۰ نفر

سردار هادیان‌فر؛

تخلفات حادثه ساز خط قرمز پلیس است

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۲۱
کد خبر: 623582
تخلفات حادثه ساز خط قرمز پلیس است

رییس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور، تخلفات حادثه سازی را که با جان مردم بازی می کنند، خط قرمز پلیس عنوان کرد و از تمرکز ماموران پلیس راهور و راه انتظامی بر برخورد شدید با تخلفات حادثه ساز خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سردار سید کمال هادیان فر در جلسه شورای راهبری ترافیک و کاهش تصادفات فرماندهی انتظامی استان اصفهان که در استانداری برگزار شد ضمن تبریک سال نو گفت: هم اکنون در کشور ۳۸ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که تقریباً ۳۵ درصد از وسایل نقلیه شخصی و ۸۰ درصد ناوگان عمومی فرسوده هستند، همچنین ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که ۱۰ میلیون آنها نیز فرسوده هستند و این موضوع نشان می دهد که در حوزه وسایل نقلیه اوضاع مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه اساساً پنج عامل شامل مدیریت، قوانین و مقررات، خطای انسانی، نقص راه و نیز وسیله نقلیه در وقوع تصادفات نقش دارند، افزود: ما در بحث مدیریت هم کمیسیون ایمنی حمل و نقل و هم شورای عالی ترافیک را داریم که متاسفانه در دولت های یازدهم و دوازدهم جلسات شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی حمل و نقل با جدیت برگزار نشد اما در دولت سیزدهم اراده برای کاهش تصادفات را دیدم به طوری که از زمان تشکیل دولت تا کنون ۲ جلسه به ریاست رییس جمهور و ۲ جلسه هم به ریاست معاون اول وی برگزار شد.

رییس پلیس راهور انتظامی به ضعف قوانین برخورد با تخلفات رانندگی هم اشاره کرد و اظهار داشت: قوانین باید متناسب با هر دوره و شرایط، بازنگری شود اما هنوز در برخورد با تخلفات حادثه سازی که با جان مردم بازی می شود، قوانین بازدارنده تصویب نشده است.

سردار هادیان فر گفت: حقیقت این است که در اعمال قانون نباید رأفت وجود داشته باشد اما ما به جهت اوضاع اقتصادی کشور و شرایط نامساعد مردم به ماموران اعلام کردیم که به تخلفات حاشیه ای نپردازند اما تخلفات حادثه سازی که با جان مردم بازی می کنند خط قرمز پلیس است و باید تمرکز خود را بر برخورد شدید با این گونه تخلفات قرار دهند.

این مقام ارشد انتظامی کشور به وضعیت راه های کشور پرداخت و گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه آن در جاده ها و ۲ هزار نقطه در شهرها هستند.

وی همچنین توسعه راه ها بدون در نظر گرفتن ایمنی آنها را بی معنا دانست و بیان داشت: امروز تمرکز اصلی ما روی راه های اصلی است در حالی که ۱۲ درصد جان باختگان در تصادفات در راه های روستایی اتفاق می افتد و این موضوع هم به این علت است که راه های روستایی بدون در نظر گرفتن ایمنی و حفاظ مناسب در حاشیه آنها، آسفالت شده اند.

رییس پلیس راهور انتظامی خاطر نشان کرد: در خصوص اصلاح نقاط حادثه خیز با رییس جمهور مفصلاً صحبت کردیم و وی آمادگی کامل خود را برای کمک به این بخش اعلام کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۵ میلیون جریمه صادر می شود گفت: سالانه ۷ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از جریمه ها به خزانه کشور می رود که طبق قانون باید ۳۰ درصد آن به وزارت راه، ۳۰ درصد به شهرداری ها، ۲۰ درصد به بیمه مرکزی، ۱۵ درصد برای زیرساخت های پلیس و ۵ درصد نیز برای فرهنگ سازی ترافیک اختصاص یابد اما تنها ۷ تا ۱۱ درصد از این رقم توزیع می شود و باید به سمتی برویم که ۱۰۰ درصد این پول به مبادی مربوطه اختصاص یابد.

