۰ نفر

ترفندهای خانه تکانی؛ نکاتی برای تمیزکردن همه قسمت های آشپزخانه

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۳۳
کد خبر: 700761
ترفندهای خانه تکانی؛ نکاتی برای تمیزکردن همه قسمت های آشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه یک مسئله چالش برانگیز برای هر خانم خانه‌‌دار است. فوت و فن‌های تمیز کردن و خانه تکانی به ویژه با نزدیک شدن به ایام نوروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

ترفندهایی برای تمیزکاری گوشه کنار آشپزخانه

به گزارش اقتصاد آنلاین،حتماً شما هم با این مشکل مواجه هستید که نمی‌دانید برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف آشپزخانه خود از کجا شروع کنید!! 

در طول یک هفته در آشپزخانه شما اتفاقات زیادی می‌افتد؛ شما آشپزی می‌کنید؛ ظرف‌ها کثیف می‌شوند و به مرور زمان، کفپوش‌ها یا کاشی‌ها و سرامیک‌ها آلوده می‌شوند. قطعاً برای ورود به ایام عید ترجیح می‌دهید تمام قسمت‌های آشپزخانه خود را تمیز کنید.

تمیز کردن آشپزخانه برای عید می‌تواند هر قسمتی را شامل شود. تمیز کردن اجاق گاز، تمیز کردن یخچال، شستن کاشی‌ها و سرامیک‌ها، شستن سینک ظرفشویی، تمیز کردن داخل فر اجاق گاز، تمیز کردن کابینت‌ها، تغییر دکوراسیون داخلی آشپزخانه یا هر تغییر دیگری که باعث شود آشپزخانه شما تمیزتر و زیباتر شود، نمونه‌ای از این کارها محسوب می‌شوند.

تمیز کردن آشپزخانه هم فوت و فن‌های خاص خودش را دارد. تفاوتی نمی‌کند که کجا را تمیز کنید، آنچه اهمیت دارد این است که برای هر قسمت باید از یک روش استفاده کنید. مثلاً برای تمیز کردن گاز باید از محلول‌های چربی‌زدایی قوی و بدون حساسیت استفاده کنید.

به کار گرفتن بهترین ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه به مهارت خاصی نیاز ندارد؛ کافیست ایده‌ها را بررسی کنید و آن را در آشپزخانه خود به کار ببرید. تمیز کردن همیشه کمک می‌‌کند که شلوغی‌ها و آشفتگی‌های متداول روزانه در آشپزخانه شما از بین بروند. شاید اکنون زمان آن رسیده است که به روش جدید، آشپزخانه خود را برای عید تمیز کنید.

تمیز کردن آشپزخانه با محلول جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

تمیز کردن آشپزخانه

یکی از ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه و خانه تکانی برای عید استفاده از محلول‌های تمیز کننده خانگی است. این محلول‌ها شامل جوش شیرین و هیدروژن پراکسید هستند که قابلیت لکه‌زدایی و چربی‌زدایی قوی دارند. وقتی از محلول جوش شیرین یا هیدروژن پراکسید استفاده می‌کنید، مطمئن هستید که هرگونه جرم، رسوب یا آثار لکه روی سطوح مختلف به راحتی پاک می‌شوند.

از این محلول‌ها برای تمیز کردن اجاق گاز یا سطح کاشی‌های یا سینک ظرفشویی استفاده کنید. با استفاده از محلول جوش شیرین، در نهایت، یک سطح براق و درخشان خواهید داشت.

برای تمیز کردن سطح اجاق گاز یا داخل فر گاز برای اینکه بوی مواد غذایی چربی‌ها یا بوی سوختگی از بین برود می‌توانید یک محلول خانگی تهیه کنید. حدود یک سوم فنجان آب، یک سوم فنجان سرکه سفید و نصف فنجان جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و سپس سطوح مورد نظر خود را شستشو دهید. این محلول خانگی یک تمیز کننده معجزه‌‌آسا است که می‌تواند سطوح داخل فر گاز و روی اجاق گاز شما را به راحتی تمیز کند.

پس از اینکه محلول را روی سطوح مختلف به کار بردید، در حدود ۱۲ ساعت صبر کنید تا تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌ها پاک شود و در نهایت، با یک تمیز کننده معمولی یا پارچه نرم قسمت‌های مختلف را پاک کنید.

ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه در قسمت کابینت‌ها

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در فهرست کارهای تمیز کردن آشپزخانه قرار می‌گیرد، تمیز کردن کابینت‌ها است. کابینت‌ها معمولاً از جنس‌های مختلف ساخته شده‌اند. در بازار کابینت آشپزخانه با نام کابینت‌های گلاس، کابینت ام دی اف، کابینت فلزی یا کابینت‌های چوبی سروکار دارید. تمیز کردن کابینت آشپزخانه در هر یک از موارد فوق متفاوت است. با یک محلول تمیز کننده معمولی می‌توانید سطح کابینت ام دی اف و هایگلاس را با یک پارچه نرم پاک کنید.

از شوینده‌هایی که ماهیت اسیدی قوی دارند برای تمیز کردن آشپزخانه با کابینت‌های فلزی هرگز استفاده نکنید. بهترین محلول تمیز کننده، شوینده‌های صنعتی متداول در بازار هستند که آن را با نام "شیشه شوی" یا تمیز کننده کاشی سرامیک و سطوح فلزی آن را می‌شناسیم. برخی از محلول‌های شوینده برای تمیز کردن آشپزخانه به صورت چند منظوره تولید شده‌اند که تمام سطوح را می‌توانید با آن‌ها تمیز کنید.

یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه در قسمت کابینت‌ها این است که با استفاده از یک جاروبرقی کوچک داخل کابینت‌ها را تمیز کنید. اگر از جاروهای پرزدار یا جاروی مویی برای داخل کابینت استفاده کنید باید دقت داشته باشید که زاویه‌ها و گوشه‌های کابینت به دقت تمیز شوند. با استفاده از یک دستمال نرم و محلول شوینده ملایم، کف و دیواره‌های کابینت را تمیز کنید.

تمیز کردن آشپزخانه برای عید در قسمت هود آشپزخانه

یکی از قسمت‌هایی که در آشپزخانه بسیار اهمیت دارد و تمیز کردن آن به فوت و فن‌های خاصی نیاز دارد، هود آشپزخانه است. همانطور که می‌دانید هود آشپزخانه مهم‌ترین قسمتی است که درشت ترین ذرات چربی و آلودگی روی آن جمع می‌شود. هم گرد و غبار روی آن مشاهده می‌کنید و هم ذرات چربی ناشی از پخت و پز در قسمت‌های داخل هود و دیواره‌های بیرونی تشکیل می‌شود. برای از بین بردن این ذرات سخت، حتماً از شوینده‌های قوی و اسپری‌های مخصوص هود و اجاق گاز استفاده کنید.

 تمیز کردن ماشین ظرفشویی و سینک ظرفشویی

فوت و فن‌های تمیز کردن آشپزخانه فقط محدود به کابینت‌ها کاشی‌ها یا اجاق گاز نمی‌شود؛ شاید شما جزء آن دسته از خانواده‌هایی هستید که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید. ماشین ظرفشویی ممکن است به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی و جرم گرفتگی شود. این رسوبات را حتماً پاک کنید چرا که به مرور زمان می‌تواند مسیر ورود و خروج آب را مسدود کنند.

سعی کنید از شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید و سپس یک دور کامل اجازه دهید ماشین کار کند. این محلول شستشو دهنده در کل ماشین به جریان در می‌آید و باعث می‌شود که قسمت‌های مختلف تعویض شود.

در بخش دیگری از فوت و فن‌های تمیز کردن آشپزخانه باید نکات تمیز کردن سینک ظرفشویی را بدانید. هرگز با برس‌های ضخیم یا برس‌های سیمی، سینک ظرفشویی را تمیز نکنید. اگر چه سینک‌های ظرفشویی از بهترین ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند اما استفاده از ابزار نامناسب به آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی حتماً از یک برس نرم یا یک پارچه نرم استفاده کنید. محلول شوینده را روی قسمت‌های مختلف سینک ظرفشویی اسپری کرده و چند ساعتی اجازه دهید آلودگی‌‌ها حل شوند. سپس می‌توانید سینک ظرفشویی را کامل بشویید.

تمیز کردن یخچال، بزرگترین برنامه تمیز کردن آشپزخانه برای عید

یکی از بزرگ‌ترین قسمت‌هایی که در فهرست برنامه‌ریزی شما در تمیز کردن آشپزخانه نوشته ‌می‌شود، تمیز کردن یخچال است. یخچال یک وسیله برقی مهم در آشپزخانه به شمار می‌رود. مهم‌ترین مشکلی که برای یخچال به وجود می‌آید این است که داخل یخچال بوی بد می‌گیرد، برفک می‌زند و به درستی نمی‌تواند مواد غذایی را خنک کند. با ترفندهایی که در این قسمت به شما ارائه می‌دهیم می‌توانید از تمام این مشکلات جلوگیری کنید.

برای تمیز کردن داخل یخچال نیاز دارید که تعدادی پارچه نخی تمیز و نرم آماده کنید. محلول شستشو دهنده معمولی می‌تواند شامل مخلوط آب و سرکه سفید باشد. این محلول، جرم و رسوبات داخل یخچال را که شما با چشم نمی‌بینید از بین می‌برند. برای تمیز کردن داخل فریزر یخچال هم از این محلول استفاده کنید.

پس از آن که تمام مواد غذایی را از داخل یخچال خارج کردید اجازه دهید که برفک یا یخ‌های فریزر آب شوند. آن‌ها را جمع‌آوری کنید و مراحل بعدی را انجام دهید.

به طور کلی کارهایی که برای تمیز کردن آشپزخانه برای عید انجام می‌دهید متنوع هستند. شاید نتوانید آن‌ها را در یک روز کامل به پایان برسانید. پیشنهاد می‌دهیم هر قسمت را در یک روز انجام دهید، به این ترتیب برنامه شما با نظم بیشتری پیش می‌رود.

اگر می‌خواهید بوی بد یخچال کاملاً از بین برود، روش تمیز کردن با محلول آب و سرکه را تا سه ماه ادامه بدهید. سعی کنید با دستمال نرم تمیز، قسمت‌هایی از یخچال که ظروف چسبناک مواد غذایی، گوشت، لبنیات یا آثار لکه دیگری روی آن جمع شده به خوبی تمیز کنید. اگر یخ و برفک زیادی در فریزر یخچال جمع شده است حتماً اجازه دهید که کاملاً یخ‌ها آب شوند تا بتوانید سطح واقعی داخل یخچال را تمیز کنید.

در قسمت تمیز کردن یخچال از برنامه تمیز کردن آشپزخانه فراموش نکنید که کشوها و قفسه‌های یخچال را بیرون بیاورید. آن‌ها را به صورت مجزا تمیز کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا قفسه‌ها یا کشوها ترک نخورند.

به طور کلی برای تمیز کردن آشپزخانه از محصولات شیمیایی شدید استفاده نکنید. به خصوص در داخل یخچال که ممکن است مواد شیمیایی به صورت بوی نامطبوع، توسط مواد غذایی جذب شود. بهترین ترفند برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف آشپزخانه این است که محلول خانگی تهیه کنید. مخلوطی از آب و سرکه سفید را داخل ظرف اسپری ریخته و با دستمال نرم، هر سطحی را که نیاز دارید تمیز کنید. در تمام مراحل تمیز کردن حتماً به شیارها، زاویه‌ها در سطوح مختلف توجه کنید که کاملاً تمیز شده باشند.

سخن پایانی

تمیز کردن آشپزخانه برای عید، یکی از بزرگترین دغدغه‌های ذهنی برای خانم‌های خانه‌دار است. تمیز کردن آشپزخانه به قسمت‌های مختلفی تعلق می‌گیرد. شما با محلول‌های خانگی می‌توانید کاشی‌ها و سرامیک‌ها را تمیز کنید، یا حتی سینک ظرفشویی، کابینت‌ها و اپن آشپزخانه را به طور کامل شستشو دهید.

ترفندهایی برای تمیز کردن آشپزخانه وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تمام مراحل را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. برای تمیز کردن سطوح مختلف در آشپزخانه هرگز از محصولات شیمیایی قوی و ماهیت اسیدی و قلیایی استفاده نکنید! این مواد به پوست دست شما آسیب وارد می‌کنند! به عنوان اولین گزینه، محلول‌های تمیزکننده چند منظوره برای این کار پیشنهاد می‌شوند.

تمیز کردن هود آشپزخانه، تمیز کردن کاشی‌ها، کف پوش‌ها، شستشوی سینک ظرفشویی، تمیز کردن کابینت‌ها، تمیز کردن اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و از همه مهم‌تر، تمیز کردن کامل یخچال جزء برنامه‌های اصلی در تمیز کردن آشپزخانه ویژه ایام نوروز و عید هستند.

اکثر افراد پس از اینکه آشپزخانه خود را تمیز کردند به دنبال ایده‌های جذاب برای تغییر دکوراسیون داخلی آشپزخانه هستند. استفاده از قفسه‌ها، برچسب کابینت آشپزخانه، خرید شیرآلات جدید یا خرید لوازم دکوری زیبا برای آشپزخانه، نمونه‌ای از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.