۰ نفر

اسرارخانه داری؛ برنج شفته شده را چه کار کنیم؟

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۴
کد خبر: 700153
اسرارخانه داری؛ برنج شفته شده را چه کار کنیم؟

اگر مهمان داشته باشید و زمان کافی نباشد حتما از این که برنج‌تان شفته شده نگران و کلافه خواهید شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین؛ شاید برای شما نیز پیش آمده که برنج‌تان شفته شده باشد. در این مواقع اگر زمان کافی داشته باشید می‌توانید یک پلو جدید درست کنید یا اینکه به جای برنج یک غذای دیگر که با برنج پخته شده باشد مانند سوپ، آش، شیربرنج، کوکو یا کوفته برنجی و … درست کنید. در ادامه خواهیم گفت برنج شفته شده را چه کار کنیم.

برنج را زیاد هم نزنید

خیلی از افراد وقتی برنج‌شان شفته می‌شود شروع می‌کنند به کفگیر زدن به برنج و اصلا نمی‌دانند که با این کار برنج بیشتر له می‌شود.

برنج را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید

برنج را سریع درون آبکش ریخته و روی آن آب سرد بریزید. این کار لعاب اضافه برنج را بیرون می‌ریزد و در ضمن آب سرد سبب می‌شود برنج نرم‌تر از این نشود.

کف برنج شفته شده را ته‌دیگ بگذارید

اگر برنج شما شفته شده، حتما ته آن ته‌دیگ نان یا سیب زمینی بگذارید. به این ترتیب، اگر کسی به خاطر نرم و خمیری شدن برنج کمتر برنج بخورد، می‌تواند کنار غذا از ته‌دیگ استفاده کند. در ضمن یک ته‌دیگ طلایی جذاب نظر مهمان‌ها را از نرم شدن برنج قدری پرت می‌کند.

به برنج روغن اضافه کنید

برای سلامتی و رژیمی بودن برنج به آن روغن اضافه نکنید، ولی زمانی که برنج شفته می‌شود لازم است حتما به برنج روغن داغ یا کره اضافه کنید چون روغن سبب می‌شود دانه‌های برنج از هم جدا و بهتر دیده شوند. این کار وقتی برنج نرم شده به بهتر شدن ظاهر برنج کمک بسیاری می‌کند، بنابراین حتما این کار را انجام دهید.

به برنج شفته شده آب اضافه نکنید

برخی از افراد وقتی پلو را آبکش می‌کنند قدری آب به کناره آن اضافه می‌کنند تا برنج بخار کند و دم بکشد. ولی این کار را وقتی برنجتان شفته شده اصلا انجام ندهید. چون الان باید همه سعی‌مان را بکنیم آب اضافه برنج خارج شود تا خمیرتر نشود.

در قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید

اگر عادت دارید برای دم کردن پلو در قابلمه را کیپ یا از دم‌کنی استفاده کنید. اگر برنج شما شفته شده این کار را انجام ندهید و از دم‌کنی استفاده نکنید. در قابلمه را نیمه‌باز یا کاملا باز بگذارید. اگر در قابلمه بسته باشد، بخار آب به صورت قطره‌های آب به داخل پلو برمی‌گردد و برنج نرم‌تر می‌شود. نگران پخته شدن برنج نباشید، چون همین حالا نیز برنج شما زیادی پخته شده!

برای بخار کردن آب اضافی برنج، شعله را بیشتر کنید

بیشتر کردن شعله سبب می‌شود آب اضافی برنج شفته شده تبخیر و قدری خشک‌تر شود. ولی مراقب باشید برنج را نسوزانید.

پس از آماده شدن برنج زیرش را خاموش کنید و بگذارید قدری سرد شود.

البته ما نمی‌گوییم برنج را سرد و یخ سرو کنید، فقط چند لحظه بگذارید بخار برنج شفته شده خارج شود و قدری از حالت نرمی دربیاید. اگر به غذاهای برنجی علاقه دارید طرز تهیه و راز خوشمزه شدن چلو گوشت مجلسی + ویدیو را ببینید.

سعی کنید برنج را قالبی درآورید

همان‌گونه که می‌دانید برای داشتن برنج قالبی لازم است قدری برنج نرم‌تر برداشته شود، پس می‌توانید به این بهانه که می‌خواستید برنج را در قالب‌های آماده (قالب‌های گرد، قلب، گل و…) سرو کنید گذاشته‌اید برنج قدری نرم‌تر شود.