۰ نفر

اسرار زندگی مشترک؛ ۱۰ راه آسان برای مسئولیت پذیری در روابط عاطفی

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۴۸
کد خبر: 692044
اسرار زندگی مشترک؛ ۱۰ راه آسان برای مسئولیت پذیری در روابط عاطفی

مسئولیت پذیری بیستر در روابط عاطفی با چند راه ساده امکان پذیر خواهد بود و کافی است اهدافی را برای بهبود خود تعیین کنید، به ارزیابی خود بپردازید،عذرخواهی را یاد بگیرید و شفاف باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مسئولیت پذیری در روابط عاطفی برای ایجاد روابط سالم ضروری است. در این مقاله یاد می گیرید که چگونه بیشتر مسئولیت پذیر باشید.

مسئولیت اعمال در رابطه عاطفی و تصدیق تأثیر رفتار و انتخاب ها نشان می دهد که بر زندگی کنترل دارید. همچنین نشان دهنده این است که فردی قابل اعتماد هستید و قدرت شخصیت و اراده شما به هیچ وجه قابل تردید نیست.

برای داشتن بهترین رابطه، جدای از ابراز عشق به یکدیگر، هر دو طرف نیاز به تلاش آگاهانه دارند تا شفاف، صادق و آماده اعتماد به یکدیگر باشند.

قبل از پرداختن به نحوه مسئولیت پذیری بیشتر در یک رابطه، مهم است که بدانیم مسئولیت پذیری به چه معناست.

مسئولیت پذیری در یک رابطه به چه معناست

مسئولیت پذیری تمایل به پذیرش مسئولیت اعمال، گفتار و احساسات است. وقتی در یک رابطه مالکیت را به عهده می گیرید و مسئولیت هر یک از اعمال خود را می پذیرید، اعتماد و وابستگی شریک عاطفی شما آسان می شود.

دانستن اینکه چگونه خود را در یک رابطه مسئول نگه دارید به ایجاد روابط سودآور با دیگران کمک می کند. این شامل شناخت تأثیرات رفتارها بر شریک زندگی ، رابطه و پذیرفتن مسئولیت آن است.

مسئولیت‌پذیری در روابط عاطفی ممکن است دشوار باشد، اما با این روش‌های آسان، می‌توانید یاد بگیرید که بیشتر پاسخگو باشید و کسی را مسئول نگه دارید.

10 راه آسان برای مسئولیت پذیری بیشتر در روابط عاطفی

مسئولیت پذیری در روابط عاطفی همیشه آسان نیست، به خصوص آنهایی که دارای سوابق خیانت و مواردی از این دست هستند.

این می تواند برای کسانی که شرکای عاطفی شان در پذیرش اشتباهات خود رفتار مسئولانه ندارند همواره رابطه را در خطر قرار دهد.

اکنون که می‌دانید مسئولیت‌پذیری در روابط عاطفی به چه معناست، در اینجا راه‌های ساده‌ای برای پاسخگویی بیشتر به خود و راه‌هایی برای مسئول نگه داشتن کسی در یک رابطه وجود دارد.

1. خود را ارزیابی کنید

خودارزیابی باعث می شود به خودآگاهی از اینکه واقعاً چه کسی هستید،برسید.

برای اینکه خود را در یک رابطه مسئول بدانید، باید شخصیت خود را ارزیابی کنید تا از احساسات و عواطفی که دارید، آگاه باشید.

وقتی درگیر خودارزیابی می‌شوید، ذاتی‌ترین ویژگی‌، رفتار، ارزش‌ها و ترجیحات شما را منعکس می‌کند. این مهم کمک می‌کند تا از خودتان آگاه باشید، بدانید چه چیزی شما را تحریک می‌کند و چگونه باید پاسخ دهید و به همه مسائل رابطه واکنش نشان ندهید.

خودآگاه بودن کافی نیست. بهتر است کلمات و اعمال خود را مرور کنید تا تأثیر آنها را بر شریک زندگی و رابطه عاطفی تجسم کنید.

2. اهدافی را برای بهبود خود تعیین کنید

باید آگاه باشید که کلمات و اعمال چگونه می توانند بر روابط تأثیر بگذارند. این موضوع دیگری است که به دنبال راه هایی برای بهبود خود باشید، به خصوص اگر رفتار شما بر شریک زندگیتان تأثیر منفی بگذارد.

مسئولیت پذیری در روابط عاطفی مستلزم آن است که رفتارهایی را یادداشت کنید که برای تغییر آنها تمایل دارید و با تعیین یک هدف هوشمندانه می توانید به آن دست پیدا کنید.. مسئولیت پذیری در روابط عاشقانه، تلاش مشترک هر دو طرف برای بهبود و پاسخگویی بیشتر است.

3. سرزنش را کنار بگذارید

مسئولیت پذیری در روابط عاطفی

شریک عاطفی که مسئول اعمال خود باشد و مسئولیت اشتباهی که انجام داده را بر عهده بگیرد، درگیر سرزنش دیگران  نمی شود.

برای همه چیزهایی که در رابطه مشترک اتفاق می افتد، اما از دیدن سهم خود به عنوان بخشی از موضوع در یک مشکل خودداری می کنید، مطمئن باشید که به سمت خراب کردن رابطه عاطفی خود می روید.

یکی از نشانه‌هایی که در رابطه با اعمال خود پاسخگو نیستید، این است که به سرزنش کردن شریک عاطفی خود می پردازید.  پس مسئولیت پذیری در روابط برای داشتن یک رابطه سالم ضروری است.

