۰ نفر

اسرار خانه داری؛ از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی در خانه

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۸
کد خبر: 690427
اسرار خانه داری؛ از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی در خانه

شته حشره ای مکنده بوده که با جثه بسیار کوچکش شیره گیاهان را مکیده و نوعی آفت محسوب می شود. چنانچه در گیاه خود علائمی مانند زرد شدن و پیچ خوردگی برگها، کند شدن رشد و ایجاد لکه های سیاه چسبناک بر روی گیاه را مشاهده نمودید به احتمال زیاد گیاه دچار آفت شته شده است. این مقاله بهارائه راهکارهایی برای از بین بردن شته گیاهان می پردازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی حتما این مطلب را بخوانید. چنانچه در گیاه خود علائمی مانند زرد شدن و پیچ خوردگی برگها، کند شدن رشد و ایجاد لکه های سیاه چسبناک بر روی گیاه را مشاهده نمودید به احتمال زیاد گیاه دچار آفت شته شده است. شته ها با مکیدن شیره گیاهان علاوه بر ایجاد ظاهر بد در گیاه، رشد آن را نیز کند خواهند کرد. بعلاوه شته ها سبب انتقال ویروسها نیز می گردند. 

آشنایی با آفت شته

برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی  باید بدانید حشره ای مکنده بوده که با جثه بسیار کوچکش شیره گیاهان را مکیده و نوعی آفت محسوب می شود. این حشره در اغلب نقاط جهان و با بیشترین تعداد گونه ای در مناطق معتدله پیدا می شود. رنگ بیشتر شته ها سبز روشن بوده اما این حشرات کوچک به رنگهای سفید، صورتی، خاکستری و سیاه نیز دیده می شوند. این آفت سرعت گسترش بالایی دارد. شته برای مکیدن شیره گیاهان به سرعت از یک گیاه به گیاه بعدی می رود و کلنی های متعددی را ایجاد می کند. در این میان مورچه ها نیز برای تغذیه از مایع عسل مانند(عسلک) ایجاد شده توسط شته در انتقال شته ها نقش دارند. اما به طور کلی شته با پرواز یا خزیدن بین گیاهان به حرکت می پردازد.

نابود ساختن شته گیاهان

 در از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی بدانید که  شته طیف وسیعی از گیاهان را مورد تغذیه قرار می دهد و در مواقعی که هجوم شدید داشته باشد رشد گیاه را مانع می شود. شته بعد از خوردن گیاه ماده چسبناک یا همان عسلک را تولید کرده که اطراف این ماده را سریعا کپک دوده ای فرا گرفته که ظاهر گیاه را زشت می سازد. این حشره کوجک علاوه بر الوده کردن گیاهان سبب انتقال ویروسها نیز می شوند بنابراین کنترل این حشره در مزارع، باغات، باغچه ها یا گلدانهای منازل دارای اهمیت بسیاری می باشد. در ادامه شما با چندین روش نابودی شته گیاهان آشنا خواهید شد.

روشهای متداول برای رفع شته گیاهان

آفت کش بیولوژیکی

برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی می توانید از بهره گیری از آفت کش های بیولوژیکی تجاری یا اسپری نمودن حشره کش یا روغن های مخصوص دفع حشرات مانند روغن چریش نیز در از بین بردن شته  گیاهان موثر است.


فوری ترین راه حل برای باز کردن گرفتگی لوله سینک ظرفشویی+ فیلم

اسرار خانه داری؛ ترفند از بین بردن بوی بنزین از روی لباس

دلایل خنک نکردن یخچال بعد از جابجایی چیست؟


 

استفاده از کاغذهای چسبان

یکی دیگر از راه های  بین بردن شته گیاهان آپارتمانی این است که کاغذهای چسبان که به تله چسبان معروف هستند را در اطراف گیاه خود قرار دهید. این کاغذها دارای موادی هستند که شته و حشرات را به سمت خود جذب می کنند. برای تهیه این تله چسبان ها می توانید به فروشگاههای کشاورزی یا باغبانی مراجعه کنید.

شستن شته توسط آب

برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی این روش ساده ترین راه برای از بین بردن شته گیاهان می باشد. برای این کار از جریان آب با فشار بالا بهره ببرید و به شستن شته از روی گیاه بپردازید. البته اگر شته ها تعداد کمی داشتند می توانید با انگشت یا پنبه آن ها را از روی گیاه بردارید.

