۰ نفر

ترفندهای خانه داری؛ رفع بوی ضخم ماهی از آشپزخانه و دست ها

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۳۲
کد خبر: 696617
ترفندهای خانه داری؛ رفع بوی ضخم ماهی از آشپزخانه و دست ها

بسیاری از ما به خاطر بویی که ماهی در آشپزخانه راه می‌اندازد، از طبخ آن طفره می رویم، ولی از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست.

رفع بوی بد ضخم ماهی از دست و ماهی تابه

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای اینکه ماهی بوی ضحم ندهد و یا در حین سرخ کردن بوی آن در خانه بپیچد، دو حبه سیر را پوست کنده و در روغنی که ماهی را در آن سرخ می کنید بیندازید.

برای از بین بردن بوی ضخم ماهی در تابه ای که ماهی را سرخ می کنید یک پیاز کوچک خرد کنید و با روغن کم و حرارت پایین تفت دهید.

ماهی را از شب قبل در ظرف دربسته در سیر رنده شده تازه ، نمک، فلفل و کمی پودر زعفران بخوابانید.

یک عدد زرده تخم مرغ را با مقداری جعفری ( خشک یا تازه ) و در صورت تمایل نمک و ادویه دلخواه مخلوط کرده و سپس روی سطح ماهی بریزی . سپس ماهی را سرخ کنید.

برای سرخ کردن ماهی، در تابه روغن بریزید و ۱ قاشق سوپ خوری آبلیمو به آن اضافه کنید. سپس تابه را روی شعله گذاشته و ماهی ها را در روغن و با حرارت ملایم سرخ کنید.

می توانید ماهی را یک ساعت قبل از پخت در مخلوط آبلیمو ، پیاز ، در صورت تمایل به همراه زعفران ، نمک و ادویه دلخواه بخوابانید.

به ماهی نمک زیاد بزنید تا آبش بیرون رود. آبلیمو اضافه کرده و با شعله زیاد در روغن فراوان سرخ کنید تا ماهی خشک شود.

می توانید هنگام سرخ کردن ماهی ، پوششی شامل لیموترش حلقه شده و ریحان را زیر و روی ماهی بچینید.

ماهی را با روغن (مایع وزیتون)، گل پر، نمک و پودر سیر و فلفل نیم کوب مزه دار کنید.

می توانید ماهی را فقط با روغن، پودر سیر و پیاز مزه دار کرده ، سپس با ادویه مخلوط  و سرخ کنید.

ماهی را قبل از پخت داخل سیر و پیاز و جعفری و گشنیز + ابلیموی تازه بخوابانید. هنگام پخت وقتی ماهی سرخ می شود، رویش آب نارنج بریزید.

ماهی را در پیاز نیمه سرخ شده بگذارید تا به همراه پیاز سرخ شود.

استفاده از آبلیمو یا آبغوره در پخت وپز ماهی طعم ومزه آن را برای کودکان خوشایند می کند.

مصرف ادویه جات و خواباندن ماهی درپیاز ویا چند حبه سیر رنده شده روی گوشت ماهی باعث از بین بردن بوی مخصوص آن می شود.

سرکه و آب لیموی تازه جزو ارکان تهیه غذاهای دریایی هم محسوب می شوند و برای از بین بردن بوی ضخم ماهی، استفاده از این دو چاشنی توصیه می شود.

ادویه مناسب تهیه ماهی زردچوبه است. بنابراین هرگز فراموش نکنید که این ادویه مغذی را در تهیه ماهی سوخاری به کار ببرید.

طعم دار کردن ماهی با کمک سبزی‌های معطر و خوشبو یا استفاده از ادویه و پودرهای سوخاری معطر می‌تواند تاثیر زیادی در از بین رفتن بوی ضخم  ماهی هنگام طبخ داشته باشد و گوشت آن را ترد و لطیف کند.

برای از بین بردن بوی ضخم ماهی به آن شیر و نمک با کمی فلفل سیاه زده و با آرد سوخاری سرخ کنید. بو نداده و خیلی خوش مزه می شود.

ماهی سرخو.

