۰ نفر

هنگام دعوا با همسر هرگز این ۷ کار را انجام ندهید

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۳۶
کد خبر: 679526
هنگام دعوا با همسر هرگز این ۷ کار را انجام ندهید

دعوا و مشاجره بین همسران کاملا طبیعی است. به‌ قول قدیمی‌ها، دعوا نمک زندگی است! اما به شرطی که شورش درنیاید و یک اختلاف‌نظر جزئی، به‌سادگی به یک درگیری بزرگ تبدیل نشود.

تو دعوا با همسرت، این چیزها رو جدی نگیر

به گزارش اقتصاد آنلاین، بارها پیش آمده است که دعوایی کوچک بر سرِ موضوعی پیش‌پاافتاده، به‌دلیل رفتارهای اشتباهِ زوجین به اختلافات بزرگ و حتی جدایی منجر شده است. هر کسی به‌راحتی می‌تواند با کلمات یا رفتارش، در هنگام مشاجره طرف مقابلش را برنجاند. برخی مواقع این رنجش‌ها تا مدت‌ها پس از مشاجره هم‌چنان باقی می‌مانند و می‌توانند رابطه‌ی بین همسران را خراب کنند. بهتر است هنگام دعواکردن تا جایی که امکان دارد خودتان را کنترل کنید. درست است که عصبانی هستید، اما نباید از حد بگذرید. در این مطلب، به ۷ رفتار نادرست که نباید هنگام دعوا از خود نشان بدهیم، اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۷. اعضای خانواده و فامیل را از مشاجره‌ای که داشته‌اید باخبر نکنید

خانم: «مامان، اون دوباره دیر برگشته خونه. گوشیش رو نمی‌ده که من ببینم.»

آقا: «اون داره روی اعصابم راه می‌ره، واقعا از دستش خسته شدم!»

دعوای والدین - دعوا - کودکان

پدرومادر و دیگر اقوام را به مشاجره‌تان وارد نکنید، دعوای شما فقط به خودتان دو نفر مربوط است. بااین‌کار ممکن است یک دعوای معمولی را به یک آشفتگی خانوادگی واقعی تبدیل کنید. حتی اگر شما دوباره به روال عادی زندگی‌تان برگردید، بقیه‌ی اعضای فامیل آن را به‌یاد خواهند داشت. شاید بعدها اگر فرصتی دست دهد، علیه شما و همسرتان از این موضوع سوءاستفاده کنند.

بهتر است بگویید: «بیا در موردش صحبت کنیم. این مشکل فقط به خودمون ربط داره.»

۶. از خشونت فیزیکی دوری کنید

هنگام مشاجره، معمولا افراد بدترین جنبه‌ی شخصیت‌شان را نشان می‌دهند. برخی حتی برای اینکه ثابت کنند حق با آنها است، مرتکب خشونت فیزیکی می‌شوند. به خودتان اجازه ندهید که نسبت به شریک زندگی‌تان با خشونت رفتار کنید. مهم نیست چقدر عصبانی هستید، درد فیزیکی ممکن است سبب شود تا همسرتان احساس و علاقه‌اش به شما را فراموش کند.

در چنین مواقعی بهتر است بگویید: «بیا خونسرد باشیم، وگرنه کارمون به کتک‌کاری می‌کشه».

۵. موضوعات گذشته را پیش نکشید

خانم: «چرا ظرف‌ها رو نشستی؟ قرار بود کمکم کنی، اما زیرِ قولت زدی. همیشه همین‌طوری…» پس از مدت کوتاهی بحث را به جاهای دیگری می‌کشاند: «شب‌ها خرناس می‌کشی. یه هفته پیش هم که نیومدی بریم خونه مامانم اینا» و بسیاری از مواردی که در گذشته اتفاق افتاده است، ناگهان سرازیر می‌شوند.

