۰ نفر

ترفندهای خانه تکانی؛ بهترین روش برای شستن موکت در خانه

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۰۹
کد خبر: 700765
ترفندهای خانه تکانی؛ بهترین روش برای شستن موکت در خانه

آگاهی از نحوه شستشوی موکت در منزل برای زیبا نگه داشتن هر خانه‌ای ضروری است. از گرد و غبار معمولی گرفته تا لکه‌های چای و قهوه، موکت‌ها مستعد جذب آلودگی‌های مختلف هستند و به همین دلیل برای تمیز ماندن به توجه بیشتری نیاز دارند.

نکات مهم و کلیدی شستن فرش و موکت در خانه

به گزارش اقتصاد آنلاین، اهمیت بالای شستشوی صحیح موکت و فرش به این معنا نیست شما نمی‌توانید در منزل و با مواد در دسترس موکت خود را تمیز کنید. در این مقاله بهترین روش‌های شستشوی موکت در منزل را به همراه مواد و تکنیک‌های لازم در اختیار شما قرار می‌دهد.

مواد شیمیایی مورد نیاز برای شستن موکت در خانه

برای شستشوی کامل موکت، علاوه بر استفاده از شامپو فرش و بخارشویی به عنوان شناخته‌شده‌ترین روش‌ها، می‌توانید با استفاده از مواد زیر، که در هر خانه‌ای یافت می‌شوند، موکت خود را به خوبی تمیز کنید. این ترکیب علاوه بر شستشوی کامل موکت، برای لکه‌گیری موضعی موکت نیز بسیار کارآمد محسوب می‌شود.

شستن موکت در خانه

مواد مورد نیاز

مخلوط آب و ماده شوینده (مانند مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی یا شامپو فرش)

مقداری نمک خوراکی (می‌توانید از نمک دریا یا نمک کوشر نیز استفاده کنید)

مقداری جوش شیرین

لوازم مورد نیاز برای شستن موکت در خانه

یک فرچه مخصوص فرش با موهای سفت (فرچه‌های بزرگ و موهای پلاستیکی بهترین عملکرد را خواهند داشت)

یک بطری اسپری

چند عدد حوله پارچه‌ای یا لباس کهنه

شستشوی صحیح موکت در منزل

با مخلوط کردن مقدار کمی ماده شوینده (حدود 2 قاشق چای‌‌خوری) و آب درون یک بطری اسپری شروع کنید. بدون تکان دادن بیش از حد، ماده شوینده را در آب حل کنید.

جوش شیرین و نمک سفره را روی محلی که می‌خواهید تمیز کنید بپاشید. نیازی به پوشاندن تمام سطح موکت نیست.

مخلوط آب صابونی را به آرامی روی موکت اسپری کرده و اجازه دهید چند دقیقه بر روی موکت بماند.

با استفاده از فرچه، موکت را در یک جهت مسواک بزنید. با این کار، موها و پرزهای موکت در یک سمت جمع می‌شوند که جمع‌آوری آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

اگر موها و آلودگی‌ها به‌طور کامل پاک نشدند، مسیر فرچه زدن را 90 درجه تغییر داده و فرآیند شستشو را تکرار کنید.

حوله‌ها را روی موکت فشار دهید تا آب اضافی را به خود جذب کنند.

بعد از خشک شدن نسبی موکت، بطری اسپری را از مخلوط آب صابونی خالی کرده، آن را با آب شیر معمولی پر کنید و مجددا تمام سطح موکت را اسپری کنید.

دوباره حوله‌های پارچه‌ای بر روی موکت فشار دهید تا رطوبت اضافی را به خود جذب کنند.

این روش به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی قوی، برای کودکان و حیوانات خانگی بی‌خطر است. علاوه بر این، به دلیل استفاده از جوش شیرین و نمک، موکت شما پس از شستشو به هیچ عنوان بوی نامطبوعی نخواهد داشت.

چالش های شستشوی موکت در منزل

آیا سرکه رنگ موکت را محو می‌کند؟

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چند سرکه سفید و بی‌رنگ موکت و فرش را لکه‌دار نمی‌کند و یکی از مناسب‌ترین مواد خانگی برای شستشوی موکت در منزل است، اما سرکه قهوه‌ای ممکن است موکت شما را لکه‌دار کند. سرکه ماده‌ای اسیدی است و بنابراین بهترین اثر را بر روی لکه‌های قلیایی دارد. این ماده بر روی لکه‌های اسیدی، مانند سس گوجه‌فرنگی، موثر نخواهد بود و حتی ممکن است وضعیت لکه را وخیم‌تر کند.

