۰ نفر

ترفندهای خانه تکانی؛ سه سوته پرده‌های خود را برق بیندازید

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱
کد خبر: 705275
ترفندهای خانه تکانی؛ سه سوته پرده‌های خود را برق بیندازید

شستن پرده‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی بانوان است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ برای تمیز نگه داشتن پنجره‌ها، پرده‌های خود را هر سه تا شش ماه بشویید. با حفظ یک روال هفتگی حذف گرد و غبار، می‌توانید فاصله زمانی بیشتری بین شستشوها داشته باشید.

روش های شستن پرده در منزل

تمیز کردن مکرر گرد و غبار، کثیفی، موهای حیوانات خانگی و تار عنکبوت در پرده‌های‌تان به خانه شما کمک می‌کند بوی تازگی و تمیزی بدهد، مشکلات آلرژی‌زا را از بین می‌برید و می‌توانید لکه‌ها را در مناطقی که نیاز به توجه عمیق‌تری دارند، تشخیص دهید.

شستشوی پرده با ماشین لباسشویی

    پرده‌های بدون آستر ساخته شده از پنبه، نایلون و پلی استر را با ماشین شستشو دهید. پرده‌های توری را می‌توان در صورتی که در کیسه توری محافظت شده باشد در ماشین شستشو داد. پرده‌های مصنوعی و آستردار احتمالا در ماشین قابل شستشو هستند، اما ابتدا برچسب مراقبت روی پرده را بررسی کنید.

    اگر در مورد پایداری رنگ پرده‌های خود شک دارید، سعی کنید گوشه کوچکی را با مخلوطی از آب و مقدار کمی مایع لباسشویی یا صابون ظرفشویی مایع تست کنید. یک پارچه سفید یا حوله کاغذی را روی محل بکشید و ببینید آیا رنگی منتقل شده است یا خیر. اگر روی پارچه یا دستمال کاغذی رنگی وجود دارد، باز هم می توانید شستشوی ماشینی را انتخاب کنید، اما آب سرد و دور چرخش کم را روی ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید.

    اگر از خشک‌کن استفاده می‌کنید، پرده‌ها را زمانی که حدود ۹۵ درصد خشک شدند از روی دستگاه جدا کنید. خشک شدن بیش از حد باعث ایجاد چین و چروک می شود، اما برداشتن پرده‌ها در حالی که هنوز کمی مرطوب هستند باعث می شود که اتوکشی ضروری باشد.

    ممکن است نیاز به اتوکشی سریع باشد. هنگام اتو کردن با استفاده از یک حوله یا تی شرت سفید نازک، مثلاً بین پارچه پرده و اتو، از پرده‌های خود محافظت کنید.

نحوه شستن پرده‌ها با دست

پرده‌های بدون آستر دوخته شده از پنبه، نایلون، پلی استر، توری و ابریشم را با دست بشویید. پرده ابریشمی را در ماشین نشویید.

    برای شستن پرده در خانه به صورت دستی سینک یا حوضچه را با آب ولرم یا خنک پر کنید تا بتوانید به راحتی پرده های خود را زیر آب ببرید. سپس مواد شوینده اضافه کنید و آن را در آب بچرخانید تا کف ایجاد شود.

    پرده‌ها را در آب غوطه ور کنید. با یک دست ملایم پارچه را در آب بچرخانید تا کثیفی از بین برود. بعد از شستن پرده ها اجازه دهید آب صابون از زهکش پایین برود یا آن را از سطل بریزید. به شستشوی پرده ها در آب ادامه دهید تا زمانی که تمام کف ها از بین بروند.

    آب اضافی را فشار دهید. هر پرده را روی یک حوله سفید خشک، ضخیم و تمیز (با همان رنگ پرده) بگذارید. به آرامی و شل حوله را بغلتانید تا آب اضافی از  پرده خارج شود.

    هنگامی که پرده ها فقط مرطوب باشند (نه خیس)، آن‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند (پرده ها را هنوز روی پنجره قرار ندهید). آن‌ها را روی یک قفسه خشک کن یا از میله پرده حمام آویزان کنید. دقت کنید که آن‌ها را نزدیک منبع گرما آویزان نکنید زیرا ممکن است منقبض شود یا به پارچه آسیب برساند.

    اگر پرده‌ها چروک شده‌اند، زمانی که پانل‌ها کمی مرطوب هستند، آن‌ها را با حالت کم اتو کنید. همیشه از یک پارچه فشاری مانند یک حوله نازک یا پارچه دیگر استفاده کنید تا پرده ها را از حرارت مستقیم اتو محافظت کنید.