موضوع اصلی دعوا هر چه که هست، فقط به همان بچسبید و تمام اشتباهات گذشته‌ی شریک‌ زندگی‌تان را به رخ او نکشید. این سبب می‌شود یک موضوع جزئی خانوادگی به یک درگیری بزرگ منجر شود. علاوه‌برآن، ممکن است برای همسرتان این سؤال کاملا منطقی پیش بیاید: چرا من باید به رابطه‌ای که این همه مشکل در آن وجود دارد ادامه بدهم؟

اگر موضوع فقط این است که همسرتان قول داده است در کارهای منزل به شما کمک کند و این کار را نکرده است، موضوعات دیگر را فراموش کنید. بگویید: «نوبت تو بود، قول دادی در کارهای منزل کمکم کنی. منم واقعا خسته‌ام از بس شستم و تمیزکاری کردم.»

۴. هرگز درباره‌ی طلاق صحبت نکنید

هرگز در خلال یک مشاجره از طلاق صحبت نکنید. درست است که گاهی طلاق یک راه‌حل برای آرامش هر دو طرف است، اما صحبت کردن درباره‌ی آن، زمان و مکان مخصوص به خودش را دارد. هنگام مشاجره زمان خوبی برای حرف‌زدن از طلاق نیست، چراکه بااین‌کار به همسرتان توهین می‌کنید و به احساسات او آسیب جدی وارد می‌کنید. هرچه بیشتر درباره‌ی طلاق صحبت کنید، سریع‌تر به واقعیت نزدیک می‌شود. اگر واقعا عاشق یکدیگر هستید، هرگز از جدایی صحبت نکنید؛ حتی اگر عصبانی هستید و از ته دل‌تان این حرف را نزده‌اید.

به او بگویید: «موافقی موقعِ عصبانیت حرفی نزنیم که بعدها از گفتنش پشیمون بشیم؟»

۳. در بین مشاجره هرگز منزل را ترک نکنید

آقا: «دیگه نمی‌تونم اینجا نفس بکشم. نمی‌خوام جایی باشم که تو هم توش زندگی می‌کنی.»

بیرون رفتن از منزل در بین دعوا، به همسرتان نشان خواهد داد تا چه اندازه از بودن با او زیر یک سقف احساس ناراحتی می‌کنید. اگر در را با شدت به هم بکوبید و بیرون بروید، مشکلی حل نخواهد شد. این‌ کار حتی سبب می‌شود که همسرتان درباره‌ی بلوغ فکری‌تان شک کند. مانند بچه‌ها رفتار نکنید. اگر ترجیح می‌دهید اول آرام شوید و بعد با همسرتان بحث کنید، به اتاق دیگری بروید. پس از آنکه آرام شدید، مانند دو تا آدم عاقل باهم صحبت کنید.

بهتر است بگویید: «نمی‌خوام الان درباره‌ش چیزی بگم. نیاز دارم کمی تنها باشم.» و به‌جای ترک منزل، به اتاق دیگری بروید.

۲. هرگز اتاق‌خواب‌تان را از هم جدا نکنید

بااین‌کار، همه‌چیز را بدتر می‌کنید. حتی در بین دعوا هم روال عادی زندگی‌تان را حفظ کنید. به‌عنوان مثال، مانند همیشه سرِ یک میز غذا بخورید؛ حتی اگر به هم نگاه نکنید. در اتاق‌خواب مشترک‌تان بخوابید؛ حتی اگر قرار است به هم پشت کنید. این‌کار سبب می‌شود جوّ منزل بهتر شود و بنابراین مشکل‌تان سریع‌تر حل خواهد شد. اما اگر بالش‌تان را بردارید و به اتاقی دیگر بروید، دوری و جدایی همه‌چیز را بدتر خواهد کرد.

۱. هرگز در ملأعام باهم دعوا نکنید

در حضور دیگران باهم بحث نکنید. بااین‌کار هم به یکدیگر و هم به مردمی که اطراف‌تان هستند بی‌احترامی خواهید کرد. هرجا که هستید، اگر حس می‌کنید که نیاز به بحث دارید، به منزل بروید و آنجا مشاجره کنید. شاید حتی تا رسیدن به منزل کمی آرام‌تر و منطقی‌تر شده باشید و این از شدت مشاجره می‌کاهد.