4. عذرخواهی را یاد بگیرید

اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند و هیچ کس کامل نیست. با این حال، توانایی در پذیرش مسئولیت اشتباهات و عذرخواهی برای آنها در یک رابطه نشان می دهد که بیشتر مسئولیت پذیر هستید.

قبل از اینکه بگویید برای مسئولیت‌پذیری بیشتر در یک رابطه تلاش می‌کنید، باید کاری را که انجام داده‌اید بپذیرید و به آن بپردازید و در صورت لزوم صمیمانه عذرخواهی کنید.

انجام این کار، شریک زندگی تان را تشویق می کند که شما را ببخشد، زیرا به خوبی می دانید که اشتباهات را متوجه شده اید و مایل به تغییر هستید. به این ترتیب می توانید در یک رابطه خود و شریک زندگیتان را مسئول نگه دارید.

5. صادق و شفاف باشید

برای پاسخگویی بیشتر در یک رابطه، نیاز به شفافیت وجود دارد.

اگر متعهد به تغییر رفتارهایی هستید که باعث می شود واکنش خاصی نسبت به شریک زندگی خود نشان دهید، باید در مورد آنها شفاف باشید تا شریک زندگیتان بتواند شما را بهتر درک کند و بداند چرا اینگونه رفتار می کنید.

شفاف بودن با شریک زندگی در مورد احساسات یکی از راه هایی است که می توانید مسئولیت پذیری بیشتری در روابط داشته باشید. این کمک می کند که خیلی سریع دچار سوء تفاهم نشوید و مورد قضاوت قرار نگیرید زیرا شریک زندگی شما کاملاً از آنچه اتفاق می افتد آگاه است.

6. پذیرای تعهد معنادار باشید

در هر رابطه سالم، سازش اجتناب ناپذیر است.

توانایی در رسیدن به اجماع با شریک زندگی درباره برخی مسائل در رابطه نشان می دهد که برای رابطه بیشتر از علاقه به خود ارزش قائل هستید و سازش به همین دلیل است.

آیا می خواهید بیشتر مسئولیت پذیر باشید؟ سپس، باید برای پذیرش آماده باشید.

به گفته دکتر کلودیا سیکس، سازش در یک رابطه راهی برای حمایت از یکدیگر است. این باعث می شود که شریک زندگی احساس دوست داشته شدن، مهم و ارزشمند بودن کند، زیرا برای رسیدن به یک هدف، نه به عنوان یک حریف، بلکه به عنوان یک تیم، تلاش می کنید تا به نفع رابطه باشید.

7. به حرف های خود متعهد باشید

قول دادن یک موضوع است و عمل کردن به آن اصلی دیگر. وقتی قولی می دهید مردم به احتمال زیاد به شما اعتماد خواهند کرد  به‌خصوص اگر اعمالتان با حرف‌هایتان مطابقت داشته باشد.

اینکه چقدر به تعهدات خود در قبال خود و شریک زندگی عمل می کنید تعیین می کند که آیا می توان به شما اعتماد کرد یا خیر.

مسئولیت پذیری در روابط عاطفی مربوط به مسئولیت گفتار و اعمال شماست. متعهد بودن به سخنان یکی از راه های نشان دادن مسئولیت پذیری است.

8. از شریک زندگی خود نظر بخواهید 

جست‌وجوی بازخورد از شریک زندگی‌تان در مورد اینکه در رابطه کاری را درست یا غلط انجام می‌دهید، به شما نشان می‌دهد که چگونه یک فرد را مسئول نگه دارید. مسئول نگه داشتن یک نفر کمک می کند بدانید که نظر او اعمال او مانع یا بهبود رابطه می شود.

این امر نمونه‌ای از اتفاقاتی است که در رابطه‌ هایی رخ می‌دهد که در آن یکی از شرکای عاطفی با مسئولیت‌پذیری در برابر احساسات، گفتار و اعمال خود مبارزه می‌کند، اما از طرف مقابل انتظار دارد که در برابر آنها پاسخگو باشد، که اغلب باعث ایجاد تنش در رابطه می‌شود.

9. دیدگاه شریک زندگی خود را در نظر بگیرید

چیزی در مورد مسئولیت پذیری در روابط وجود دارد که درباره دو طرف صادق است. این در مورد داشتن مقداری هوش هیجانی است تا بفهمید که چرا هر دو به روش و شیوه خاصی رفتار و عمل می کنید.

گاهی اوقات، دیدگاه شریک زندگی شما نسبت به یک موضوع خاص با شما متفاوت است.

اکنون زمان آن نیست که به او توهین کنید، بلکه باید با همدلی به مسائل از دیدگاه آنها حمایت کنید تا ببینید اگر جای او بودید چگونه رفتار می کردید.

10- بیش از حد فداکاری نکنید

برای مسئولیت پذیری بیشتر در یک رابطه، باید تعهدات بیش از حد را کنار بگذارید. چرا تعهداتی بیش از توان خود می دهیدکه نتوانید به آنها عمل کنید؟ قبل از دادن تعهدات، مطمئن شوید که آنها کاری هستند که می توانید انجام دهید.

به همین دلیل مهم است که کلمات را با اعمال خود بسنجید، زیرا  باید بدانید که فداکاری بیش از حد می تواند منجر به انتظارات بیش از حد شود که اغلب منجر به ناامیدی می شود.

اگر سخت است که به تعهدات خود در قبال دیگران و اطرافیانتان عمل کنید، بررسی کنید که آیا هنوز بر خود متعهد شده اید یا نه.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان