۰ نفر

اسرار خانه داری؛ اصول نگهداری و ضد عفونی انواع تخته گوشت

۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۰۲
کد خبر: 682248
اسرار خانه داری؛ اصول نگهداری و ضد عفونی انواع تخته گوشت

درست است که کانتر و یا همان پیشخوان آشپزخانه بسیار کاربردی و خوب است، اما طبیعتاً برای خرد کردن مواد غذایی همچون گوشت و یا سبزیجات به تخته برش نیز نیاز خواهیم داشت.

تخته برشی که نباید تو آشپزخانه ات نگه داری

به گزارش اقتصاد آنلاین، سال‌های سال است که صحبت‌های متفاوتی در رابطه با جنس تخته برش می‌شود و در نهایت نیز تخته برش چوبی نسبت به مدل‌های پلاستیکی، بهتر و ایمن‌تر شناخته شده است. با تمام این توضیحات، نکته مهم در استفاده و البته نگهداری از تخته برش چوبی نحوه تمیز کردن آن است، چیزی که می‌تواند از بوی بد تخته جلوگیری نماید. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به معرفی روش‌های تمیز کردن تخته برش چوبی بپردازیم.

روش نگهداری و ضد عفونی کردن تخته برش چوبی و پلاستیکی

مقایسه تخته برش چوبی با پلاستیکی

با وجودی که معمولاً استفاده از تخته برش چوبی بیشتر توصیه می‌شود، اما تخته‌های گوشت پلاستیکی نیز نسبت به مدل‌های چوبی، مزایایی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قیمت پایین این تخته‌ها اشاره کرد. مسئله بعدی این است که تخته‌های برش پلاستیکی، متخلخل نمی‌شوند و به همین دلیل نیز باکتری‌ها بر خلاف جذب در سطح تخته، صرفاً در بالای آن قرار می‌گیرند.

ولی این باکتری‌ها می‌توانند از طریق شیارها و خراش‌ها سطح تخته را فرا گرفته و با تولیدمثل، افزایش پیدا کنند. این نوع از تخته‌های گوشتی، راحت تمیز می‌شوند و برای شست‌وشوی آنها نیز می‌توانید از ماشین ظرفشویی و یا شست‌وشو با آب گرم استفاده کنید.

اگر واقعاً نگران وجود باکتری‌ها هستید، اما در عین حال هم نمی‌خواهید تخته برش پلاستیکی خود را دور بیندازید، می‌توانید از آن تنها برای برش و خرد کردن سبزیجات خام استفاده کنید. یادتان باشد که تخته برش کهنه به مرور زمان به جایگزین نیاز خواهند داشت.

با وجود مزایای تخته برش پلاستیکی، مدل‌های چوبی را می‌توان انتخاب‌های بهتری دانست.

روش‌های تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تخته برش

همان‌طور که گفته شد، تخته برش چوبی نسبت به مدل‌های پلاستیکی مطمئن‌تر است، چراکه این مدل‌ها با وجودی که متخلخل هستند، باکتری‌ها را به خود جذب کرده و از سطح، دور می‌کنند. به همین دلیل هم لازم است برای نگهداری از تخته چوبی خود، روش‌های درست تمیز کردن را به خوبی بدانید تا به طور کلی، حتی از شر باکتری‌های انتقال‌یافته به درون تخته نیز راحت شوید.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی بدون ماشین ظرفشویی

با وجودی که ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن بیشتر ظرف و ظروف، ایده‌آل و مناسب است، اما هرگز نباید تخته برش چوبی خود را درون آن قرار دهید. چراکه این کار می‌تواند موجب ترک خوردن و تاب پیدا کردن تخته چوب شود. تمامی این ترک‌ها به مرور زمان به محل تولید باکتری‌ها تبدیل شده و بیماری‌های غذایی بسیاری را به دنبال خواهند داشت.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با صابون

خوشبختانه شست‌وشو و تمیز کردن تخته برش چوبی با دست، بسیار ساده و راحت است. تنها چیزهایی که به آنها احتیاج دارید، صابون، برس یا فرچه و همین‌طور آب گرم است. ابتدا باید تخته را به خوبی با آب گرم و صابون بشویید، در صورت تمایل می‌توانید از صابون‌های ضد باکتری نیز استفاده کنید. بعد از آن نوبت به فرچه یا برس می‌رسد. در صورت وجود هر گونه علائمی از خط‌خوردگی‌های ناشی از چاقو، خراش و… همه و همه را به خوبی با برس، آب و صابون خود تمیز کنید.

