۰ نفر

۲ پسربچه نخستین قربانیان چهارشنبه سوری

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰
کد خبر: 612687
۲ پسربچه نخستین قربانیان چهارشنبه سوری

بازی خطرناک ۲پسربچه ۱۰و ۱۱ساله با مواد محترقه اکلیل سرنج، باعث انفجاری هولناک و مجروح شدن آنها شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  همشهری، این حادثه حدود ساعت 19:50دقیقه جمعه‌شب در خیابان استخر تهرانپارس رخ داد. ماجرا از این قرار بود که 2پسربچه 10و 11ساله در قسمت پاگرد ورودی خانه‌ای دو‌طبقه سرگرم ترکیب اکلیل سرنج برای ساخت ترقه بودند که ناگهان مواد محترقه‌ای که همراه آنها بوده منفجر شد و صدای وحشتناکی محله را پر کرد.

به‌دنبال این حادثه ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و آتش‌نشانان ایستگاه ۵٧ تهران راهی محل حادثه شدند. خوشبختانه حجم اکلیل سرنجی که این دو پسربچه در اختیار داشتند کم بود و همین باعث شده بود که انفجار با آتش‌سوزی و تخریب ساختمان همراه نشود.

با این حال هر دو پسربچه به‌دلیل انفجار دچار سوختگی و جراحت شده بودند که با حضور امدادگران اورژانس به بیمارستان انتقال یافتند.مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران در این‌باره گفت: پس از حضور امدادگران در محل حادثه معلوم شد که در این انفجار یکی از پسربچه‌ها دچار سوختگی از ناحیه صورت و هر دو دست شده و دیگری نیز هر دو چشم، صورت، سینه و دستش راستش دچار سوختگی شده بود.وی ادامه داد: سوختگی این دو نفر از نوع درجه 2بود و هر دو در زمان حضور امدادگران در محل حادثه به‌هوش بودند که بلافاصله برای درمان به بیمارستان شهید مطهری منتقل شدند.

قدرت مرگبار اکلیل سرنج

در همین حال، سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: بخت با هر دو پسربچه یار بود که آنها حجم اندکی اکلیل سرنج در اختیار داشتند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید بدانند که انفجار تنها 250گرم از مواد ساخت ترقه(اکلیل و سرنج)، می‌تواند یک آپارتمان را به‌شدت تخریب کند و تا شعاع چند ده متری آن نیز شیشه‌های ساختمان‌های مجاور را بشکند.

مواد منفجره در مجاورت گرما و حتی هوای گرم، در دست یا جیب افراد نیز قابلیت انفجار و اشتعال پیدا می‌کنند و برخی مواد شیمیایی نظیر اکلیل، سرنج و... درصورت ترکیب شدن با یکدیگر یا ترکیب با آب، ایجاد حرارت و انفجار می‌کنند که متأسفانه برخی از افراد مخصوصا نوجوانان به‌دلیل ناآگاهی از میزان قدرت انفجار این مواد، آنها را به راحتی خریداری   و بی‌آنکه از قابلیت انفجاری آنها باخبر باشند، در شرایطی کاملا خطرناک ترکیب می‌کنند.

همین باعث شده که در سال‌های گذشته، انفجار ناگهانی این مواد جان افراد زیادی را در سراسر کشور بگیرد.

بزرگ‌ترها  مراقب باشند

سخنگوی آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه هنوز چند هفته به چهارشنبه آخر سال باقی مانده و وقوع این حادثه در آخرین روزهای بهمن‌ماه بی‌شک خبر خوبی نیست، افزود: در 2 سال گذشته و با توجه به شیوع کرونا، خوشبختانه شهروندان همکاری خوبی در  کاهش آمار حوادث هولناک چهارشنبه سوری داشتند.

توقع داریم امسال هم شاهد چنین همکاری‌ای باشیم. در این میان والدین نیز نقش بسزایی دارند و می‌توانند با مراقبت از فرزندان خود، مخصوصا نوجوانان از وقوع حوادث هولناک برای آنها جلوگیری کنند. به‌خاطر داشته باشیم که بسیاری از نوجوان از خطرات مرگبار مواد محترقه باخبر نیستند و والدین در این روزها باید مراقب رفتار آنها و دوستانشان باشند تا مبادا دور از چشم آنها  با تهیه اکلیل و سرنج  خود و خانواده‌شان را گرفتار حوادثی جبران‌ناپذیر کنند.