۰ نفر

ترفندهای خانه تکانی؛ روش از بین بردن لکه از روی مبل چرم

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۳۱
کد خبر: 704146
ترفندهای خانه تکانی؛ روش از بین بردن لکه از روی مبل چرم

مبلمان چرمی به دکوراسیون داخلی خانه ظرافت و زیبایی بخصوصی می‌بخشد. اما مراقبت و تمیزکردن این مبل‌های مجلل و زیبا فوت‌وفن‌هایی دارد.

روش تمیز کردن انواع لکه از روی مبل چرم طبیعی و مصنوعی

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای این کار، نمی‌توانید به‌سادگی دستمال مرطوبی را بردارید و روی مبل بکشید یا محصولات پاک‌کننده یا شوینده قوی استفاده کنید؛ در این صورت، احتمال آسیب‌دیدن چرم وجود خواهد داشت. آنچه در این مطلب به‌تفصیل شرح خواهیم داد، روش‌های تمیز کردن مبل چرم است. در بخش اول مطلب، مراحل کلی این کار را به شما معرفی می‌کنیم و در بخش‌های بعدی، به‌تمایز انواع لکه‌ها، راهکارهای مناسب برای پاک‌کردنشان را در اختیارتان می‌گذاریم. مدت‌زمان زیادی تا فرارسیدن ایام عید هم نمانده است؛ پس با این راهکارها می‌توانید با خیال راحت‌تری مشغول خانه‌تکانی شوید. همراه ما باشید.

بخش اول: نحوه تمیز کردن مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم، به‌ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. سَری برس‌مانند و کوچک جاروبرقی را به آن متصل کنید و به‌دقت، تمامی قسمت‌های مبل چرمی را جارو بکشید. اگر مبل چرمی یک‌تکه نبود، قسمت‌های پشتی و نشیمنگاه را بردارید و زیر آنها را هم جارو بکشید. برای محکم‌کاری می‌توانید پس از جاروکشیدن، مبل را گردگیری کنید تا اثری از گردوخاک روی آن باقی نماند. مرحله ابتدایی کار اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر گردوخاکی روی مبل باقی بماند، طی مراحل بعدی کار، در تماس با رطوبت قرار می‌گیرد و ممکن است به سطح مبل چرم آسیب بزند.

۲. سپس نوبت به درست‌کردن محلول مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم می‌رسد. برای این منظور سه انتخاب پیش رو دارید:

ترکیب میزان‌های برابر از آب و سرکه سفید (نیمی از محلول آب و نیمهٔ دیگر سرکه سفید)؛

چکاندن چند قطره تمیزکننده چرم در آب؛

درست‌کردن آب کف‌دار با مایع ظرف‌شویی.

پیش از استفاده از هر یک از این محلول‌ها، کمی از آن را روی قسمتی از مبل چرم (که در دیدرس نیست) امتحان کنید. وقتی مطمئن شدید محلول موردنظر به مبل آسیب نمی‌زند، با خیال راحت از آن برای تمیز کردن مبل چرم استفاده کنید.

۳. دستمال تمیزی (بهتر است از دستمال میکروفایبر استفاده کنید) را در محلول موردنظر فرو کنید و سپس خوب آن را بچلانید؛ هدف مرطوب‌کردن دستمال است و نباید کاملا خیس باشد.

۴. با حرکت‌های دایره‌وارِ کوچک شروع به تمیزکردن لکه‌ها کنید. از بالا و پایین کشیدن دستمال روی مبل خودداری کنید. این کار در بلندمدت باعث فرسودگی و ازبین‌رفتن چرم می‌شود. همچنین بهتر است کار را از قسمت‌های بالایی مبل شروع کنید و بعد به‌سراغ قسمت‌های پایینی بروید.

۵. حوله یا دستمال تمیزِ دیگری بردارید و مبل را با آن خشک کنید. خشک‌کردن مبل را به‌هیچ‌عنوان پشت گوش نیندازید! اگر سطح مبل را به حال خود بگذارید، رطوبت به آن آسیب می‌رساند. از خشک‌کردن مبل چرم با سشوار هم خودداری کنید. این کار به مبل آسیب می‌رساند و چرم آن را از حالت طبیعی و معمولی خارج می‌کند.

