۰ نفر

کشف کمربند طلا ۲۵۰۰ ساله توسط کشاورز خوش شانس/ گنج قدیمی که سر از مزرعه چغندر درآورد+ عکس

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 678534
کشف کمربند طلا ۲۵۰۰ ساله توسط کشاورز خوش شانس/ گنج قدیمی که سر از مزرعه چغندر درآورد+ عکس

یک کشاورز خوش شانس در مزرعه چغندر خود، یک کمربند طلای ۲۵۰۰ ساله پیدا کرده است. باستان شناسان این اکتشاف تصادفی را بسیار منحصر به فرد می‌دانند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ یک کشاورز در جمهوری چک، ماه گذشته با کشف یک ورقه طلای نازک و مچاله شده در مزرعه، معجزه را با چشمان خود دید! بعداً معلوم شد که این ورقه نازک، یک کمربند طلای ۲۵۰۰ ساله است. این کمربند طلایی مربوط به عصر برنز است و اکنون باستان شناسان مشغول مطالعه بیشتر بر روی آن هستند.

یک کشاورز در جمهوری چک، ماه گذشته یک کمربند طلای ۲۵۰۰ ساله در زمین خود پیدا کرد. روی این شیء مزین با خاک پوشانده شده بود؛ با این حال به خوبی حفظ شده بود.

ظاهراً‌ کشاورزی که این شیء را پیدا کرده از آن عکس‌ گرفته و سپس برای باستان شناسان موزه سیلزی در نزدیکی اوپاوا فرستاده است. این کشاورز اکنون ترجیح می‌دهد در رسانه‌ها ناشناس باشد.

ییری جوچلکا (Jiří Juchelka)، رئیس بخش باستان شناسی موزه سیلزی به رادیو پراگ بین‌المللی گفت که این شیء به طول ۵۱ سانتی متر احتمالاً قسمت جلوی یک کمربند چرمی بوده است. این شیء از طلا ساخته شده است و اجزائی از نقره، مس و آهن دارد.

کمبرندطلای باستانی

کمربند طلای ۲۵۰۰ ساله با دایره‌های متحدالمرکز برجسته‌ و گیره‌هایی به شکل گل رز تزئین شده است. به گفته جوچلکا، این احتمال وجود دارد که چندین قسمت کوچک کمربند گم شده باشند؛ به جز این ایراد کوچک، کمربند در شرایط عالی حفظ شده است.

ترزا الکس کیلنار (Tereza Alex Kilnar) در حال حاضر مشغول مطالعه و تجزیه و تحلیل این کمربند در موزه برونتال است. متخصصان معتقدند که براساس سبک تزئینات، این کمربند طلا به اواسط تا اواخر عصر برنز (در حدود قرن ۱۴ قبل از میلاد) برمی‌گردد.

عصر برنز به وفور مصنوعات برنزی معروف است. در این عصر، مواد خامی مانند طلا نیز مورد معامله قرار می‌گرفت و به یکی از اقلام خاص برای طبقه بالایی از جامعه تبدیل شده بود.

باستان شناسان قبل از این اشیاء طلایی دیگری را نیز در قبرهایی در اروپای مرکزی کشف کرده بودند که متعلق به عصر برنز بود. همچنین اقلام طلا در انبارهایی خاص کشف شده‌اند که نشان دهنده ارتباطی بین هدیه دادن طبقه بالای جامعه و باورهای ماوراء طبیعی آن‌ها است.

هنوز اطلاعات زیادی درباره کمربند طلای ۲۵۰۰ ساله به دست نیامده است. هنوز مشخص نیست که این کمربند مربوط به یک قبر یا یک انبار بوده است یا خیر. به گفته کیلنار، این کمربند به احتمال زیاد متعلق به فردی از طبقه بالای جامعه بوده است؛ زیرا اقلام با ارزش مانند این کمربند در آن زمان به ندرت تولید می‌شدند.

کمبرند طلای جمهوری چک

کاترین فریمن، باستان شناس دانشگاه ملی استرالیا که متخصص مطالعات مربوط به فلزکاری در عصر برنز اروپا است نیز پذیرفته که صاحب این کمربند طلا، فردی دارای موقعیت عالی اجتماعی یا معنوی بوده است.

برطبق گفته فریمن، فلزکاری، از جمله طلاکاری به طور خارق العاده‌ای در عصر برنز شکوفا شد. فریمن همچنین گفت که اجسام طلایی با نقوش دایره‌ای اغلب به سیستم‌های کیهانی عصر برنز مرتبط هستند و بر چرخه‌های خورشیدی تمرکز دارند.

اهمیت بالای این کمربند طلایی علی رغم عدم بررسی کامل در نزد متخصصان مشخص است. فریمن می‌گوید: به ندرت می‌توان زیورآلاتی را از این نوع با این شکنندگی پیدا کرد که تا این حد سالم و کامل باشند؛ زیرا ورق طلا مانند کاغذ پاره می‌شود. به ندرت پیش می‌آید که طلاهای خاص در حین حفاری پیدا شوند. این کشف نه فقط در منطقه ما بلکه در سراسر جمهوری چک منحصر به فرد است.

کمبرند طلای جمهوری چک