۰ نفر

اسرار خانه داری؛ روش تشخیص برنج کهنه و نو، کدام برنج بهتر است؟

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 697599
اسرار خانه داری؛ روش تشخیص برنج کهنه و نو، کدام برنج بهتر است؟

برنج گیاهی است که ریشه ای آسیایی دارد و در چین و ژاپن و هند مورد استفاده قرار می گرفته است، برنج ها از نظر ظاهری به دو گروه برنج هندی و برنج ژاپنی تقسیم می شوند که برنج هندی قدی دراز و کشیده دارد و برنج ژاپنی کوتاه قد و گرد است. کاشت برنج در شمال کشور به روش شلتوک در اوایل فصل بهار انجام می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، برنج های  مرغوب ایرانی دارای چندین گونه هستند که برنج طارم، برنج صدری، بی نام، چمپا، هاشمی، حسنی، گرده و … از انواع برنج های ایرانی می باشند.

تمام این برنج ها در مناطق مختلفی از شمال و یا جنوب ایران کشت می شوند و هر کدام دارای عطر و طعمی فوق العاده هستند.

یکی از دغدغه های بسیاری از شما تشخیص برنج کهنه و نو می باشد، در این بخش به بررسی ویژگی های برنج نو خواهیم پرداخت. شاید بسیاری از شما در هنگام خرید برنج شنیده باشید که می گوید برنج نو نخرید که شفته می شود و اگر بخواهید پخت خوبی داشته باشد باید بگذارید کیسه بخورد، اما حقیقت چیست؟ و اصلا چطور می توان تشخیص برنج کهنه و نو را داد؟ اصلا کدام یکی از این برنج ها بهتر هستند؟ مگر این نیست که می گویند هر چیزی نو خوب است و کالای کهنه مناسب نیست؟ چگونگی تشخیص برنج کهنه و نو بسیار مهم است.

برنج نو، برنجی است که از زمان برداشت آن کمتر از شش ماه سپری شده است و به این علت که مدت زمان کمی از برداشت آن سپری می شود، برنج نو نامیده شده است. به عبارتی دیگر برنج آخرین برداشت کشاورزان برنج نو شناخته میشود. ولیکن برنج کهنه برنجی است که بیشتر از یک سال از برداشت آن می گذرد، برخی بر این عقیده اند که برنج نیز مانند رفیق می ماند، همانند رفیق کهنه برنج کهنه و قدیمی بهتر از برنج های نو می باشند، به دلیل آن که برنج نو پس از برداشت همانند دیگر غلات دارای مقداری آب درون بافت خودش است و این آب اضافی سبب می شود که برنج در هنگام پخت حالتی شفته به خود بگیرد. اما برنج کهنه به دلیل آن که آب اضافی خود را از دست داده است، هنگام پخت ری می کند و به حجمش افزوده می شود. اما دقت کنید که در هنگام خرید برنج، برنجی را نخرید که خیلی کهنه باشد چرا که قطعا خاصیت خود را از دست داده است و طعم و عطر خوبی نخواهد داشت. این جاست که اهمیت تشخیص برنج کهنه و نو مشخص می شود، باید برنجی را انتخاب کرد که خیلی هم کهنه نباشد.

تفاوت های برنج کهنه و نو

برنج نو، برنجی است که دارای مقداری آب درون بافت خودش می باشد، این آب اضافی با نگهداری در انباری مناسب گرفته می شود و سبب می شود تا برنج کهنه شود، ولیکن ویژگی ای که برنج نو دارد، عطر خوش آن است که با انبار کردن برنج، این عطر از بین خواهد رفت، پس اگر به دنبال برنجی با عطر خوش هستید می توانید از برنج های نو استفاده کنید و اگر به دنبال خوش پخت شدن برنج هستید بهتر است تا از برنج های کهنه استفاده کنید، تشخیص برنج کهنه و نو از طریق بوی آن ها نیز کار سختی نیست، هر برنجی که عطر بیشتری داشته باشد برنج نو محسوب می شود و در تشخیص برنج کهنه و نو از طریق بوییدن برنج دقت داشته باشید که برنج بسیار کهنه و مانده بوی ماندگی و کپک خواهد داد، از خریدن این گونه برنج خودداری کنید.

تشخیص برنج کهنه و نو از رنگ و شکنندگی آن ها

راه دیگری که به وسیله آن می توانید کهنگی و یا نو بودن برنج را تشخیص دهید، رنگ برنج می باشد، برنج های نو و تازه که عطر خوبی نیز دارند دارای رنگی شفاف و روشن می باشند و برنج های کهنه رنگی تیره تر و کدر تر نسبت به برنج های نو دارند، البته در این قسمت نیز باید دقت داشته باشید که برنج خیلی تیره و یا خیلی کدر شاید برنج سالمی نباشد و یا خیلی کهنه باشد.

