۰ نفر

کدام شهر در صدر جرایم سایبری است؟

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۴۲
کد خبر: 618944
 کدام شهر در صدر جرایم سایبری است؟

رییس پلیس فتا از افزایش ۱۴ درصدی وقوع جرائم سایبری در سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم؛  صبح امروز سردار وحید مجید در حاشیه مراسم اختتامیه دومین پویش مردمی کودکان سایبری در جمع خبرنگاران درباره وقوع جرم در فضای سایبری اظهار کرد: امسال کشفیات در حوزه جرائم سایبری نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد و بازداشت مجرمان سایبری ۳۰ درصد افزایش داشت.

رییس پلیس فتا افزود: قدرت کشف ما نیز امسال ۹۶ درصد بود و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است، یعنی ۹۶ جرائم ارجاع شده به پلیس فتا کشف شد.

وی تصریح کرد: توصیه و تأکید ما به همکاران این است‌ که زمان کشف به حداقل ممکن برسد اما در یک پرونده و مصداق آن متفاوت است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع با توجه به نوع جرم متفاوت است، از افزایش ۱۴ درصدی جرائم سایبری در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ۷۶ درصد متهمان مرد و ۲۴ درصد زن بودند.

وی درباره فراوانی وقوع جرائم سایبری در سال جاری نیز متذکر شد: ۱۱ درصد جرائم در تهران، ۹ درصد در خراسان جنوبی، هشت درصد در اصفهان، ۶ درصد در شیراز و چهار درصد در خوزستان روی داده همچنین کمترین جرائم سایبری در سال جاری در کیش، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان روی داده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: امسال افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی را درباره مراجعه‌کنندگان به بازارهای آنلاین که قصد خرید یا فروش یک جنس را دارند، داشتیم.

مجید بیان کرد: توصیه مؤکد کردیم که هموطنان قبل از تحویل جنس، بیعانه ندهند یا اینکه مبلغ را کامل پرداخت نکنند و ما با اقسام کلاهبرداری‌ها در این حوزه مواجه هستیم.

رییس پلیس فتا درباره راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی خدمات دولت نیز خاطرنشان کرد: پیشنهاد راه‌اندازی این سامانه توسط پلیس فتا ارائه شده و با مسئولان محترم مرکز ملی فضای مجازی در این رابطه صحبت داشتیم که وزارت‌خانه‌های و حوزه‌های دولتی همه از یک الگوی واحد در اطلاع‌رسانی به مردم استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر اطلاع‌رسانی‌ها بخواهد از سرشماره‌های عادی انجام شود، باز هم مشکلات برای مردم باقی خواهند ماند لذا درخواست می‌کنیم که سامانه مذکور را اجرایی و دنبال کنیم.

این مقام انتظامی بیان کرد: در سامانه مذکور به جای یک سرشماره و عدد، از اسم سازمان یا الگوی مدنظر استفاده خواهد شد به طور مثال پلیس فتا در پیامک‌های هشداری خود از نام خود استفاده می‌کند.