حتما می پرسید چرا توصیه می شود فیله های ماهی با شیر آغشته شوند؟

شیر هم باعث مخلوط شدن راحت تر مواد تشکیل دهنده مایه ای می شود که پوشاننده فیله های ماهی هستند و هم از ترش کردن معده بعد از خوردن این فیله ها جلوگیری خواهد کرد.

از بین بردن بوی ماهی از دست، ظروف و فضای آشپزخانه

خیلی از بانوان خانه‌دار از طبخ ماهی به خاطر بویی که در آشپزخانه راه می‌اندازد، طفره می‌روند، ولی باید گفت از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست.

جهت برطرف نمودن بوی ضخم  ماهی هنگام طبخ، سوزاندن کمی پوست پرتقال یا لیمو عمانی در آشپزخانه بی تاثیرنیست.

در صورتی کــه کــف آشپزخانه‌تان سرامیک است و امکان تمیز کردن آن وجود دارد می‌توانید سرکه را درون افشانه ریخته و آن را در طول پوست کندن یا پختن ماهی در هوا اسپری کنید.

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بوی ضخم ماهی ماهی در فضای آشپزخانه و خانه، استفاده از اسانس وانیل یا اکالیپتوس است. می‌توانید اسانس این گیاهان را روی یک دستمال اسپری کنید و آن را روی میز آشپزخانه یا پیشخوان قرار دهید.

در صورتی که بوی ماهی در فضای خانه‌تان پیچیده بهتر است یک لیوان سرکه را روی میز آشپزخانه بگذارید تا بوی بد را به خود جذب کند.

بعد از پاک کردن ماهی جهت برطرف نمودن بوی ماهی ،دستهای خود را با مخلوطی از آبلیمو ونمک بشویید.

برای از بین بردن بوی ماهی از ظرف‌ها، کافی است از آب سرد استفاده کنید و کمی پودر خردل داخل ظرف بریزید.

برای از بین بردن بوی ماهی از دست‌ها، آنها را با سرکه مالش دهید و با آب سرد و صابون بشویید. سرکه نیز بوی بد ماهی ظروف را از بین می‌برد. اگر کمی سرکه داخل ظرفی بجوشانید، بوی آن بوی ماهی را خنثی می‌کند.

برای از بین بردن بوی ماهی در فضا، یک کاسه سرکه سفید را چند ساعت در محیط قرار دهید.