از چه موادی می‌توان برای شستشوی موکت در منزل استفاده کرد؟

برای شستشوی موکت در منزل می‌توان از گستره وسیعی از مواد خانگی، مانند سرکه سفید، جوش شیرین، مایع ظرفشویی، حلال‌های خانگی و آمونیاک استفاده کرد. در همه موارد، ماده شوینده باید در آب گرم رقیق شود.

چگونه می‌توان درخشندگی را به موکت‌های قدیمی بازگرداند؟

بهترین روش برای حفظ رنگ و ظاهر موکت‌های نو، استفاده هفتگی از جاروبرقی، تمیز کردن فوری نقاط آلوده و شستشوی کامل هر 12 تا 18 ماه است. اما اگر می‌خواهید درخشندگی را به موکت‌های قدیمی خود نیز بازگردانید، می‌توانید شب قبل از جاروبرقی کشیدن، مقداری جوش شیرین روی موکت بپاشید و پس از جارو کشیدن نیز با استفاده از ترکیب سرکه سفید و آب موکت خود را کمی مرطوب کنید. برای ازبین بردن علائم و فرورفتگی‌های موکت، یک حوله مرطوب را روی محل فرورفتگی قرار داده و سپس برای حدود یک دقیقه اتوی داغ را روی آن فشار دهید. سپس با استفاده از نوک انگشت، پف موکت را بازگردانید.

انواع روش های شستشوی موکت در منزل

استفاده از سرکه

اگر قادر به بخارشویی موکت خود نیستید، هنوز هم می‌توانید موکت خود را به خوبی تمیز کرده و درخشندگی و عطر مطبوع موکت خود را بازیابی کنید. تمام آنچه نیاز دارید، یک سطل، یک فرچه تمیز، مقداری سرکه سفید و کمی زور بازو است. دستور تهیه تمیزکننده موکت دستی

4/1 فنجان سرکه سفید

آب گرم

یک سطل

برای شروع، سطل را با آب گرم و 4/1 فنجان سرکه سفید پر کنید. سپس فرچه را برداشته و به محلول آب و سرکه آغشته کنید. میزان محلولی که روی فرچه قرار می‌گیرد باید به‌گونه‌ای باشد تا موکت کمی مرطوب شود، اما کاملا خیس نشود. سپس موکت را با محلول تمیزکننده به‌خوبی بشویید. پس از فرچه کشیدن، سطل را خالی کرده و آن را با آب شیرین پر کنید. یک پارچه یا حوله بدون پرز را به آب آغشته کرده و پس از لوله کردن، آن را بر روی موکت بکشید. پس از آبکشی کامل موکت با استفاده از حوله مرطوب، نوبت به خشک کردن موکت می‌رسد. برای کمک به تسریع خشک شدن موکت، می‌توانید از یک پنکه خانگی استفاده کنید.

تمیز کردن موکت با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک محصول معجزه‌آسا است که می‌تواند برای همه چیز، از پخت و پز گرفته تا شستشوی موکت در منزل، استفاده شود. جوش شیرین یک راه حل ارزان است که با محیط ‌زیست نیز سازگار بوده و با لکه‌ها و بوی نامطبوع موکت مقابله می‌کند. شستشوی موکت در منزل با استفاده از جوش شیرین بسیار ساده است. کافی است مقدار زیادی جوش شیرین را روی تمام سطح موکت (یا محل لکه) بپاشید. این ماده مانند سایر پاک‌کننده‌های خانگی عمل کرده و بدون آسیب زدن به الیاف موکت، لکه‌ها و بوی نامطبوع آن را از بین می‌برد. برای افزایش اثربخشی، مقداری آب گازدار را با آب شیرین رقیق کرده و بر روی سطح موکت اسپری کنید. اجازه دهید مخلوط آب گازدار و جوش شیرین برای حداقل سه ساعت روی موکت بماند تا بتواند آلودگی و بوی نامطبوع را به خود جذب کند. بعد از خشک شدن موکت، با استفاده از جاروبرقی جوش‌شیرین را از روی موکت جارو کنید.

نتیجه گیری

حفظ تازگی ظاهری و عطر مطبوع موکت، سخت و وقت‌گیر نیست. با متعهد ماندن به جارو کشیدن هفتگی و استفاده از شوینده‌های مناسب، می‌توانید عمر موکت و فرش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. برنامه تمیز کردن شما باید شامل جمع‌آوری گرد و غبار با استفاده از جارو برقی به صورت هفتگی، تمیز کردن فوری لکه‌ها و شستشوی کامل موکت هر 12 تا 18 ماه باشد. تعهد به این روال، طول عمر معمولا 10 ساله موکت شما را به طور قابل توجهی طولانی‌تر می‌کند.