ویژگی های برنج تازه

برنج سفیدی که به تازگی از شالیزارها برداشت شده، مسلما دارای عطر و بوی مطبوع تری نسبت به برنج کهنه است. شکل ظاهری برنج بلوری است و تفاوت چندانی با برنج کهنه ندارد. این تقاوت فقط توسط خریداران و تاجران باتجربه قابل لمس است. ویژگی مهم دیگر برنج تازه، پخت آن است. که به علت داشتن رطوبت به هنگام پخت کمی شفته می شود. پس در پخت برنج تازه باید حرفه ای عمل کنید.

    برنج تازه دارای عطر و بوی بیشتری نسبت به برنج کهنه است.

    شکل برنج تازه و نو شفاف و بلوری است در حالیکه برنج کهنه دارای ظاهری نیمه بلوری و کدر است.

    برنج تازه رطوبت بیشتری دارد ولی برنج کهنه تقریبا تمامی رطوبت خود را از دست داده و خشک است.

    برنج کهنه زیر دندان به سختی خرد می شود.

    پخت برنج کهنه نسبت به برنج تازه راحت تر است و میزان ری آمدن برنج کهنه بیشتر است. برنج تازه بعد از پخت کمی شفته می شود.

    قیمت برنج کهنه بیشتر از برنج نو می باشد.

    برنج کهنه را وقتی در کف دست قرار بگیرد، گرده هایی را می توان روی برنج و در کف دست احساس کرد.

کدام برنج را خریداری کنیم؟

با توجه به مسائل عنوان شده در خصوص تشخیص برنج کهنه و نو شاید بپرسد که خرید کدام برنج بهتر است؟

هر کدام از برنج های نو و کهنه دارای مزیت ها و معایبی هستند، در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کدام برنج را خریداری نمایید، لذا توجه داشته باشید که اگر شخصی هستید که در آشپزی و پخت برنج مهارت بالایی دارید، می توانید به راحتی برنج نو خریداری کنید و از عطر آن لذت ببرید، ولیکن اگر شما در پخت برنج مشکل دارید و برنج های شما اکثرا شفته می شوند بهتر است تا برنج کهنه خریداری کنید ولی در نگهداری برنج کهنه باید دقت داشته باشید که مورد حمله حشرات موذی مانند بید و یا کرم قرار نگیرد، برای جلوگیری از این کار می توانید چند حبه سیر را درون کیسه برنج قرار دهید.

برنج تازه و قدیمی را چگونه نگهداری کنیم؟

یکی از دغدغه های مهم افرادی که برنج خود را به صورت عمده تهیه می کنند، شیوه درست نگهداری از آن می باشد. در واقع اگر برنج خود را در مکانی مناسب قرار ندهید، ممکن است دچار آفت و حشره شود و دیگر قابل استفاده نباشد و این موضوع برای تمامی برنج های کهنه و نو صادق است.

با این حال لازم است بدانید که احتمال از بین رفتن و شپش برنج کهنه بیشتر از برنج نو می باشد. بنابراین بسیار مهم است که آن را در مکانی سرد و خشک نگهداری کنید. همچنین بهتر است برنج در قفسه هایی بالاتر از سطح زمین قرار گیرد تا از جذب رطوبت زمین جلوگیری شود. از دیگر شرایط ذکر شده برای محافظت از برنج عبارتند از استفاده از سیر و یا گردو برای دور کردن حشرات در کیسه های برنج و همچنین قرار دادن آن ها در معرض عبور جریان هوا.

نکات مهم در پخت برنج تازه و قدیمی

همانطور که اشاره شد، پخت برنج تازه بسیار سخت تر از برنج کهنه می باشد و احتمال شفته شدن آن بیشتر است. با این حال رعایت برخی نکات در خصوص پخت هر دو نوع از برنج می تواند منجر به نتیجه بهتری از لحاظ طعم، عطر و ظاهر برنج شود.

    در هنگام پخت برنج کهنه می توانید مقدار کمی آبلیمو و یا گلاب برای افزودن عطر به برنج خود استفاده کنید.

    برنج نو نباید بیشتر از ۲ تا ۳ ساعت خیسانده شود اما می توانید برنج کهنه را ۳ تا ۷ ساعت و یا بیشتر در آب قرار دهید.

    برنج نو باید کمتر از برنج کهنه جوشانده شود تا شفته نشود. همین موضوع باعث قدکشی بیشتر برنج کهنه می شود.