۰ نفر

اسرارخانه داری؛ ترفندهای زیرکانه برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت

۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۹
کد خبر: 685947
اسرارخانه داری؛ ترفندهای زیرکانه برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت

از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت کار تقریبا مشکل اما شدنی است. لکه سوختگی روی کابینت ممکن است از یک ماهیتابه داغ یا یک اتوی فرکننده ایجاد شده باشد و احتمال برداشتن لکه سوختگی روی کابینت ببه شدتِ آن بستگی دارد. روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت وجود دارد که همگی با استفاده از مواردی که به‌راحتی در دسترس هستند، انجام می‌شوند.مانند: خمیر دندان یا جوش شیرین!

چطور لکه سوختگی روی کابینت رو پاک کنیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت ترفندهای هوشمندانه ای در نظر گرفته ایم. اما اگر سوختگی آنقدر عمیق باشد که به عمق چوب نفوذ کند، باید صفحه کابینت را تعویض کنید. می‌توانید از سایر راه‌های هوشمندانه در این مقاله استفاده کنید و راهکاری برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت پیدا کنید.

    ۴عدد کاشی که با رنگ کابینت شما هماهنگ است را بردارید. از چسب برای ایجاد یک مربع در بالای لکه سوختگی استفاده کنید.

    بین آن‌ها دوغاب بزنید تا یک نقطه مناسب برای قرار دادن قابلمه‌ها و تابه‌های داغ ایجاد کنید. به احتمال زیاد این قابلمه‌ها و تابه‌های داغ بوده‌اند که باعث ایجاد لکه سوختگی روی کابینت شده‌اند‌.

    در این روش برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت می‌توانید ۲ مشکل را همزمان حل کنید!

    استفاده از تخته برش:

اگر جای لکه سوختگی روی کابینت بزرگ است، آن را به محل کار جدید خود تبدیل کنید. محل لکه سوختگی را با یک تخته برش بپوشانید.

    استفاده از برچسب‌های تزئینی:

روش کم هزینه‌تری برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت وجود دارد و استفاده از برچسب‌های تزئینی بسیار مقرون‌به‌‎صرفه هستند.

    در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم صنایع دستی موجود است و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی با چسب متصل کرد.


    استفاده از ورق لمینت:

با استفاده از ورق لمینت به جنگ با لکه سوختگی بروید. ورق لمینیت از ترکیبی به نام ملامین به دست می‌آید که با فشار ورقه‌های سنگین کاغذی، به رزین تبدیل می‌شود.

    این‌ ماده تقریبا ارزان‌قیمت و کاربردی است. با استفاده از یک ورق لمینت به‌راحتی لکه سوختگی روی کابینت را بپوشانید.

 

رفع لکه سوختگی روی کابینت با چوب تیره

در این روش برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت خمیر غلیظی از جوش شیرین و چند قطره آب را درست کنید. اگر با لکه سوختگی روی کابینت با چوب تیره روبه‌رو هستید، خود سوختگی به احتمال زیاد سفید رنگ است.

    برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت، ۱ قاشق چای‌خوری (۰.۳ گرم) جوش شیرین و ۱⁄۸ قاشق چای‌خوری (۰.۶۲ میلی‌لیتر) آب را با هم ترکیب کنید.

    خمیر غلیظی به وجود می‌آید که باید قوام خمیر را خشک نگه دارد. سعی کنید آب زیادی به مخلوط اضافه نکنید.

    خمیر را با یک پارچه تمیز به محل لکه سوختگی روی کابینت بمالید. اگر یک خمیر برای از بین بردن جای سوختگی کافی نیست، ۲ یا حتی ۳ ضربه دیگر از خمیر را بمالید.

  برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت  با استفاده از یک پولیش مبلمان سطح بازسازی‌شده را پولیش کنید. پولیش چوب را روی دومین تکه پارچه تمیز اسپری کنید. سپس، آن را به سطح چوب بمالید.

    این کار خمیر جوش شیرین را از بین می‌برد و کمک می‌کند لکه‌ی بازسازی‌‌شده با بقیه چوب هماهنگ شود.

