۰ نفر

اسرار زندگی مشترک؛ برای همسر خود حد و مرز تعیین کنید

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۰۹
کد خبر: 692856
اسرار زندگی مشترک؛ برای همسر خود حد و مرز تعیین کنید

با پا گذاشتن در زندگی مشترک بسیاری از حد و مرزها تغییر می کند اما نباید کاملا از بین رود بلکه باید نوع آن عوض شود. مرزهای عاطفی، فکری فیزیکی،جنسی،زمانی و مادی از حدودی هستند که باید در زندگی مشترک تعیین شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تعیین حد و مرز برای همسر یکی از چالش های بزرگ زندگی مشترک به شمار می رود چرا که عده کمی از افراد می توانند در این باره حد اعتدال را رعایت کنند. لی مک اینیس ، LPC، مدیر اجرایی Newport Healthcare، ویرجینیا ، می‌گوید: در روابط عاطفی، مرزها به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید با چه چیزی راحت هستید و دوست دارید همسرتان چگونه با شما رفتار کند.

وقتی صحبت از عشق به میان می آید، مردم فکر می کنند باید شریک زندگی خود را بدون قید و شرط دوست داشته باشند و برای او هر کاری انجام دهند. با این حال، عشق بی قید و شرط همیشه سالم نیست، زیرا می تواند منجر به سناریویی شود که در آن فرد مجبور است هر کاری را که شریک زندگی خود انجام می دهد، بدون توجه به آنچه انجام می دهد، بپذیرد.

اگرچه به نظر غیرقابل تصور می رسد، تعیین حد و مرز با شریک زندگی خود برای حفظ یک رابطه سالم مهم است. مرزها خطوط نامرئی هستند که به محافظت از شما از لحاظ احساسی، فکری، فیزیکی و غیره کمک می کنند.

یک رابطه عاطفی نمی تواند سالم باشد اگر مرزهای مشخص و محکمی در اوایل ایجاد نشده و توسط هر دو شریک مورد احترام قرار نگیرد.

این مقاله به بررسی انواع مرزها در روابط، چند استراتژی برای کمک به شما در تعیین حد و مرز با شریک زندگی خود و اهمیت تعیین آن می پردازد.

انواع مرزها در روابط

مک اینیس برخی از انواع مختلف مرزها را در روابط بیان می کند: 

مرزهای عاطفی:

حد و مرزهای عاطفی از حق هر شریک برای داشتن افکار، احساسات و ارزش های خود بدون تحقیر، تمسخر یا بی اعتبار شدن محافظت می کند . اغلب اوقات، ممکن است احساس کنیم که عواطف و احساسات شریک زندگی ما مسئولیت ماست، اما مهم است که مرزهای عاطفی را تعیین کنیم تا تشخیص دهیم که چه چیزی در کنترل ما قرار دارد و چه چیزی نه . مرزهای عاطفی شامل پذیرش مسئولیت احساسات خود و امتناع از پذیرش مسئولیت احساسات شریک زندگی تان است. 

مرزهای فکری:

حد و مرزهای فکری به محافظت از افکار و نظرات زوجین کمک می کند. کنار آمدن با مخالفت در عین احترام به حق هر یک از زوجین در مورد نظر خود نمونه ای از مرزهای فکری مهم است.

مرزهای فیزیکی:

حد و مرزهای فیزیکی به زوجین کمک می کند تا فضای شخصی خود را مشخص کرده و ترجیحات خود را در مورد تماس فیزیکی با یکدیگر تعیین کنند. همچنین شامل جنبه های مربوط به نیازهای فیزیکی مانند غذا، آب، استراحت و سلامتی هستند.

مرزهای زمانی:

حد و مرزهای زمانی به معنای احترام به وقت یکدیگر است. همچنین شامل تعیین محدودیت‌هایی برای تعداد دفعاتی که شما و شریک زندگی‌تان یکدیگر را می‌بینید و اینکه چگونه می‌خواهید زمان خود را با هم بگذرانید، است. محافظت از زمان می تواند شامل عدم تعهد به گذراندن هر لحظه اوقات بیداری با همسرتان باشد.

