۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر مهمترین اخبار حوادث در نوروز

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۵۶
کد خبر: 624943
مروری بر مهمترین اخبار حوادث در نوروز

پربازدیدترین اخبار حوادث در ۱۳ روز آغازین سال ۱۴۰۱ را می‌توانید در این گزارش مرور کنید:

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ حوادث رانندگی در استان‌های مختلف و شمار بالا قربانیان در جاده‌های کشور از مهترین اخبار حوادث روزهای نخستین سال جدید بوده است. 

حوادث رانندگی، قاتل مسافران نوروزی شدند

سردار حسینی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا در اولین روز سال جدید اعلام کرد که در مقایسه با نوروز سال قبل، شاهد افزایش ۲۳ درصدی تردد بین استانی بودیم. به گفته جانشین پلیس راهور ناجا، از ۱۵۴ فقره تصادف حادث در شهر‌ها و جاده‌ها متاسفانه ۲۰۲ نفر کشته شدند. از این تعداد ۱۷۴ نفر در جاده‌ها و ۲۸ نفر در شهر‌ها بوده‌اند.

عامل ۴۳ درصد تصادفات نوروزی مشخص شد

حسین بشری، معاون‌ فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی همدان اظهار کرد: عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی با ۴۳ درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ۲۱ درصد مهمترین علت حوادث و تصادفات چند روز نخست نوروز امسال را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سرعت و سبقت غیر مجاز نیز از عوامل مهم تصادفات بوده است خواستار رعایت قوانین و مقررات شد. معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس استان با اشاره به اینکه واژگونی خودرو بیش از ۵۵ درصد حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده از مسافران نوروزی خواست هر دو ساعت حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

توضیح سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره قتل ۴ سرباز

روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره قتل ۴ نفر توسط یکی از سربازان یکی ازپادگان‌های منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بوشهر، تاکید کرد: شایعه انگیزه قتل بدلیل نرفتن به مرخصی کذب است و قبل از اخذ اظهارات متهم، هیچ ادعایی صحت ندارد.

طبق اعلام روابط عمومی این سازمان، در این حادثه یکی از سربازان، با اسلحه اقدام به تیراندازی به سمت چهار همخدمتی خود کرده و متواری می‌شود. متهم پس از تیراندازی در خارج از پادگان، یکی از مردم محلی را به گروگان می‌گیرد که با اقدامات انجام شده فرد گروگان آزاد می‌شود، اما متهم متواری می‌شود.

روابط عمومی سازمان با اشاره به اینکه هنوز علت دقیق حادثه و انگیزه قاتل مشخص نیست، اعلام کرد: شایعه انگیزه قتل بدلیل نرفتن به مرخصی کذب است و قبل از اخذ اظهارات متهم هیچ ادعایی صحت ندارد.

مسمومیت ۴۹۵ نفر در چادرهای مسافرتی

به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا اول فروردین ۱۴۰۱، ۴۹۵ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چادرهای مسافرتی شدند. متأسفانه از این تعداد ۱۷ نفر جان باختند.

مرگ سه گردشگر بر اثر غرق شدگی در قشم

در پنجمین روز از تعطیلات نوروزی محمدرضا اسلامی، رییس اداره پزشکی قانونی شهرستان قشم اظهار داشت: از روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا روز چهارم فروردین سال جدید سه گردشگر بر اثر غرق شدگی در سواحل این جزیره جان باختند. متاسفانه در مدت یاد شده یک جوان بیرجندی، یک جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس اصفهانی و یک جوان کرمانی در سواحل جزیره قشم دچار غرق شدگی شده و جان باختند.

ثبت ۷۰ زمین لرزه در تهران طی سال گذشته

با توجه به قرارگیری ایران در کمربند زلزله دنیا، رخدادهای لرزه‌ای زیادی در طول سال در کشور به ثبت می‌رسد و در سال گذشته از بین ۳۱ استان کشور، در ۱۱ استان بیشترین نرخ زمین لرزه به ثبت رسید و در تهران نیز ۷۰ زلزله ثبت شد که بزرگی آن بین ۲ تا ۳.۶ بوده است.

ثبت ۴۸۶ کشته تصادفات جاده‌ای نوروز تا 7 فروردین

در هفتمین روز از تعطیلات، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به افزایش تصادفات اعلام کرد: علی‌رغم اینکه تعداد تصادفات جاده‎‌ای ۲۰ درصد نسبت به مدت زمان سال گذشته کمتر شده اما از ۲۵ اسفند تاکنون (هفتم فروردین ماه) ۴۸۶ نفر در حوادث جاده‌ای جان باختند.

پلیس، دستگاه‌های مقصر در تلفات جاده‌ای را معرفی کند

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن اینکه برخی ترک فعل‌ها را موجب افزایش تلفات رانندگی دانست، تاکید کرد که: خدمتی که پلیس در ایام نوروز انجام می‌دهد معمولا دیده نمی‌شود و همانطور که پزشکان و پرستاران ما در مبارزه با ویروس کرونا زحمت فراوانی کشیدند و کار جهادی کردند، کار پلیس هم در این ایام جهادی است.

وی به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: در عرصه تصادفات، متاسفانه آنچه دیده می‌شود تخلف راننده است اما هیچ‌کس نمی‌گوید چند درصد تصادفات به علت مشکلات راه‌ها و جاده‌ها بوده و ما در این بین با برخی ترک فعل‌ها مواجه بوده‌ایم که موجب وقوع برخی تلفات و جراحات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی شده است.

پورخاقان به موضوع نقص ایمنی و اشکالات از جمله باز نشدن کیسه هوا و مشکلات ترمز خودروها اشاره کرد و گفت: خودرویی که امنیت نداشته باشد، در تصادفات آسیب‌پذیر است.

زلزله ۴.۳ ریشتری حسینیه خوزستان را لرزاند

در یازدهمین روز از تعطیلات، زلزله‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر منطقه حسینیه در شهرستان اندیمشک را لرزاند.

این زلزله در دو کیلومتری حسینیه (خوزستان)، ۲۵ کیلومتری اندیمشک (خوزستان)، ۳۴ کیلومتری دزفول (خوزستان)، ۹۰ کیلومتری خرم آباد و ۱۵۵ کیلومتری اهواز به وقوع پیوست.

بیشترین آمار تصادفات نوروزی در سیستان و بلوچستان

به گفته جانشین پلیس راهور ناجا، از ابتدای طرح نوروزی استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان بیشترین آمار تصادفات را داشتند.

این مقام انتظامی با اشاره به برخورد با تخلفات حادثه ساز در معابر شهری و جاده‌های کشور گفت: تاکنون بیش از ۲۷ هزار خودروی رانندگان متخلف حادثه ساز متوقف و به پارکینگ منتقل شدند.

۶۶۳ نفر قربانی تصادفات رانندگی شدند

در آخرین روز تعطیلات، سیزدهم فروردین ماه و با اعلام رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ۶۶۳ نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، در این مدت  ۹ هزار و ۴۰۷  تصادف جرحی روی داده که ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.