۰ نفر

۴۴ کاربرد چای که هرگز نشنیده اید

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۳۴
کد خبر: 679486
 ۴۴ کاربرد چای که هرگز نشنیده اید

چای برای ما ایرانی ها نوشیدنی محبوبی به شمار می رود و به جز نوشیدن استفاده دیگری از آن نداریم. حال در این مطلب قصد داریم اسراری را درباره چای و مصارف دیگر آن برایتان بگوییم تا در خانه داری از آن استفاده کنید.

استفاده های جدید و مفید از چای تازه و کهنه دم

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مطلب 44 استفاده ی دیگر چای را برای شما شرح خواهیم داد و شما خواهید دانست که علاوه بر نوشیدن چای، این نوشیدنی جهانی  چه مصارف دیگری می تواند داشته باشد.

چای برای تمیز کردن

  1. تمیز کردن فرش ها:  فرش های کثیف را با استفاده از برگ چای سبز خشکشویی کنید و اجازه دهید که 10 دقیقه روی فرش بماند و جادوی خود را عملی کند سپس آن ها را پاک کنید.
  2. تمیز کردن قالی های عتیقه: قالی های شرقی وبا شکوه ایرانی را نیز با استفاده از برگ چای تمیز کنید. برای این کار برگ های نیمه خشک چای را روی فرش بپاشید و بعد به آرامی آنها را جارو کنید.
  3. برق انداختن سطوح چوبی: تانن های موجود در چای سیاه به درخشندگی و رنگ چوب کمک می کند. بنابراین اگر در منزل وسایل چوبی، کفپوش چوبی و در کل سطوح چوبی دارید که می خواهید آنها را برق بیاندازید می توانید از چای سیاه دم کرده استفاده کنید. به این صورت که چای سیاه مرطوب را ( آب نداشته باشد) روی سطح ریخته و مالش دهید سپس اجازه دهید به کمک هوا خشک شود.
  4. تمیز کردن مبلمان لهستانی: مبلمان و صندلی های لهستانی سالها است که طرفداران زیادی دارد برای تمیز کردن اینگونه مبلمان با ارزش هم میتوانید از چای سیاه دم کرده استفاده کنید. به این صورت که یک دستمال نرم را در مقدار کمی چای سیاه دم کرده بخیسانید و با آن میز ها و صندلی های چوبی را تمیز کنید.
  5. آینه و شیشه ها را تمیز کنید: چای به طور کل می تواند آلودگی های سمج و چربی های ناشی از اثر دست را از روی سطوح شیشه ای و آینه  پاک کرده و آن ها را درخشان کند. برای این منظور می توانید یک چای کیسه ای سیاه دم شده را روی شیشه بمالید و یا چای سیاه دم شده را داخل بطری ریخته و روی شیشه و آینه اسپری کنید و با دستمال پاک کنید تا لکه ها و چربی های روی آن از بین برود.
  6. پاک کردن لکه های توالت:  گفته شده است که چای سیاه می تواند لکه و جرم های کف کاسه ی توالت را به طرز جادویی پاک کند. برای اینکار کافی است مقداری چای دم کرده را در توالت ریخته چند ساعت صبر کنید و سپس فلاش را زده و با برس کف توالت را تمیز کنید، خواهید دید که جرم ها به راحتی پاک شده و توالت برق می افتد.
  7. بوی ماهی را از بین ببرید: بعد از خوردن یا آماده کردن ماهی (یا سایر غذاهای بد بو) برای از بین بردن بوی آن، دست های خود را با چای بشویید.
  8. بوی بد یخچال: برای از بین بردن بوی یخچال و بو زدایی آن می توانید با قرار دادن یک کیسه چای داخل آن، بوی یخچال را به حداقل برسانید.
  9. بوی جای گربه: اگر در منزل خود از گربه نگهداری می کنید و بوی خاک حاوی فضولات و یا بالشتک گربه تان شما را آزار می دهد می توانید از چند برگ خشک چای سبز استفاده کنید. اینکار نه تنها برای گربه شما ضرری ندارد بلکه شما هم از بوی آزار دهنده ی فضولات حیوان خانگی خود خلاص می شوید.
  10. کک ها را دور کنید: اگر به حیوانات خانگی علاقه دارید حتما حشرات ریزی که حیوان خانگی شما را آزار می دهند مواجه شدید! بله کک ها! کک ها معمولا در اطراف محل استراحت و نگه داری حیوانات خانگی پیدایشان می شود و موجب آزار و بیماری آن ها می شوند. برای پیشگیری از این مشکل می توانید چند برگ خشک چای سبز را در اطراف محل نگه داری و استراحت حیوان خانگی خود قرار دهید تا کک ها را دور کنید.
  11. از بین بردن گرد و غبار: اسپری کردن چای سیاه رقیق شده روی فرش می تواند گرد و غبار نشسته روی آن را از بین ببرد. برای اینکار ابتدا رنگ چای را تست کنید تا روی فرش لکی از چای باقی نماند.
  12. تمیز کردن شومینه: برگ خیس چای را روی خاکستر شومینه بریزید تا هنگام تمیز کردن آن گرد و غبار کمتری بلند شود.
  13. خوشبو کننده هوا: گیاهان و گلهایی که برای دم نوش های سلامتی استفاده می شوند اغلب طعم تلخی دارند که برای همه قابل پذیرش نیست. اما این گیاهان دارویی و سلامت دوست بوهای بسیار خوب و مطبوعی دارند. بنابراین می توانید این گیاهان خوشبو را در محفظه های خوشبو کننده هوا و یا کیسه های زینتی در قسمت های مختلف خانه نگه داری کنید.
  14. خوشبو کننده هوا اتومبیل: به همین ترتیب، می توانید خودرو را بدون استفاده از خوشبو کننده های شیمیائی معطر کنید. چای اسطوخودوس یا هر چای گیاهی آرام بخش دیگر را در یک کیسه زیر صندلی قرار دهید تا هوای داخل اتومبیل شما خوشبو و معطر شود.