رییس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور سپس از تولید خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان انتقاد کرد و گفت: یکی از عواملی که جان رانندگان و سرنشینان را در تصادفات می گیرد خودروهای بی کیفیت است که در ساخت بدنه آنها از آلیاژ بسیار پایین استفاده می شود.

وی افزود: در همین چندروز گذشته تصادفی بین یک دستگاه لندکروز و یک دنا در شمال کشور رخ داده بود که وقتی ماموران ما در صحنه حاضر شدند مشاهده کردند خودروی لندکروز تنها یک خط بر روی آن افتاده در حالی که بدنه خودروی دنا از جلو کاملاً متلاشی شده بود و این نشان می دهد که چقدر خودروهای داخلی ما از کیفیت پایینی برخوردارند.

روند هوشمند سازی در پلیس راهور ناجا

هادیان فر در ادامه به هوشمند سازی در پلیس راهور ناجا اشاره کرد و گفت: هم اکنون در هیچ جای کشور جریمه ها به صورت دستی انجام نمی شود و ماموران ما با استفاده از گوشی های موبایل جریمه را صادر و ۹۸ درصد پیامک ها هم برای رانندگان ارسال می شود.

این مقام ارشد پلیس راهور بیان داشت: در گذشته صحت سنجی پیامک ها به صورت دستی انجام می شد اما الآن در پلیس راهور از یک ربات استفاده می کنیم. همچنین کار الکترونیکی شدن کروکی ها را به صورت آزمایشی در استان قم آغاز کردیم که ۱۱ ماه است این روند انجام می شود و امیدواریم که در سال جاری این کار در کل استان های کشور اجرا شود.

وی اینترنتی شدن شماره گذاری خودروها در تهران و برخی از استان های کشور را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای هوشمندسازی پلیس راهور عنوان کرد و گفت: امسال هم شماره گذاری خودرو در درب منزل را عملیاتی می کنیم و پلاک سوم که به صورت یک برچسب الکترونیکی است و روی شیشه جلوی خودرو نصب می شود را در نظر داریم که اجرایی کنیم.

سردار هادیان فر از راه اندازی آموزشگاه های رانندگی مجازی هم خبر داد و گفت: در این طرح متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی می توانند تمام مراحل آموزش رانندگی را به صورت مجازی و از طریق اینترنت انجام داده و فقط برای آزمون به صورت حضوری بایستی مراجعه کنند.

لزوم الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراه ها

رییس پلیس راهور انتظامی کشور بر لزوم الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراه ها تاکید کرد و اظهار داشت: در ایام نوروز در تعدادی از عوارضی های کشور با صف طولانی خودروها مواجه بودیم که باعث ترافیک سنگین و بعضاً تصادف همراه بود و امیدواریم به سمتی برویم که اخذ عوارض به صورت الکترونیکی شود.

سردار هادیان فر اظهار داشت: براساس تحقیقات صورت گرفته ۵۶ درصد مردم در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند که در این جا نقش دستگاه های آموزشی، فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و صداوسیما باید پررنگ تر شود.

به گزارش سایت پلیس،‌ رییس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: همچنین ۶ درصد در انتقال به بیمارستان جان می بازند که باید از هلال احمر و اورژانس از بالگرد ها و آمبولانس های مجهزتری استفاده کنند و ۴۳ درصد هم در بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند که در این بخش هم به نظر می رسد باید امکانات و تجهیزات بیمارستانی برای نجات جان مجروحان حوادث رانندگی ارتقاء یابد البته در دوران کرونا تمرکز بیشتر بر رسیدگی به بیماران کرونایی بود و به همین دلیل آمار جان باختگان مجروحان تصادفات در بیمارستان ها افزایش یافت.