    پولیش زدن را شروع کنید. در امتداد دانه‌های چوب، پولیش را با حرکات صاف، هر کدام حدود ۸ تا ۱۰ اینچ (۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر) بمالید.

برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت و روی میزهای لمینت شما به موارد زیر نیاز دارید. خمیر دندان سفید، اسکراب نرم، سفیدکننده، پارچه نرم، برس اسکراب یا مسواک، آب و صابون ملایم.

مراحل از بین بردن لکه سوختگی روی چوب کانتر

برای از بین بردنبرای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت و  چوب کانتر به موارد ذیل نیاز دارید:

    کاغذ سنباده ریز

    پاک کننده نرم برای نوع کانتر خاص

    آب

    پولیش (اختیاری)

    ابتدا با تمیز کردن محل با پاک‌کننده‌ای که برای نوع خاصی از کابینت یا کانتر شما طراحی شده‌است، شروع کنید.

    در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌ها پاک‌کننده‌های خاصی را برای از بین بردن آثار سوختگی و سایر لکه‌ها ارائه می‌دهند.

    انجام این کار به شما امکان می‌دهد تا از حذف قسمتی از سطح جلوگیری کرده و محل را به‌راحتی پاک کنید.

    سپس کاغذ سنباده را بردارید و به‌آرامی لکه را بمالید. سنباده ممکن است به‌سرعت یک لایه را حذف کند.

   برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت  در استفاده از آن با احتیاط بیشتری عمل کنید. تنها کافی است آنقدر سنباده بزنید تا لکه از بین برود.

    حواستان باشد که ناحیه خارج از لکه را سنباده نزنید. با این کار ممکن است صفحه تمیز را خراشیده کنید.

    ناحیه را دوباره با پاک‌کننده مخصوص تمیز کرده و طبق معمول پولیش کنید.

روش ۱: ترمیم سوختگی سطحی ام دی اف

برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت از پشم فولادی ریز استفاده کنید. پشم فولادی برای لکه سوختگی که کوچک و کم‌عمق باشد، مانند سیگار بهترین کارایی را دارد.

    پشم فولادی با رتبه ۰۰۰۰ (بهترین) برای کار شما ایده‌آل است. اگر نمی‌توانید پشم فولادی را پیدا کنید، به یک فروشگاه لوازم و ابزار محلی مراجعه کنید. برخلاف کاغذ سنباده، درجه ظرافت در پشم فولادی با تعداد عدد صفر کنار آن مشخص می‌شود.

    نکته: قبل از انجام کار پشم فولادی را با روغن معدنی مرطوب کنید. به این صورت که حدود ۱⁄۲ قاشق چای‌خوری (۲.۵ میلی‌لیتر) روغن معدنی را روی پشم بریزید.

   برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت این کار باعث روانکاری پیچک‌های پشم فولادی می‌شود و از خراشیدگی سطح چوب جلوگیری می‌کند. اگر روغن معدنی در دسترس ندارید، می‌توانید از روغن غیر خشک‌کننده دیگری مانند روغن لیمو استفاده کنید.

    پشم فولادی مرطوب‌شده را بر روی تمام لکه سوختگی روی کابینت بمالید. پشم فولادی را با یک دست نگه دارید و سعی کنید آن را در یک جهت و در امتداد دانه‌های چوب مالش دهید. اگر آن را مستقیما روی لکه سوختگی روی کابینت بمالید، آسیب بیشتری به چوب وارد می‌کنید.

    پس از ۱۰ تا ۱۲ حرکت متوجه می‌شوید که آثار لکه سوختگی روی کابینت ام دی اف کمتر شده‌ است. ناحیه چرب را با یک پارچه تمیز و مرطوب خشک کنید.

   برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت بدانید هنگامی که جای سوختگی پاک شد، یک تکه پارچه نخی تمیز بردارید و کمی آب لوله‌کشی روی آن بپاشید. باید پارچه کمی مرطوب باشد؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید آب آن را فشار دهید.

    پارچه را روی چوب به جلو و عقب مالش ندهید. آن را به‌آرامی روی سطح روغنی فشار دهید تا روغن باقی‌مانده جذب شود.

