۰ نفر

اسرار زندگی موفق؛ ۹ عادت بد که زندگی مشترک را خراب می کند

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱:۱۳
کد خبر: 693573
اسرار زندگی موفق؛ ۹ عادت بد که زندگی مشترک را خراب می کند

اعتیاد به هر چیزی،اجتناب از رابطه، عدم برقراری ارتباط صمیمانه،رفتار کردن مانند دشمن، پنهان کاری مالی و رفتار غیر منصفانه همگی رفتارها و عادات بدی هستند که زندگی مشترک را خراب خواهند کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عاداتی که زندگی مشترک را خراب می کنند شاید از چشم خودمان پنهان باشند یا درباره آنها خیلی حق به جانب رفتار کنیم اما گاهی با مطالعه بیشتر می توانیم رواداری خود در برابر مشکلات رفتاری که داریم را افزایش دهیم.

آیا به فیسبوک و گوشی هوشمندتان بیشتر از همسرتان توجه می کنید؟ آیا از رابطه اجتناب کرده اید؟ آیا خریدهای بزرگ را از شریک زندگی خود پنهان می کنید؟ این رفتارها به ازدواج شما آسیب می زند. اما هنوز برای تغییر عادات بد دیر نیست. در اینجا 9 مورد از بدترین اشتباهات در رابطه و نحوه شروع اصلاح آنها آورده شده است.

1. اعتیاد به هر چیزی

اعتیاد در هر سطحی؛ رسانه‌های اجتماعی، غذا، الکل، مواد مخدر، خرید یا قمار  می‌تواند زندگی مشترک را خراب کند. لیزا بهار، یک درمانگر خانواده در کالیفرنیا، می‌گوید: «اعتیاد به سرعت به یک شخص ثالث در ازدواج شما تبدیل می‌شود و به خیانت می انجامد.»

این امر به ویژه اگر درگیر آدرنالین یک رابطه جدید باشید حتی اگر به نظر خودتون یک رابطه دوستانه ساده باشهد بسیار صادق است. درمان هر نوع خیانت برای هر دو طرف برای مقابله با خشم و رنجش زمان می برد. بهار می‌گوید:«احساس گناه و شرمندگی به وجود خواهد آمد.پس دست از کار بکشید و به این فکر کنید که واقعاً برای چه چیزی ارزش قائل هستید و رفتار اعتیادآور چگونه ببر زندگی مشترک تاثیر خواهد گذاشت. »

کاوش در ارزش ها کمک می کند تا عزم خود را برای انجام کارهای سخت برای ترمیم زندگی مشترک به دست آورید.اعتیادها قدرتمند هستند. ابتدا باید کمک بخواهید و سپس مشاوره را دنبال کنید. بهار می گوید: «وقتی در مسیر بهبودی قرار گرفتید، در موقعیتی خواهید بود که می توانید روی زندگی مشترک خود کار کنید.»

جست و جوی بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود به عنوان یک زوج اوقات کمتری را با یکدیگر بگذرانید.گشت زدن در فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست یا توییتر زمانی که می‌توانید با همسرتان باشید انتخاب بدی است.

 نویسنده کتاب «پول، سکس و بچه ها» می گوید:« اتاق خواب خود را به منطقه ای عاری از وسایل الکترونیکی تبدیل کنید و در مورد زمان مشخصی برای گشت و گذار در اینترنت یا بازی به توافق برسید.»

زمان صرف غذا نیز از دیدن تلفن همراه خودداری کنید. بسیاری از زوج‌ها بر روی ابزارها تمرکز می‌کنند نه روی یکدیگر.  لوازم شما باعث شادی و خاطرات خوش نمی‌شود. اجازه ندهید تلفنتان شما را به غفلت از شریک زندگی‌تان اغوا کند.

زندگی مشترک

2. اجتناب از رابطه جنسی

اگر به عادت بد بهانه تراشی در مورد اینکه چرا رابطه جنسی کم شده یا وجود ندارد، گرفتار شده اید، ممکن است زندگی مشترک شما با مشکل روبرو شود. صمیمیت چسبی است که تعهد را به هم متصل می کند.

والری شینباوم، درمانگر، مشاور مراقبت‌های رفتاری در دنور، می‌گوید:«نگرش شما نسبت به همسرتان ممکن است مشکل ساز باشد.»

برای صمیمی بودن باید نسبت به یکدیگر احساس خوبی داشته باشید. اگر دائما دعوا ، انتقاد و منفی کنید، نمی توانید نزدیک یکدیگر بمانید.