مطمئن شوید که هر دو طرف تخته را به درستی و به طور کامل، تمیز کرده‌اید. یادتان باشد آب گوشت می‌تواند به صورت قطره‌قطره به درون تخته نفوذ کرده و هر دو سمت آن را آلوده کند. در نهایت نیز بار دیگر تخته را با آب داغ بشویید و آن را به خوبی با پارچه یا حوله خشک کنید. در کنار این نیز می‌توانید تخته را به صورت عمودی قرار دهید تا به مرور زمان خشک شود.

برای آنکه بوی بد و باکتری‌های تخته گوشت خود را از بین ببرید، می‌توانید از شست‌وشوی ساده با آب و صابون استفاده کنید.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با سفیدکننده

اگر می‌خواهید در زمان خرد کردن گوشت و مرغ روی تخته برش چوبی خود از تمیز بودن آن و عدم وجود باکتری‌ها بر روی سطح تخته مطمئن باشید، می‌توانید از مایع سفیدکننده کمک بگیرید. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را به یک تشت آب اضافه کنید و تخته گوشت را تنها به مدت چند دقیقه درون آن نگه دارید تا کمی خیس بخورد. بعد هم تخته را بیرون بیاورید، بشویید و کامل خشک کنید.

با کمک سفیدکننده می‌توانید مطمئن شوید که دیگر خبری از باکتری بر روی تخته گوشتتان نخواهد بود.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با سرکه

یکی دیگر از راه‌های شستن و از بین بردن باکتری‌های تخته برش ، استفاده از سرکه است. سرکه به عنوان یک محصول فاقد مواد شیمیایی و محلول سنتی ضدعفونی‌کننده تخته برش ، انتخاب طبیعی بسیاری از افراد خواهد بود. برای استفاده از این روش لازم است یک واحد سرکه سفید را با چهار واحد آب مخلوط کنید و تخته برش خود را برای چند دقیقه داخل آن قرار دهید. بعد هم تخته را از محلول بیرون بیاورید، به خوبی بشویید و خشک کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تخته شما نباید بیش از حد، درون محلول باقی بماند، چراکه دچار ترک و یا تاب‌خوردگی شده و شکل خود را از دست خواهد داد.

سرکه در بسیاری از شرایط، راه حل هوشمندانه‌ای برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد وسایل به حساب می‌آید.

از بین بردن بوی تخته گوشت با لیمو و نمک

استفاده از ترکیب لیمو و نمک برای تمیز کردن ماهیانه تخته برش ، بسیار هوشمندانه و خوب است. برای این منظور ابتدا باید روی سطح تخته برش خود، نمک دانه درشت بریزید. بعد یک لیمو بردارید و آن را نصف کنید. مقداری لیمو را روی نمک بریزید و حدود 5 دقیقه صبر کنید. بعد هم سطح تخته را با کمک یک اسفنج به خوبی بشویید و آن را خشک کنید.

استفاده از لیمو و نمک برای تمیز کردن تخته گوشت مانند یک اسکراب عمل خواهد کرد.

نحوه نگهداری از تخته برش چوبی

علاوه بر توجه به روش‌های تمیز کردن تخته برش چوبی، لازم است با نگهداری صحیح از آن نیز آشنا شوید. برای مثال بهتر است برای جلوگیری از ترک‌خوردگی، خشک شدن و همین‌طور تاب خوردن تخته برش چوبی خود، ماهی یک بار به آن روغن بزنید. برای این منظور ابتدا تخته را با لیمو و نمک، همانند آنچه پیش از این گفتیم پاک کنید و بعد هم از روغن مناسبی استفاده کرده و آن را روی تخته بمالید. یادتان باشد به هیچ عنوان از روغن زیتون و یا آووکادو استفاده نکنید!

بعد هم با کمک یک پارچه نرم یا حوله کاغذی، روغن را به صورت دورانی روی تخته بمالید تا به خوبی به سمت جلو و عقب، حرکت کند. بهتر است این روغن به مدت چند ساعت یا یک شب تا صبح روی تخته بماند و بعد به طور کامل، شسته شود.

جمع‌بندی

در صورت استفاده از روش‌های درست تمیز کردن تخته برش چوبی و همین‌طور نگهداری درست و اصولی از این وسیله می‌توانید به راحتی سالیان سال، بدون ترس از وجود باکتری روی سطح تخته خود از آن استفاده نمایید. کافی است این راه‌ها را امتحان کنید و نکات گفته‌شده را نیز جدی بگیرید.