گیاه را در داخل آب قرار دهید

چنانچه گیاه ظریف و شکننده بوده و تحمل فشار زیاد آب را برای شستشو ندارد. آن را وارونه کرده و شاخ و برگهایش را داخل ظرف آب تمیز در دمای اتاق قرار دهید به این ترتب شته ها از بین می روند.

آردپاشی

 با پاشیدن آرد بر روی گیاه و برگهایش می توان شته ها را از بین برد.

بهره گیری از الکل

پنبه ای را به الکل آغشته نموده و با آن شته گیاه را از بین ببرید. البته این روش کمی وقتگیر است.

استفاده از شوینده معمولی

در این روش برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی  یک شوینده معمولی را با آب رقیق نموده و به اسپری نمودن این محلول بر روی گیاه بپردازید. به طور مثال یک پیمانه آب را با یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق چایخوری فلفل تند ترکیب کنید سپس این مخلوط را روی برگهای پر از آفت شته اسپری کنید. این راهکار، روشی خانگی برای از بین بردن شته گیاهان می باشد.

استفاده از دشمنان طبیعی

بهترین راه برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی این است که شته ها دارای دشمنان طبیعی زیادی هستند که می توانید توسط آن ها جمعیت شته ها را کنترل کنید. به طور مثال با رهاسازی کفشدوزک یا بال توری در اطراف گیاه می توان شته ها را از بین برد.

کاشت گیاهان دیگر در کنار گیاه اصلی

می توانید گیاهانی مانند نعناع، لادن، سیر، پیاز، بومادران و … در باغچه بکارید تا شته به سراغ محصول یا گیاه اصلی شما نرود.

اسپری شیمایی

حتی الامکان از اسپری شیمایی استفاده نکنید اما چنانچه قسمتهای زیادی از گیاه را شته آلوده کرده باشد و با روشهای قبلی قابل درمان نباشد می توانید از اسپری های دارای پیترین، پیرترویدها یا ایمیداکلوپراید برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. اسپری پیرترین با سموم و ماندگاری کمتر امنتر می باشد.

صابون حشره کش

استفاده از این روش بسیار آسان برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی ، کم خطر و راحت است، برای این منظور می توانید چند قاشق صابون مایع ظرفشویی را با مقداری آب ترکیب کرده و آن را روی برگ ها، ساقه ها و جوانه های گیاه اسپری کنید یا اینکه دستمالی تمیز و آغشته به این محلول را روی گیاه بکشید.

رفع شته گیاهان

توجه داشته باشید که شته ها اغلب زیر برگ ها پنهان می شوند، بنابراین اسپری کردن سطح زیرین برگ های گیاه را فراموش نکنید. انجام این کار هر دو یا سه روز یکبار در هفته باید تکرار شود تا زمانی که از نبودن هیچ شته ای بر روی گیاه اطمینان حاصل شود.

شته

سرکه

یک روش ارزان و بی خطر دیگر برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی، سرکه می باشد زیرا شته ها بوی ترشی را بسیار دوست دارند، از این رو می توانید داخل ظرفی را با مقداری سرکه پر کنید و آن را داخل یا در نزدیکی گلدان آفت زده قرار دهید، برای دریافت نتیجه بهتر می توانید مقداری ماده غذایی شیرین داخل آن بریزید تا با ایجاد حالت چسبندگی، شته ها بهتر به دام بیفتند، علاوه بر آن ترکیبی از سرکه و مایع صابونی را تهیه کرده و محلول را روی برگ گیاهان اسپری کنید با تکرار کردن این عمل، شته ها از اطراف گیاه دور خواهند شد.

خاک دیاتومه

این خاک یک ماده آلی  غیر سمی و بی خطر است که برای از بین بردن شته ها می توان استفاده کرد، البته توجه داشته باشید که به هنگام جوانه زدن گیاه نباید از این خاک استفاده شود، ضمن اینکه دیاتومه برای گرده افشان ها مضر بوده و می تواند حشرات مفیدی همچون زنیور ها را از بین ببرد، بنابراین در استفاده از خاک دیاتومه برای این منظور باید احتیاط شود.