گرچن روبین، نویسنده کتاب پرفروش پروژه شادی می نویسد:« با تمرکز بر نکات مثبت همسرش، عاشقانه های  ازدواج خود را افزایش داد.سعی کنید یک ماه روی همه چیزهایی که در مورد شوهرتان دوست دارید تمرکز کنید. هنگامی که درخواست رابطه می کند، خیلی بیشتر از «نه» گفتن «بله» بگویید. بسیاری از مطالعات نشان داده مردان و زنان از رابطه فیزیکی، فواید سلامتی و روانی را تجربه می کنند. در آغوش گرفتن 10 ثانیه یا بیشتر باعث کاهش استرس می شود. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2013 روی مردان و زنان 20 تا 49 ساله توسط مرکز تحقیقات مغز در دانشگاه پزشکی وین انجام شد، در آغوش گرفتن باعث کاهش فشار خون افزایش ترشح هورمون اکسی‌توسین هورمون احساس خوب است، می شود، در حالی که سطح هورمون‌های استرس کاهش می‌یابد.»

3. عدم برقراری ارتباط صمیمانه

آیا هر مکالمه ای به دعوا تبدیل می شود؟ انتظار نداشته باشید طرف مقابل ذهن‌خوان باشد. از اظهارات و فرضیات مبهم بپرهیزید و بیشتر از جملات درباره «من» استفاده کنید و آنچه را که می‌خواهید به وضوح بیان کنید. چه چیزی ما را از یکدیگر دور نگه می دارد؟ الگوهای بدی را که در دوران رشد خانواده‌هایمان می‌دیدیم، سرزنش کنید، مانند اجتناب از تعارض، ترس از واکنش شوهرتان، آسیب‌های حل‌نشده و موارد دیگر.

این تمرین را انجام دهید:« روبروی یکدیگر بنشینید. یکی از زوج ها صحبت های خود را  بیان می کند در حالی که دیگری به سادگی گوش می دهد ، بدون پاسخ  سپس آنچه را که گفته ، تکرار می کند.

گاهی اوقات این تمرین 10 بار تکرار می شود تا شخص شنونده آنچه را که طرف مقابل بیان می‌کند واقعا متوجه شود.  زنان در بیان نیازهای خود مشکل دارند. اگر از خود بپرسید که درخواست من چگونه به رابطه ما به عنوان یک زوج کمک می کند، ممکن است برایتان راحت تر باشد؟ برای مثال، شما این هفته خسته شده اید و دوست دارید صبح شنبه شوهرتان در نگهداری از بچه ها کمک کند، بنابراین می توانید به کلاس یوگا مورد علاقه خود بروید که از شما شخصی صلح‌آمیز ، جوان‌تر و شریک زندگی بهتری برای شوهرتان می‌سازد. با ارائه این درخواست متوجه خواهید شد که خواسته هایتان در جهت تقویت زندگی مشترک است.

4. با شوهرتان مانند دشمن رفتار می کنید

روز بدی را سپری پشت سر گذاشتید؟ این بهانه خوبی برای شروع دعوا نیست. وقتی بداخلاق هستید و از حالت عادی خارج می‌شوید، این وظیفه شماست که از آن آگاه باشید و فضای اضافی بخواهید یا راهی برای مراقبت از خود بیابید.

به شریک زندگی‌تان بگویید که روز سختی داشتید ، ممکن است قدم پیش بگذارد و بیشتر از همیشه متفکر و با ملاحظه شود. اما اگر همیشه بداخلاق هستید، به سبک زندگی‌تان نگاهی بیندازید و بفهمید که باید چه چیزی را بهبود ببخشید.

جان گاتمن، نویسنده کتاب چرا ازدواج ها موفق می شوند یا شکست می خورند، 2000 زوج متاهل را طی دو دهه مورد مطالعه قرار داد. او متوجه شد که تحقیر، انتقاد و حالت تدافعی در نهایت منجر به طلاق می‌شود.

آنچه را که همسرتان می‌گوید، چه از طریق زبان بدن و چه از طریق کلامی نادیده نگیرید. یک کارشناس روابط زوجین و نویسنده چندین کتاب روابط از جمله رابطه جنسی (هارمونی)  می گوید: «تحقیر زمانی به وجود می آید که رنجشی در خود داشته باشید که هرگز از آن عبور نکرده اید.»

 معمولاً به دلیل انتظارات، ایده ها و رویاهای غیرواقعی و ایده آل گرایانه در مورد ازدواج، وارد ازدواج می شویم و در نهایت نا امیدی به سراغمان می آید.

اوربوک، درمانگر و استاد پژوهش در موسسه تحقیقات اجتماعی در دانشگاه میشیگان و نویسنده کتاب 5 گام ساده برای تبدیل ازدواج خود از خوب به عالی، پیشنهاد می کند که نگرش خود را در مورد شوهر و ازدواج بررسی کنید. او می‌گوید: «برای مثال، اگر این رویا را قبول کرده‌اید که زوج‌های شاد هرگز با هم دعوا نمی‌کنند، احتمالاً احساسات و استرس‌های خود را به خاطر هر اختلافی از بین می‌برید. خواب خوب شبانه ممکن است به شما کمک کند شخص بهتری باشید. طبق مطالعه سال 2013 در دانشگاه کالیفرنیا برکلی بر روی بیش از 60 زوج 18 تا 56 ساله، خواب ضعیف باعث آن بود که زوج‌ها نسبت به نیازهای شریک خود حساسیت کمتری داشته باشند و کمتر ابراز قدردانی کنند.»

5. پنهان کاری مالی

عشق به پول ممکن است ریشه همه بدی ها باشد، اما مشاجره بر سر آن ریشه بسیاری از مشکلات ازدواج است. طبق مطالعه ای در سال 2013 از دانشگاه ایالتی کانزاس، نزاع بر سر پول، پیش بینی کننده اصلی طلاق است. این مطالعه بر روی بیش از 4500 زوج نشان داد که زوج‌ها معمولاً هنگام بحث در مورد پول از زبان تندتری استفاده می‌کنند و بهبودی پس از درگیری طولانی‌تر است.

زوج‌ها نمی‌دانند چگونه درباره پول بحث کنند. وقتی زوج‌ها راحت درباره پول بحث نمی‌کنند، مشکلات خیلی دیر کشف می‌شوند. آیا اسرار مالی را حفظ می کنید؟ آیا در مورد نحوه خرج یا پس انداز پول مشکل دارید؟ برنامه ریزی مالی برای یک ازدواج شاد مهم است. پنهان کردن پیراهن جدیدی که خریده اید فاجعه ای برای زندگی مشترک نخواهد بود اما از خریدهای بزرگ یا سایر تعهدات مالی مهم صرف نظر می کند..

بر اساس نظرسنجی موسسه ملی آموزش مالی/هریس در سال 2014، «خیانت مالی»  زمانی اتفاق می افتد که یکی از طرفین در مورد مسائل مالی به دیگری دروغ می گوید و به همان اندازه خیانت جنسی بد است. عادات بد مالی نه تنها باعث خشم و تلخی می شود، بلکه می تواند امنیت مالی آینده خانواده را به خطر بیندازد. بنابراین آشکارا درباره تصویر مالی مشترک خود صحبت کنید. 

6. اجازه می دهید فردی بین شما و همسرتان قرار بگیرد

حتی اگر به پدر و مادر و خواهر و برادر خود نزدیک هستید، در مورد اولویت هایتان تجدید نظر گنید. وقتی ازدواج می‌کنید، خانواده خود را تشکیل می‌دهید  و همسرتان حرف اول را می‌زند. این شامل افشای اطلاعات خصوصی در مورد شوهر یا ازدواجتان به خانواده یا کنار آمدن با آنها می‌شود.

درباره چگونگی تعیین حد و مرز با والدین و اعضای خانواده یکدیگر بحث کنید. اگر خانواده‌های شما سبک‌ها و سنت‌های متفاوتی دارند، ابتدا با یکدیگر مذاکره کنید، سپس یک جبهه متحد تشکیل دهید.

شاید تمام وقت آزاد خود را با دوستان می گذرانید یا با کمال میل ساعات طولانی را در محل کار سپری می کنید. آیا همسرتان در مورد اینکه دوست دارد شما بیشتر در اطرافتان باشید، نکاتی را مطرح می کند؟ این مهم را در نظر بگیرید. مراقب باشید از شوهرتان به نفع فرزندتان غافل نشوید.

مارک مایرز، یک مددکار اجتماعی بالینی می گوید:« کودکان از دیدن کنار هم بودن والدینشان احساس امنیت می گیرند.شریک زندگی خود را جلوی فرزندتان تضعیف نکنید.»