چای سیاه

مصارف شخصی

  1. بر طرف کردن آفتاب سوختگی: یک کیسه مرطوب از چای می‌تواند آفتاب سوختگیهای خفیف را تسکین دهد. اگر آفتاب سوختگی مربوط به کل بدن و در اثر حمام آفتاب است می‌توانید از وان چای استفاده کنید تا سوختگی تسکین پیدا کند.
  2. تسکین چشمان خسته: قرار دادن یک چای کیسه ای گرم و مرطوب می‌تواند درد اطراف چشم را کاهش دهد و از خستگی آن بکاهد.
  3. برطرف کردن قرمزی چشم:  قرار دادن یک چای کیسه ای گرم و مرطوب به عنوان کمپرس می‌تواند قرمزی چشم را کاهش دهد.
  4. سوزش ناشی از شیو با تیغ: قرار دادن یک چای کیسه ای گرم و مرطوب باعث کاهش و تسکین سوزش ناشی از تراشیدن با تیغ می‌شود.
  5. تخلیه ی جوش و کورک: به مدت یک شب جوش و یا کورک را با یک کیسه چای مرطوب بپوشانید و روز بعد به راحتی آن را تخلیه کنید.
  6. صابون بسازید: چای یک افزودنی مفید برای ساخت صابون گلیسیرین است. بافت و عطر چای می‌تواند به ایجاد یک صابون خوشبو تر و بهتر کمک کند.
  7. بهبود تزریق: یک چای کیسه ای مرطوب در محل تزریق می تواند برای نوزادان یا بزرگسالان آرامش بخش باشد.
  8. تسکین خونریزی لثه: برای کودکانی که دندان شیری خود را از دست می‌دهند می‌توانید با استفاده از یک چای کیسه ای خیس و خنک خونریزی و درد لثه را کاهش دهید.
  9. دهانشویه: با ترکیب چای نعناع و کمی نمک می‌توانید دهان خود را ضدعفونی کنید و درد دندان را کاهش دهید.
  10. درخشندگی مو: چای دم شده را می‌توانید به عنوان نرم کننده به موی خشک بزنید و یا موهای خود را با آن بشویید و اجازه دهید موها خشک شوند سپس مجدد آبکشی کنید.
  11. رنگ کردن مو: چای دم شده یک رنگ موی طبیعی است! مخلوط رزماری (اکلیل کوهی) و مریم گلی همراه چای سیاه به مدت یک شب کناری بگذارید سپس آن را روی موهایتان بمالید و صبر کنید تا رنگ بگیرد.
  12. بهبود پوست: برای محافظت و زیبایی پوست، سعی کنید از چای سبز استفاده کنید. یکی دیگر از تقویت کننده های پوستی که به طور گسترده توصیه شده چای بابونه در یک بخار صورت است.
  13. درمان آکنه: برخی از افراد مبتلا به آکنه با شستن صورت خود با چای سبز به درمان یا کاهش آکنه رسیده اند.
  14. برطرف کردن بوی بد پا: پاهای خود را برای 20 دقیقه در روز در چای  قرار دهید.این یک راه موثر برای کاهش بوی پا است.
  15. بهبود زگیل: برای کمک به زگیل های پاشنه پا و برای بهبودی سریع، یک چای کیسه ای گرم و مرطوب را روی زگیل به مدت 20 دقیقه در روز فشار دهید.
  16. بر طرف کردن بوی دهان: از چای به عنوان یک ضد عفونی کننده و خوشبوکننده دهان نیز می توان استفاده کرد.غرغره کردن چای به صورت روزانه می‌تواند به برطرف شدن بوی بد دهان کمک کند.
  17. هشیارتر شوید: کافئین موجود در چای اثرات اثبات شده ای روی سلامت روان از خود نشان داده است. اما گفتنی است برخی از متخصصان طب سنتی چینی معتقدند که قرار دادن برگ چای در بالش و خوابیدن روی آن نیز بسیار موثر است. همچنین آنها معتقدند افرادی از اینگونه بالش ها استفاده می‌کنند بعد از خواب هشیارتر و باهوش تر به نظر می رسند.
  18. درمان سرماخوردگی: چینی های سنتی معتقدند که با چای می توان بسیاری از نشانه های سرماخوردگی را درمان کرد و از بین برد. آنها درمان سرماخوردگی  با چای را در مدت زمان یک هفته موثر میدانند.
  19. جلوگیری از سرگیجه: افراد به دلایل اهمیت چای روی سلامتشان آن را می نوشند، اما بسیاری از افراد مسن نمی دانند که چای سیاه می تواند در هنگام ایستادن سرگیجه را کاهش دهد. چای با افزایش فشار خون باعث کاهش سرگیجه می شود. WebMD همچنین لیستی از مزایای دیگر سلامت چای سیاه را بازگو می کند، از جمله کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی، سنگ کلیه، بیماری پارکینسون و سرطان تخمدان.

