۰ نفر

نکات خانه تکانی؛ همه چیز درباره تمیز کردن دیوارها

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۵۰
کد خبر: 699955
نکات خانه تکانی؛ همه چیز درباره تمیز کردن دیوارها

با گذشت زمان دیوارهای خانه گرده و دوده می گیرند و رنگ و جلوه همیشگی شان را از دست می دهند. به همین خاطر لازم است که هر چند وقت یکبار، به سراغ تمیز کردن دیوارهای خانه برویم.

راههای آسان برای برق انداختن دیوار

به گزارش اقتصاد آنلاین، تمیز کردن دیوارها، کار سختی است ولی بعد از اتمام کار و تمیز کردن دیوارهای خانه ، قطعا از دیدنشان لذت خواهیم برد و از درخشش دیوارها حیرت زده خواهیم شد.

در این میان نکات ساده ای هستند که با انجام آنها می توانیم بهترین نتیجه را از کارمان بگیریم. در این گزارش قصد داریم تا در مورد تمیز کردن دیوارهای خانه نکات مهمی را به شما بیاموزیم.

راهکارهای مفید برای تمیز کردن دیوارهای خانه

تمیز کردن دیوار

۱-جابه جایی فرش و مبل ها

قبل از هرکاری، فرش، مبل و لوازم خانه که در نزدیکی دیوارها قرار دارند را در وسط خانه جمع کنید و یا روی آنها یک کیسه بزرگ، روزنامه، حوله و یا پارچه های قدیمی بکشید. هر چیز ارزشمندی که در نزدیکی دیوار قرار گرفته را بردارید. چون ممکن است قطرات آب و محلولهای تمیز کننده روی آنها بپاشد.

قرار نیست که اگر قصد تمیز کردن دیوارهای خانه را داریم، به دیگر وسایل خانه آسیب بزنیم.

۲- برداشتن تابلوها و ساعت

اگر می خواهید دیوارهای خانه یکدست تمیز شوند، باید هر آنچه روی دیوار نصب شده یا به دیوار تکیه داده شده را بردارید.

چوب لباسی، ساعت، تابلوها و هر وسیله دیگری که به دیوار نصب یا تکیه داده شده اند. مطمئن باشید که روی دیوار اطراف این وسایل گرد و غبار بیشتری انباشته شده است.

۳- گرفتن گرد و خاک با جارو

یک جارو دستی و یا جاروبرقی را بردارید و گرد و خاکی که روی دیوار نشسته را روی زمین بریزید. جارو را بالا و پائین، روی تمام قسمتهای دیوار بکشید و دستتان را با حرکات عمودی روی دیوار جابه جا کنید.

برای تمیز کردن بخش های بالایی و کنج دیوارها از یک نردبان استفاده کنید.

اگر جارویتان لبه های تیز دارد، یک تی شرت کهنه روی آن بکشید تا این کار، باعث خراش افتادن روی دیوارها نشود.

هر وقت حس کردید که تی شرت کثیف شده، آن را کنار بگذارید و یک تی شرت تمیز دیگر سر جارو بکشید؛ چون قطعا خوشحال نمی شوید که گرد و خاک را از روی یک دیوار به دیوار دیگری منتقل کنید.

۴- محلول جادویی تان را آماده کنید:

برای آنکه دیوارها تمیز و درخشان شوند، می توانید یک محلول جادویی درست کنید. تهیه این محلول برای تمیز کردن دیوارهای خانه بدین ترتیب است

یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی

یک لیتر آب گرم

یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سفید

این مواد را با هم ترکیب کرده و ده دقیقه صبر کنید تا محلول آماده شود و سپس کارتان را شروع کنید.

۵- کار شستشوی دیوار را از بخش بالایی شروع کنید

یک اسفنج بردارید و شستشوی دیوار را از بخش بالایی دیوارها شروع کنید و تدریجا به سمت پایین بیایید.

دقت کنید که همه قسمتهای دیوار را با اسفنج تان پاک کنید و هیچ جایی تمیز نکرده باقی نماند.

تمیز کردن دیوارهای رنگ شده

برای تمیزکردن دیوارهایی که قبلا رنگ شده اند، هم مثل تمیز کردن دیوارهای خانه که رنگ نشده اند، باید لوازم را از نزدیک دیوار دور کرده و با جارو دستی یا جارو برقی گرد و خاک روی دیوار را بگیرید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

۱-در ابتدا لکه ها را پاک کنید

قبل از آنکه شروع به تمیز کردن دیوارها کنید، در ابتدا لکه هایی که روی دیوار می بینید را پاک کنید. اگر هم دیوار شما دچار نم گرفتگی شده است، باید راهکار خاصی را دنبال کنید، که در گزارش «راهنمای کامل رفع نم دیوار خانه» به آن پرداخته ایم.