۶. در این مرحله از تمیز کردن مبل چرم نوبت به استفاده از محصولات پاک‌کننده یا تمیز‌کننده مخصوص چرم می‌رسد. بعضی از این محصولات دوکاره هستند؛ به این معنا که هم خاصیت تمیزکنندگی دارند و هم خاصیت نگهدارندگی یا محافظت‌کنندگی. برای جلوگیری از لک‌شدن مبل چرم، توصیه می‌شود به‌جای اسپری‌کردن محصول مورداستفاده روی سطح مبل، آن را روی دستمالتان اسپری کنید و سپس به‌سیاق قبل، دستمال را با حرکت‌های دایره‌وار روی لکه‌ها بکشید.

۷. اگر اثری از محصول پاک‌کنندهٔ مورداستفاده روی مبل باقی مانده است، آن را پاک کنید. کار تمیز کردن مبل چرم در این مرحله به پایان می‌رسد. فقط شیوه استفاده از مواد و محصولات محافظت‌کننده باقی می‌ماند که در بخش‌های پایانی مطلب («روش‌های مراقبت از مبل چرم») به‌طور کامل شرح داده خواهد شد.

بعضی از افراد برای تمیز کردن مبل چرم استفاده از روغن یا واکس چرم (محصولی که با جوشاندن پاچه گاو تهیه می‌شود) را توصیه می‌کنند. استفاده از این محصول در بلندمدت به مبل آسیب می‌رساند. به‌جای آن از محلول‌های معرفی‌شده استفاده کنید.

 از بین بردن لکه از مبل چرم

بخش دوم: تمیز کردن مبل چرم؛ روش‌های پاک‌کردن انواع لکه‌ها

۱. پاک‌کردن لکه جوهر از روی مبل چرم

اتفاق است و گاهی پیش می‌آید، اما جای نگرانی نیست؛ فقط به‌محض لک‌شدن مبل با جوهر، برای پاک‌کردن آن اقدام کنید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. پنبهٔ گِردی را به ایزوپروپیل الکل (rubbing alcohol/Isopropyl Alcohol) آغشته کنید.

۲. پنبه را به‌آهستگی روی جای لک‌شده بزنید (پنبه را مثل دستمال روی محل موردنظر نکشید) تا رنگ جوهر را به خود بگیرد. پنبه دیگری بردارید و همین کار را تکرار کنید.

۳. سپس دستمال نرم و تمیزی را روی جای لک‌شده بکشید و آن را کامل پاک کنید.

برای پاک‌کردن لکه جوهر خودکار، به‌جای ایزوپروپیل الکل از روغن اکالیپتوس هم می‌توانید استفاده کنید: پارچه یا دستمالی را به آن آغشته کنید و روی محل موردنظر بکشید.

۲. پاک‌کردن لکه چربی از روی مبل چرم

احتمال لک‌شدن مبل چرم با لکه‌های چربی بیشتر از هر چیز دیگری است، چراکه بیشتر غذاهایی که می‌خوریم حاوی چربی هستند: تا اندازه‌ای که گاهی متوجه لک‌شدن مبل نمی‌شویم و لکه‌ها قدیمی و ماندگار می‌شوند. برای تمیز کردن چنین لکه‌هایی به‌ترتیب، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با نوک انگشتان شست و اشاره، اندکی جوش‌شیرین بردارید و روی محل لک‌شده بریزید؛

۲. اجازه دهید جوش‌شیرین چندساعتی روی محل موردنظر بماند (یا تا زمانی که تمامی چربی جذب آن شود)؛

۳. جای لکه را با دستمالِ نرم و تمیز پاک کنید.

جوش‌شیرین چربی و روغن را به خود جذب می‌کند و به همین خاطر برای پاک‌کردن چنین لکه‌هایی مفید و کارآمد است.

۳. پاک‌کردن سایر لکه‌ها

کپک‌زدگی

قرارگرفتن چرم در معرض تاریکی و هوای مرطوب ممکن است باعث کپک‌زدگی آن شود. برای تمیز کردن مبل چرم از این لکه‌ها کافی است از محلولی با میزان‌های برابر از آب و ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

پاک‌کردن لکه‌های تیره‌رنگ از چرم‌های به رنگِ روشن

برای این منظور، به ترکیبی خمیرمانند متشکل از میزان‌های برابر از آبِ لیمو و کرم تارتار (Cream of tartar: پودری بی‌بو، لطیف و سفید که معمولا از آن در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود) نیاز پیدا می‌کنید. ترکیب خمیرمانند را روی محل موردنظر بگذارید. بعد از ۱۰ دقیقه مقداری دیگر از ترکیب را بردارید و روی محل لک‌شده بمالید. در نهایت هم با اسکاچ اسفنجیِ خیس‌شده آن را کامل پاک کنید.

لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون، دستمال مرطوب کودک و حتی خمیردندان (خمیردندان سفید، نه مدل‌های ژله‌ای) از دیگر مواد و محصولات مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم هستند. دوباره تأکید می‌شود که پیش از استفاده از هریک از اینها، اندکی روی قسمتی از چرم که در دیدرس نیست استفاده کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب‌دیدن آن نمی‌شوند. فوم تمیزکننده چرم و دستمال مرطوب مخصوص چرم، محصولات ایمن‌تری به شمار می‌روند، هرچند بعد از استفاده از این دستمال‌ها ممکن است جایشان روی چرم باقی بماند.

بخش سوم: روش‌های مراقبت از مبل چرم

با تمیز کردن مبل چرم تنها نیمی از راه را رفته‌اید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، لازم است از مواد و محصولات مناسب برای محافظت و نگهداری از آن هم استفاده کنید. به این صورت، مبلتان ظاهر نو و زیبایی پیدا می‌کند. برای این منظور، به‌ترتیب، مراحل زیر را دنبال کنید (دقت کنید که این مراحل بعد از تمیز کردن مبل چرم انجام می‌گیرند):

۱. ظرفی را بردارید و آن را از میزان‌های برابر از سرکه و روغن طبیعی پر کنید. روغن دانه کتان یا روغن لیمو انتخاب‌های ایدئالی هستند.

۲. دستمال تمیزی را در محلول مرحله قبل فرو کنید؛ سپس آن را خوب بچلانید تا فقط نم‌دار و مرطوب باشد. سپس شروع به کشیدن دستمال روی سطح مبل کنید.

۳. اجازه دهید محلول مورداستفاده یک شب کامل روی سطح مبل بماند تا خوب جذب آن شود. روز بعد با پارچه‌ای تمیز آثار باقی‌مانده از آن را پاک کنید.

به‌جای استفاده از این محلول، از محصولات نگهدارنده یا محافظت‌کنندهٔ موجود در بازار هم می‌توانید استفاده کنید. کافی است دستمالی را به کمی از محصول موردنظر (محصولاتی که در قالب اسپری یا قوطی حاوی آنها عرضه می‌شوند) آغشته کنید و روی سطح مبل چرم بکشید. بوی خوش و عالی، خاصیت مرطوب‌کنندگی و ظاهر نو و تازه‌ای که به مبلتان می‌بخشند، این محصولات را به انتخاب ایدئالی تبدیل می‌کنند.

اگر به‌جای محلول، از محصولات نگهدارنده استفاده می‌کنید، نیازی نیست بگذارید یک شب کامل روی مبل بماند. بعد از حدود یک ساعت، نتیجه موردنظر حاصل می‌شود و می‌توانید آثار باقی‌مانده از آن را پاک کنید.

راهکار مناسب برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی از روی مبل چرم

خش‌افتادن مبل چرم به‌ویژه گریبان‌گیر کسانی می‌شود که در خانه حیوان اهلی دارند. البته دلایل دیگری هم وجود دارند که گاهی به‌طور تصادفی باعث آن می‌شوند. فارغ از اینکه خش‌افتادن مبل چرم چه دلیلی داشته باشد، اتفاقی نیست که نتوان فکری به حال آن کرد. برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تمیزکردن محل خش‌افتادگی

از یکی از محلول‌های ملایمی که در مطلب معرفی شدند، برای تمیزکردن محل خش‌افتادگی استفاده کنید.

۲. چرب‌کردن محل موردنظر با روغن

برای این منظور از روغن ملایمی مثل روغن بچه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب که پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و با حرکت‌های دایره‌وار، روی محل موردنظر بمالید.

۳. پاک‌کردن آثار چربی

اجازه دهید روغن خشک شود و سپ، با دستمال خشک و تمیز، آثار آن را پاک کنید.

اگر مبلتان لک شد، بی‌درنگ برای تمیزکردن آن اقدام کنید؛ به این صورت، احتمال پاک‌شدن لکه بیشتر خواهد بود.

تمیزکردن مبل طی روند منظم

تمیز کردن مبل چرم را طی روندی منظم انجام دهید. لکه‌ها و ذرات گردوغبار به‌مرورزمان روی هم جمع می‌شوند. در چنین شرایطی، برای پاک‌کردن آنها دردسر به‌مراتب بیشتری را متحمل خواهید شد. کافی است هفته‌ای یک بار با پارچه یا دستمالی تمیز مبلتان را گردگیری کنید و از ماندگارشدن لکه‌ها جلوگیری کنید.

