۰ نفر

دلایل «گاز گرفتن» کودکان در سنین مختلف

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۵۲
کد خبر: 673420
دلایل «گاز گرفتن» کودکان در سنین مختلف

در واقع بچه ها با کشیدن مو، نیشگون و گاز گرفتن سایر افراد یا بچه های دیگر می خواهند به نوعی رابطه علت و معلولی را کشف کنند. کودکان نوپا از این کارها برای ابراز احساساتی استفاده می کنند که کلمه ای برای توصیف آن ندارند.

علت گاز گرفتن کودک قبل و بعد 2 سالگی + راه حل فوری

به گزارش اقتصاد آنلاین، با گفتن "نه" به این رفتار پاسخ دهید، اما آرام باشید. به این نوع رفتار کودک دلبندتان تا آنجا که ممکن است کم توجهی کنید. سعی کنید دلیل گاز گرفتن کودک را پیدا و درک کنید. پیدا کردن علت گاز گرفتن کودک یک ساله می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که در موقعیت بعدی چه رفتاری داشته باشید. در این مقاله سعی می کنیم گاز گرفتن کودکان را تا حدودی تحلیل کنیم.

علت گاز گرفتن کودک یک ساله چیست؟

گار گرفتن کودک

کودکان خردسال برای آزمایش و کشف محیط اطراف خود این کارها را انجام می دهند. در نوزادان در حدود سن شش تا دوازده ماهگی این رفتار کمک می کند تا روابط علت و معلولی را درک کنند. مثلا درک می کنند که با کشیدن موی سر مادر، واکنش مادر برای این رفتار چیست و چه نتیجه ای خواهد داشت. در واقع این راهی برای کاوش و شناختن دنیای آنها است.

به عنوان مثال، کودک بازیگوش، شما را گاز می گیرد و سپس تماشا می کند تا ببینید چه کاری انجام خواهید داد؟ اگر بخندید یا آن را به یک بازی تبدیل کنید، ممکن است او دوباره آن رفتار را امتحان کند تا ببیند آیا واکنش شما مانند قبل است یا خیر. اما اگر عصبانی شوید و بر سر او داد بزنید، ممکن است از این رفتار شما متعجب شده و هم چنین ممکن است دوباره این کار را انجام دهد تا دوباره واکنش شما را ببیند.

علت گاز گرفتن کودک 9 ماهه چیست؟

برخی نوزادان هنگام دندان درآوردن گاز می گیرند، زیرا لثه آنها درد می کند و هم چنین احساس خارش دارند و با این کار می خواهند حال خود را خوب کنند و قصد اذیت کردن ندارند.

علت گاز گرفتن کودک سه ساله چیست؟

کودکان نوپا و کوچک نمی توانند با بیان کلمات احساساتی مانند: هیجان زدگی، عصبانیت، ناراحتی و یا درد خود را به شما بگویند، بنابراین از این روش ها استفاده می کنند تا توجه شما را جلب کنند.

بعضی از کودکان نوپا ممکن است موها را بکشند، نیشگون یا گاز بگیرند، زیرا آنها دیده اند که کودکان دیگر این کار را انجام می دهند، یا کودکان دیگر این کار را با آنها انجام داده اند. هم چنین کودکان ممکن است در هنگام دعوا و درگیری با کودکان دیگر این کارها را انجام دهند.

در موارد زیر نیز ممکن است کودکان نیشگون یا گاز بگیرند و موهای فرد دیگری را بکشند:

• بیش از حد در محیط هایی با سر و صدا، نور یا فعالیت زیاد باشند.

• نیاز به موقعیت هایی دارد تا بتواند فعالیت و بازی کند.

• احساس خستگی یا گرسنگی دارد.

اگر فرزندتان با گاز یا نیشگون گرفتن و یا کشیدن مو به شما آسیب برساند، طبیعی است که شما احساس ناراحتی کنید. اما اگر کاملا آرام و سنجیده رفتار کنید یعنی اولین قدم را برای بهتر کردن رفتارهای مثبت کودکتان در آینده برداشته اید.

درهنگام گاز گرفتن کودک ۲ ساله چه کنیم؟

بهتر است در این گونه موارد یک پاسخ کلامی کاملا واضح و قابل درک برای کودکتان داشته باشید. مثلا آرام و قاطع بگوئید "نه". در مرحله بعد با تکرار این رفتار دست و یا دهان کودکتان را از خود دور کنید و یا حتی اگر در بغل شما است او را به زمین بگذارید. با انجام این کار باعث می شوید کودکتان دیگر به این رفتار توجه نشان ندهد. اگر دوباره این رفتارها را تکرار کرد باید این مراحل را مجددا تکرار کنید.

درهنگام گاز گرفتن کودکان زیر دو سال چه کنیم؟

اگر کودک شما در حال دندان درآوردن است، چیز دیگری مانند دندان گیر یا یک اسباب بازی ایمن به او بدهید تا گاز بگیرد. اگر گرسنه است حتما خوراکی هایی جلو او قرار دهید تا با گاز زدن به آنها کمی این احساس خود را بهتر کند و تغییر رفتار دهد. بچه ها برای جلب توجه اطرافیان معمولا این کارها را انجام می دهند. بنابراین به محض اینکه کودک شما رفتار مثبتی مثل ناز کردن یک فرد دیگر را از خود نشان داد سریعا تمام توجه خود را به او نشان دهید، مثلا او را بغل گرفته و از این رفتارش تعریف کنید.

نحوه کنترل کردن، گاز یا نیشگون گرفتن و کشیدن مو در کودکان نوپا

پاسخ واضح، قابل درک و مناسب با سن کودک بسیار مهم است. بهتر است به کودک بگوئید که با این کار او چه احساسی دارید. مثلا بگوئید نه، گاز نگیر، با این کار به مامان آسیب می زنی. مراحل بعدی که باید انجام دهید، به دلایل رفتار فرزند شما بستگی دارد. وقتی دلایل او را فهمیدید، می توانید طوری جواب دهید که به کودکتان کمک می کند روش های مناسب تری برای بیان احساسش پیدا کند.

به عنوان یک فرد بزرگسال باید بدانید که کودک نمی تواند هیچ کلمه ای برای توصیف احساسات عمیقی مانند ناامیدی و عصبانیت پیدا کند، بنابراین نباید در این شرایط شما هم از مو کشیدن و یا گاز و نیشگون گرفتن او عصبانی شوید، زیرا هیچ کمکی در این گونه موقعیت ها نمی کند.

در عوض، آرامش بسیار مهم است. این به کودک شما می آموزد که چگونه با احساسات قوی و مهم، برخورد مثبت کند. همچنین می توانید به کودک خود کمک کنید تا کلماتی را برای بیان احساسات یاد بگیرد. به عنوان مثال، در مواقعی که او از چیزی عصبانی است می توانید بگوئید که دخترم یا پسرم انگار از چیزی عصبانی هستی؟

توجه کنید

اگر متوجه شدید دلیل رفتار او جلب توجه شما است، دراین زمان اگر از کودکتان دور شوید او پیام بسیار مهمی در مورد احساس شما می گیرد. می توانید با کاری خود را سرگرم کنید تا بداند که با این کارها نمی تواند توجه شما را جلب کند.

تحریک لثه و یا گرسنگی

اگر دلیل این رفتار کودکتان بخاطر گرسنگی و یا تحریک لثه ها به خاطر دندان در آوردن بود، می توانید غذاهای ترد و یا سبزیجات خام، یک بطری نوشیدنی همراه نی و یا یک دندان گیر به او بدهید. اگر کودک شما مدام گاز و نیشگون می گیرد یا مو می کشد، سعی کنید در نحوه پاسخگویی ثابت قدم باشید. این به کودک شما کمک می کند تا رفتار مناسب را یاد بگیرد. اگر فرزند شما سه سال یا بیشتر سن دارد، می توانید یک تنبیه زمانی برای چیزی تعیین کنید. مثلا مدت کوتاهی او را از بازی خاصی منع کنید تا متوجه نتیجه کار خود شود.

اگر کودک نوپای شما موهای کودک دیگر را می کشد و او را گاز یا نیشگون می گیرد

در این موقع آرامش خود را حفظ کنید و سریعا از آن کودک و والدینش عذرخواهی کنید و هم چنین در مورد احساس آن کودک نظر خود را بیان کنید، مثلا بگوئید نگاه کن آرش گریه می کند بخاطر اینکه گاز گرفتن تو باعث شد احساس درد کند. اگر در این مواقع این طور رفتار کنید، فرزند شما همدلی با دیگران را یاد می گیرد.

در مرحله بعد بهتر است کودکتان را سریعا از آن محل دور کنید و بسته به شرایطی که برای آن کودک اتفاق افتاده در اولین فرصت از او و والدینش دلجویی کنید و بگوئید که بابت این رفتار فرزندتان متأسف هستید.

کودکان بزرگتر

پس از این که فرزند شما این رفتار را داشت، بهتر است در زمانی که هر دو آرام هستید در مورد این موضوع صحبت کنید. بهتر است از کلمات قابل فهم مناسب سن کودکتان استفاده کنید. با این کار کودک شما روش های بهتری برای طرز رفتار خود یاد می گیرد. همچنین، اگر کودکتان کسی را صدمه زده باشد، ممکن است از این کار خود ناراحت شود و یا بترسد، بنابراین با صحبت آرام به او کمک کنید تا احساسات خود را کنترل کند و اگر نیاز به کمک داشت با بیان کلمات مناسب با احساسش، شما را در جریان بگذارد.

پس از گاز یا نیشگون گرفتن و کشیدن مو، به کودک خود کمک کنید تا فعالیتی را انجام دهد. بازی با شن و ماسه یا آب، حباب بازی، خمیر بازی یا نقاشی کشیدن برای آرامش او بسیار کمک کننده هستند.

چگونه به کودکان در این موقعیت ها کمک کنیم

هر چقدر هم که شما سعی کنید این رفتار کودکتان را مدیریت کنید، ممکن است او باز هم به این کار ادامه دهد.

بهتر است در مواقع زیر از کسی کمک بخواهید:

• زمانی که به شدت احساس ناامیدی می کنید و یا عصبانی هستید.

• زمانی که از این رفتار فرزندتان آنقدر ناراحت هستید که حتی با دوستان و آشنایان رفت و آمد نمی کنید و با کودکتان به مراکز خرید نمی روید.

در این موقعیت ها روانشناس کودک به شما کمک می کند تا علت گاز گرفتن کودک را ریشه یابی کنید و با مشاوره رفتار کودک عزیزتان را بهتر کنید.

 پرسش و پاسخ های گاز گرفتن کودک

درهنگام گاز گرفتن کودک ۲ ساله چه کنیم؟

بهتر است در این گونه موارد یک پاسخ کلامی کاملا واضح و قابل درک برای کودکتان داشته باشید. مثلا آرام و قاطع بگوئید نه. در مرحله بعد با تکرار این رفتار دست و یا دهان کودکتان را از خود دور کنید و یا حتی اگر در بغل شما است او را به زمین بگذارید. با انجام این کار باعث می شوید کودکتان دیگر به این رفتار توجه نشان ندهد. اگر دوباره این رفتارها را تکرار کرد باید این مراحل را مجددا تکرار کنید.

بچم به دلیل خارش لثه هاش گاز میگیره چیکار کنم؟

اگر دلیل این رفتار کودکتان بخاطر گرسنگی و یا تحریک لثه ها به خاطر دندان در آوردن بود، می توانید غذاهای ترد و یا سبزیجات خام، یک بطری نوشیدنی همراه نی و یا یک دندان گیر به او بدهید. اگر کودک شما مدام گاز و نیشگون می گیرد یا مو می کشد، سعی کنید در نحوه پاسخگویی ثابت قدم باشید. این به کودک شما کمک می کند تا رفتار مناسب را یاد بگیرد. اگر فرزند شما سه سال یا بیشترسن دارد، می توانید یک تنبیه زمانی برای چیزی تعیین کنید. مثلا مدت کوتاهی او را از بازی خاصی منع کنید تا متوجه نتیجه کار خود شود.

کودک من بقیه بچه ها رو گاز میگیره، چیکار کنم که از سرش بیفته؟

در این موقع آرامش خود را حفظ کنید و سریعا از آن کودک و والدینش عذرخواهی کنید و هم چنین در مورد احساس آن کودک نظر خود را بیان کنید، مثلا بگوئید نگاه کن آرش گریه می کند بخاطر اینکه گاز گرفتن تو باعث شد احساس درد کند. اگر در این مواقع این طور رفتار کنید، فرزند شما همدلی با دیگران را یاد می گیرد. در مرحله بعد بهتر است کودکتان را سریعا از آن محل دور کنید و بسته به شرایطی که برای آن کودک اتفاق افتاده در اولین فرصت از او و والدینش دلجویی کنید و بگوئید که بابت این رفتار فرزنتان متاسف هستید.

با گاز گرفتن کودک چگونه برخورد کنیم؟

پس از این که فرزند شما این رفتار را داشت، بهتر است در زمانی که هر دو آرام هستید در مورد این موضوع صحبت کنید. بهتر است از کلمات قابل فهم مناسب سن کودکتان استفاده کنید. با این کار کودک شما روش های بهتری برای طرز رفتار خود یاد می گیرد. همچنین، اگر کودکتان کسی را صدمه زده باشد، ممکن است از این کار خود ناراحت شود و یا بترسد، بنابراین با صحبت آرام به او کمک کنید تا احساسات خود را کنترل کند و اگر نیاز به کمک داشت با بیان کلمات مناسب با احساسش، شما را در جریان بگذارد.