    نکته: وقتی فقط با یک علامت لکه سوختگی روی کابینت به‌صورت جزئی روبه‌رو هستید، نیازی به استفاده از هیچ نوع پولیش مبلمان ندارید. تقریباً در همه موارد، روغن برای آب‌بندی منطقه کافی است.

برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت

روش۲: استفاده از چاقوی تیز

در این روش برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت باید با استفاده از تیغه یک چاقو، آثار عمیق لکه سوختگی را بتراشید. تنها راه برای از بین بردن علائم سوختگی عمیق‌تر از حدود ۱⁄۸ اینچ (۰.۳۲ سانتی‌متر) این است که خود چوب سوخته را خراش دهید.

    ابتدا یک چاقوی کاربردی بردارید و لبه تیغه را روی محل سوختگی بکشید تا چوب آسیب‌دیده جدا شود. با حرکات کوتاه کار کنید و مطمئن شوید که در امتداد دانه‌ها، آن را می‌تراشید.

    برخی از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر یا لوازم اداری نیز ممکن است آن‌ها را بفروشند.

    سپس ناحیه آسیب‌دیده را با کاغذ سنباده ریز صاف کنید. اگر هنگام تراشیدن محل سوختگی، چوب اطراف محل سوختگی آسیب ندیده‌ است، باید بتوانید سطح چوب را با کاغذ سنباده صاف کنید.

 در این راهکار برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت باید این صاف کردن باید در امتداد دانه‌های چوب (نه در عرض آن) و با حرکات عقب و جلو باشد. فروشگاه‌های لوازم و ابزار محلی کاغذ سنباده می‌فروشند. کاغذ سنباده ریز را با عددی در حدود ۳۶۰ یا ۴۰۰ انتخاب کنید.

    هنگام کار با کاغذ سنباده، اعداد بالاتر نشان‌دهنده دانه‌ریزتر است.

    در مرحله بعد  برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت براده‌های چوب باقی‌مانده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. هنگامی که خراش دادن جای سوختگی و سنباده زدن سطح چوب را به پایان رساندید، یک انبوه کوچک از براده‌های چوب باقی می‌ماند.

    برای جدا کردن آن‌ها از چوب، پارچه‌ای را مرطوب کرده و آن را در امتداد سطح چوب بمالید تا براده‌ها از بین برود. مهم است که پارچه‌ای که استفاده می‌کنید کمی مرطوب باشد.

    در غیر این صورت، در نهایت فقط تراشه‌ها را به اطراف فشار می‌دهید.

    یک لایه روغن تونگ را روی چوب بمالید تا رنگ آن بازگردد. می‌توانید روغن تونگ را از یک فروشگاه لوازم رنگ یا یک فروشگاه لوازم ابزار خریداری کنید.

  در این مرحله برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت باید  یک تکه پارچه تمیز را به روغن تونگ آغشته کنید و آن را به لکه سوختگی بمالید. به طول حدود ۳ تا ۵ اینچ (۷.۶ تا ۱۲.۷ سانتی‌متر) کار کنید.

    مطمئن شوید که روغن را در امتداد دانه‌های چوب و نه در سراسر آن می‌مالید. همچنین بسته به رنگ چوب می‌توانید از روغن بذر کتان نیز استفاده کنید.

 برای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت باید بدانید که این دو روغن شبیه به هم هستند و تنها تفاوت عمده این است که روغن بذر کتان به مرور زمان زرد می‌شود. البته اگر چوبی که در حال تعمیر آن هستید رنگ زرد داشته باشد، این به نفع شما خواهد بود.

    اجازه دهید روغن یک شب روی لکه سوختگی روی کابینت بماند. از آنجایی که روغن تونگ و روغن بذر کتان خشک نمی‌شوند،

    چندین ساعت طول می‌کشد تا به محل لکه سوختگی روی کابینت جذب شوند؛ بنابراین، دستورالعمل‌های ارائه‌شده روی بسته‌بندی روغن تونگ را دنبال کنید. زیرا ممکن است برخی از تولیدکنندگان روغن تونگ از شما بخواهند که روغن را به جای اینکه اجازه دهید بماند، پاک کنید.