7. منصفانه مبارزه نکردن

آیا زمان بیشتری را صرف شکایت از یک موضوع می کنید تا اینکه برای حل آن ؟ شما و همسرتان به ناچار اختلافاتی خواهید داشت. روشی که شما این اختلافات را حل می کنید می تواند رابطه را مستحکم کند یا از بین ببرد. مراقب لحن و زمان بندی خود باشید.

قوانین پایه ای را ایجاد کنید که نشان دهنده احترام و اعتماد متقابل باشد. او پیشنهاد می کند که گوش دادن باید انعکاسی داشته باشد. وقتی چیزی شما را آزار می دهد، از خود بپرسید که موضوع واقعا چقدر مهم است. اگر مهم است در اسرع وقت مطرح کنید تا از عصبانیت زیاد جلوگیری شود. این دستورالعمل های مبارزه عادلانه را پیشنهاد می شود:

  • سعی کنید مشکل را حل کنید
  • دیدگاه شریک زندگی خود را در نظر بگیرید
  • یک مشکل را در یک زمان حل کنید
  • مسائل گذشته را مطرح نکنید
  • از حملات و انتقادهای شخصی خودداری کنید
  • از تاکتیک های قدرت مانند احساس گناه، تهدید و باج گیری عاطفی استفاده نکنید
  • پس از مشاجره یا اختلاف از یکدیگر دوری نکنید. اگر نوعی عذرخواهی وجود نداشته باشد، می توانید بارها و بارها همان بحث را تکرار کنید.

اما اگر تمام عذرخواهی‌ها را انجام می‌دهید، در نظر داشته باشید که شریک زندگی‌تان ممکن است توهین آمیز رفتار کند. هر وقت مناسب است دست نگه دارید. عذرخواهی می‌تواند راهی برای التیام شکاف‌های کوچک باشد، اما نه اگر همیشه یک طرفه باشد.

بر اساس یک تحقیق در سال 2013، اینکه چقدر سریع پس از یک مشاجره آرام می‌شوید، تأثیر بیشتری بر خوشبختی کلی ازدواج دارد. محققان تعاملات ضبط شده بیش از 80 زوج میانسال و مسن را با تمرکز بر نحوه بهبودی آنها از اختلافات تجزیه و تحلیل کردند. ازدواج هایی که در آن همسران در بیان مشکل و ارائه راه حل پس از اختلافات پیشقدم شدند، در نهایت خوشبختی در کوتاه مدت و بلند مدت نشان دادند.

9. فراموش کردن چیزهای کوچک

مطالعه بلندمدتی نشان می دهد که همه خواهان اطمینان خاطر و تأیید ارزش ، صمیمیت ، نزدیکی و کمک هستند. شوهرتان برای برآوردن این نیازها به شما نگاه می کند. اما در هجوم زندگی پرمشغله‌تان، گاهی اوقات می‌توانید از فرصتی بگذرید تا به یک تعریف صمیمانه بپردازید یا به انجام کاری که می‌دانید او دوست دارد. اهمیت حرکات لطیف و محبت آمیز را نادیده نگیرید.اعمال محبت آمیز هر روز اجزای مهم در یک ازدواج موفق هستند.

محبت، ادب و شیرینی روزمره روان کننده رابطه شماست.  هرچه بیشتر از همسرتان قدردانی کنید، در کنار او شادتر خواهید بود.

یک مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، 50 زوج را که به مدت یک هفته در مجلات درباره قدردانی درباره همسرانشان نوشتند، ردیابی کرد. آنهایی که احساس قدردانی بیشتری می‌کردند، احتمالاً روز بعد با نوشتن میزان قدردانی از همسرشان، تلافی می‌کردند. مهمتر از آن زوج هایی که قدردانی متقابل مستمری از خود نشان دادند، در 9 ماه بعد کمتر احتمال داشت از هم جدا شوند و اظهار داشتند که در پایان آن بازه زمانی تعهد بیشتری پیدا کرده اند.

 عادات کوچک مانند بوسیدن همسرتان در صبح و بوسیدن هنگام شب را پیدا کنید. از او بپرسید آیا وقتی بیدار می شود به چیزی نیاز دارد یا خیر. همسرتان را با هدایای کوچک غافلگیر کنید (لازم نیست گران باشد). هنگام نشستن در کنار او دست یا پای او را لمس کنید.  وقتی کاری برای شما انجام می دهد، مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک باشد، تشکر کنید.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان