او دور شوید، برعکس باید برایش توضیح دادید با ارضای این نیازها در خودتان می‌خواهید روحیه بهتری برای زندگی زناشویی‌تان داشته باشید و فراموش نکنید تمام این موارد باید در چهارچوب رابطه سالم باشد.