۰ نفر

ماجرای فروش چرخ خیاطی قدیمی میلیاردی در فضای مجازی چه بود؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۰
کد خبر: 701048
ماجرای فروش چرخ خیاطی قدیمی میلیاردی در فضای مجازی چه بود؟

شایعه فروش چرخ خیاطی‌های قدیمی با قیمت میلیاردی موضوعی بود که در روزهای اخیر سرو صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد و عده‌ای پس از شنیدن این موضوع با عجله به‌دنبال فروش چرخ خیاطی‌های قدیمی خود بودند. اما آنچه این شایعه را داغ‌تر کرد انتشار خبری مبنی بر وجود جیوه قرمز در چرخ‌های خیاطی‌ قدیمی بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ معاون اجتماعی پلیس فتا در واکنش به شایعه وجود «جیوه قرمز» در چرخ خیاطی‌های قدیمی اظهار کرد: این آگهی‌ها که در یک سایت خرید و فروش اجناس دست‌دوم منتشر شده است با هماهنگی مدیران این سایت حذف شده چرا که چنین ادعایی (وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی‌های قدیمی) صحت ندارد.

 سرهنگ رامین پاشایی با بیان اینکه بنابر گفته مدیران این سایت، تاکنون هیچ خرید و فروشی از این مدل چرخ خیاطی‌ها انجام نشده است، تصریح کرد: تا به امروز هیچ شکوائیه‌ای در زمینه کلاهبرداری برای خرید و فروش این چرخ خیاطی‌ها ثبت نشده و فردی هم که قصد کلاهبرداری از این شیوه تبلیغ را داشته باشد، شناسایی نشده است.

وی افزود : این رفتارها که هر چند وقت یک بار در فضای مجازی با عنوان‌های مختلف منتشر می‌شوند، بیشتر جنبه شوخی و بازارگردانی دارد و البته که هموطنان آگاه هستند که نباید وارد بازی این افراد شوند.

در همین رابطه رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان کرمانشاه نیز در حالی که این شایعه را از اساس کذب دانست، گفت: این روزها پیامی با موضوع اینکه در چرخ‌های خیاطی‌ خیلی قدیمی ماده‌ای است به اسم جیوه قرمز که هر گرمش ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد و این جیوه برای تسلیحات اتمی کاربرد دارد و خیلی هم سمی و خطرناک است در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است همچنین گفته شده این ماده بجز در چرخ خیاطی، در بعضی یخچال و تلویزیون و وسایل برقی بالای ۵۰، ۶۰ سال هم وجود دارد اما باید گفت این خبر که موجب تشویش اذهان عمومی در میان کاربران فضای سایبری شده کذب است و این احتمال وجود دارد که دستمایه کلاهبرداری افراد سودجو قرار بگیرد.

سرهنگ «علی کسانی» در ادامه گفت: داستان جیوه قرمز اسرارآمیز داستانی قدیمی بوده که هرازچند گاهی با عنوانی چون وجود در لانه خفاش یا چرخ‌های خیاطی‌ قدیمی و مومیایی‌های مصر باستان منتشر می‌شود اما نکته اصلی این است که چنین ماده‌ای اصلاً وجود خارجی ندارد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه با تأکید بر کذب بودن خبر مذکور افزود: اخبار جعلی، اخباری هستند که‌ موجی از ناامنی روانی در بین کاربران فضای سایبری و بویژه شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب را رقم می‌زنند؛ افرادی که این شایعات را ایجاد می‌کنند با نیات مختلف از جمله افزایش بازدید صفحه یا تخریب رقیب موردنظر یا تشویش اذهان عمومی و غیره اقدام به نشر اخبار کذب و جعلی می‌کنند.سرهنگ حسن کیخا، رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه آگهی چرخ‌خیاطی قدیمی برای اولین‌بار در یک سایت خرید و فروش اینترنتی معروف در شهرستان سراوان پخش شد، بیان کرد: این ماجرا ترفند جدید کلاهبرداران است و انتشار آگهی جعلی مبنی بر فروش چرخ‌خیاطی قدیمی یا معیوب روش جدید کلاهبرداران و سودجویان است. شهروندان باید هنگام خریدوفروش کالا در فضای مجازی هوشیاری کامل داشته باشند و در زمان خرید نسبت به صحت‌وسقم کالا و در زمان فروش نسبت به واریز وجه مورد معامله اطمینان کامل حاصل کنند و در صورت بروز مشکل آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.