رای پاک کردن لکه ها بهترین محلولی که می توانید استفاده کنید، محلولی ترکیبی است که به سادگی می توانید آن را تهیه کنید:

نصف پیمانه جوش شیرین را در یک سطل بزرگ آب گرم بریزید.

این محلول را روی یک حوله نرم اسپری کرده و روی لکه ها و یا قسمتهای چرب دیوار بکشید. بعد این قسمت را با بهره گیری از آب و یک پارچه تمیز پاک کنید و سپس با یک حوله تمیز خشک کنید.

۲- ماده شوینده تان را انتخاب کنید

شما می توانید با فرمولی که در مرحله قبل گفتیم، شوینده مخصوص خودتان را درست کنید.

برای تمیز کردن دیوارهای خانه رنگ شده ، ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی کافی است.

اما اگر می خواهید مخلوط قوی تری را مورد استفاده قرار دهید، یک پیمانه سرکه سفید هم به یک سطل آب گرم و مایع ظرفشویی اضافه کنید. سرکه هیچ رد و اثری از خود به جای نخواهد گذاشت و نیازی نیست که نگران این موضوع باشید.

دقت کنید که از شوینده ها و محلولهایی که حاوی الکل هستند، برای تمیز کردن دیوارهای خانه که رنگ شده اند استفاده نکنید؛ این مواد ممکن است به رنگ روی دیوار آسیب برسانند و روی دیوار رد بگذارند.

هر ماده شوینده ای که برای تمیز کردن دیوارهای خانه تان انتخاب کرده اید، بهتر است که آن را روی گوشه کوچکی از دیوار تست کنید تا مطمئن شوید که این ماده شوینده، رنگ دیوار را از بین نخواهد برد.

خواندن دستورالعمل روی شوینده های شیمیایی هم قطعا به شما کمک خواهد کرد.

۳-آماده سازی وسایل موردنیاز

دو سطل برای تمیز کردن دیوارها آماده کنید. یک سطل را با محلول تمیزکننده تان پر کنید و در سطح دیگر آب تمیز بریزید و تقریبا ۵ دقیقه بعد از آنکه دیوار را با اسفنج و محلول تمیز کردید، با یک پارچه تمیز آغشته به آب تمیز، دیوار را پاک کنید.

یادتان باشد که وقتی آب داخل سطل کثیف شد، دیگر از آن استفاده نکنید؛ چون همان آب کثیف، باعث لک شدن دیوار خواهد شد.

تمیز کردن کاغذ دیواری

برای تمیز کردن دیوارهای خانه که کاغذ دیواری شده اند، باید مثل تمیز کردن دیوارهای رنگ شده، اول لوازم را از نزدیک دیوار دور کنید و بعد از آن با استفاده از جارو دستی یا جارو برقی گرد و خاک روی دیوار را بگیرید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

۱- محلول جادویی برای تمیز کردن کاغذ دیواری

شما می توانید دیوارهای کاغذ دیواری شده را با مخلوطی از آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید. گزینه دوم هم استفاده از اندکی آمونیاک در آب گرم است.

۲- تمیز کردن کاغذ دیواری های وینیلی

اگر کاغذ دیواری های شما از مدل کاغذ دیواری های وینیلی است، بهتر است که یک پارچه را در مخلوط سرکه سفید و آب گرم فرو برده و با آن دیوارها را تمیز کنید. دقت کنید که سرکه نباید مستقیما با کاغذ دیواری تماس داشته باشد.

۳-دیوارهای کپک زده

اگر روی بخشی از کاغذ دیواری تان کپک دیده اید، با محلول سرکه و آب سعی کنید کپک دیوار را پاک کنید. قطعا کار دلنشینی نخواهد بود ولی وقتی دیوار تمیز شود، از دیدنش لذت خواهید برد.

اگر شدت کپک زدگی بالاست، از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید. البته قبل از استفاده از این مواد، حتما دستورالعمل درج شده روی آنها را بخوانید.

۴-مرحله نهایی کار

آخرین مرحله در تمیز کردن دیوارهایی که کاغذ دیواری شان کپک زده و برایشان از ماده پاک کننده استفاده کرده اید، در یک سطل آب گرم ریخته و پارچه تمیزی را در آن خیس کنید و به آرامی روی دیوار بکشید تا ماده پاک کننده کاملا تمیز شود.

بعد از آن کاغذ دیواری را با یک حوله نرم خشک کنید.