۰ نفر

حضور یک قلاده شغال خیابان های کاشمرباعث وحشت مردم شد!

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبر: 703813
حضور یک قلاده شغال خیابان های کاشمرباعث وحشت مردم شد!

روز گذشته، هشتم اسفند، در فضای مجازی کاشمر خبری به نقل از روابط عمومی شهرداری این شهر مبنی بر رویت یک قلاده گرگاس در خیابان و زنده‌گیری آن داخل یکی از میادین اصلی شهر منتشر شد که به دلیل درندگی و خوی وحشی این حیوان، موجب بروز دلهره میان اهالی منطقه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛  روز گذشته، هشتم اسفند، در فضای مجازی کاشمر خبری به نقل از روابط عمومی شهرداری این شهر مبنی بر رویت یک قلاده گرگاس در خیابان و زنده‌گیری آن داخل یکی از میادین اصلی شهر منتشر شد که به دلیل درندگی و خوی وحشی این حیوان، موجب بروز دلهره میان اهالی منطقه شد.

در همین خصوص، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست کاشمر با انتقاد از نحوه انتشار خبر گفت: نباید قبل از مشخص شدن صحت موضوع اقدام به انتشار اینگونه اخبار کذب در فضای مجازی و ایجاد دلهره بین مردم کرد.

محمدجواد علیپور خاطرنشان کرد: اگرچه بلافاصله پس از اطلاع از موضوع یکی از محیط‌بانان در محل حضور یافت اما حیوانی مشاهده نشد.

وی تصریح کرد: بر اساس عکسی که از این حیوان گرفته شده بود و رد پای به جا مانده مشخص شد حیوان گرگاس نیست و آنچه شهرداری ادعا نموده که‌ اقدام به زنده‌گیری آن کرده، اصلا گرگاس نبوده بلکه یک قلاده شغال بود؛ ضمن اینکه اصلا زنده‌گیری نشده و همچنان رهاست.

علیپور بیان کرد: بر اساس اظهار نظر کارکنان اداره منابع طبیعی شهرستان، این شغال سفید رنگ از مدتی قبل در این محل رفت و آمد دارد و زیر تنه‌های درخت پنهان می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست کاشمر عنوان کرد: گرگاس حاصل یکی از گونه‌های هیبرید است که از لقاح سگ ماده و گرگ نر ایجاد می‌شود و به دلیل جثه بسیار بزرگش ظاهر وحشتناکی دارد؛ حیوان دیگری هم به عنوان سگ‌گرگ وجود دارد که حاصل جفت‌گیری سگ نر و گرگ ماده است.

وی خاطرنشان کرد: حیوانات ۲ رگه‌ای هم هستند که از لقاح سگ و شغال و سگ و گرگ به وجود می‌آیند که این به دلیل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است.

علیپور بیان کرد: حیواناتی مانند گرگ و شغال و... از قدیم در طبیعت زندگی. می‌کردند اما تمام دورگه‌هایی که به وجود می‌آیند، به دلیل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است.

وی گفت: تولید نوعی از حیوان خطرناک، از لقاح سگ ماده با گرگ نر ایجاد می‌شود. در این جفت‌گیری انسان دخالت دارد؛ عده‌ای با زنده‌گیری توله‌های گرگ‌های نر آن‌ها را با سگ ماده در یک فضای محصور نگهداری می‌کنند تا جفت‌گیری صورت گیرد اما به دلیل اینکه نگهداری این حیوانات مخارج بالایی دارند پس از مدتی اقدام به رهاسازی آن‌ها می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست کاشمر تصریح کرد: این حیوان چون از سگ ماده به دنیا می‌آید و از نظر شکل ظاهری بیشتر به سگ شباهت دارد و ترسی از افراد ندارد، به همین دلیل خطرناک بوده و بعضا به انسان حمله می‌کند.

وی با بیان اینکه چون جمعیت گرگ در کاشمر زیاد نیست، به هیچ عنوان در این شهرستان گرگاس نداریم و خبر اخیر نیز اساسا کذب است، یکی از دلایل افزایش سگ‌های ولگرد داخل شهر را وجود زباله‌ها و پسماندها و بعضا دفن غیر اصولی زباله‌ها دانست و تصریح کرد: رها کردن زباله‌ها و پسماند در معابر کار درستی نیست و علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی موجب جلب توجه حیوانات از جمله سگ‌ها و برخی حیوانات وحشی می‌شود که این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه مردم باشد.

علیپور ادامه داد: برخی شهروندان اقدام به گرفتن گرگ کرده تا بتوانند از هیبرید این حیوان با سگ، گرگاس حاصل کنند؛ در حالی که این کار غیر قانونی بوده و در صورت هرگونه پرورش گرگاس در منازل و باغات، با آن برخورد قانونی می‌شود.

وی تأکید کرد: هیبرید سگ و گرگ مخصوصا اگر نزد جوامع انسانی باشد، به دلیل سختی در تشخیص و شناخت و پیش‌بینی رفتار بعدی آن‌ها بسیار خطرناک است زیرا ممکن است ظاهر گرگاس شبیه سگ باشد و تصور بر سگ بودن این حیوان برود اما به ناگاه وحشی شده و حمله‌ور شود و انسان هیچ درکی از رفتار بعدی این حیوان نداشته باشد. در نتیجه این موضوع در مقابل حمله آن بی‌دفاع شده و عواقب جبران‌ناپذیری را رقم می‌زند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست کاشمر گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست‌محیطی می‌توانند با شماره ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند و موضوع را به اداره محیط‌ زیست اطلاع‌رسانی کنند.