آشپزخانه

  1. ترد کردن گوشت: طعم دار کردن گوشت سفت در چای سیاه باعث ترد تر و نرم تر شدن آن می شود.
  2. دودی کردن غذا: به هنگام دودی کردن گوشت و پنیر به اسموکر (وسیله ی القای دود) کمی چای اضافه کنید تا طعم غذای دودی شما بهتر شود.
  3. آب پز کردن تخم مرغ: چینی ها با اضافه کردن چند برگ چای به تخم مرغ در حال پختن در آب رنگ و طعم آن را بهتر می کنند. شما هم می توانید از این روش برای پخت تخم مرغ استفاده کنید.

باغداری

  1. افزودن به کمپوست: ریختن چای در یک کمپوست کمک می کند تا سرعت رشد باکتریهای مفید بیشتر شود و کمپوست بهتری داشته باشید.
  2. بارور شدن گل سرخ: برگ های چای را در اطراف بوته گل رز استفاده کنید، سپس مالچ و آب را اضافه کنید. اسید تنییک و سایر مواد مغذی به گیاه کمک خواهد کرد که زودتر به گلدهی برسد.
  3. کمک به گیاهان آپارتمانی: گاهی اوقات از چای دم کرده به جای آب برای تغذیه ی گیاهان آپارتمانی که خاک غنی و اسیدی نیاز دارند، استفاده کنید.
  4. افزودن به گیاهان گلدان: قرار دادن چند چای کیسه ای استفاده شده در گلدان یک گیاه می تواند به حفظ خاک کمک کند و مواد مغذی ارزشمندی را به خاک اضافه کند.

سایر موارد مصرف چای

  1. رنگ زدن پارچه: چای سبز و چای سیاه به مدت طولانی برای رنگ کردن کاغذ و پارچه استفاده می شدند. رنگ حاصل از چای یک رنگ بژ آنتیک خواهد بود که طرفداران زیادی دارد.
  2. نقاشی با چای سیاه: برخی از هنرمندان با استفاده از چای سیاه نقاشی های خود را رنگ می کنند و یا با آن طراحی انجام می دهند.
  3. قوی شدن پنچه ی سگ های کوچک:  گفته شده است که شستن و قرار دادن پنجه ی سگ های کوچک در چای سیاه به قوی شدن آن کمک می کند.
  4. پشه ها را دفع کنید: برای دور کردن پشه خصوصا در فصول گرم سال می توانید به جای اسپری های شیمیایی از دود حاصل از سوزاندن چای استفاده کنید. در این صورت نه تنها پشه ها را دور کرده اید بلکه از عوارض جانبی اسپری های شیمیایی نیز در امان مانده اید.