استفاده از مواد و محصولات نگهدارنده

آب پایه اصلی برای تهیه محلول مورداستفاده در تمیز کردن مبل چرم است. چنین محلولی به ازبین‌رفتن روغن‌های طبیعی موجود در چرم کمک می‌کند: اتفاقی که درنهایت، باعث ایجاد ترک و ناپدیدشدن درخشندگی مطبوع و طبیعی چرم می‌شود؛ به همین خاطر، استفاده از محصولات و مواد نگهدارنده یا محافظت‌کننده، پس از پاک‌کردن لکه‌ها، ضروری می‌شود.

روغن‌های طبیعی موجود در این محصولات به حفظ ظاهر و حالت طبیعی مبل چرم کمک می‌کند.

محدودکردن استفاده از آب

همان‌طور که ملاحظه کردید، درست‌کردن محلولی کاملا طبیعی و ارگانیک با استفاده از آب و ترکیب‌های دیگر کار ساده‌ای است. از آنجایی که در این محلول‌ها از مواد و ترکیب‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود، به‌سادگی ممکن است این فکر به ذهنتان خطور کند که هر اندازه هم از آنها استفاده کنید، آسیبی به مبل چرم نمی‌رسانند. در چنین شرایطی، آسیب‌دیدن مبل چرم شما محتمل می‌شود؛ چراکه آب، با وجود طبیعی‌بودنش، سازگاری چندانی با چرم ندارد. بنابراین فقط مطابق با دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی که توضیح داده شد، از محلول‌ها استفاده کنید و از روی‌آوردن به آزمون‌وخطا با ترکیب‌ها و مواد دیگر بپرهیزید.

مطالعه کتابچه راهنمای مبل چرم خریداری‌شده

به‌هنگام خرید مبل چرم، کتابچه راهنمایی در اختیارتان گذاشته می‌شود. حتما موارد و ملاحظات ذکرشده درباره چگونگی تمیز کردن مبل چرم در آن را به‌دقت مطالعه کنید. اگر به کتابچه راهنما دسترسی نداشتید یا اگر از چگونگی تمیزکردن نوع بخصوصی از چرم بی‌اطلاع بودید، با تولیدی مبل یا فروشنده آن ارتباط برقرار کنید. چنین کسانی اطلاعات لازم درباره محصولات تمیزکننده و نگهدارنده مناسب را در اختیارتان خواهند گذاشت.

چند توصیه دیگر درباره مراقبت از مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم طی روند هفتگی، استفاده از دستمال خشک و تمیز یا گردگیر کافی است. اگر نشست‌وبرخاست روی مبل در طول هفته زیاد بود، آن وقت از جاروبرقی استفاده کنید. قسمت‌های پشتی و نشیمنگاه مبل را هم طی روندی منظم پشت‌ورو کنید تا چین‌وچروک رویشان نیفتد.

مبل چرم نباید در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد؛ در این صورت، فرسوده و خشک می‌شود و به‌مرور رنگ طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و ترک می‌خورد. همچنین از قراردادن مبل چرم در مجاورت وسایل گرمایشی نظیر بخاری و شوفاژ خودداری کنید (حداقل ۶۰ سانتی‌متر از این وسایل فاصله داشته باشد).

درنهایت، اگر راجع به چگونگی تمیز کردن مبل چرم و راهکارهای مرتبط با آن بی‌اطلاع هستید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

چرم یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین مواد و ترکیب‌های مورداستفاده در طراحی و ساخت مبلمان است. فضای مطبوع و دلپذیری که مبلمان چرم برای دکوراسیون خانه به ارمغان می‌آورد، علت اصلی محبوبیت آن است. اما ازآنجاکه چرم ماده‌ای طبیعی است، نگهداری و مراقبت از مبلمان ساخته‌شده از آن هم در مقایسه با سایر مدل‌ها دشوارتر است و به دقت‌نظر بیشتری نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌شود طی روندی منظم (هفتگی)، مبل چرمتان را گردگیری کنید و اگر لک شد، بی‌درنگ برای تمیزکردن آن اقدام کنید. با این کار، از ماندگارشدن لکه‌ها و دردسرهای آتی جلوگیری می‌کنید.

لطفا اگر راهکار یا توصیه دیگری به ذهنتان می‌رسد، به شمار موارد ذکرشده اضافه کنید. از شنیدن نظرها و پیشنهادهای شما خوشحال خواهیم شد.