نکات مهم در طبخ ماهی

  • ماهی از مواد غذایی ارزشمندی است که به والدین توصیه می‌شود فرزندانشان را از همان سنین کم (البته بعد از ۲ سالگی) به خوردنش عادت دهند.
  • البته در بسیاری از موارد با مقاومت کودک مواجه خواهند شد اما یکی از راه‌حل‌ها، تهیه سوخاری فیله‌های بدون استخوان ماهی است زیرا یکی از دلایلی که بچه‌ها از خوردن ماهی طفره می‌روند ترس از تیغ‌هایی است که احتمال دارد در گلوی آن‌ها گیر کند.
  • در شستشوی ماهی از آب سرد و روان استفاده کنید.
  • برای خروج ماهی از حالت انجماد هیچوقت از آب گرم استفاده نکنید. (بهترین روش قراردادن ماهی منجمد در هوای آزاد ویا در مسیر جریان آب سرد می باشد)
  • یادتان باشد که هر ماهی‌ای را برای سوخاری کردن به کار نبرید. ماهی‌ها تنوع بسیاری دارند برخی برای تنوری کردن، برخی برای کبابی کردن، برخی حتی برای تهیه خورش و بعضی دیگر برای سوخاری کردن مناسب هستند، بنابراین فیله ماهی‌هایی مانند حلوای سیاه، ماهی شیر و هامور را که برای این منظور بسیار مناسب هستند، انتخاب کنید.
  • در فلس گیری ماهیان از وسیله ای بنام فلس پاک کن (همانند برس با میله های زبر ومحکم) استفاده کنید.
  • جهت جلوگیری از پراکنده شدن فلس ماهی در محوطه آشپزخانه ماهی را مجاور قابلمه ای پراز آب قرار دهید واقدام به پاک کردن فلسها نمایید.
  • در بریدن باله ها وشکم ماهی بهتر است از قیچی مخصوص استفاده کنید.
  • برای جدا کردن تیغهای درشت ماهی , پس از تخلیه امعاء واحشاء وبازکردن ماهی از پشت، غشاء چسبیده به استخوانها را به کمک چاقو آزاد نموده وبا کشیدن ستون مهره ها کلیه استخوانهای متصل به ستون مهره را میتوان جدا نمود.
  • برای جدا کردن تیغهای ریز ماهی , پس از آب پزکردن آن با کمک چنگال می توان این تیغها را جدا نمود وبا گوشت خالص وپخته شده ماهی اقدام به تهیه خوراکهای خوشمزه از قبیل (کتلت, شامی, کوکو, کوفته, کباب کوبیده, استانبولی پلو و…) کرد.
  • سعی کنید ماهی را در روغن کاملاً داغ وفراوان سرخ کنید.اینکار باعث عدم چسبیدن ماهی به ظرف وبهتر پخته شدن همه قسمتها می شود.
  • جهت جلوگیری از چسبیده شدن ماهی به ماهیتابه قطعات ماهی را در مخلوطی از تخم مرغ هم زده ،آرد ،نمک وادویه غلطانده ،اقدام به طبخ نمایید.
  • هیچوقت قطعات ماهی را ابتدا از طرف پوست سرخ نکنید. اینکار باعث جمع شدن تکه های گوشت ماهی می شود،اول طرف گوشتی ماهی را سرخ کنید بعد طرف دیگر را.
  • اگر ماهی را درسته می پزید جهت نفوذ حرارت وروغن به داخل بدن ماهی پیشنهاد می شود چند برش عرضی در دو طرف بدن ماهی ایجاد نمایید.
  • جهت پوست گیری ماهی ۲ شکاف عرضی نزدیک برانشی ها روی بدن ماهی ،۲شکاف طولی به فاصله حدود یک سانتی متر در طرفین باله های پشتی و۲ شکاف طولی در طرفین باله های شکمی ماهی ایجاد نمایید، آنگاه به کمک انگشت خود در قسمت برش عرضی پوست ماهی را طوری آزاد کنید که بتوانید پوست ماهی را از سر به طرف دم بکشیداینکار را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.
  • اصولاً ماهی سرخ‌شده احساس چرب‌تری را در دهان ایجاد می‌کند و باعث دل‌زدگی بچه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این احساس حتماً فیله‌های سرخ‌شده را روی دستمال کاغذی نسبتاً ضخیمی قرار دهید تا روغن‌های اضافی آن گرفته شوند و سطح خشک و تردی به دست آید.
  • در انتخاب آرد سوخاری سخت‌گیر باشید و هرگز از آردهای سوخاری خارجی استفاده نکنید زیرا یا تاریخ مصرفشان گذشته یا این که از ابتدا برای تولیدشان از آردهای کهنه استفاده شده است.
  • به جای مصرف این آردها، خمیر داخل نان‌های حجیم بیات شده را بیرون بیاورید و خشک و پودر کنید. این آرد را بعد از الک کردن با ادویه طعم‌دار کنید و برای سوخاری کردن ماهی این پودر سوخاری خانگی را به کار ببرید.
  • کنار ماهی حتماً سیب‌زمینی سرخ‌شده یا نخودفرنگی قرار دهید زیرا بر اثر جویدن این دو ماده غذایی در دهان، خمیری به وجود می‌آید که به تیغ‌های کوچکی که احتمالاً با خوردن فیله ماهی به دهان وارد می‌شوند، می‌چسبند و مانع از این می‌شوند که تیغ‌ها راه گلو را خراش دهند یا باعث بروز درد و ناراحتی هنگام خوردن و بلعیدن این غذا شوند.
  • هرگز در کنار ماهی گوجه‌فرنگی خام و حلقه شده قرار ندهید زیرا تجربه نشان داده است این سبزی بر طعم ماهی غالب است و مانع درک طعم واقعی آن می‌شود. به همین دلیل هر سبزی‌ای هرچند مغذی باشد، در کنار ماهی قرار ندهید زیرا ممکن است طعمی خوشایند را با این منبع پروتئینی ایجاد نکند.