۰ نفر

شناسایی ۱۵۸۵ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور

۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 623143
شناسایی ۱۵۸۵ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور

مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد، بیان داشت: تاکنون ۱۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سرهنگ حسین الهی نژاد در مورد تصادفات جاده‌ای با تاکید بر ضرورت رعایت احتیاط در رانندگی گفت: قطعاً عامل انسانی در تصادفات نقش بسزایی دارد و چنانچه رانندگان مسائل ایمنی و قوانین را رعایت نکنند باتوجه‌ به افزایش سفرهای نوروزی، شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قبل از وقوع هر تصادفی قطعاً تخلفی صورت‌ گرفته است گفت: تردد، تخلف و تصادف، سه موضوعی است که پی‌درپی اتفاق می‌افتد و در تصادفات عوامل مشترک راه، وسیله نقلیه و عوامل انسانی نقش دارند ولی سهم عوامل انسانی سهم بسزایی بوده و عوامل انسانی تقریباً ۶۴ درصد در تصادفات نقش دارد.

الهی نژاد با اشاره به اینکه در کشور ما ناهمگونی تردد وسایل نقلیه در معابر وجود دارد گفت: اگر ناوگان عمومی بار و رانندگان کامیون‌ها با توجه‌ به وزن، سرعت و نیروی غالبی که در برخورد ایجاد می‌کنند و ناوگان عمومی حمل‌ونقل مسافر در رانندگی احتیاط کنند و مسائل ایمنی را رعایت نمایند، تصادفات ما در سفرهای نوروزی کمتر خواهد شد.

مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا تصریح کرد: اگر جاده‌ای خراب یا وسیله‌ای معیوب باشد قطعاً اگر عامل انسانی و راننده آگاه و عاقل باشد، تصادفات به حداقل می‌رسد.

الهی نژاد تصریح کرد: تصادفات قابل پیشگیری است اول اینکه خود راننده باید نکاتی را رعایت کند به‌عنوان‌ مثال خستگی و خواب‌آلودگی، عمده علت واژگونی خودروها است و با توجه‌ به اینکه زمان رانندگی برای رانندگان نباید بیشتر از ۵ ساعت باشد متأسفانه این موضوع توسط رانندگان رعایت نمی‌شود.

وی در مورد نقش و سهم جاده‌ها در تصادفات از سازمان‌های مربوطه خواست نسبت به آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها عمل کنند و تاکید کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد و تا کنون ۱۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اتحادیه اروپا فرهنگ مقصر شناختن قربانیان به مقصر شناختن سیستم تغییر کرده است خاطرنشان کرد: با توجه‌ به اینکه رانندگان در سفرهای نوروزی اغلب در مسیرها و جاده‌های ناآشنا رانندگی می‌کنند و به نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها آشنا نیستند، وظیفه راه‌سازان است در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای تا جایی که ممکن است جاده‌ها را  معرفی کنند.

الهی نژاد که در یک گفت وگوی رادیویی سخن می گفت، با تاکید بر اینکه ایمنی عبور و مرور از اصول اساسی حمل‌ونقل است بیان داشت: از سال ۸۵ که اجرای طرح همیاران پلیس را آغاز کردیم با همکاری رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و تغییر افکار و تغییر رفتار و نهادینه کردن رفتارهای ترافیکی اقدامات خوبی صورت‌ گرفته است.

مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا ادامه داد: در سال ۸۴ نزدیک به ۲۴ هزار کشته ناشی از تصادفات جاده‌ای داشتیم که اکنون با توجه‌ به افزایش ۲۵۰ درصدی تعداد رانندگان، شاهد کاهش ۱۰ هزار کشته هستیم که این موضوع بیانگر این است که مردم اگر بخواهند می‌توانند تصادفات را کاهش دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: سهم عامل وسیله نقلیه در تصادفات ۱۲ درصد است و خودروسازان وظیفه‌ای دارند و به بحث کیفیت و ایمنی خودرو توجه کنند و اگر خودرویی تولید می‌شود باید استانداردها و تست‌های تصادفات در فرایند تولید آن مدنظر قرار گیرد.