۰ نفر

چی کار کنیم که خونه تکونی آسون بشه برامون؟

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۱۶
کد خبر: 703723
چی کار کنیم که خونه تکونی آسون بشه برامون؟

در آستانه عید نوروز ۱۴۰۲ بار دیگر فصلی جدید از خانه تکانی‌ها آغاز شده؛ شاید در این فصل که همه ایرانی‌ها طبق معمول همه ساله به تمیز کردن خانه‌های خود می‌پردازند، مرور بعضی از نکات درباره اشتباهاتی که در زمان نظافت خانه رخ می‌دهد، خالی از لطف نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، تمیز کردن خانه ممکن است فعالیت مورد علاقه شما نباشد اما مرور اشتباهاتی که در زمان نظافت خانه انجام می‌دهیم ضروری است، به ویژه برای خانه تکانی پایان سال که از نظر حجم و ابعاد و سختی با نظافت‌های روزانه و هفتگی خانه فرق می‌کند.

به گزارش اسپروس، بسیاری از ما فقط می‌خواهیم نظافت خانه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین نتایج انجام دهیم. اما این کار نظم و ترتیب می‌خواهد، برای کمک به سازماندهی بیشتر، در این مطلب به پنج اشتباه اصلی که معمولا امکان دارد در زمان نظافت خانه رخ دهد، اشاره می‌کنیم. با رعایت این نکات تغییراتی در روال تمیز کردن خود ایجاد کنید این مساله باعث خواهد شد کار را سریع‌تر انجام دهید و زمان بیشتری برای لذت بردن از تمیزی خانه خود داشته باشید.

اشتباه شماره ۱: به تعویق انداختن کارهای نظافتی | لکه‌های روی زمین و سطوح را پاک کنید

چی کار کنیم که خونه تکونی آسون بشه برامون؟

آیا ژله‌ای که روی زمین یا روی سطوح کابینه ریخته را بلافاصله پاک می‌کنید یا چند روز بعد اثر آن را از روی تمیز می‌کنید؟ حتی اگر به دلیل عجله در زمان خروج از خانه فرصت تمیز کردن اثر ژله روی زمین ریخته شده را ندارید، باید بدانید که پاک کردن آن در اسرع وقت ضروری است، چرا که مورچه‌ها منتظر نمی‌مانند و به سرعت محل ریختن ژله تبدیل به محل تجمع آن‌ها می‌شود. هر چه زمان نیز بگذرد سخت‌تر می‌توان اثر چیزی را که روی زمین ریخته شده پاک کرد. اگر بلافاصله اثر خوراکی ریخته شده روی زمین را پاک کنید، تنها  ۱۵ یا ۲۰ ثانیه زمان خواهد برد. اما اگر آن را برای بعد بگذارید ممکن است به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پاک کردن لکه روی زمین نیاز داشته باشید. همین اصل برای تقریبا هر کاری در زمینه نظافت صدق می‌کند. چند دقیقه صرف برای تمیز کردن یک اتاق در هر روز، نظافت از نظافت سنگین بعدی پیشگیری می‌کند.

اگر بخواهیم این اصل را به کل فعالیت‌های نظافت خانه تعمیم دهیم؛ قسمت‌های آماده سازی غذا در آشپزخانه باید هر روز ضد عفونی شوند، لباس‌های کثیف، بلافاصله بعد از تعویض باید در محفظه مخصوص لباس‌ها برای شست‌وشو قرار داده شوند، سینک‌های حمام و درهای دوش بعد از هر بار استفاده پاک شوند و هر روز وضعیت بهم ریخته خانه باید مرتب شود. سپس کارهای نظافت هفتگی یا خانه تکانی سالانه نظیر گردگیری، جاروبرقی، تمیز کردن توالت، تمیز کردن کف آشپزخانه و شستشوی لباس بسیار ساده‌تر خواهد بود.

اشتباه شماره ۲: شروع از نقطه اشتباه در یک اتاق | نظافت را از نقطه درست انجام دهید

جارو کشیدن - تمیز کردن

هیچ یک از ما نمی‌خواهیم بیشتر از آنچه برای نظافت کردن نیاز است، وقت بگذاریم. اگر هنگام تمیز کردن اتاق از نقطه اشتباهی شروع کنید، باید دوباره مراحل نظافت را دوباره تکرار کنید. ابتدا، با برداشتن وسایلی که به اتاق تعلق ندارند، شلوغی را کم کنید. اگر دور ریختی هستند، آنها را دور بیندازید یا به فضای مناسب خود برگردانید. به صرف زمان برای تمیز کردن آن‌ها نیاز نیست. وقتی آماده نظافت شدید، از بالای اتاق شروع کنید و به سمت پایین بروید. اگر با تمیز کردن کف اتاق شروع کنید و سپس به گردگیری پنکه سقفی، پاک کردن تار عنکبوت و گردگیری مبلمان ادامه دهید، دوباره روی زمین گرد و غبار می‌نشیند و پس از نشستن گرد و غبار باید دوباره کف را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن دیواره‌های حمام یا درها و پنجره‌ها، از بالا شروع کنید، چراکه اگر از پایین به بالا نظافت را انجام دهید آب دوباره چکه خواهد کرد و محبور خواهید شد دوباره قسمت پایین دیوار را تمیز کنید.