مرزهای ارتباطی:

حد و مرزهای ارتباطی را می توان برای مدیریت بهتر درگیری ها یا بحث ها تنظیم کرد و ممکن است شامل قوانینی مانند: عدم نام بردن از اشخاص ،مطرح کردن بحث های گذشته، عدم خروج ناگهانی در وسط بحث و غیره باشد.

مرزهای مادی:

مرزهای مادی به دارایی های شخصی مرتبط است . می توانید درجه ای را انتخاب کنید که در تقسیم دارایی و امور مالی خود با شریک زندگی خود راحت باشید.

مزایای تعیین مرزها

اینها برخی از دلایل مهم بودن تعیین مرزها هستند:

حد و مرز به حفظ فردیت کمک می کنند:

 مرزهای سالم می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا هویت، افکار و احساسات فردی خود را حفظ کنید. این خودمختاری نوعی توانمند ساختن است و به ایجاد احترام کمک می کند .

حد و مرزها احترام را ترویج می دهند:

برای همسر خود حد و مرز تعیین کنید

احترام گذاشتن به خود به اندازه کافی برای دفاع و تعیین مرزهای اولیه برای جلب احترام شریک زندگی و ایجاد یک رابطه سالم مفید است. یک مطالعه در سال 2020 به این مهم اشاره دارد  که احترام متقابل عنصر اساسی در روابط سالم است. 

حد و مرزها به تعیین انتظارات کمک می کنند: 

مرزها تعیین کننده انتظارات در رابطه هستند و مسئولیت های زوجین را در قبال یکدیگر مشخص می کند و مفید خواهد بود چرا که می توانیم بگوییم چه کارهایی را می خواهیم انجام دهیم و چه مسئولیت هایی را دوست نداریم بر عهده بگیریم.

حد و مرزها صمیمیت را تقویت می کنند: 

مهمتر از همه، مرزها می توانند به شما و شریک زندگیتان کمک کنند تا نیازها و ترجیحات خود را با یکدیگر در میان بگذارید، در رابطه احساس راحتی بیشتری داشته باشید و ببه یکدیگر نزدیکتر شوید.

چگونه با شریک زندگی خود حد و مرز تعیین کنید

مک اینیس چند استراتژی را به اشتراک می گذارد که در تعیین حد و مرز با همسر کمک کننده است، مانند:

مرزهای خود را درک کنید:

 قبل از اینکه بخواهید آنها را به شخص دیگری منتقل کنید، مطمئن شوید که به طور کامل مرزهای خود را درک کرده اید. انجام یک ارزیابی برای تعیین مرزهای شخصی خود می تواند مفید باشد.

با مرزهای خود ارتباط برقرار کنید:

 ارتباط نقش حیاتی در تعیین و حفظ مرزهای سالم یک رابطه دارد. زوجین باید در ارتباط با مرزهای فردی خود صمیمی ، صادق، مشخص و شفاف باشند. هرچه ارتباط دقیق تر باشد، مرزها بهتر تعیین می شود.

به مرزهای شریک زندگی خود توجه کنید:

 گوش دادن یک جنبه مهم در زندگی مشترک است چرا که انسان ها معمولا در قالب مکالمه حدود خود را بیان می کنند. برای اطمینان از درک کامل، واقعاً به حرف یکدیگر گوش دهید. در صورت لزوم می توانید برای وضوح سوال بپرسید.

نه گفتن را یاد بگیرید:

نه گفتن دشوار است، به خصوص برای شریک زندگی تان. با این حال، اگر کاری وجود دارد که برای انجام آن راحت نیستید، مهم است که یاد بگیرید چگونه نه بگویید .

به یاد داشته باشید که شما سزاوار احترام هستید: 

در حالی که مهم است که با شریک زندگی خود با عشق، مهربانی، شفقت و احترام رفتار کنید، همچنین به همان اندازه مهم است که اطمینان حاصل کنید که شریک زندگی با شما به همان شیوه رفتار می کند زیرا لیاقت کمتری ندارید.

به چیزهایی که باعث ناراحتی می شود اشاره کنید:

 اگر شریک زندگی کاری انجام می دهد یا می گوید که باعث ناراحتی شما می شود، مهم است که صحبت کنید و به او بگویید که از یک خط عبور کرده تا بداند دیگر آن کار را انجام ندهد.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان