۰ نفر

چرا سبزه زرد می شود؟ / ترفند پیشگیری از زرد و کج شدن سبزه سفره هفت سین

۳ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۳۴
کد خبر: 707137
چرا سبزه زرد می شود؟ / ترفند پیشگیری از زرد و کج شدن سبزه سفره هفت سین

اگر از دسته افراد خوش سلیقه و خوش ذوق هستید، پس قطعا دوست دارید که سبزه سفره هفت سین سال نو را خودتان بکارید. اما در این میان پیش می آید با توجه به اینکه شما در روش کاشت سبزه عید اهتمام ورزیده اید اما باز سبزه شما آنگونه که انتظار داشته اید زیبا و خوب از آب در نیامده است.

زرد شدن سبزه عید؛ دلیل خراب شدن سبزه هفت سین شما

به گزارش اقتصاد آنلاین، گاهی اوقات مشکلاتی مانند کج شدن، زرد شدن، بو گرفتن، گندیدن، کپک زدن و... گریبانگیر سبزه ای می شود که با ذوق تمام آن را کاشته اید. اما نگران نباشید می توانید با رعایت چند نکته ساده از هر گونه احتمال خراب شدن سبزه عید نوروز تان جلوگیری کنید.

در این مقاله به چند مشکل خراب شدن و از بین رفتن سبزه های عید اشاره می کنیم تا به راحتی یک سبزه پرپشت و زیبا برای سفره هفت سین خود مهیا کنید.

کج شدن سبزه های عید

یکی از مشکلات که سبزه های عید با آن ها روبرو هستند کج شدن سبزه ها است. با توجه به اینکه گیاهان به سمت آفتاب رشد می کنند، برای همین اگر ظرف سبزه را همواره در یک حالت و از یک سمت در مقابل نور آفتاب قرار دهید، ممکن است سبزه شما به سمت نور آفتاب کشیده شده و کج شود. برای جلوگیری از این کار بهتر است سبزه را هر روز بچرخانید تا به همه قسمت های آن نور و هوای کافی برسد در این حالت میزان رشد و حالت آن ها یکسان خواهد شد.

سبزه سفره هفت سین

چرا سبزه عید زرد می شود؟

از دیگر مشکلات کاشت سبزه، زرد شدن آن ها است. سبزه هایی مانند گندم و جو معمولا دچار این آسیب می شوند. در این جا با دو عامل مهم که در زرد شدن سبزه ها سفره هفت سین نقش اساسی دارند آشنا می شویم:

دما عاملی مهم در زرد و خراب شدن سبزه ها

در هنگام کاشت سبزه برای رسیدن به رشد کافی بهتر است سبزه را در ابتدای جوانه زدن و رشد، در جای مرطوب و گرم نگهداری کنید اما بعد از مدتی که به رشد کافی رسید، برای جلوگیری از زرد شدن سبزه در برابر گرما، بهتر است ظرف آن را به یک محیط با دمای خنک و معتدل منتقل کنید. فقط در نظر داشته باشید که نباید محیط زیاد سرد باشد زیرا این سرما نیز خود می تواند یکی از عوامل زرد شدن سبزه های عید باشد.

آبیاری نامناسب علت زرد شدن سبزه های عید

اگر بخواهیم عامل دیگری برای زرد شدن سبزه ها معرفی کنیم باید به آبیاری اشاره کنیم. آبیاری زیاد و یا آبیاری کم نیز یکی از علت های زرد شدن سبزه های عید است. بهتر است سبزه های کمی نم داشته باشند برای همین روزی یک یا دوبار با یک اسپری سبزه ها را آبپاشی کنید و در صورت وجود آب کف ظرف، آن را خالی کنید.

کپک زدن و گندیدن سبزه های عید

یکی از شایع ترین مشکلات سبزه ها، کپک زدن دانه های سبزه در ظرف و در نتیجه گندیدن و خراب شدن آن ها است. ممکن است شما بعد از مدتی متوجه بوی نامطبوع و یا وجود کپک در بین دانه ها و سبزه خود شوید. علت کپک زدن و گندیدن سبزه عید شما به چند عامل بستگی دارد:

قطر و ضخامت لایه های بذر در ظرف

اگر مقدار و ضخامت دانه هایی که در ظرف می کارید زیاد باشد، ممکن است لایه های زیرین رشد نکرده و باعث گندیدگی در نتیجه خراب شدن سبزه عید شما شود. در هنگام کاشت سبزه عید بهتر است از دو تا سه لایه بذر استفاده کنید و یا اینکه اگر مقدار دانه ها زیاد است، از یک ظرف بزرگتر استفاده کنید.

آبیاری زیاد و بیش از اندازه

آبیاری بیش از اندازه نیز می تواند از عواملی باشد که باعث کپک زدن و گندیدن سبزه عید شود. یکی از نکاتی که باید در آن دقت داشته باشید این است که از آبیاری بیش از اندازه سبزه ها بپرهیزید روزی یک یا دوباره غبار پاشی و یا آبیاری برای داشتن یک سبزه زیبا کافی است.

آب اضافی کف ظرف علت مهم در کپک زدن سبزه ها

 نکته مهمی که حتما باید رعایت شود این است که حتما آب جمع شده در کف ظرف بعد از آبیاری را خالی کنید تا باعث خراب شدن سبزه شما نشود. اجازه ندهید که آب کف ظرف باقی بماند چون می توان گفت مهم ترین عاملی که باعث خراب شدن و کپک زدن سبزه ها می شود وجود آب زیاد در کف ظرف است.

گرمای زیاد دلیل کپک زدن و خراب شدن سبزه ها

عامل مهم دیگر که در خراب شدن و کپک زدن سبزه های عید تاثیر زیادی دارد، دما است. از آنجایی که سبزه ها برای رسیدن به رشد مطلوب نیاز به گرمای کافی دارند، برای همین قرار دادن آن ها در جای نسبتا گرم به رشد آن ها کمک می کند. اما وقتی جوانه ها سبز شدند و به رشد مطلوب رسیدند، بهتر است آن را به جای خنک تر و با دمای معتدل منتقل کنید. اگر سبزه ها را بعد از رشد مناسب همچنان در محیط گرم نگهداری می کنید، ممکن است این گرما باعث گندیدن و خراب شدن سبزه شما شود. یک هوای نسبتا خنک و معتدل می تواند شما را در داشتن یک سبزه زیبا و پر پشت یاری کند. البته به یاد داشته باشید که هوای سرد نیز مناسب سبزه ها نیست و یکی دیگر از عوامل زرد شدن سبزه ها به حساب می آید.

حال که با مشکلات رشد سبزه ها آشنا شدید و علل خراب شدن، کپک زدن و زرد شدن سبزه ها را فهمیدید، می توانید همین حالا دسته به کار شوید و با مراجعه به مقاله روش کاشت انواع سبزه برای عید یک سبزه زیبا و سالم بکارید. به علاوه گل بازار با سال ها تجربه در نگهداری گل و گیاه می تواند شما را در داشتن یک سبزه پر پشت و زیبا برای سفره هفت سین یاری کند؛ تا بتوانید بدون نیاز به خرید سبزه عید بتوانید بدون نگرانی و با خوش سلیقگی آن را در منزل و با ساده ترین روش و وسایل بکارید.