اشتباه شماره ۳: استفاده از محصولات پاک کننده نادرست | به برچسب پاک کننده‌ها دقت کنید

تمیزکاری

اگر از یک محصول تمیز کننده قوی برای نظافت استفاده نکنید، به احتمال زیاد این محصول اثر پاک کننده کافی نخواهد داشت و میزانی از حاک روی سطوح باقی خواهد ماند و شما ناگزیر خواهید شد که دوباره کار گردگیری را تکرار کنید. در مورد شست‌وشوی لباس‌ها نیز چنین است. آیا تا به حال پیش آمده بعد از شستن لباس‌ها متوجه شوید که لکه‌ها هنوز روی لباس باقی مانده است؟ در این صورت شما از محصولات لباسشویی اشتباه استفاده کرده‌اید. برچسب‌های ظرف‌های شوینده لباس را با دقت بخوانید و دستورالعمل‌های روی این برچسب‌ها را دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. بررسی برچسب‌ها نه تنها می‌تواند در زمان صرفه جویی کند، بلکه در هزینه نیز صرفه جویی می‌کند. استفاده از محصول پاک کننده نادرست می‌تواند به طور دائمی به برخی از سطوح آسیب برساند. اگر سعی دارید میزان مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه را کاهش دهید، محصولات پاک کننده طبیعی یا سبز در صورت استفاده صحیح می توانند بسیار موثر باشند.

اشتباه شماره ۴: استفاده از ابزارهای تمیز کننده کثیف | لوازم نظافت را پس از هر بار استفاده تمیز کنید

جارو کشیدن

ابزارهایی که برای تمیز کردن استفاده می‌کنید، در صورت آلوده بودن می‌توانند محیط را کثیف تر کنند و باکتری‌ها و خاک را در اطراف پخش کنند. اسفنج‌های آشپزخانه در صورت عدم استفاده صحیح، می‌توانند به محل رشد باکتری‌های کلیفرم  و سالمونلا تبدیل شوند. ماشین لباسشویی که به طور مرتب تمیز نشده باشد می‌تواند خاک لباس‌ها را دوباره رسوب کند و در صورت عدم نظافت، لباس‌های شسته شده در آن بوی بدی بگیرند. جاروبرقی کثیف نیز می‌تواند گرد و غبار را با هر بار در هوا پخش کند. زمانی را برای شستن دستمال‌های تمیزکننده، سر جاروهای تی و برس‌های شستشو و تمیز کردن فیلترهای جاروبرقی بین هر بار استفاده اختصاص دهید.

اشتباه شماره ۵: آموزش ندادن به کودکان برای کمک به کارهای خانه | کودکان را به تدریج با کار خانه آشنا کنید

نکات مهم برای تمیز کردن خونه

بهترین زمان برای آشنا کردن بچه‌ها در کارهای خانه، زمانی است که آن‌ها هنوز نونهال هستند. کودکان نوپا و نونهال می‌خواهند هر کاری که مادر و پدر انجام می‌دهند، انجام دهند. بنابراین، آموزش به آن‌ها را  با چیزهای ساده‌ای شروع کنید، مانند تا کردن حوله‌ها و کنار گذاشتن آنها یا آوردن لباس‌های کثیفشان به ظرف لباس‌های چرک. با افزایش سن، می‌توانید کارهای چالش برانگیزتری مانند شستن لباس‌ها را به وظایف‌شان اضافه کنید.

یک جدول درست کنید و همان اصولی را که خود شما باید هنگام نظافت خانه رعایت کنید، به بچه‌ها بیاموزید. انجام چند کار کوچک تمیز کردن در هر روز، در نهایت خیلی کار نظافت را آسان‌تر می‌کند. برای بچه‌های کوچک‌تر، با کارهای ساده‌ای مانند گردگیری سطوح صاف، شستن پنجره‌ها با استفاده از پاک‌کننده‌های غیرسمی (سرکه سفید مقطر و آب) شروع کنید و به‌تدریج آن‌ها را تقریبا با تمام کارهای نظافتی خانه آشنا کنید. بچه‌ها از این وضعیت  گله مند خواهند بود، اما شما در واقع دارید آن‌ها را برای روزی که در بزرگسالی در خانه خود زندگی خواهند کرد، آماده می‌کنید.